• Anonym (ARG)

    Jävla ADHD-barn!

    "Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 


    Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

    Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

    Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

    Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?


    Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

  • Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Anonym (Särskola)

    Det här kanske låter fel men varför låter man inte barn med så stor problematik gå i särskola? Är ju otroligt synd att det drabbar andra barn sådär.

  • Citronsaft

    Ditt barn kanske helt enkelt behöver byta skola. Även om detta klassas som en av dom bättre. Sen skulle jag lära barnet slå tillbaka. Vissa människor fattar helt enkelt inte förens dom får smaka på sin egen medicin. Förmodligen inte pedagogiska eller alls rätt som förälder men fullt tillåtet enligt mig. Bättre det än att varje dag gå och vara ett offer.

    Nu kommer säkert någon med nått dravel om att våld löser inte våld och att skola ska ta tag i det men du märker ju själv att sånt ibland inte funkar i verkligheten..

    Så skulle mitt barn få en spade i huvudet upprepade gånger skulle jag lära dom att man får drämma till tillbaka.

  • Anonym (OBS)

    Vad hände med de gamla obs-klasserna där man knökade ihop den typen av barn?

    Har inte de barnen (om de har en diagnos) rätt till speciallärare idag? Eller är det också borttaget? Även om du skriver att detta är den bästa skolan i staden så tvivlar jag på att just den klassen är en av de bästa när vissa barn stör lektionerna. Det kan mycket väl hända att skolan inte är vana vid att hantera den typen av barn med problem utan är vana att utöva en klassisk pedagogik över en ganska homogen grupp individer utan speciella avvik. Det är ganska stor skillnad på att ha teoretisk kunskap och praktisk kunskap i ämnet pedagogik.

    1) läraren

    2) rektorn

    3) kommunens skolchef (om din son går på en privat skola är nog skolchefen någon annan).

    4) se länk: www.skolinspektionen.se/rad-och-vagledning/missforhallanden-i-skolan/vand-dig-till-ratt-myndighet/

    elev.skolinspektionen.se/sv/dina-rattigheter-i-skolan/du-har-ratt-till-arbetsro/

  • Anonym (Adhd mamman)

    Jag har en pojke med adhd och det har varit en del bråk kring mitt barn. Dock bara med andra barn som också är av det stökigare slaget. Jag och mamman till den pojken det var mest konflikter med bestämde oss för att jobba på killarnas relation. Vi pratade ihop oss om vad våra respektive killar gillar att titta på och göra, jag introducerade ett tv program för min kille och hon ett spel för sin så de skulle ha gemensamma saker de gillade och sen hängde vi tillsammmans. Våra killar protesterade först men vi sa att vi mammor gillar varandra och ville umgås och eftersom de är för små för att vara själva fick de hänga med. Redan efter en träff så var det bättre och mindre bråk dem emellan. Nu är killarna vänner även om de inte nog aldrig kommer bli bästa vänner.

    Kanske kan det vara en idé att testa om några andra föräldrar är med på tåget. Jag tror det är väldigt bra om barnen får höra att alla föräldrar delar grundläggande värderingar som att man inte får vara elak eller slåss samt att de inser att föräldrar pratar med varandra och får veta om det hänt något dumt.

  • Anonym (Adhd mamman)

    Och om det är mycket våld och bråk i klassen så måste de sätta in en extra resurs som kan hålla koll. Ligg på rektorn och tjata. En extra vuxen kan göra stor skillnad.

  • Anonym (Byt)

    Byt skola!

    Jag hade också mitt barn på en finare friskola med bra rykte om sig. Små klasser, god ekonomi, osv. Men allt hänger ju på vilka andra barn som går där för tillfället.

    Barnen i den skolan kommer från välställda familjer. Dock är väl det många gånger problemet; sådana barn har en tendens att dels vara dryga översittare, men också många ggr drabbade av npf-diagnoser pga föräldrarnas bristande intresse, frånvaro, sikte på karriärer, ålder när de skaffade barn, osv.

    Jag bytte till en helt vanlig skola. Tog den som ligger närmast och oj, oj, OJ vilka fantastiska barn det är i den klassen! De har en bråkig, men till och med han har lugnat ner sig.

    Och undervisningen är densamma kan jag lova, då alla skolor följer samma läroplan.

    Så våga byta skola, är mitt råd.

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Särskola) skrev 2021-04-19 21:43:58 följande:

    Det här kanske låter fel men varför låter man inte barn med så stor problematik gå i särskola? Är ju otroligt synd att det drabbar andra barn sådär.


    Eftersom man måste ha en utvecklingsstörning för att få gå på särskola kanske?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Särskola) skrev 2021-04-19 21:43:58 följande:

    Det här kanske låter fel men varför låter man inte barn med så stor problematik gå i särskola? Är ju otroligt synd att det drabbar andra barn sådär.


    Barn med ren adhd ska inte gå i särskola. Det finns resursskolor som skolan tillsammans med föräldrarna kan söka plats på i kommunerna.

    Men det är oerhört svårt att få plats och tyvärr har de flesta skolor inte ekonomiska resurser att möta dessa barn med rätt pedagogik och då blir det tokigt och det drabbar främst dem själva och i nästa steg deras omgivning.

    Förra året stod 187 barn i kö till resursskolan som har olika enheter och bara 18 platser var lediga. Det innebär att 169 st inte fick plats utan tvingas kämpa på i vanlig skola.
  • sextiotalist
    Anonym (Särskola) skrev 2021-04-19 21:43:58 följande:

    Det här kanske låter fel men varför låter man inte barn med så stor problematik gå i särskola? Är ju otroligt synd att det drabbar andra barn sådär.


    För att särskolan är en skolform för barn med intellektuell funktionsnedsättning. Inte för barn med endast någon form av NPF-problematik
  • Anonym (Johanna)

    Det finns i stort sett inga resursskolor. De flesta har monterats ner. Alla barn ska gå i vanliga skolan och i den kommunen jag jobbar i så ska det i stort sett vara så att barnen rent fysiskt saknar armar och ben, samt syn, innan man får några extra pengar tillsatta. ADHD, autism, hjärnskada, självskadebeteende, hörselnedsättning, synnedsättning, inga av dessa diagnoser ger några extra pengar till skolan, inte ens om det är väldokumenterat från sjukvården att barnet behöver stöd för att tillgodogöra sig undervisningen. Vi har ansökt många gånger och fått avslag alla gånger, utom en gång när vi hade ett barn som var så aggressiv att personal och barn på skolan blev skadade och till och med de vuxna var rädda och vägrade gå till jobbet.Den enda gången fick vi pengar till en resurs. Till andra barn har skolan tagit andra pengar, från läromedel och andra budgetar och satt resurser till klasser för dessa pengar. Lärare och fritidspedagoger hoppar regelmässigt över sina raster för att vara med på rasterna och hjälpa enskilda barn att leka utan att bli våldsamma. Vi har tre heltidsresurser på skolan just nu och tre deltidsresurser och alla utom en bekostas av den vanliga budgeten. Men resurserna har kommit till skolan efter byte av rektor, det hänger helt på den enskilde rektorn att avsätta pengar till resurs och det sker alltid på bekostnad av något annat. 

Svar på tråden Jävla ADHD-barn!