• Anonym (Öö)

    Min bästis anser att jag har för höga krav

    Min bästa vän anser att jag har för höga krav när det gäller en eventuell pojkvän. Jag håller inte alls med henne. Tycker att mina krav är fullt rimliga.

    Mina krav är:

    - Att han är ärlig, trogen och lojal (obviously)

    - Att han är en snäll och fin människa

    - Att han har humor

    - Att han tar hand om sig själv och inte är tjock (jag attraheras ej av överviktiga killar)

    - Att han är längre än mig (attraheras ej av kortare killar)

    - Att han har ett utseende som tilltalar mig och att jag attraheras av honom

    - Att han har koll på sitt liv och tar ansvar

    - Att han tar hand om sin hygien och är fräsch

    - Att han vill ha barn i framtiden

    Vad har ni för krav?

  • Svar på tråden Min bästis anser att jag har för höga krav
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Kravlista) skrev 2021-04-06 22:52:00 följande:
    Jag förstår inte varför så många har krav på mannens intelligens. Visst jag vill inte ha ett dumhuvud men behöver han vara smart? Vi är oftast mindre och fysiskt svagare än dem. Det är helt ok, gillar starka män, muskler osv. Men om han då utöver det också skulle vara smartare än mig eller lika smart skulle jag känna mig underlägsen. Finns så mycket som är viktigare än att vara smart, att han är trevlig och snäll tex. Att slippa känna mig underlägsen utöver fysiskt är ett annat exempel. Ett stort nej till smarta män för min del. 

    Smart kan ju betyda mycket. Jag skulle i längden inte attraheras av en man som inte var på ungefär samma intellektuella nivå som jag själv. Det spelar ingen hur snäll eller rolig han är, även om det givetvis också är viktigt. Men jag vill kunna diskutera allt mellan himmel och jord, och jag skulle i längden tröttna på en partner jag upplevde som trögtänkt. Min man har ingen högre utbildning (efter gymnasiet), men det betyder inte att han inte är smart. Ingen av oss är dock överintelligenta på något sätt.
  • Anonym (Frun)

    Tja. Det är ju inga konstiga krav. Möjligtvis kan man ju hitta den perfekta mannen och han är kortare än 180 cm (eller vad som nu är minimum).

    Min man är ju inte perfekt (men det är ju inte jag heller). Dock uppfyller han alla baskraven man kan ha på en man, förutom längden då. Ibland har han svårt att komma upp på morgonen och det kan ju vara lite dumt eftersom han börjar jobba klockan 7 och har tre mil att köra också. Men i övrigt matchar vi varandra bra och har ju ändå lyckats hänga ihop i 23 år och är 41 år gamla. Bra betyg tycker jag!

  • Anonym (tvillingmamma)

    Jag har heller aldrig känt mig underlägsen för att min man är lika smart som jag. Konstig sak att känna. Och jag håller med det som skrevs tidigare, hellre en partner som är smartare, än någon som är dummare.

  • Anonym (Romantiker)

    Alltså de som handlar om det som jag anser är en "normal person" tycker jag inte är för höga krav. Att man är snäll, vänlig, trogen osv. Samt bra hygien osv är väl också helt normalt (skulle inte ens ha med detta på kravlistan då jag som sagt anser att det är liksom en normal standard xD).

    Däremot har jag inga utseendekrav på min lista. Jag blir inte kär i någons utseende, jag blir kär i personen. Sen kan man såklart vara mer eller mindre attraherad av någon vid första ögonkastet, men det är ju en helt annan sak för mig. Jag upplever att attraktion är något som växer fram, ju mer jag lär känna en person desto snyggare blir han :) Så har det alltid varit för mig. Därför har killarna jag varit kär i sett väldigt olika ut - finns ingen typ alls! 


    Min man och jag har varit tillsammans i 7 år och gifta i 2. Vi lärde känna varandra i en förening, jag kommer inte ens ihåg honom från de första mötena och tyckte inte han var snygg alls i början. Efter 2 år så började vi umgås lite mer och jäkla vad mycket snyggare han blev då. Efter en sommar av flörtande så blev vi tillsammans ganska snabbt :) Då hade vi alltså känt varandra i två år redan!

    Så rata inte någon pga utseende, den första attraktionen är just bara det - attraktion!

