• Anonym (Förvirrad)

    Omskärelse barn, var och hur?

    Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

    Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

    Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

  • Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • fornminne

    Religionsfrihet betyder inte heller att man får göra vad som helst i religionens namn, det där är ett gravt missförstånd. Religionsfriheten står inte över andra friheter och rättigheter. För att ta ett banalt exempel: Det är inte förbjudet att bygga moskeer i Sverige, men du får inte bygga i någons trädgård. Än så länge är omskärelse tillåtet, men som sagt, kritiken växer.

  • Anonym (Nja)
    fornminne skrev 2021-04-07 11:27:19 följande:

    Om icke-medicinsk omskärelse inte får ske mot barnets vilja, är det per definition förbjudet på spädbarn, eftersom spädbarn eller småbarn inte kan uttrycka sin vilja. Om Sverige förbjuder omskärelse kommer det säkert att göras i hemmen eller i smyg istället ja, vilket vore värre för barnen, men också ett skäl att frånta föräldrarna vårdnaden. Frågan är vad vi skulle göra med alla barn som i så fall måste familjehemsplaceras? Det är redan brist på familjehem. Så jag förstår dilemmat, men det betyder inte att vi ska ge upp, låta föräldrar som ts hållas samt låta denna primitiva sedvänja fortsätta!


    Lagen är luddigt skriven:

    3 §

    Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Står pojken under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som nu sagts gälla båda. Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen ges eller att den ges av en medicinskt kunnig per-

    son.

    Sådan information skall ges också till pojken, om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.

    Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är möjligt klarläggas.

    Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes vilja.

    Gissar att det även kan tolkas som att det bara inte får utföras mot pojkens vilja om han uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen.

    Det är ju väldigt underligt på ett vis; vilka andra irreversibla kirurgiska ingrepp utan medicinskt syfte får utföras idag? Det skyddar ju inte mot smitta som det allmänna vaccinationsprogrammet gör heller.
  • fornminne
    fornminne skrev 2021-04-07 11:40:04 följande:
    Religionsfrihet betyder inte heller att man får göra vad som helst i religionens namn, det där är ett gravt missförstånd. Religionsfriheten står inte över andra friheter och rättigheter. För att ta ett banalt exempel: Det är inte förbjudet att bygga moskeer i Sverige, men du får inte bygga i någons trädgård. Än så länge är omskärelse tillåtet, men som sagt, kritiken växer.

    Du kan inte bygga var du vill med hänvisning till religionsfriheten, ska det stå. Argumentet att vi har religionsfrihet i Sverige, är alltså ett icke-argument. Det har vi, men det spelar ingen roll. Lika lite som jag kan hota någon och hänvisa till yttrandefriheten.
  • Anonym (JL)

    Kommer från ett land där det är vanligt. Men när barnen föddes så kunde jag inte ens förstå hur man kan ens tänka tanken. Det kändes som ett övegrepp som fick mig att vilja kräkas. Ett oskyldig barn. Vem är vi att bestämma över dom? För att "släkten" ska tycka man gjort rätt? Hur lever man ens med sig själv med att behöva hålla fast sitt lilla spädbarn under tiden narkos ges och sen i minst 10 dagar behöva lägga om ett sår för ett ingrepp som inte ens var nödvändigt?

    Nej tack. Mina barn är egna individer från dag och jag har ingen rätt att bestämma om onödiga ingrepp på deras kropp.

  • Anonym (a 2)

    Varför skall de vuxnas rättighet att skära i barnets kropp gå före barnets rätt till kroppslig integritet TS?

