• KNAS2

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Hej!

Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

KNAS, 31 år, BF 7/12

Tjing!

• Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • neongirl
    Sellerin skrev 2021-12-30 22:48:51 följande:

Åhh I feel you!! Men har du testat amningsnapp? Det var min räddning! Tog fram det så fort det började göra ont, sen har jag sakta börjat vänja mig av med det.

Började dagarna med att amma som vanligt, men när det började göra ont fortsatte jag resten av dagen med amningsnapp. Har det fortfarande på natten då jag tycker det innebär att man kan vara mindre noggrann med hur bebisen ligger :)

Sen har jag förutom Purelankräm använt kompresser som varit väldigt skönt och kylande när det gjort ont i bröstvårtorna :)

Det kan verkligen göra ont, hoppas det snart blir bättre för dig!

Jag har beställt amningsnapp som jag hoppas levereras i morgon bitti. Har fått ge ersättning hela dagen idag eftersom bröstvårtorna blivit helt såriga. Så hoppas verkligen amningsnapp funkar. Låter i alla fall väldigt hoppfullt när du beskriver det. :)
  • bananmilkshake

Åh Sellerin, fy vad jobbigt! Lider så med dig, det är verkligen fruktansvärt. :( Vi hade nyligen en sån kväll och natt. Kom ihåg att du verkligen inte är värdelös som förälder, ibland finns det bara inget man kan göra.

Har du läst nåt om strategier för att klara av extremt skrikande? Jag läste en sak som jag tyckte hjälpte lite, på 1177:

När barnet inte slutar skrika behöver du försöka inse att du har gjort allt som går att göra just då. Det viktigaste för barnet är att den som står barnet närmast och ger barnet trygghet finns nära med sin värme och kroppskontakt. Det ger en stor trygghet och tröst även om barnet fortsätter att skrika.

Om du inte tagit till hörselskydd än, gör det!! Vad som helst som får dig att kunna tänka lite bättre. Hörselkåpor tar bort den värsta udden men proppar är nog mest effektivt.

Hoppas hon hunnit lugna ner sig <3

• neongirl
    KNAS2 skrev 2021-12-31 00:38:58 följande:

Trodde inte att man kunde känna sig såhär värdelös och otillräcklig som förälder. Vår tjej har skrikit från 21 och håller på fortfarande. I N G E N T I N G hjälper. Vi har haft några sådana här kvällar nu och det tär på en.

Varje gång hon ligger själv, slutar amma, eller ja vad som egentligen så börjar hon gråta. Hon blir helt röd och varm och gråter tills hon inte orkar mer. Vi kör med magdroppar och miniformat men vet i katten om det hjälper.

Det är väl som alla säger att man ska bara ta sig igenom de tre första månaderna så blir det bättre sen, men just nu känns det övermäktigt.

Usch. Lider med dig. Vår kille har kinkat två morgnar så vi inte fått sova ordentligt, det har varit fullt tillräckligt. Låter ju som att ni provat allt så jobbigt när inget hjälper. Kan napp vara något? Eller det har ni kanske också testat? Annars tycker jag ni ska ringa BVC eller kanske t.o.m. BB och höra om de har några förslag på vad man kan göra. Hoppas verkligen det blir bättre snart! Tre månader känns ju som lång tid att behöva stå ut.
  • neongirl
    Bula2021 skrev 2021-12-29 22:59:49 följande:

Av ren nyfikenhet - i vilken vecka och dag gick slemproppen för er som fått era barn? Eller om den aldrig gick/ni aldrig märkte det.

Jag funderar varje dag på om den snart ska släppa :) Sjukt beteende att vänta på en slempropp!! :D

Min gick inte förrän vattnet gick. Väntade också varje dag men inget hände. Men bebis fixerade ju sig väldigt sent också och låg högt upp ända fram till jag började öppna mig, så det kan ha berott på det.
  • mandarincurd

Hallå ballå hörrni!

