• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 16:35:58 följande:

Tack för alla positiva råd.

Jag var smart nog att stå i bostadskö i 2 år och när han hotade att slänga ut mig för 6 månader sedan och dottern även sa att hon önskar att jag bara kunde flytta, så hade jag en lägenhet klar. Jag flyttade dit men saknade honom och huset så oerhört mycket. Kände också att den elaka styvdottern inte skulle vinna över mig. Hon firade nämligen min flytt genom att flytta in på heltid till pappan. Han bad mig komma tillbaka, och jag gjorde det. Där stod hon och mer eller mindre skällde på mig varför jag är tillbaka i hennes hus!? 

Jag bor kvar på något sätt för att hon inte skall vinna över mig. hon vill styra och ställa i sitt hus och hon vill ha pappa för sig själv, så hon kan komma och gå hur hon vill. 

Nu hyr jag ut min lägenhet i andra hand, men kan flytta tillbaka inom 2 veckor när jag vill. Men då gör han slut helt och hållet och säger att där inte finns någon chans i världen att i blir tillsammans igen. Detta skrämmer mig. På ett sätt vill jag förstöra för dottern så som hon förstört för mig och bor därför kvar. Och jag älskar honom och vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan. Vill inte stå där som sist och ångra mig och sakna.

Du låter extremt barnslig och otrygg i dig själv
  • molly50
    Anonym (eh) skrev 2021-04-15 12:42:34 följande:
    Enligt henne så är det ju allt barnets fel.

Hennes man behandlar henne dåligt men hon väljer att stanna kvar för bla poolen, men det är alltså barnet som är problemet här? *suck*
    Hon har också berättat att han har misshandlat henne både psykiskt och fysiskt.
    Och han försöker avskärma henne från hennes familj och vänner.
    Tycker du att det låter som en bra och sund relation?
    Dottern är inte hela problemet. Men hon är en del av det.
    Är man 18 år så är man stor nog att begripa att ens föräldrar har ett eget liv och kan träffa nya partners.
    Men mannen är det klart största problemet här.
    Blir man nedtryckt så som TS har blivit så är det inte så lätt att bara ta sig därifrån.
    Man blir så nedtryckt att man till slut börjar intala sig själv att det nog stämmer det ens partner säger.
    TS kan behöva hjälp.
  • Anonym (......)

Kul att alla köper ts ord rakt av! Ni har ju ingen aning om hur hon betett sig mot barnen heller.

Hon pratar endast om respekt.

Jag skulle oxå slå bakut om det kom in en okänd kvinna i mitt hem med den attityden

• Anonym (eh)
    Jonnynilsson skrev 2021-04-15 12:49:02 följande:
    Det framgår med all tydlighet at det är mannen som är problemet i detta fallet.

Ser du inte det har du förmodligen inte läst tråden. Har du läst men ändå inte förstår så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
    Ironiskt att du tar upp läsförståelse när du själv tydligen har problem med det.

Det är tydligt för de flesta av oss att mannen är problemet men inte för TS, förstår du nu?

• dsfdsfdsffds
    Anonym (......) skrev 2021-04-15 13:05:08 följande:

Kul att alla köper ts ord rakt av! Ni har ju ingen aning om hur hon betett sig mot barnen heller.

Hon pratar endast om respekt.

Jag skulle oxå slå bakut om det kom in en okänd kvinna i mitt hem med den attityden

Alla köper TS ord? Du har inte läst igenom tråden va?
  • Anonym (......)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-15 13:00:07 följande:

Du låter extremt barnslig och otrygg i dig själv

Exakt. Jag förstod direkt i hennes ts varför barnen flytt/inte vill ha henne där
  • Anonym (Fia)
    Mimosa86 skrev 2021-04-15 12:07:21 följande:

Det här är inte normalt. TS du är i hop med en Narcissist eller man med narcissistiska tendenser. De är emotionellt störda. Han är definitivt inte kär

Tror detsamma.
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-15 10:01:35 följande:
    Han är dömande och säger att min mamma är narcississt och påverkar mig dåligt, varför jag inte borde umgås för mycket med henne. Han ser ner på precis alla människor, inklusive alla mina väninnor. Men JAG får aldrig uttrycka något negativt om hans bortskämda och otrevliga barn som jag faktiskt tvingas BO med.
    Det är ett utmärkande drag hos narcissister att projicera sina egna dåliga sidor på andra. Att han kallar din mamma för narcissist och ser ner på alla dina väninnor säger mycket om honom!
  • Anonym (men du...)

Du har skrivit många trådar om detta nu, är det inte dags att till slut se att detta inte funkar? Du har ju en lägenhet, flytta dit och se aldrig tillbaka.

• Anonym (Styvis)
    Anonym skrev 2021-04-15 11:26:14 följande:

Har läst mer i din tråd nu och kan bara säga: Lämna! 
    Det är verkligen en osund relation.  Det är inte bara dotterns som är hemsk, din kille är ju inte klok. Fundera lite på varför du är så fokuserad på hans dotter. Jag tycker det din kille gör mot dig är mycket värre.
    Du har fördelar här: ni har inga gemensamma barn och du har en lägenhet. 
    Bästa hämnden? Den får du genom att leva och ha ett bra liv.
    Strö inte salt i dina sår genom att kolla inlägga i sociala medier. Slut följ. Rikta dina tankar mot annat. Sätt upp ett  mål som du ser fram emot. Vad som helst som du gillar. I sommar ska jag resa en vecka till ett härligt ställe ./ Jag ska unna mig en pt på gym, / gå med i ett politiskt parti. Se till att få in något nytt i ditt liv som din hjärna kan tänka på. Åk och hälsa på släktingar.
    Själva uppbrottet tror jag svider mest om det blir som du inte brukar göra, packa väskor under buller och bång. Det kan han. Ligg lågt så det kommer oväntat. Låtsas som allt är ok så han inte förväntar sig något. Kolla att allt är klart för att flytta in i lägenheten. Packa när han inte är hemma och ge dig av.
    Då möts han av något som du inte gjort tidigare. Oväntat kommer han hem. Du är inte hemma. Han kanske börjar leta. Efter ett tag upptäcker han att det är mindre prylar överallt. Dina saker i garderob och badrum är borta. Han har påstått en massa saker, men det blir ändå på något sätt förnedrande när någon bara dragit. Bit för bit upptäcker han att du lämnat honom. Du ger honom inte dina känslor eller tårar, inget bråk att klamra fast i. 
    Du packar och lämnat honom. Och går mot ditt liv och din frihet.

Ja, denna varianten är nog den som biter mest!
  • Anonym (Styvis)
    dsfdsfdsffds skrev 2021-04-15 13:10:49 följande:
    Alla köper TS ord? Du har inte läst igenom tråden va?
    vilken attityd är det jag har?? Förklara gärna!! Att jag kommer in i ett hem som redan är klart och med barn som avskyr mig ifrån första stund och gör allt för att jag ska sticka. De var ju vana vid att ha pappa för sig själv och därför gillade de inte mig. Vad är det som jag har gjort mot dem, mer än att försökt säga att de inte ska klampa in på mammans vecka utan att meddela först och städa efter sig.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!