• Anonym (Styvis)

Klarar inte min styvdotter!

Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

• Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • Anonym (lll)
    Anonym (six) skrev 2021-04-15 06:15:08 följande:

Jag tycker att skitungen är duktig, när du kan acceptera att hon vill ha sin mamma istället för att du splittrar familjen kan hon acceptera dig

Vem har splittrat en familj? 
    Det finns andra trådar om samma ärende men du har kanske inte koll på dem. 

TS: situationen är givetvis ohållbar. Jag har läst tidigare trådar du skrivit om er relation och inget blir ju bättre. Pappan verkade ju inte ha något emot att dottern flyttade in på heltid efter att du flyttade ut. Att han nu bett dig flytta in igen kanske var trevligt men ni måste ju ha en fungerande lösning om ni ska bo där alla tre. Det har ni inte idag. 
  • Anonym (lll)
    Anonym (six) skrev 2021-04-15 06:15:08 följande:

Jag tycker att skitungen är duktig, när du kan acceptera att hon vill ha sin mamma istället för att du splittrar familjen kan hon acceptera dig

Hon "har" ju sin mamma, bara att föräldrarna inte lever tillsammans. 
  • Anonym (pg)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 16:35:58 följande:

Tack för alla positiva råd.

Jag var smart nog att stå i bostadskö i 2 år och när han hotade att slänga ut mig för 6 månader sedan och dottern även sa att hon önskar att jag bara kunde flytta, så hade jag en lägenhet klar. Jag flyttade dit men saknade honom och huset så oerhört mycket. Kände också att den elaka styvdottern inte skulle vinna över mig. Hon firade nämligen min flytt genom att flytta in på heltid till pappan. Han bad mig komma tillbaka, och jag gjorde det. Där stod hon och mer eller mindre skällde på mig varför jag är tillbaka i hennes hus!? 

Jag bor kvar på något sätt för att hon inte skall vinna över mig. hon vill styra och ställa i sitt hus och hon vill ha pappa för sig själv, så hon kan komma och gå hur hon vill. 

Nu hyr jag ut min lägenhet i andra hand, men kan flytta tillbaka inom 2 veckor när jag vill. Men då gör han slut helt och hållet och säger att där inte finns någon chans i världen att i blir tillsammans igen. Detta skrämmer mig. På ett sätt vill jag förstöra för dottern så som hon förstört för mig och bor därför kvar. Och jag älskar honom och vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan. Vill inte stå där som sist och ångra mig och sakna.

Även om du flyttar har hon inte vunnit. När han träffar en ny får de samma problem igen. Även om du stannar har du inte vunnit. 

Din sambo har en väldigt viktig roll att ta när han ber en ny kärlek att flytta in hos honom. När man flyttar ihop med sin kärlek måste både få göra sina avtryck. Om bara det att du finns är ett så stort avtryck att du inte kan ändra på minsta inredningsdetalj så kan det aldrig bli jämlikt. 

Vinsten ligger inte i om du går eller stannar, du måste se till att du tar hand om dig själv. Se till att du mår bra igen. Han vet förmodligen inte hur han ska hantera det här, han kanske älskar dig men han har en svår roll att bemästra. Det löser han inte genom att vänta på att du ska göra det åt honom. 
  • Anonym (Styvis)
    Ja, jag har försökt packa och flytta härifrån säkert 20 ggr när han ser på, i hopp om att han ska stoppa mig...vilket han gjorde fram tills för ett år sedan. Men nu kan jag packa hur mycket jag vill för han stoppar ändå inte mig längre, utan tycker nog innerst inne det är skönt att JAG tar steget och går och avslutar, eftersom han inte klarar av det själv. Han kommer också må bättre utan mig, för då kan han umgås och göra vad han vill för sina barn, utan att jag alltid har en åsikt om detta. Han lever för barnen och vill ha en kvinna som också lever för hans barn. Själva par-relationen i 2-samhet har aldrig riktigt intresserat honom tidigare heller. Han vill ha en "familj"!

Jag har 2 veckors uppsägningstid på min lägenhet, så jag kan i princip säga till tjejen nu att jag vill flytta in i den den sista april. Just då är han bortrest i jobb och jag kan flytta i lugn och ro.

Dottern fick återgå till varannan vecka boende så fort jag flyttade tillbaka och det gör såklart henne arg på att jag bor här. Hon vill ju bo hos pappan på heltid, för här får hon styra och ställa, vilket hon inte kan hos mamman.

