• Anonym (Förvirrad)

Omskärelse barn, var och hur?

Någon här som kanske har erfarenhet av omskärelse på pojkbarn (inte av medicinska skäl) och vet lite hur det fungerar? Känns som en djungel.

Barnet är ofött men vet inte om det är lång väntetid om man söker privat och att man kanske ska stå i kö ett par månader innan födseln, eller ska man göra det via ett vanligt sjukhus? Görs det då ens om det inte är medicinskt? Vill gärna veta innan så jag slipper stressa.

Uppskattar svar från personer som vet och vill inte ha åsikter tack. Och om någon kan rekommendera ett annat ställe där jag kanske kan få bättre svar (om jag inte får det här) så tar jag tacksamt emot tips.

• Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 10:58:34 följande:
    Få kommer ihåg, men jag är duktig och just jag kom ihåg tråden och dina inlägg direkt. Inte så kaxig längre ser jag.

Det är såklart två helt olika saker men båda handlar om att göra något med bebisens kropp utan att bebisen har en aning om det, så på så sätt blir det väldigt likt faktiskt.
    Jag har inte ens hunnit svara, hur skulle jag kunna vara kaxig då?, Sen är det väl bra med en hobby, själv pluggar jag till röntgensjuksköterska, medan du kommer ihåg allt som skrivits på FL  

Att klippa barnets hår är också en helt annan sak men det handlar om att göra något med bebisens kropp så det är väldigt likt faktiskt. 
  • Anders 386
    fornminne skrev 2021-04-07 06:55:58 följande:

Sådana här trådar borde stängas. Det borde vara brottsligt att skära i barn utan medicinska skäl.

Men det är bra att det kommer upp - det ger tillfälle till TS att försöka se hur andra ser på saken. Kanske kan TS få upp ögonen för att det är en påtvingad stympning av ett barn.
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-08 09:21:30 följande:
    Självklart är både konsekvenserna och riskerna större vid ett ingrepp i underlivet än vid en piercing av örsnibbarna (ett hål i varje, normalt placerat). MEN det finns en likhet: att föräldrarna tar sig rätten att bestämma om ett onödigt kroppsligt ingrepp ÅT barnet. Det är fel enligt det västerländska sättet att se på barnets rätt till kroppslig integritet. Själv har jag valt att inte ha hål i öronen, och jag skulle aldrig ha förlåtit min mor om hon hade gjort detta på mig, när jag för liten för att försvara mig. 
    Har du förlåtit din mamma för att hon klippt ditt hår eller jobbar du fortfarande på det? Det är något man gör med barnets kropp som inte är nödvändigt, i alla kulturer klipper man inte håret. Det ger ännu mindre konsekvenser än att ta hål i öronen men det är ändå en frihet man tar som förälder. Det jag vill komma fram till är att det handlar om vart man drar gränsen. Drar man den vid klippa håret, ta hål i öronen, omskärelse (pojkar) eller könsstympning (flickor) 
  • Spucks
    Anonym (D) skrev 2021-04-08 11:21:56 följande:
    Det är en markering mellan man och gud. Inte för att dra ner byxorna och visa andra människor. Det finns massa olika sätt den judiska tron vill att man ska markera sin tro till gud. Kippan är en annan sort.
    Som du säger är en stor del av världens befolkning omskurna och mesta dels av dom inte judiska, så där finns ju en annan anleding som inte är kopplat till religion.

Det är INTE en makering mellan man och gud om du omskär din bebis, eftersom din bebis inte är en man. Inte heller kan en bebis eller ett ungt barn markera sin tro - dem är för små för att bekänna sig till en tro. Det är ni som föräldrar som bekänner er till en tro genom att använda barnens kropp.

Och som jag har frågat innan: varför kräver din religion att pojkar/män omskärs? Vart står det och vad är argumentationen till detta?

• Anonym (Förvirrad)
    Glinda från Oz skrev 2021-04-08 11:23:10 följande:

Jag har inte ens hunnit svara, hur skulle jag kunna vara kaxig då?, Sen är det väl bra med en hobby, själv pluggar jag till röntgensjuksköterska, medan du kommer ihåg allt som skrivits på FL  

Att klippa barnets hår är också en helt annan sak men det handlar om att göra något med bebisens kropp så det är väldigt likt faktiskt. 

Du har redan skrivit 8 inlägg i tråden, hur är det att inte ha hunnit skriva? Ja, jag älskar min hobby.

Jämför du att klippa håret med hål i öronen? Förresten kan jag förstå att många här kritiserar att jag ska omskära min son (även om det inte kommer hjälpa ett dugg), men att DU ska göra det när du själv tagit hål i öronen på din bebis är lite kul. Det är dubbelmoral och går inte ihop.
  • Spucks
    Glinda från Oz skrev 2021-04-08 11:30:47 följande:
    Har du förlåtit din mamma för att hon klippt ditt hår eller jobbar du fortfarande på det? Det är något man gör med barnets kropp som inte är nödvändigt, i alla kulturer klipper man inte håret. Det ger ännu mindre konsekvenser än att ta hål i öronen men det är ändå en frihet man tar som förälder. Det jag vill komma fram till är att det handlar om vart man drar gränsen. Drar man den vid klippa håret, ta hål i öronen, omskärelse (pojkar) eller könsstympning (flickor) 
    Alltså nur blir du väl löjligt. Du försvara att du borrade hål i ditt barns öra genom att jämföra det med hårklippning? Håret växer hela tiden, precis som naglar, därför gör det inget att klippa det. Dessutom finns det inga nerver i hår.
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-04-08 11:23:10 följande:

Fast håret växer ju ut igen. Och att klippa det innebär inga risker för framtida hårväxt. Väldigt dum jämförelse.

Däremot går det att jämföra omskärelse med, om en förälder skulle få för sig att rycka bort håret från sitt barns huvud. Men inte ens det är LIKA hemskt, eftersom håret i de flesta fallen växer ut igen, även om det blir bortryckt med rötterna (dock inte hur många gånger som helst). Förhuden, klitoris med mera som de primitiva ökenfolken tycker sig ha rätt att skära bort från barnen - växer aldrig ut igen...
  • Glinda från Oz
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 11:31:55 följande:
    Du har redan skrivit 8 inlägg i tråden, hur är det att inte ha hunnit skriva? Ja, jag älskar min hobby.

Jämför du att klippa håret med hål i öronen? Förresten kan jag förstå att många här kritiserar att jag ska omskära min son (även om det inte kommer hjälpa ett dugg), men att DU ska göra det när du själv tagit hål i öronen på din bebis är lite kul. Det är dubbelmoral och går inte ihop.

Men herregud, du ville att jag skulle reagera på något jag inte svarat på. 

Anser du att det är dubbelmoral att du omskär din pojke och att du är emot att könsstympa flickor också? Det är verkligen motsägelsefullt. Båda två är könsstympning. (Jag tar mig friheten att anta att du inte kommer könsstympa framtida döttrar) 

• Jonnynilsson
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 11:31:55 följande:

Att skära av förhuden på ditt barns penis är en helt irreversibel handling som ger ditt barn bestående men för resten av livet. Och kan inte under några omständigheter jämföras med att ta hål i öronen.

Som alla vet växer hål i öronen igen om man inte använder dem. Men förhuden på ditt barns penis växer inte ut igen.

Har du någon stans i denna tråd svarat på varför du vill könsstympa ditt barn? Har du det ber jag om ursäkt att jag missat det.

Annars skulle jag väldigt gärna vilja veta varför du frivilligt ger din son men för livet genom ett totalt onödigt ingrepp.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-08 10:53:21 följande:
    Misshandel? Seriöst?
    Nej det blir inga konsekvenser förutom att man ofta får höra "Varför har ni inte gjort det än? Stackars pojke det blir jobbigare när han blir äldre". Men finns ingen anledning till att låta bli när både jag och mannen vill omskära honom?
    Du menar alltså att anledningen till att ni vill skära i honom och ta bort en viktig del av hans kropp är att ni annars måste lyssna på "varför har ni inte gjort det än (vi vill att han skall få bestämma själv)?" och "det blir jobbigare när han blir äldre (nej, det blir det inte - då är det hans eget val)."
Svar på tråden Omskärelse barn, var och hur?