  • Madida

    Inte alls höga krav! Min lista hade säkert blivit dubbelt så lång. Sen är vissa saker KRAV där jag inte backar en millimeter. Och vissa saker är önskemål, där jag kan klara mig utan att de uppfylls om andra saker väger upp


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Physalis

    Jag tycker inte man kan ha för låga krav. Det kan ändå bara drabba en själv om man aldrig möter någon som når upp till dem.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (tvillingmamma)
    Pentra skrev 2021-04-08 06:20:09 följande:
    Lägger man in ytliga värden och låter dessa vara avgörande gentemot de djupare; mot samhörighet, kemi, känsla och vibbar; så får man, som TS, skylla sig själv. ... Mvh, Pentra

    Absolut. Vilken tur att det ena inte utesluter det andra Givetvis är min mans inre egenskaper viktigast, samt att vi klickar osv. Men ska man bygga ett liv tillsammans, kan annat också spela roll.
  • Physalis
    Physalis skrev 2021-04-08 10:22:17 följande:

    Jag tycker inte man kan ha för låga krav. Det kan ändå bara drabba en själv om man aldrig möter någon som når upp till dem.


    Menar såklart höga*
    Korrekturläser som en kratta
  • Embla twopointoh

    Jag vill skilja på "krav" och "preferenser". Krav är sådant som en eventuell parter måste uppfylla, de är inte förhandlingsbara och kan inte övervägas av andra egenskaper. Preferenser är sådant man föredrar att en parter har/är, men kan kompromissas med.

    Det är väl inget fel i sig att ha vissa krav, men man måste inse att ju längre kravlista man har, desto lägre är sannolikheten att man träffar någon som uppfyller alla krav.

  • Anonym (Numera krav!)

    Tycker inte dina krav är underliga. Jag har alltid hävdat att man kan ha preferenser, men inte krav. Detta har dock gett mig en aning...märkliga partners. Så nästa gång jag ska söka partner kommer jag inte bara ha preferenser, utan även KRAV, haha. :)

    Preferenser (sedan alltid):

    - Ganska lång

    - Ju smalare desto bättre

    - Yvigt hår/halvlångt hår

    - Hellre jeans och luvtröja än kostym

    - Trogen

    - Inte rökare

    - Inte översexuell

    - Inte överdrivet självgod

    KRAV (numera):

    - Ärlig och omtänksam

    - Kan visa sin partner någon sorts uppskattning

    - Vi ska kunna ha roligt tillsammans

    - Psykiskt stabil (!)

    - Sköter sin grundläggande hygien med dusch osv.

    - Har frigjort sig från sin mamma

    - Har haft eget boende tidigare

    - Har haft minst ett långvarigt förhållande

    - Är inte porrberoende

    - Är intelligent och reflekterande

    - Har ett intresse för att utvecklas som person

    - Har inte "industri-jargong" och sexistisk humor

    - Accepterar homosexuellas existens

    - Umgås inte med nynazister i NMR

    - Har någon gång varit utanför Sverige

    - Klarar av att ta ansvar i ett hushåll

    - Låser inte in sig framför en skärm dagar i sträck

    - Äter vanlig mat och inte bara godis i sängen

    - Byter kläder regelbundet

    - Borstar tänderna mer än ett par gånger i månaden

    - Söker vård om han börjar må dåligt

    Förlåt för trådkapning, men är mina nyfunna krav orealistiska?

  • Anonym (Numera krav!)
    Anonym (Numera krav!) skrev 2021-04-08 14:35:00 följande:

    Tycker inte dina krav är underliga. Jag har alltid hävdat att man kan ha preferenser, men inte krav. Detta har dock gett mig en aning...märkliga partners. Så nästa gång jag ska söka partner kommer jag inte bara ha preferenser, utan även KRAV, haha. :)

    Preferenser (sedan alltid):

    - Ganska lång

    - Ju smalare desto bättre

    - Yvigt hår/halvlångt hår

    - Hellre jeans och luvtröja än kostym

    - Trogen

    - Inte rökare

    - Inte översexuell

    - Inte överdrivet självgod

    KRAV (numera):

    - Ärlig och omtänksam

    - Kan visa sin partner någon sorts uppskattning

    - Vi ska kunna ha roligt tillsammans

    - Psykiskt stabil (!)