Stort stort grattis till er som fått era bäbisar nu. Inte många kvar! Hoppas ni haft en fin jul också, ni som firar :)

Här kom en liten grabb i raketfart och förlossningen gick hur bra som helst. Det gjorde sjukt jävla ont pga att det blev så intensivt men hann med epidural och det var ju verkligen en gåva från ovan.

Vi är fortfarande i vår bubbla och stannar i den några veckor till. <3

Ha det så gott nu och LYCKA TILL till er som inte fått ännu, det känns helt orimligt där ett tag att ungen ska ut men det går!!! Lyssna på barnmorskorna, andas tyst och go with the flow <3

• Sellerin

Trodde inte att man kunde känna sig såhär värdelös och otillräcklig som förälder. Vår tjej har skrikit från 21 och håller på fortfarande. I N G E N T I N G hjälper. Vi har haft några sådana här kvällar nu och det tär på en.

Varje gång hon ligger själv, slutar amma, eller ja vad som egentligen så börjar hon gråta. Hon blir helt röd och varm och gråter tills hon inte orkar mer. Vi kör med magdroppar och miniformat men vet i katten om det hjälper.

Det är väl som alla säger att man ska bara ta sig igenom de tre första månaderna så blir det bättre sen, men just nu känns det övermäktigt.

Jobbigt!!

Men blir hon nöjd av att ammas? Slutar skrika då? För sån är vår flicka. Vissa kvällar ammar jag henne nästan non stop. Hon kan somna till ett tag, vi pratar 5 min, men om jag skulle försöka lägga ifrån henne så börjar hon skrika. Jag har börjat testa att linda/swaddla henne, det hjälper för att få henne att ligga längre stunder själv, men just på kvällen har hon ibland dagar när amma är det enda som fungerar. Så linda funkar bäst under dagen.

Läst och hört att det är vanligt att bebisarna vill amma mycket på kvällarna. Överdriver inte med att jag ibland ammar henne över 12 h per dygn, troligtvis mer. Det har varit samma sak för två av mina systrar med deras barn. Sen verkar det här med olika språng kunna spela roll, att de under vissa perioder utvecklas mer och då behöver ännnuuuuu mer närhet och kärlek.

Hon kan ju eventuellt även ha mjölkproteinallergi? Ifall hon är ledsen även när hon ammas och om hon är dålig i magen.

Det är kämpigt emellanåt. Hoppas att du hittar något som kan hjälpa, men vissa barn verkar vara väldigt väldigt ledsna de första månaderna :(

Kram! <3
  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-12-31 04:38:08 följande:

Hallå ballå hörrni!

Stort stort grattis till er som fått era bäbisar nu. Inte många kvar! Hoppas ni haft en fin jul också, ni som firar :)

Här kom en liten grabb i raketfart och förlossningen gick hur bra som helst. Det gjorde sjukt jävla ont pga att det blev så intensivt men hann med epidural och det var ju verkligen en gåva från ovan.

Ha det så gott nu och LYCKA TILL till er som inte fått ännu, det känns helt orimligt där ett tag att ungen ska ut men det går!!! Lyssna på barnmorskorna, andas tyst och go with the flow <3

Stort stort grattis!!!
  • Thewalk

Du är inte ensam <3 vi har haft några riktigt tunga dagar med skrik nu, även om det var bättre i förrgår. Men igår eftermiddag och framåt så har det varit skrikfest. Man mår så dåligt och det blir ju inte bättre av sömnbristen :( bara att bryta ihop och komma igen. Hoppas ni får en bättre dag idag. Varma tankar och gott nytt år.
  • Thewalk
    mandarincurd skrev 2021-12-31 04:38:08 följande:

Hallå ballå hörrni!

Stort Grattis!

Så underbart :)

Håller verkligen med om epiduralen :)
  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-12-30 22:27:38 följande:

För vissa så går slemproppen inte förrän under förlossningen! Har många vänner som inte verkar ha märkt av den alls!

Min gick typ 2-3 dgr innan förlossningen drog igång :)

Har också hört om de som inte upplever att slemproppen gått, men kul att höra hur ni andra upplevt det :)
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET