• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (13000) skrev 2021-04-10 14:29:55 följande:

Har nyligen efter skillsmässa varit på banken och lagt om lån osv. Banken vill att en familj som er efter schablonkostnader (hyra/lån och vissa fasta utgifter) ska ha 13000 kvar till dagligvaror osv. så ja, 20000 ser bra ut.

Tack för svar!
  • Anonym (M)

20k ska räcka till mat och nöjen?

Du har inte funderat på att söka till lyxfällan?

• Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:21:39 följande:

Nej, har du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-12 18:31:06 följande:
    Nej, har du?
    Du verkar vara en bra kandidat.

Det var DU som ställde frågan, inte jag. SÅ vad jag har gjort eller inte gjort är irrelevant.
    Har du sbvårt att ta ansvar för dina beslut sådär allmänt i livet?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:37:34 följande:

Du verkar vara en bra kandidat.

Det var DU som ställde frågan, inte jag. SÅ vad jag har gjort eller inte gjort är irrelevant.

Har du sbvårt att ta ansvar för dina beslut sådär allmänt i livet?

Nejdå, men en dum fråga får ett dumt svar. Enkelt, eller behöver jag förklara mer?
  • Anonym (M)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-12 18:48:54 följande:
    Nejdå, men en dum fråga får ett dumt svar. Enkelt, eller behöver jag förklara mer?
    Exakt.
    Dum fråga får ett dumt svar.

Varför tror du att jag svarade som jag gjorde på din fråga???
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:50:31 följande:

Exakt.

Dum fråga får ett dumt svar.

Varför tror du att jag svarade som jag gjorde på din fråga???

Tillåt mig småle. Vad hjälpte ditt svar min frågeställning i trådstarten tyckte du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-12 18:51:48 följande:
    Tillåt mig småle. Vad hjälpte ditt svar min frågeställning i trådstarten tyckte du?
    Klart att du småler, annat kan man inte göra när man inser att man ställt en dum fråga och fått ett dumt svar.

Eftersom det var en dum fråga och du inte inser hur dum den är, helt uppenbart, så är frågan än mer relevant.
    Har du tänkt söka till lyxfällan?

Om inte så bör du göra det.
  • hammarhajen

Ska sparande ingå i de 20 000?

70 000 i buffertsparande är inte jättemycket för en familj. Behöver man en ny (begagnad) bil eller om någon blir av med jobbet så försvinner rätt mycket av det snabbt. Jag skulle vilja lägga undan ett par tusen minst i långsiktigt sparande och räknat med det, dvs om kanske 17 000 kr/mån räckt för mina utgifter och mitt "nöjesspar" (resor och sådant). 

Allt beror ju på hur man lever och vad man prioriterar. Man klarar sig absolut, men kommer kanske inte kunna göra eller köpa allt man vill. 

• hammarhajen
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:21:39 följande:

I Lyxfällan hamnar snarare de som INTE ställer frågan innan en flytt... Är väl jättebra att TS funderar på om det är vettigt ekonomiskt innan de tar steget.

TS har två 1-åringar, det är inte så lätt då att veta vad en genomsnittsfamilj med lite större barn gör av med. Föräldraledigheten är dyr, men bebisar är billiga i drift annars. Ett corona-år på det och man har erfarenhet av bebisar på picknick i parken, inte av  utlandsresor med barn som ska ha egen flygstol och av 10-åringar med fritidsintressen och önskemål om aktiviteter på loven.. 
Svar på tråden Räcker 20 000?