• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 08:49:46 följande:
    Hade han också lyxhus med pool?
    Nu är du bara löjlig.
    Nej,han flyttade in hos mig och jag hade inget sådant.
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2021-04-16 08:54:10 följande:

Nu är du bara löjlig.

Nej,han flyttade in hos mig och jag hade inget sådant.

Du är lika löjlig själv.

Du och TS är olika individer.

Att du inte prioriterar lyxhus med pool utesluter inte att någon annan som TS gör det.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 08:57:31 följande:
    Du är lika löjlig själv.

Du och TS är olika individer.

Att du inte prioriterar lyxhus med pool utesluter inte att någon annan som TS gör det.
    Det har jag heller aldrig påstått.
    Men jag fokuserar hellre på att försöka hjälpa TS att inse att hon måste lämna denna destruktiva relation än att sparka på henne för några oväsentliga detaljer.
  • Anonym (J)
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 08:48:16 följande:

Jag har ett lyxigt hus och pool med stort poolhus t o m. 

Märkligt när sådana materiella saker får inläggen att svänga. Jag kan tala om att tacksamheten för materiellt välstånd inte särskilt alls hjälper när man har den sortens vanliga bonusfamiljsproblem med respekt och glädje i gemenskap som TS funderar över.

TS, det är verkligen en jobbig sits du hamnat i. Skickar omtanke och styrkekram.

Det är många som har lyxiga hus och pool. Inget ovanligt.

TS däremot skriver att hon inte lämnar på grund av lyxhus och pool.

Om du nu försöker låtsas att ingen annan utan dig och TS blivande ex har gott ställt...

Det är TS attityd till mannens hus som får folk att reagera inte huset och poolen i sig.
  • Anonym (Förstår rätt så bra)
    molly50 skrev 2021-04-16 08:49:50 följande:
    Jag håller med om att bra föräldrar coachar varandra och försöker ha ett bra samarbete.
    Men jag tycker också att träffar man som förälder en ny partner så flyttar man inte bara ihop på en gång.
    Framförallt inte om man märker att det inte funkar mellan partnern och ens barn.
    Och förändras det med tiden så försöker man lösa det tillsammans.
    Går inte det så är det kanske bättre att bo på skilda håll.
    I det här fallet så tycker jag att TS partner är det största problemet.
    Han står inte upp för TS när hans dotter beter sig illa mot henne.
    Tvärtom så blir han arg på TS för att hon försöker sätta upp lätta regler.
    (Att t ex plocka undan tallriken efter sig när man har ätit är inte för mycket begärt av en 18-åring. Det gör t om mina barn som är 9,5 år och snart 14.)
    Han säger att det inte finns någon kärlek kvar för TS osv.
    Varför stannar han då kvar?
    Om man anser att ens nya partner beter sig illa mot ens barn så kastar man väl ut densamme?
    Men TS sambo verkar vilja ha någon som sköter om hushållet åt honom och så vill han väl inte vara ensam.
    Då duger TS. Det tycker jag är fult.
    Vi ser på detta olika. Du brukar i olika trådar alltid lägga skulden på TS partner som inte skrivit något inlägg. Jag tror att du inte skulle göra det om könsrollerna var omvända, det är mycket tydligt hur du ser på krav, ansvar och uppförande. Det är inte rättvist utan gammaldags stereotypt tänkande.

Jag kan hålla med om flera saker du skriver ovan men frågeställningarna är ofta självklara och man får inte heller glömma bort ungdomars ansvar för sitt beteende och att varken de eller partners ex enkelt ska kunna lägga veto för partners nya kärleksliv. De har ingen rätt att sabotera på det sättet, det är mycket mycket fult. Och vanligt. Och effektivt, eftersom de flesta lägger ansvaret på den utsatta föräldern eller på nya styvföräldern i nåns sorts falskt klingande harm - man får inte hitta nya kärlek som vuxen efter skilsmässa för det ska expartnern och barnen få bestämma och om de inte vill det eller känner sig obekväma med det så måste det respekteras? Mycket mycket otäckt att resonera så. 