  • fornminne
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-07 11:40:55 följande:
    Lagen är luddigt skriven: 3 § Omskärelse får utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Står pojken under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som nu sagts gälla båda. Den som skall utföra ingreppet svarar själv för att informationen ges eller att den ges av en medicinskt kunnig per- son. Sådan information skall ges också till pojken, om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen. Pojkens inställning till ingreppet skall så långt det är möjligt klarläggas. Ett ingrepp får inte utföras mot en pojkes vilja. Gissar att det även kan tolkas som att det bara inte får utföras mot pojkens vilja om han uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen. Det är ju väldigt underligt på ett vis; vilka andra irreversibla kirurgiska ingrepp utan medicinskt syfte får utföras idag? Det skyddar ju inte mot smitta som det allmänna vaccinationsprogrammet gör heller.

    Jag tolkar lagen som att ingreppet _i princip_ inte får utföras mot någons vilja, men man lämnar ett kryphål för omskärelse av spädbarn. För att slippa ta i frågan gissar jag. Men det är ju här lagen behöver uppdateras. För du har helt rätt, det skulle aldrig tillåtas om det gällde något annat ingrepp.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Q) skrev 2021-04-07 10:45:48 följande:
    Det har väl snarare med religion att göra än nationalitet, eller hur? För att förtydliga (eftersom jag vet svaret men du inte fattade vinken) så nej, det är inte så att amerikanare i stort omskär sina barn, på samma sätt som det säkert finns många i Sverige som är det men knappast pga att de är svenskar.
    Nej, det har inte med religion att göra i USA eftersom amerikanska män av olika religioner gör detta. Det är inte endast judar eller muslimer där, utan mer en kulturell tradition.
    AnnaSturesson skrev 2021-04-07 10:44:39 följande:
    Måste och måste stämmer ju inte. Kommer inte hända ettskit om han inte blir omskuren mer än att han troligtvis inte kommer att omskära sina egna barn längre fram och denna onödiga tradition dör ut.
    Jag menade att du och jag inte ser det som ett måste, men för en religiös jude är det ett måste. Det är en tradition som absolut inte är på väg att dö ut på något sätt. Det är ju en del av deras liv. 
    Anonym (Q) skrev 2021-04-07 10:46:40 följande:
    Var har du fått siffrorna ifrån förresten? Och hur kan det skilja så många procent? 96 % av alla amerikanska män är omskurna? Nej, knappast.
    Jag fick siffrorna från Washington post, men artikeln är låst. Siffrorna varierar beroende på vilken undersökning som citeras. 
    Här är en vetenskaplig artikel som säger 77%. 
    www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(14)00036-6/pdf 

  • KlantSmurfen
    Mrs Moneybags skrev 2021-04-07 10:20:12 följande: #48
    AnnaSturesson skrev 2021-04-07 10:11:45 följande:
    Men du måste väl ha nån åsikt själv? Är jättenyfiken på varför du tycker det är så viktigt att skära i ett så ungt barn.

    Är också intresserad av vad du tror ska hända om han inte blir omskuren.
    Jag är inte TS men vi har ju religionsfrihet i Sverige liksom i många andra länder. I en stor religion är omskärelsen på pojkar ett tecken på förbundet med Gud - vet inte om du har läst religion i skolan, men jag tror det nämns vid något tillfälle. 

    Man behöver inte hålla med, men man får acceptera att det är så och att de har laglig rätt att utföra omskärelse på sina söner. _

    Tro mig, det kommer inte att ändras eftersom det skulle innebära att man som jude inte kan utöva sin religion i Sverige. Det är bara att hacka i sig. Det är ingen som vill att det ska förbjudas och istället utföras i hemmen. Med barnen i fokus är det bättre att det utförs på klinik. 
    De flesta har fattat att Gud inte finns, barnmisshandel i Guds namn är för de primitiva nötterna som missat upplysningen och som har hämtat sin moral från 2000 år gammla böcker med en massa dumheter.

    "Man behöver inte hålla med, men man får acceptera att det är så och att de har laglig rätt att utföra omskärelse på sina söner."
    Nepp, inget som behöver accepeteras.

    " Tro mig, det kommer inte att ändras eftersom det skulle innebära att man som jude inte kan utöva sin religion i Sverige"
    och? Moralrelativism och frikort i religionsfrihetens namn är inget som ska accepteras.
    Religionsfrihet - Wikipedia

    Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.

    Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.
       
       
    5. Föräldrarnas rätt, barnens rätt Enligt Barnkonventionen, Artikel 14 (2), har föräldrar rätt att ge sina barn religiös och moralisk uppfostran i enlighet med föräldrarnas trosuppfattning. Detta ska göras på ett sätt som är förenligt med barnets växande kapacitet att själv ta ställning. Samtidigt som Barnkonventionen, Artikel 14 (1), anger att Konventionsstaterna skall respektera barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Enligt 1981 Declaration of the United Nations General Assembly Article 5[2] har föräldrarna rätt att styra livet i familjen enligt sin religion, vidare har varje barn rätt att ha tillgång till undervisning i religions- och övertygelsefrågor i enlighet med vårdnadshavarens önskemål och ska inte tvingas delta i undervisning om religion eller övertygelse mot vårdnadshavarens önskemål, med barnets bästa som underliggande princip. Utövandet av en religion eller övertygelse får inte skada barnets fysiska eller mentala hälsa eller utveckling. Åldersgränsen för Barnkonventionen är 18 år.

    Denna frihet för föräldrarna att välja religiös fostran åt sina barn, har en problematisk relation till barnens egen rätt till religionsfrihet och frihet från religiöst tvång. Många teokratiska länder har ett straffbelagt förbud mot att avfalla från religionen, vilket gäller även barn som tvingats in i religionen, något som dock inte stöds av FN:s mänskliga rättigheter.

    Internationellt tvingas miljontals barn från religiösa minoriteter delta i konfessionell religionsundervisning om majoritetstron, vilket bryter mot föräldrarnas rätt enligt Barnkonventionen.

    sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet

    Religionsfrihet - Wikipedia

    Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.

    Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.
        
        
    5. Föräldrarnas rätt, barnens rätt Enligt Barnkonventionen, Artikel 14 (2), har föräldrar rätt att ge sina barn religiös och moralisk uppfostran i enlighet med föräldrarnas trosuppfattning. Detta ska göras på ett sätt som är förenligt med barnets växande kapacitet att själv ta ställning. Samtidigt som Barnkonventionen, Artikel 14 (1), anger att Konventionsstaterna skall respektera barnets rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Enligt 1981 Declaration of the United Nations General Assembly Article 5[2] har föräldrarna rätt att styra livet i familjen enligt sin religion, vidare har varje barn rätt att ha tillgång till undervisning i religions- och övertygelsefrågor i enlighet med vårdnadshavarens önskemål och ska inte tvingas delta i undervisning om religion eller övertygelse mot vårdnadshavarens önskemål, med barnets bästa som underliggande princip. Utövandet av en religion eller övertygelse får inte skada barnets fysiska eller mentala hälsa eller utveckling. Åldersgränsen för Barnkonventionen är 18 år.

    Denna frihet för föräldrarna att välja religiös fostran åt sina barn, har en problematisk relation till barnens egen rätt till religionsfrihet och frihet från religiöst tvång. Många teokratiska länder har ett straffbelagt förbud mot att avfalla från religionen, vilket gäller även barn som tvingats in i religionen, något som dock inte stöds av FN:s mänskliga rättigheter.

    Internationellt tvingas miljontals barn från religiösa minoriteter delta i konfessionell religionsundervisning om majoritetstron, vilket bryter mot föräldrarnas rätt enligt Barnkonventionen.

    sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet
  • felix le chat
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-07 12:44:29 följande:

    Varför skall de vuxnas rättighet att skära i barnets kropp gå före barnets rätt till kroppslig integritet TS?


    Håller med, stackars barn !
    Att skära i någons könsorgan är ett fruktansvärt övergrepp
  • Nomanisanisland
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-07 01:54:47 följande:

    Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

    Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

    Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.


    Ingenstans och aldrig - det får barnet självt sköta när det är myndigt.
Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?