• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (vaaaa) skrev 2021-04-09 18:43:40 följande:

Jag förstår inte problemet.

Jag hoppas att ni sparar minst 10.000kr av de 20.000kr som ni har kvar efter utgifterna som du nämner.

Jag hade inte kunnat göra mig av med så mycket pengar som ni tycks göra ens om jag hade velat. Vilket jag såklart inte vill.

Hur många är ni i din familj?
  • Anonym (Oj!)

Jösses, det är ju jättemycket pengar! Räcker inte det och blir massor över vet jag inte hur man lever.

/ hon med sjukpension på 8000:-. 

• Studentpappa
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 12:38:29 följande:

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

Borde gå men kanske är lite tight beroende på hur ni lever. Vi köper mat för ca 10 000:-/mån tex. Sen är det ju inte så mycket kvar till resten, men vi hade definitivt inte mer när vi köpte vårt hus för 11 år sedan. Våra utgifter har växt i takt med att inkomsten ökat, det är ju så det brukar bli.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Katja)

Det beror på hur räknar eller vill ha det. Min och min sådan peng är mellan 20000-25000. Vi är två vuxna och två tonåringar. Men sedan spar vi mellan 70000-25000 varje månad till lite olika saker. En del av dessa pengar används för att sätt guldkant på tillvaron ibland. Jag tänker att när du skriver att folk verkar har mer att röra sig med så är det när du ser konsumtion av det de har sparat.
  • Anonym (Det borde det göra)

Det råder olika uppfattningar om vad du räknar in i de 20 000 kr. Eftersom du skrev mat, nöjen, två telefoner och kläder osv. Tolkade jag det som att dessa 20 000 kr ska räcka till de mer rörliga kostnaderna och att alla kostnader som är mer stationära (lån, månadsavgift/kommunala avgifter, el, värme, förskoleavgifter (fast tvillingarna kanske inte börjat än?), försäkringar) inte ingick i dessa 20 000 kr.

Om det enbart är lån, driftskostnader (el, värme och kommunala avgifter/månadsavgift?) och bredband som är betalda och allt annat ska täckas av de 20 000 kr så är det klart tajtare med genomförbart.

Som en annan skrev var det strax under 17 000 kr för genomsnitt för en familj med två vuxna och två barn. Sen tillkommer 3000 kr (?) för förskola om inte allt för länge (?).
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (Det borde det göra) skrev 2021-04-10 08:25:10 följande:

Det råder olika uppfattningar om vad du räknar in i de 20 000 kr. Eftersom du skrev mat, nöjen, två telefoner och kläder osv. Tolkade jag det som att dessa 20 000 kr ska räcka till de mer rörliga kostnaderna och att alla kostnader som är mer stationära (lån, månadsavgift/kommunala avgifter, el, värme, förskoleavgifter (fast tvillingarna kanske inte börjat än?), försäkringar) inte ingick i dessa 20 000 kr.

Om det enbart är lån, driftskostnader (el, värme och kommunala avgifter/månadsavgift?) och bredband som är betalda och allt annat ska täckas av de 20 000 kr så är det klart tajtare med genomförbart.

Som en annan skrev var det strax under 17 000 kr för genomsnitt för en familj med två vuxna och två barn. Sen tillkommer 3000 kr (?) för förskola om inte allt för länge (?).

Det som tillkommer som är fasta avgifter är förskola 2500 kr (börjar i höst), två mobiler på 600 kr styck, försäkringar för 500 kr.
  • mari123
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-10 10:43:14 följande:
    Det som tillkommer som är fasta avgifter är förskola 2500 kr (börjar i höst), två mobiler på 600 kr styck, försäkringar för 500 kr.
    Bilen kostar väl en hel del att ha och köra även om den är betald?
  • Anonym (Matilde)
    mari123 skrev 2021-04-10 12:51:30 följande:

Nej, det är inräknat innan dom 20 000 kr.
  • Anonym (Matilde)
    mari123 skrev 2021-04-10 12:51:30 följande:

Nej, det är inräknat innan dom 20 000 kr.
  • Anonym (13000)

Har nyligen efter skillsmässa varit på banken och lagt om lån osv. Banken vill att en familj som er efter schablonkostnader (hyra/lån och vissa fasta utgifter) ska ha 13000 kvar till dagligvaror osv. så ja, 20000 ser bra ut.

Svar på tråden Räcker 20 000?