• Anonym (ARG)

Jävla ADHD-barn!

"Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 

Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?

Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

• Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Spucks
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-20 19:04:56 följande:
    Nej, det stämmer inte. Antingen får man ADHD genetiskt eller via skador vid eller innan födseln (t.ex. genom att mamman röker under graviditeten). Enda sättet där permanenta ADHD-liknande symtom uppträder efter födseln är vid fysiska skador på hjärnan.

Att man får ADHD av dålig uppfostran är helt fel. Dock kan ADHD i många fall ge andra problem/diagnoser som trotssyndrom som kan triggas eller försvåras av problem hemma (men det blir med tiden ett inlärt socialt beteende som lever vidare oberoende av ADHD).

Anknytning kompenserar inte för att ADHD kan vara ett allvarligt tillstånd med stor negativ inverkan.
    Men ADHD är en diagnos som är baserad på symptom, för det finns inga kroppsliga "bevis" som kan användas till diagnosen. Och symptomen på ADHD kan likaväl ha grunden i uppfostran, så om ett barn med diagnosen ADHD verkligen har ADHD beror på hur noga läkaren som satt diagnosen var och hur mycket hen bryr sig. Det finns ju föräldrar som drar sitt barn från läkare till läkare tills de slutligen hittar en som ger dem diagnosen de vill ha, bara för att de anser att en diagnos ger dem lov att inte bryr sig om att uppfostra barnet.
    För 10-15 
    år sedan läste jag om en studie i Tyskland med precis detta som temat. Denna studie visade att 80% (eller kanske var det ännu mer, jag kommer inte ihåg exakt) av ADHD diagnoser de tittade på var felaktiga. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-21 11:07:14 följande:

De slår ju varandra lika mycket. Det är skillnad på ett slagsmål och att bli oprovocerat påhoppad av ingen anledning alls. 

Det är ingen som bryr som om de lugna eleverna, de flesta tänker bara på det bråkiga barnet. Genom att gå i en vanlig klass sabbar den eleven allas utbildning (plus sin egen) genom att gå i en stökig klass sabbar eleven bara sin egen utbildning (något han hade gjort i alla fall så där blir det ingen skillnad alls) 

Bråkklassen behöver inte ha mer resurser. Den fungerar i så fall som vilken klass som helst. Det bästa vore givetvis om det fanns obegränsat mer resurser till alla men så ser inte verkligheten ut. Redan idag satsas oerhört mycket pengar på de som inte sköter sig, de som är begåvade satsas det ingenting på det är inte heller rättvist. 

Fast vad säger att de inte oprovocerat hoppar på varandra? Sen skulle det ju bli precis samma problematik där att de som kanske är mindre stökiga än andra är de som råkar illa ut.

Varför skulle de inte behöva mer resurser menar du? Det behövs ju mer resurser bara för att en extra klass ska finnas. Sen är det klart det skulle bli skillnad. Nej precis det finns inte resurser till alla. Det är ju sannolikt så att många utav de barn som är bråkiga inte har det stöd hemifrån som de skulle behöva. Jag förstår ju såklart problemet, det som behövs är ju mer resurser.

Oavsett hur man gör så blir det på bekostnad av några precis som med allt annat. Ger man till något tas det från något annat. Skulle man införa en ny klass kostar det pengar, det behövs fler klassrum och fler lärare, massor av pengar som då kommer tas från de andra klasserna så det blir sämre där. Hur man än gör så blir det ju inte bättre utan att föra in mer pengar. Sen måste det ju göras tydligt vilka befogenheter skolan har vid dessa fall, det diskuteras ju ofta om huruvida det är ok eller inte att stänga av en elev som beter sig illa, eller slänga ut en elev som inte lyssnar ur klassrummet osv.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (C) skrev 2021-04-21 13:46:10 följande:
    Fast vad säger att de inte oprovocerat hoppar på varandra? Sen skulle det ju bli precis samma problematik där att de som kanske är mindre stökiga än andra är de som råkar illa ut.

Varför skulle de inte behöva mer resurser menar du? Det behövs ju mer resurser bara för att en extra klass ska finnas. Sen är det klart det skulle bli skillnad. Nej precis det finns inte resurser till alla. Det är ju sannolikt så att många utav de barn som är bråkiga inte har det stöd hemifrån som de skulle behöva. Jag förstår ju såklart problemet, det som behövs är ju mer resurser.