    - Sköter sin grundläggande hygien med dusch osv.

    - Har frigjort sig från sin mamma

    - Har haft eget boende tidigare

    - Har haft minst ett långvarigt förhållande

    - Är inte porrberoende

    - Är intelligent och reflekterande

    - Har ett intresse för att utvecklas som person

    - Har inte "industri-jargong" och sexistisk humor

    - Accepterar homosexuellas existens

    - Umgås inte med nynazister i NMR

    - Har någon gång varit utanför Sverige

    - Klarar av att ta ansvar i ett hushåll

    - Låser inte in sig framför en skärm dagar i sträck

    - Äter vanlig mat och inte bara godis i sängen

    - Byter kläder regelbundet

    - Borstar tänderna mer än ett par gånger i månaden

    - Söker vård om han börjar må dåligt

    Förlåt för trådkapning, men är mina nyfunna krav orealistiska?


    Tillägg: Klarar av att vidarebefodra saklig information från t.ex. ett formellt möte.
  • Anonym (Lika barn leka bäst)
    Anonym (Öö) skrev 2021-04-06 19:35:08 följande:

    Min bästa vän anser att jag har för höga krav när det gäller en eventuell pojkvän. Jag håller inte alls med henne. Tycker att mina krav är fullt rimliga.

    Mina krav är:

    - Att han är ärlig, trogen och lojal (obviously)

    - Att han är en snäll och fin människa

    - Att han har humor

    - Att han tar hand om sig själv och inte är tjock (jag attraheras ej av överviktiga killar)

    - Att han är längre än mig (attraheras ej av kortare killar)

    - Att han har ett utseende som tilltalar mig och att jag attraheras av honom

    - Att han har koll på sitt liv och tar ansvar

    - Att han tar hand om sin hygien och är fräsch

    - Att han vill ha barn i framtiden

    Vad har ni för krav?


    Anonym (S) skrev 2021-04-07 08:14:11 följande:

    Det är väl inga fel på kraven. Så länge du inte är dum, ful, fet, fattig, ovårdad, obildad själv liksom. Min väninna har en liknande lista, men är själv kraftigt överviktig. Inga fel med det, men det är ju inte helt enkelt att träffa en rik, snygg, vältränad, artig, pålitlig, o.s.v. karl - när hon själv inte är i samma liga. Män som matchar henne bättre är hon snabb på att dumpa, av ganska skumma skäl. En hade för mycket födelsemärken, en hade lite röda nyanser i håret, en hade för fula tänder. Vettiga män utöver dessa detaljer... Hon är ju inte perfekt själv liksom. Så vill hon ha barn och familj också - men är över 35 nu...


    Allt är relativt och kraven du skrivit är både grundläggande men kan samtidigt tolkas på många olika sätt. Sök efter någon likasinnad som du själv, med liknande grundläggande intressen, värderingar och livsmål.
  • AndreaBD
    Anonym (Numera krav!) skrev 2021-04-08 14:40:46 följande:
    Tillägg: Klarar av att vidarebefodra saklig information från t.ex. ett formellt möte.
    Det kan inte min ex-man. Han är visserligen min ex-man, men jag hade nog inte haft det som absolut krav, även om det är irriterande. Och då menar jag att han t.ex. gick på föräldramöten för barnen och när jag sedan frågade honom vad som togs upp där, så sa han bara "inget särskilt" eller inget viktigt, eller något sånt. 

    Jag vet ju inte om du menade så, eller helt andra slags situationer? 
  • Anonym (J)

    Mina (skall-)krav:

    - Bra människosyn, alltså inte rasist, inte homofob, han ska vara feminist etc.

    - Vara snäll mot djur, t.ex. sterilisera sina katter.

    - Vettig ekonomiskt. Han behöver absolut inte ha en massa pengar (jag har egna) och skulder kan jag förstå att man får ibland (vid typ skilsmässa, utförsäkrad m.m.), men han ska göra rätt prioriteringar.

    - Inte vara överviktig.

    - Inte vara bonnläpp/trashig.

    Önskvärt:

    - Inga barn.

    - Inte snusa.

    - Lyssna på rock.

Svar på tråden Min bästis anser att jag har för höga krav