Det enda som hindrar mig i det hela är ju såklart mina känslor och att jag fäst mig så vid just honom (har sjukt svårt för att bli kär!) och så är det hans fina stora lyxhus med pool. Jag har så mycket saker och kläder att min lilla lägenhet på 40 m2 aldrig räcker till. Jag vet att jag inte får tänka så, men det är en del av orsaken till att jag är kvar.

Jag kan inte heller utstå känslan av att aldrig mer få ha honom, att någon annan får honom. Jag vet ju att han inte kan vara ensam och att här inom några månader kommer in en annan i hans liv.

Jag ÄR inte någon stark kvinna tyvärr!! Jag ser alltid tillbaka, får ångest och ångrar mig. Sen blir jag besatt av att kolla vad exet gör på fb och när han är inloggad etc. Önskar jag var annorlunda, men vet inte hur man ändrar sig. Vill hitta styrkan att lämna och sedan kunna stå fast vid det.
  • Anonym (Styvis)
    Anonym (pg) skrev 2021-04-15 06:32:06 följande:
    Även om du flyttar har hon inte vunnit. När han träffar en ny får de samma problem igen. Även om du stannar har du inte vunnit. 

Din sambo har en väldigt viktig roll att ta när han ber en ny kärlek att flytta in hos honom. När man flyttar ihop med sin kärlek måste både få göra sina avtryck. Om bara det att du finns är ett så stort avtryck att du inte kan ändra på minsta inredningsdetalj så kan det aldrig bli jämlikt. 

Vinsten ligger inte i om du går eller stannar, du måste se till att du tar hand om dig själv. Se till att du mår bra igen. Han vet förmodligen inte hur han ska hantera det här, han kanske älskar dig men han har en svår roll att bemästra. Det löser han inte genom att vänta på att du ska göra det åt honom. 
    På något sätt blir man bitter och även om hon nu är ett "barn" på 18 år i hans värld så tycker jag att hon betett sig illa mot mig och mobbat ut mig tillsammans med pappan. Därför unnar jag henne inget gott. Det är såklart inte hennes fel att pappan är en vekling och går emot sin sambo ihop med dottern. Jag har såklart haft åsikter och tyckt att hon inte får komma och gå som hon vill i huset om jag ska bo där; velat att hon plockar undan efter sig och att man måste ha respekt för varandra när man bor i samma hus. Det är ungefär de kraven jag har ställt. Sommarsemestern har jag velat planera så att sambon och jag har halva tiden för oss själva och halva med barnen. Detta har hon inte velat respektera utan tyckt att vi inte behöver någon egentid, för hon tillhör familjen. Han har varit svag och inte sagt ifrån, varför vi har bråkat så mycket.
  • Anonym (Jojo)

Har läst dina tidigare trådar och kan väl säga att vi lever i nästan identiska relationer förutom att vi har ett gemensamt barn också som gör det betydligt mycket svårare att bara packa och dra.

Min partner är en stor mes som aldrig har satt ner foten mot sin numera vuxna dotter. Hon är bebis när det passar hennes behov och i nästa stund så är hon pappas dominanta fru som gör allt för att trycka bort mig och sitt yngre syskon. Hon beter sig vidrigt mot mig och när jag försvarar mig så hugger han mot mig. Respekten finns inte mot mig överhuvudtaget från någon av dom.

Är så totalt nedtryckt i skorna och har blivit deprimerad av allt så ork till att lämna finns inte just nu. Du som har en lägenhet borde göra slag i saken och flytta.

• Anonym (J)

? Det enda som hindrar mig i det hela är ju såklart mina känslor och att jag fäst mig så vid just honom (har sjukt svårt för att bli kär!) och så är det hans fina stora lyxhus med pool. Jag har så mycket saker och kläder att min lilla lägenhet på 40 m2 aldrig räcker till. Jag vet att jag inte får tänka så, men det är en del av orsaken till att jag är kvar.?

? ... vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan.?

Någon annan med lyxhus och pool?

Dottern ser kanske genom dig och din stora kärlek för lyxhuset med pool. Därför har hon alltid ogillat dig.

Är du fortfarande tillräckligt ung och snygg för att just fånga lyxhusägare?

• Ess

Har skrivit detta i dina tidigare trådar, gör slut och flytta. Han är ett stort rövhål och inget annat, jag hoppades att du skulle gjort slut vid detta laget.