Oavsett hur man gör så blir det på bekostnad av några precis som med allt annat. Ger man till något tas det från något annat. Skulle man införa en ny klass kostar det pengar, det behövs fler klassrum och fler lärare, massor av pengar som då kommer tas från de andra klasserna så det blir sämre där. Hur man än gör så blir det ju inte bättre utan att föra in mer pengar. Sen måste det ju göras tydligt vilka befogenheter skolan har vid dessa fall, det diskuteras ju ofta om huruvida det är ok eller inte att stänga av en elev som beter sig illa, eller slänga ut en elev som inte lyssnar ur klassrummet osv.

Jag säger inte att de inte skulle behöva mer resurser men mer resurser finns inte, vi måste utgå från verkligheten. Jag tycker också det är fel att ta från de som sköter sig och ge till de som inte gör det. Det ska inte ges förmåner och gräddfil till de som missköter sig. Många med olika diagnoser (främst flinkor) får inget stöd alls för att de inte är bråkiga (som de flesta pojkar är) Det är i grunden är jämställdhetsfråga. Killar får tjejer blir utan, deras framtid är inte lika viktig. 

Samlar man ihop barnen blir det inte en extra klass. Finns 2500 elever som ska delas in i 25 klasser kan man ta de 50 stökiga barnen i två klasser och de skötsamma i resten. (Siffror tagna från luften för att bevisa att det inte behöver bli fler klasser) 

• Mrs Moneybags

Det är inte okej att säga jävla ADHD-barn.

Men - om jag vore du skulle jag polisanmäla varje gång det skedde en misshandel eller sexuellt ofredande. Det du har gjort hittills har ju tyvärr inte haft någon effekt, så då måste du ta till andra medel.

Oavsett om det är synd om de andra barnen eller inte, så är det ju din uppgift att skydda ditt barn. 

• Anonym (Hmmmm)

Vår dotter var utsatt hela fsk och åk 1 av en pojke i klassen. Varje gång han gjort något tog vi kontakt med både klasslärare och rektor och såg till så att alla händelser följdes upp och avvikelserapporter skrevs. Vi ringde även pojkens föräldrar flera gånger och möttes varje gång av förståelse.

I åk 2 fick pojken äntligen en person (vuxen, pedagog) som var vid hans sida under hela skoltiden. Dock ej på fritids då den verksamheten är frivillig.

Men du TS gör mig irriterad som uttrycker dig på det sätt du gör, ADHD är inte likamed ett elakt och dumt barn. Min dotter som jag berättade om ovan har också ADHD (inte ADD), och hon är jättesnälla och aldrig bråkig med andra. Men har själv blivit utsatt. Vet fler barn som är som vårt.

• Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-21 14:52:50 följande:

Jag säger inte att de inte skulle behöva mer resurser men mer resurser finns inte, vi måste utgå från verkligheten. Jag tycker också det är fel att ta från de som sköter sig och ge till de som inte gör det. Det ska inte ges förmåner och gräddfil till de som missköter sig. Många med olika diagnoser (främst flinkor) får inget stöd alls för att de inte är bråkiga (som de flesta pojkar är) Det är i grunden är jämställdhetsfråga. Killar får tjejer blir utan, deras framtid är inte lika viktig. 

Samlar man ihop barnen blir det inte en extra klass. Finns 2500 elever som ska delas in i 25 klasser kan man ta de 50 stökiga barnen i två klasser och de skötsamma i resten. (Siffror tagna från luften för att bevisa att det inte behöver bli fler klasser) 

Nej det är klart att de som missköter sig inte ska få gräddfil, det är det ju ingen som har sagt heller. Och det borde bli konsekvenser om man missköter sig, ett utav problemen är ju att det inte blir det, utan det ska pratas och diskuteras i all oändlighet.

Men menar du då att elever ifrån olika åldrar då ska samlas i en och samma klass, hur ska man då kunna följa läroplanen på ett vettigt sätt, undrar jag rent spontant?
  • Anonym (XZ)
    Anonym (Skole) skrev 2021-04-21 11:50:14 följande:
    Jag är ganska så säker på att föräldrarna är de som har största ansvaret. En stressad gravid kvinna kan lättare få missfall tex. Du pratar om rökning vid graviditet. Varför skulle icke närvarande föräldrar (troligtvis för att de själva har diagnos) kunna vara orsaken till att ett barn utvecklar adhd?