Kärlek är en bra sak och en bonusfamilj kan innebära bredare och värdefullare social samvara. Ungdomarna har allt att vinna på att bejaka och coachas glädjas åt sin ungdom. Partners ex ska söka sin egen lycka efter skilsmässan och inte förbittrat förgifta sina barn att påverka, provocera konflikter och förstöra i den nya bonusfamiljen. 

Svarsbanken - Fråga psykologen - Frågor och svar (psykologiguiden.se)
  • sextiotalist
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 07:30:27 följande:

Funkar ju inte alls så. Märkligt ordval som om det var att inspektera ett ting - skyldighet att se till att det fungerar mellan ens partner och den nya partnern innan man flyttar ihop?

Människor ändrar sig och har eget ansvar, även ungdomar. Både TS, styvdottern och även partners ex har ansvar för att bete sig bra och kunna behärska sig respektfullt. Det låter som om partners ex ligger bakom nån sorts hatkampanj mot den nya familjen och att exet använder barnen som verktyg för att göra nya familjen olycklig. Bra föräldrar samarbetar efter skilsmässa och låter barnen ha en bra uppväxt. Bra föräldrar coachar barn att bete sig bra mot andra.

Absolut ändras personer. Men jag är nog av den åsikten att föräldern har det övergripande ansvaret när han/hon introducerar en ny partner i sina barns liv och det är han/hon som ska förbereda barnen inför förändringarna och skapa de bästa förutsättningarna. Sedan har den nya partnern sitt ansvar att bidra till att det blir så bra som möjligt.
  • Anonym (Förstår rätt så bra)
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 09:03:16 följande:
    Det är många som har lyxiga hus och pool. Inget ovanligt.

TS däremot skriver att hon inte lämnar på grund av lyxhus och pool.

Om du nu försöker låtsas att ingen annan utan dig och TS blivande ex har gott ställt...

Det är TS attityd till mannens hus som får folk att reagera inte huset och poolen i sig.
    Jag låtsas inte även om jag förstår utifrån inläggen och kan gissa på skribenternas bakgrund.

Det är väl inget att bli pryd och moraliskt harmsen över. TS menar väl att det är svårt att lämna hem och trygghet man byggt upp med pengar och ansträngning, massor av tid har lagts ner. Så resonerar många av oss med tillgångar (alla här på FL har det säkert gott ställt).

Det är ju därför många av oss biter ihop och försöker stå och och förändra situationen till det bättre. Hade vi varit särbos hade vi antagligen separerat mycket enklare. 

Förstår du nyanserna och det naturligt mänskliga att fundera på det sättet?
  • molly50
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 09:04:40 följande:
    Vi ser på detta olika. Du brukar i olika trådar alltid lägga skulden på TS partner som inte skrivit något inlägg. Jag tror att du inte skulle göra det om könsrollerna var omvända, det är mycket tydligt hur du ser på krav, ansvar och uppförande. Det är inte rättvist utan gammaldags stereotypt tänkande.

Jag kan hålla med om flera saker du skriver ovan men frågeställningarna är ofta självklara och man får inte heller glömma bort ungdomars ansvar för sitt beteende och att varken de eller partners ex enkelt ska kunna lägga veto för partners nya kärleksliv. De har ingen rätt att sabotera på det sättet, det är mycket mycket fult. Och vanligt. Och effektivt, eftersom de flesta lägger ansvaret på den utsatta föräldern eller på nya styvföräldern i nåns sorts falskt klingande harm - man får inte hitta nya kärlek som vuxen efter skilsmässa för det ska expartnern och barnen få bestämma och om de inte vill det eller känner sig obekväma med det så måste det respekteras? Mycket mycket otäckt att resonera så. 

Kärlek är en bra sak och en bonusfamilj kan innebära bredare och värdefullare social samvara. Ungdomarna har allt att vinna på att bejaka och coachas glädjas åt sin ungdom. Partners ex ska söka sin egen lycka efter skilsmässan och inte förbittrat förgifta sina barn att påverka, provocera konflikter och förstöra i den nya bonusfamiljen. 

