• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Det borde det göra)

När alla fasta utgifter är betalda har vi (två vuxna och två barn) kvar ca 8000 - 10 000 kr/mån till mat, kläder, blöjor, hygien nöjen och även tandläkare, frisör, läkare, mediciner (sånt har vi inte utgifter på varje månad).

20 000 låter som värsta lyxlirarna. :)

• Seven Costanza

För oss hade det inte räckt, men om vi vet vad ni lägger på boendet nu, t ex 8000 och vet vad boendet ni vill ha skulle kosta, t ex 13000 så är ju svaret att om ni redan sparar så mycket ni som mellanskillnaden är t ex 5000 så går det ju, annars blir det svårt att gå runt med den dyrare bostaden. Plus att ni vill ju kunna spara i fortsättningen också så ni behöver ju egentligen ha mer luft emellan än den exakta mellanskillnaden.

• Seven Costanza
    Anonym (Det borde det göra) skrev 2021-04-09 13:18:33 följande:

När alla fasta utgifter är betalda har vi (två vuxna och två barn) kvar ca 8000 - 10 000 kr/mån till mat, kläder, blöjor, hygien nöjen och även tandläkare, frisör, läkare, mediciner (sånt har vi inte utgifter på varje månad).

20 000 låter som värsta lyxlirarna. :)

Jo fast TS menar ju att de 20 000 är till allt som inte är lån, driftkostnader och bredband så även till alla andra fasta utgifter plus det du räknar upp och eventuella bilkostnader. Sparande behöver ju också ingå och då är det inte så mycket att ha 20 000 över efter boende tycker jag.
  • Seven Costanza

TS ni behöver även räkna på hur mycket ni får låna. Räkna ut era båda årslöner före skatt och multiplicera med 4,5 och det är vad ni max får låna utan att behöva extraamortera.

• Anonym (Kvinna)

jag ställer mig mot övriga i tråden och är mer tveksam.

Nog räcker det till det viktigaste, men stora renoveringar, dyrare nöjen (som ex resor) kan bli svårt. samt hur ni lever i övrigt, tar ni cykel/gå till vardags eller bil

Jag äger ett hus själv nu (fast bor med min sambo), om vi separerar skulle jag inte anse mig ha råd att bo kvar själv då jag skulle få 20 000 över efter lån och grundläggande driftkostander. Då jag vill leva ett för "lyxigt" liv.

Men är huset och bilen i bra skick samt att ni förväntar er att era inkomster kommer att öka  inom några år går det bra.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 12:54:41 följande:
    Jo det är klart att det går om man vill, vi är inga som reser utomlands eller så, men däremot vill vi kunna unna oss lite godare mat ibland och även att barnen har bra och slitstarka ytterkläder tex. Min ena förälder lever kvar lite i det gamla och tycker inte att 20 000 kr räcker...därför blev jag lite nojig.
    Jag förstår inte riktigt frågan. Har du inte koll idag på vad ni har kvar till dessa poster? 

Vad andra tycker spelar ju ingen roll, det är vad ni tycker som är relevant. Bara ni kan svara på frågan. 

Jag tycker det låter mycket, men ni kanske känner att ni måste spendera så mycket för att leva ett bra liv, vad vet jag.
  • Friger

20tkr räcker utmärkt. Finns många som lever på mindre. Många som lever på mer också. Tror ni hamnar någonstans i mitten.

Normalt sett kommer det bli bättre med tiden då det oftast är som värst precis efter det att man köpt en bostad.

Enklast att hantera renoveringar är att göra en avsättning varje månad så finns det pengar när det kommer.

Jag har två sådana avsättningar för "sällan"-utgifter som kommer regelbundet och är stora. Ena sparandet är 'Bil', det andra 'Bostad'. Går någon av bilarna sönder eller diskmaskinen pajar eller taket behöver läggas om så drar jag pengar från dom kontona så belastar det inte min vardagsekonomi.

• Anonym (Matilde)

Inom de närmsta 3 åren så kommer jag att byta tjänst vilket kommer generera 5000 kr extra i lön för mig och min sambo kan om det skulle krisa gå upp i tid, då har vi isåfall cirka ytterligare 5-6000 till, men önskvärt är att han kan arbeta 75 procent iallafall minst 5 år till.

• Anonym (Matilde)
    Anonym (xxx) skrev 2021-04-09 16:05:33 följande:

Jag förstår inte riktigt frågan. Har du inte koll idag på vad ni har kvar till dessa poster? 

Vad andra tycker spelar ju ingen roll, det är vad ni tycker som är relevant. Bara ni kan svara på frågan. 

Jag tycker det låter mycket, men ni kanske känner att ni måste spendera så mycket för att leva ett bra liv, vad vet jag.

Jodå men min förälder anser att vi har för lite i buffert, ungefär såhär: tänk om ni måste köpa ny bil, tänk om ni blir sjukskriva osv osv
Svar på tråden Räcker 20 000?