Ett barn kan utveckla nästan vad som helst. De är oslipade diamanter. Långvarig press och stress både fysiskt och psykisk kan leda till många somatiska sjukdomar. Gäller alla, inte bara npf.
    Du har fel i alla fall, det finns tusentals vetenskapliga undersökningar om ADHD. Att gissa lite hemma på kammaren är inte relevant, man utvecklar inte ADHD efter födseln.
    Spucks skrev 2021-04-21 12:45:30 följande:
    Men ADHD är en diagnos som är baserad på symptom, för det finns inga kroppsliga "bevis" som kan användas till diagnosen. Och symptomen på ADHD kan likaväl ha grunden i uppfostran, 
    Nej, det är fel. Det finns en massa skillnader man kan se i hjärnan på folk som har ADHD och de som inte har det.

Här är ett automatiserat test med maskininlärning och fMRI som kunde diagnosticera ADHD med 91% säkerhet: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33391011/

Man kan inte diagnosticera migrän eller ryggskott med "kroppsliga bevis" heller? De kanske också bara beror på uppfostran...
    För 10-15 år sedan läste jag om en studie i Tyskland med precis detta som temat. Denna studie visade att 80% (eller kanske var det ännu mer, jag kommer inte ihåg exakt) av ADHD diagnoser de tittade på var felaktiga. 
    Tror jag inte ett ögonblick på. Spelar heller ingen roll för existensen av ADHD.

För er som inte kan något om ADHD:

"
    "Vad är orsakerna?
    Adhd har en biologisk grund och genetiska faktorer har störst betydelse för uppkomsten av adhd. Det är vanligt att flera i en familj eller släkt har adhd eller kan känna igen sig i symtombilden

Olika riskfaktorer och påfrestningar under graviditet och födsel kan också påverka att ett barn får adhd som att till exempel vara för tidigt född. Att förklara förekomsten av adhd med dåligt föräldraskap är alltså felaktigt.""

https://www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/
  • Glinda från Oz
    Anonym (C) skrev 2021-04-21 18:00:36 följande:

Nej det är klart att de som missköter sig inte ska få gräddfil, det är det ju ingen som har sagt heller. Och det borde bli konsekvenser om man missköter sig, ett utav problemen är ju att det inte blir det, utan det ska pratas och diskuteras i all oändlighet.

Men menar du då att elever ifrån olika åldrar då ska samlas i en och samma klass, hur ska man då kunna följa läroplanen på ett vettigt sätt, undrar jag rent spontant?

Vad för konsekvenser? För idag ska det daltas något fruktansvärt med de barnen. Du pratat själv om en massa extra resurser något som skötsamma barn med olika problem kan behöva mer.

När har jag sagt att eleverna ska ha olika åldrar?
  • Anonym (Glöm)
    Poison82 skrev 2021-04-20 17:30:45 följande:

Din rubrik på trådstarten triggar igång ilskan rejält hos mig! Tror du barnet valt att ha en funktionsnedsättning? Om det var ett barn i rullstol som utsatte ditt barn, hade du då skrivit "jävla handikappade ungjävel"?? Du är väl ändå vuxen? Var du upprörd på barnet med all rätt men tänk längre än näsan räcker och skriv inte så där.

Uppenbarligen misslyckas skolan hur himla bra skolan än må vara så misslyckas dom. Föräldrarna gör säkert allt dom förmår och bup gör väl sin del men ingen av dom kan vara med i skolan. Skolan behöver resurs till dessa barn och rent ut sagt skydda de andra barnen . Och framförallt även på rasten. Det är så jäkla typiskt, ser de överallt barn umed svårigheter som får hjälp på lektionen. Men när rasten kommer så försvinner resursen iväg på kafferep. Då har man noll kunskap om diagnosen för det är mycket större risk att någon sker på en rast där det inte finns tydliga regler eller instruktioner så som på lektion.

Så på skolan, det är deras skyldighet att lösa detta

Skolan misslyckas inte alls.

De här barnen ska inte gå i vanliga skolor och förstöra för alla andra.

Varför ska alla andra lida för deras beteenden?

De ska gå i egna skolor med personal som kan fokusera på deras behov.

Lärare ska undervisa-inte agera ordningsvakt eller jaga barn som slåss och förstör för andra.