Svarsbanken - Fråga psykologen - Frågor och svar (psykologiguiden.se)
    Om TS hade varit en man så hade jag resonerat på samma sätt.
    Så där har du fel.

Jag tror du missförstår mig.
    Jag håller med dig i det du skriver.
    Jag tycker att TS bonusdotter beter sig riktigt illa.
    Men jag tror inte enbart biomamman är orsaken utan även pappan.
    Han står inte upp för TS när dottern beter sig illa och blir arg när TS försöker sätta upp enklare regler som att ta undan sin tallrik efter sig t ex.
    Vidare säger han att det inte finns någon kärlek kvar för TS.
    Han försöker även avskärma TS från sin familj och sina vänner och får dem att känna sig som något katten har släpat in när de hälsar på.
    Medans TS inte får säga ett ont ord om hans familj eller vänner.
    Så i det avseendet så lägger jag ansvaret på honom.
    Hur hans ex beter sig framgår ingenstans vad jag har kunnat se.
    Även om jag vet att det finns biomammor som beter sig så som du beskriver.
    Men vi vet inte om så är fallet här.
  • Anonym (J)
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 09:11:46 följande:

Jag låtsas inte även om jag förstår utifrån inläggen och kan gissa på skribenternas bakgrund.

Det är väl inget att bli pryd och moraliskt harmsen över. TS menar väl att det är svårt att lämna hem och trygghet man byggt upp med pengar och ansträngning, massor av tid har lagts ner. Så resonerar många av oss med tillgångar (alla här på FL har det säkert gott ställt).

Det är ju därför många av oss biter ihop och försöker stå och och förändra situationen till det bättre. Hade vi varit särbos hade vi antagligen separerat mycket enklare. 

Förstår du nyanserna och det naturligt mänskliga att fundera på det sättet?

Alla har säkert inte gott ställt på FL , det innebär däremot inte att människor som har det gott ställt vill ha någon som ser en som bihang till hus och pool.

Det är nog skillnad om huset / poolen är någonting man jobbade för eller om man flyttade in hos någon som TS och möjligen du.

Det har ingenting att göra med att vara pryd och moralisk harmsen , utan vilken typ av partner man vill ha.

Att man förstår någonting innebär inte att man håller med eller vill ha en sådan partner.

Det är få som gillar ens förälders pengakåta nya heller.

Men det är förståeligt att golddiggers hejar på varandra.
  • Jonnynilsson
    molly50 skrev 2021-04-16 09:20:51 följande:
    Om TS hade varit en man så hade jag resonerat på samma sätt.
    Så där har du fel.

Jag tror du missförstår mig.
    Jag håller med dig i det du skriver.
    Jag tycker att TS bonusdotter beter sig riktigt illa.
    Men jag tror inte enbart biomamman är orsaken utan även pappan.
    Han står inte upp för TS när dottern beter sig illa och blir arg när TS försöker sätta upp enklare regler som att ta undan sin tallrik efter sig t ex.
    Vidare säger han att det inte finns någon kärlek kvar för TS.
    Han försöker även avskärma TS från sin familj och sina vänner och får dem att känna sig som något katten har släpat in när de hälsar på.
    Medans TS inte får säga ett ont ord om hans familj eller vänner.
    Så i det avseendet så lägger jag ansvaret på honom.
    Hur hans ex beter sig framgår ingenstans vad jag har kunnat se.
    Även om jag vet att det finns biomammor som beter sig så som du beskriver.
    Men vi vet inte om så är fallet här.
    Jag tycker Mollys analys och slutsatser ganska väl sammanfattar hela den här tråden. Och resultatet kvarstår. Packa dina prylar och dra TS!

Molly: Snyggt sammanfattat. Vad jobbar du med? Du verkar härligt känslobefriat analytiskt lagd :)
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!