• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Friger
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 16:36:39 följande:
    Jodå men min förälder anser att vi har för lite i buffert, ungefär såhär: tänk om ni måste köpa ny bil, tänk om ni blir sjukskriva osv osv
    Jo... absolut. Tyvärr tjänar man pengarna i fel ordning i livet....

De flesta unga som inte får en större summa pengar från sina föräldrar brukar vara rätt sårbara precis efter det att dom flyttat till nytt boende. Det tar helt enkelt för lång tid för de flesta att först spara i hopp till ett bra boende som ligger i barnvänligt område. Ingen mening att köpa huset när ungarna flyttat hemifrån.

Får väl anpassa plånboken till utgifterna om något händer. Köpa billiga bilar eller ta bussen om det går. Dra ner på pizzan. Det går att leva på några tusenlappar om det krävs.
  • Seven Costanza
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 16:36:39 följande:

Jodå men min förälder anser att vi har för lite i buffert, ungefär såhär: tänk om ni måste köpa ny bil, tänk om ni blir sjukskriva osv osv

Ja, det beror ju på om de 20000 ska räcka till sparande också som sagt. 70000 är inte mycket i totalt sparande för en barnfamilj både som buffert för bostad och framtidsspar till saker ni behöver köpa och till pension etc. Ni kommer väl även vilja spara till barnen.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 16:34:05 följande:

Inom de närmsta 3 åren så kommer jag att byta tjänst vilket kommer generera 5000 kr extra i lön för mig och min sambo kan om det skulle krisa gå upp i tid, då har vi isåfall cirka ytterligare 5-6000 till, men önskvärt är att han kan arbeta 75 procent iallafall minst 5 år till.

Ja men då så. Det är ju naturligt att deltidsarbeta och ha lägre inkomster när barnen är små och då kostar det ju heller inte lika mycket att leva. Sen när barnen blivit större och börjar kosta mer så har ni betydligt högre inkomst. Då har ni säkert även amorterat en del och kan kanske komma ner i amorteringstakt om ni vill också. Jag skulle slå till! Ni har ändå en liten buffert och utrymme för lite spar. Man kan tänka "tänk om" i alla möjliga skräckscenarier men då skulle de flesta med vanliga inkomster inte kunna köpa sin bostad...
  • Anonym (matsäcken)

14000 in, en vuxen, två barn. Allt ska betalas på de pengarna. Klarar ni er inte 20 papp efter bostadens räkningar är betalda behöver ni någa omgångar lyxfällan.

• Aniiee

Jag gör så att jag drar till med lite siffror från Konsumentverket. Jag vet inte hur gamla ni är, men jag gissar att ni är 30 år båda två. Och så två barn på 1, alltså. Eftersom jag inte vet exakt sätter jag 2020 på ena barnet och 2019 på andra, och får då fram dessa siffror:

Per månad:
    Mat/livsmedel (utom lunch 5 dagar i veckan): 6170 kr
    Kläder och skor: 2420 kr
    Fritid/lek: 1680 kr
    Mobiltelefon: 300 kr
    Hygienartiklar, ink frisör var 6e vecka: 2640 kr
    Förbrukningsvaror: 290 kr
    Hemutrustning: 970 kr
    Medier: 2190 kr

Totalt: 16660 kr.

Personligen anser jag dock vissa budgetposter vara väldigt höga och vissa andra (mobiltelefon..., som alltså är inte själva mobilen utan konstanderna för samtal, internet osv i mobilen) väldigt lågt.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (matsäcken) skrev 2021-04-09 16:50:41 följande:

14000 in, en vuxen, två barn. Allt ska betalas på de pengarna. Klarar ni er inte 20 papp efter bostadens räkningar är betalda behöver ni någa omgångar lyxfällan.

Ja alltså jag anser att det räcker, medan min förälder inte håller med...
  • Anonym (Matilde)
    Aniiee skrev 2021-04-09 17:13:17 följande:

Jag gör så att jag drar till med lite siffror från Konsumentverket. Jag vet inte hur gamla ni är, men jag gissar att ni är 30 år båda två. Och så två barn på 1, alltså. Eftersom jag inte vet exakt sätter jag 2020 på ena barnet och 2019 på andra, och får då fram dessa siffror:

Per månad:

Mat/livsmedel (utom lunch 5 dagar i veckan): 6170 kr

Kläder och skor: 2420 kr

Fritid/lek: 1680 kr

Mobiltelefon: 300 kr

Hygienartiklar, ink frisör var 6e vecka: 2640 kr

Förbrukningsvaror: 290 kr

Hemutrustning: 970 kr

Medier: 2190 kr

Totalt: 16660 kr.

Personligen anser jag dock vissa budgetposter vara väldigt höga och vissa andra (mobiltelefon..., som alltså är inte själva mobilen utan konstanderna för samtal, internet osv i mobilen) väldigt lågt.

Tack! Det lät vettigt förutom mobiltelefonin som är det dubbla, som du skrev. Barnen är tvillingar födda 2020.
  • Jemp

Det är alltså bara boendet som är betalt, och 20000 ska täcka utgifter för bilen, jobbresor, försäkringar osv?

I så fall skulle jag säga att det är mindre än jag föredrar, men görbart. Med andra ord beror det på prioriteringar och vilka alternativ som finns.

Banken kan som sagt räkna lite annorlunda. Har för mig att de sa att man skulle klara en räkna på 7% (enligt deras schabloner).

• Anonym (vaaaa)

Jag förstår inte problemet.

Jag hoppas att ni sparar minst 10.000kr av de 20.000kr som ni har kvar efter utgifterna som du nämner.

Jag hade inte kunnat göra mig av med så mycket pengar som ni tycks göra ens om jag hade velat. Vilket jag såklart inte vill.

• Anonym (Matilde)
    Anonym (vaaaa) skrev 2021-04-09 18:43:40 följande:

Jag förstår inte problemet.

Jag hoppas att ni sparar minst 10.000kr av de 20.000kr som ni har kvar efter utgifterna som du nämner.

Jag hade inte kunnat göra mig av med så mycket pengar som ni tycks göra ens om jag hade velat. Vilket jag såklart inte vill.

Hm alltså, jag tycker inte vi lever särskilt lyx, men visst, ibland äter vi hämtmat (kanske 2-4 gånger i mån), jag köper rätt dyra ytterkläder till barnen, jag går till frisören var tredje månad, osv. Men inga resor eller jättedyra semestrar. Tycker de mesta går åt till blöjor, mat, hygienartiklar, förskoleavgifter, telefoner, CSN är 600 kr mån.
Svar på tråden Räcker 20 000?