Sedan är det skitsamma vad npf-föräldrar tycker. Även för deras egen skull vore det bättre med samhörighet på specialskola. Folk har ändå fördomar om hur de är som föräldrar även fast de inte alltid kan belastas för sin avkommas beteende.
  • Anonym (Skole)
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-21 18:52:51 följande:

Du har fel i alla fall, det finns tusentals vetenskapliga undersökningar om ADHD. Att gissa lite hemma på kammaren är inte relevant, man utvecklar inte ADHD efter födseln.Nej, det är fel. Det finns en massa skillnader man kan se i hjärnan på folk som har ADHD och de som inte har det.

Här är ett automatiserat test med maskininlärning och fMRI som kunde diagnosticera ADHD med 91% säkerhet: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33391011/

Man kan inte diagnosticera migrän eller ryggskott med "kroppsliga bevis" heller? De kanske också bara beror på uppfostran...Tror jag inte ett ögonblick på. Spelar heller ingen roll för existensen av ADHD.

""Vad är orsakerna?

Adhd har en biologisk grund och genetiska faktorer har störst betydelse för uppkomsten av adhd. Det är vanligt att flera i en familj eller släkt har adhd eller kan känna igen sig i symtombilden

Olika riskfaktorer och påfrestningar under graviditet och födsel kan också påverka att ett barn får adhd som att till exempel vara för tidigt född. Att förklara förekomsten av adhd med dåligt föräldraskap är alltså felaktigt.""

www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/

Fler citat:

I likhet med flera andra psykiatriska diagnoser antas problemen bero på en kombination av arv och miljöfaktorer. Ärftliga faktorer har säkert stor betydelse för de problem som uppstår vid adhd. Det är därför vanligt att flera i en släkt har liknande svårigheter.

Miljöfaktorer, exempelvis upplevelser och erfarenheter under uppväxten, kan också ha stor betydelse för utvecklingen av adhd.

Det är sällan som det finns en säker förklaring till varför en viss person har adhd. \\ slut citat

Läs stycke 2
  • Spucks
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-21 18:52:51 följande:
    Du har fel i alla fall, det finns tusentals vetenskapliga undersökningar om ADHD. Att gissa lite hemma på kammaren är inte relevant, man utvecklar inte ADHD efter födseln.
    Men ADHD är en diagnos som är baserad på symptom, för det finns inga kroppsliga "bevis" som kan användas till diagnosen. Och symptomen på ADHD kan likaväl ha grunden i uppfostran, 
    Nej, det är fel. Det finns en massa skillnader man kan se i hjärnan på folk som har ADHD och de som inte har det.

Här är ett automatiserat test med maskininlärning och fMRI som kunde diagnosticera ADHD med 91% säkerhet: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33391011/

Man kan inte diagnosticera migrän eller ryggskott med "kroppsliga bevis" heller? De kanske också bara beror på uppfostran...Tror jag inte ett ögonblick på. Spelar heller ingen roll för existensen av ADHD.

""Vad är orsakerna?

https://www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/
    Nu får du förklara hur dina länk motsäger mitt påstående att ADHD diagnosen är baserad på symptomer. Din första länk beskriver en studie med MRI, det har inget med aktuell diagnossättning att göra. I andra länken kan man går vidare till en beskrivning hur en utredning för ADHD och andre diagnoser ser ut, ut det handlar till stor del om samtal.
    Hur har jag allts
    å fel? Vänligen förklara, tack.
  • Arlene
    Anonym (Glöm) skrev 2021-04-21 19:35:00 följande:
    Skolan misslyckas inte alls.

De här barnen ska inte gå i vanliga skolor och förstöra för alla andra.

Varför ska alla andra lida för deras beteenden?

De ska gå i egna skolor med personal som kan fokusera på deras behov.

Lärare ska undervisa-inte agera ordningsvakt eller jaga barn som slåss och förstör för andra.

Sedan är det skitsamma vad npf-föräldrar tycker. Även för deras egen skull vore det bättre med samhörighet på specialskola. Folk har ändå fördomar om hur de är som föräldrar även fast de inte alltid kan belastas för sin avkommas beteende.
    De flesta barn med npf är inte stökiga, de flesta menar oftast barn med ADHD när man menar att barn med npf är stökiga men inte ens de flesta med ADHD är bråkiga utan en det är en del barn som är det, dom märks och då drar man alla över en kam.