• sextiotalist
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-15 06:52:40 följande:
    Ja, jag har försökt packa och flytta härifrån säkert 20 ggr när han ser på, i hopp om att han ska stoppa mig...vilket han gjorde fram tills för ett år sedan. Men nu kan jag packa hur mycket jag vill för han stoppar ändå inte mig längre, utan tycker nog innerst inne det är skönt att JAG tar steget och går och avslutar, eftersom han inte klarar av det själv. Han kommer också må bättre utan mig, för då kan han umgås och göra vad han vill för sina barn, utan att jag alltid har en åsikt om detta. Han lever för barnen och vill ha en kvinna som också lever för hans barn. Själva par-relationen i 2-samhet har aldrig riktigt intresserat honom tidigare heller. Han vill ha en "familj"!

Jag har 2 veckors uppsägningstid på min lägenhet, så jag kan i princip säga till tjejen nu att jag vill flytta in i den den sista april. Just då är han bortrest i jobb och jag kan flytta i lugn och ro.

Dottern fick återgå till varannan vecka boende så fort jag flyttade tillbaka och det gör såklart henne arg på att jag bor här. Hon vill ju bo hos pappan på heltid, för här får hon styra och ställa, vilket hon inte kan hos mamman.

Det enda som hindrar mig i det hela är ju såklart mina känslor och att jag fäst mig så vid just honom (har sjukt svårt för att bli kär!) och så är det hans fina stora lyxhus med pool. Jag har så mycket saker och kläder att min lilla lägenhet på 40 m2 aldrig räcker till. Jag vet att jag inte får tänka så, men det är en del av orsaken till att jag är kvar.

Jag kan inte heller utstå känslan av att aldrig mer få ha honom, att någon annan får honom. Jag vet ju att han inte kan vara ensam och att här inom några månader kommer in en annan i hans liv.

Jag ÄR inte någon stark kvinna tyvärr!! Jag ser alltid tillbaka, får ångest och ångrar mig. Sen blir jag besatt av att kolla vad exet gör på fb och när han är inloggad etc. Önskar jag var annorlunda, men vet inte hur man ändrar sig. Vill hitta styrkan att lämna och sedan kunna stå fast vid det.
    Snälla du. Du har faktiskt bara två val. 
    Stanna kvar och må dåligt, skriva på FL med ojämna mellanrum för att tala om hur illa det är. DET KOMMER INTE ÄNDRA SIG
    Vill du ha så resten av livet?
    Val 2 är att du flyttar. 
    Är det värt att bo i ett lyxhus med pool, "älska" en man som inte ens bryr sig om dig?
    Du har faktiskt en realistisk möjlighet att lämna, du har en lägenhet (det går att magasinera det du inte får plats med i lägenheten), du har ett arbete, du har en inkomst.
    Ja, det kanske blir tufft, kanske ensamt den första tiden. Men du kommer att få lugn och ro.
  • molly50
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 16:35:58 följande:

Tack för alla positiva råd.

Jag var smart nog att stå i bostadskö i 2 år och när han hotade att slänga ut mig för 6 månader sedan och dottern även sa att hon önskar att jag bara kunde flytta, så hade jag en lägenhet klar. Jag flyttade dit men saknade honom och huset så oerhört mycket. Kände också att den elaka styvdottern inte skulle vinna över mig. Hon firade nämligen min flytt genom att flytta in på heltid till pappan. Han bad mig komma tillbaka, och jag gjorde det. Där stod hon och mer eller mindre skällde på mig varför jag är tillbaka i hennes hus!? 

Jag bor kvar på något sätt för att hon inte skall vinna över mig. hon vill styra och ställa i sitt hus och hon vill ha pappa för sig själv, så hon kan komma och gå hur hon vill. 

Nu hyr jag ut min lägenhet i andra hand, men kan flytta tillbaka inom 2 veckor när jag vill. Men då gör han slut helt och hållet och säger att där inte finns någon chans i världen att i blir tillsammans igen. Detta skrämmer mig. På ett sätt vill jag förstöra för dottern så som hon förstört för mig och bor därför kvar. Och jag älskar honom och vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan. Vill inte stå där som sist och ångra mig och sakna.

Jag tycker du ska flytta tillbaka till din lägenhet så fort du kan.
    Det här kommer inte att bli bättre.
    Jag förstår att det är svårt..
    Men du har ju redan gett honom en ny chans och det blev inte bättre.
    Skulle han försöka få dig tillbaka igen så ska du stå på dig.
    Hans dotter kommer inte att vinna någonting på att bo kvar hos honom och bli bortklemad.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!