Men problemet är ju inte att det bara är dessa barn som är stökiga, i ts fall är det en grupp som mobbar hennes barn och hon kallar dom j-ADHD barn fast det verkar vara ett av barnen som har ADHD, det kan vara fler men att hela gruppen har det i klassen är knappast troligt.
    Det är lätt att just slänga sig ut sig för många att det just dom barnen som har ADHD som är skyldiga till stöket fast de flesta barn som stökar i skolan faktiskt inte har ADHD.
    Flyttar man bara barnen med ADHD kvarstår självklart stök och mobbing.
    Man kanske flyttar på en men vad ska man göra med alla andra stökiga barn?

Inget barn ska självklart bli utsatt och ts ska självfallet åter ta upp detta med skolan att det är orimligt att hennes son utsätts för dessa barn.

Det vanliga är faktiskt att barn med t ex autism är dom som blir utsatta och mobbade av andra i skolan, barn som inte är som andra mobbas.
    De flesta barn med npf diagnoser behöver lugn och ro och gillar inte stökiga klasser och har ofta det jobbigt under raster.

Men skolan måste ta itu med stökiga barn både med diagnos och dom utan diagnos. Föräldrar till barn med diagnos är medvetna om sina barns problem och samarbetar oftast med att försöka lösa problemen om deras barn är stökiga för mig som har jobbat i skolan är det faktiskt föräldrar till barn utan diagnos  som inte riktigt tar till sig att deras barn kan vara stökiga.
    Dom som oftast tar mest stryk av stök i klassen är faktiskt flickor med diagnoser, oftast får dom diagnos senare än pojkar, dom anses bara blyga då dom oftast inte gör väsen av sig, när dom väl får diagnos har dom inte fått rätt hjälp eller får då heller och när dom blir äldre i högstadiet blir dom hemmasittare för att dom inte orkar med stök i skolan.

ADHD har blivit en diagnos som alla har fördomar om och visst finns det utåtagerande barn det är inte att hymla om men att dom flesta är det stämmer inte och andra npf diagnoser stämmer det ännu mindre om.

Men stök och bråk ska inte förekomma i skolan, inget barn ska känna oro i skolan men tyvärr har det alltid funnits och man jobbar ju på det, vissa skolor har kommit längre än andra. 
    Eftersom man räknar med att ca 5 % av svenska elever har ADHD förstår man att det även är många andra barn utan diagnos som stör.
    Frågan är då vad man gör med dessa barn utan diagnos om man flyttar dom som har det.
  • Anonym (XZ)
    Anonym (Skole) skrev 2021-04-21 20:19:32 följande:
    Fler citat:

I likhet med flera andra psykiatriska diagnoser antas problemen bero på en kombination av arv och miljöfaktorer. Ärftliga faktorer har säkert stor betydelse för de problem som uppstår vid adhd. Det är därför vanligt att flera i en släkt har liknande svårigheter.

Miljöfaktorer, exempelvis upplevelser och erfarenheter under uppväxten, kan också ha stor betydelse för utvecklingen av adhd.

Det är sällan som det finns en säker förklaring till varför en viss person har adhd. \\ slut citat

Läs stycke 2
    Det betyder fortfarande inte att man inte har ADHD och sen utvecklar det p.g.a. dålig uppfostran, det trodde jag var väldigt tydligt uttryckt? Och om det hade stått så så är det ändå fel. Den sista meningen är luddig och tvetydig och borde tas bort (om någon felaktigt tror att det har med miljön att göra).

Sen står det utvecklingen och inte uppkomsten. Det betyder snarare att om man kommer utveckla depression eller trotssyndom kan bero på omgivningen eller om man har stora eller små problem i vardagen men inte ADHD för det föds man med.
    Spucks skrev 2021-04-21 20:20:01 följande:
    Nu får du förklara hur dina länk motsäger mitt påstående att ADHD diagnosen är baserad på symptomer. Din första länk beskriver en studie med MRI, det har inget med aktuell diagnossättning att göra. I andra länken kan man går vidare till en beskrivning hur en utredning för ADHD och andre diagnoser ser ut, ut det handlar till stor del om samtal.
    Hur har jag alltså fel? Vänligen förklara, tack.
    På dig lät det som att ADHD-diagnos bara var lite tyckande och att det nog bara var uppfostran i alla fall.

Men ADHD finns biologiskt och går att detektera på olika sätt med biomarkörer och scanningar av hjärnan även om det inte är så diagnoserna ställs på din lokala psykiatriavdelning.

Sen hade du även fel med att det är en läkare som sätter diagnosen lite hux flux bara man tjatar lite, en utredning har minst en läkare och en psykolog som gör en massa tester och intervjuar anhöriga för att komma fram till en slutsats.

Det står tydligt att allt snack om uppfostran bara är okunskap och felaktigt. Behöver det vara ännu tydligare?
  • Anonym (Skole)
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-21 21:31:00 följande:

Det betyder fortfarande inte att man inte har ADHD och sen utvecklar det p.g.a. dålig uppfostran, det trodde jag var väldigt tydligt uttryckt? Och om det hade stått så så är det ändå fel. Den sista meningen är luddig och tvetydig och borde tas bort (om någon felaktigt tror att det har med miljön att göra).

Sen står det utvecklingen och inte uppkomsten. Det betyder snarare att om man kommer utveckla depression eller trotssyndom kan bero på omgivningen eller om man har stora eller små problem i vardagen men inte ADHD för det föds man med.På dig lät det som att ADHD-diagnos bara var lite tyckande och att det nog bara var uppfostran i alla fall.

Men ADHD finns biologiskt och går att detektera på olika sätt med biomarkörer och scanningar av hjärnan även om det inte är så diagnoserna ställs på din lokala psykiatriavdelning.

Sen hade du även fel med att det är en läkare som sätter diagnosen lite hux flux bara man tjatar lite, en utredning har minst en läkare och en psykolog som gör en massa tester och intervjuar anhöriga för att komma fram till en slutsats.

Det står tydligt att allt snack om uppfostran bara är okunskap och felaktigt. Behöver det vara ännu tydligare?

Då har du missuppfattat mig. Jag har hela tiden menat att dålig miljö i uppväxten, eller föräldrar som inte har kunskap utvecklar sina sämre sidor medans barn som har närvarande föräldrar som inte bryr sig mer om tex sin karriär eller sin mobil, blir bättre människor- med eller utan diagnos.

Dina personliga åsikter är lika irrelevanta eftersom ingen vet 100%

Det andra du pratar om är inte till mig
  • Anonym (OBS)

Jag upplever att man gärna blandar samman olika saker.

Jag var ett så kallat problembarn som inte lyssnade och inte kunde uppföra mig. Problemet med mig var att jag uppförde mig precis som min pappa gjorde. För min del handlade detta enbart om hur jag fostrats. När jag fick möjlighet att vidga mina vyer utanför barndomshemmets väggar så lärde jag mig själv hur jag skulle uppföra mig för att dels passa in men också hur jag själv tycker man ska behandla andra. Om det funnits diagnoser (det var inte så vanligt då) så hade jag inte blivit förvånad om en expert haft misstanke om och eventuellt satt en diagnos på mig. Däremot har jag ingen diagnos och lärde mig att bete mig på egen hand.

Sen finns det individer som har biologiska medfödda diagnoser (som kanske förstärks av miljö däremot men det vet jag inget om).

Det är två skilda saker även om det för utomstående kan te sig identiska.

• Anonym (XZ)
    Anonym (Skole) skrev 2021-04-21 23:29:38 följande:
    Då har du missuppfattat mig. Jag har hela tiden menat att dålig miljö i uppväxten, eller föräldrar som inte har kunskap utvecklar sina sämre sidor medans barn som har närvarande föräldrar som inte bryr sig mer om tex sin karriär eller sin mobil, blir bättre människor- med eller utan diagnos.
    Oavsett stöd hemifrån så kommer inte själva ADHD-problematiken att försvinna då den är medfödd, det är fakta.

Sen är det klart man klarar sig bättre om man är intelligent och har bra stöd hemifrån än om man saknar dessa faktorer. 
  • Anonym (Skole)
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-22 16:32:55 följande:

Oavsett stöd hemifrån så kommer inte själva ADHD-problematiken att försvinna då den är medfödd, det är fakta.

Sen är det klart man klarar sig bättre om man är intelligent och har bra stöd hemifrån än om man saknar dessa faktorer. 

Jag har inte påstått annat heller. Det känns nästan som att du letar fel och vill tjafsa. Du kan väl glädjas åt att vi tänkt ganska lika ändå istället för att hitta scenarier som jag inte nämt
Svar på tråden Jävla ADHD-barn!