• Anonym (ARG)

Jävla ADHD-barn!

"Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 

Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?

Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

• Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Törstiga tuppen

Ditt barn är mobbat och det ska skolan naturligtvis ta tag i. Rastvakter och lärare kan börja med att hålla extra koll. Däremot är inte ADHD synonymt med att slå eller mobba andra barn. Jag har själv en pojke med ADHD och han har aldrig varit i konflikt i skolan. Problemet med ADHD är att Bup uppmuntrar till en medlande uppfostran där dåligt beteende ska diskuteras i efterhand istället för att säga till barnet på skarpen när det händer. Det är heller inte troligt att alla dessa barn har npfdiagnos, så lägg istället din ilska på pissig uppfostran och att skolan inte agerar tillräckligt.

• Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-20 08:44:18 följande:

Min erfarenhet är att föräldrarna skiter i det, det finns oftast en anledning till att barnen är på det sättet. 

Sådana barn ska inte gå i den vanliga skolan alls, de ska sättas i en särskild klass. Föreställ dig att du blev misshandlad av en kollega och kom hem med blåmärken och rivsår varje dag. Hade du då tyckt det var okej om kollegan var kvar men med särskilt stöd? 

obs klasserna borde tas tillbaka. Det behöver inte kosta mer pengar man tar helt enkelt en vanlig klass och stoppar alla stöka elever i så kan de slåss och bråka tillsammans bäst de vill. 

Knappast en särskillt hållbar lösning att bara köra ihop de stökiga eleverna i en klass och låta de slåss och bråka som de vill. Där kan man ju snacka om att förstöra deras chanser till en bra framtid. Det är ju en stor skillnad på vuxna människor på en arbetsplats och barn, som kanske inte lärt sig att kontrollera sig och som inte har makt över sitt liv och de omständigheter som kanske gör att de beter sig som de gör och därmed behöver hjälp och stöd med detta. Med det såklart inte sagt att det är okej att barn beter sig hur som helst, bara att det måste finnas någon annan väg att gå.

Som exempel vet jag när jag gick i skolan hade vi en äldre dam som ibland hjälpte till på skolan, och de som störde de andra fick gå ut ur klassrummet och sitta med henne, då slapp de andra bli störda, de som störde kom undan och klarade ofta av att då sätta sig ner och faktiskt göra uppgiften eller vad det nu var för då hade de inte en hel klass runt sig. Så de lektioner hon fanns tillgänglig funkade oftast bättre för alla.

Problemet är ju att det inte finns resurser för det. Men är det okej då att det ska drabba barnen, för att vuxna inte vill betala för det, inte har tid eller energi för det? Som det är nu drabbar det de ordentliga barnen, ditt förslag drabbar istället de barn som skulle behöva mer stöd. Sorgligt är vad det är oavsett.
  • Anonym (Malin)

[quote=81077920][quote-nick]Anonym (Skole) skrev 2021-04-20 06:16:25 följande:[/quote-nick

En kille men asperger var extremt känslig för förändringar så när skolan planerade en rolig heldag med tema, så stoppade hand mamma hela altet. Nä minsann. Min som klarar inte förändringar, han måste ha rutiner, sa hon. Istället för ty låta den här pojken vara hemma den dagen så resten kunde ha trevlig och lärorik temadag så stoppades allt. Stackars pojke. Han blev så retad efteråt. Jag tycker ärligt talat att särskolor borde komma tillbaka. De barn med svårigheter blir bara frustrerade när de känner sig Norlings och blir tillsagda hur de ska bete sig. De får sällan höra att de är bra och duger som de är.[/quote]

Hur i hela friden kunde skolan gå med på det?

Har just en sådan son själv, klarar inte alla typer av förändringar, särskilt sådana temadagar med nya grupper osv som det kan vara.

Men är ett väldigt snällt och skötsam barn i övrigt, stör inte en själ.

Men han har varit den som stannat hemma också vid sådana tillfällen. Ibland har han velat vara med och det har varit till glädje för honom och stärkt honom.

Men håller med, inför Obs klasser el vad det nu heter, så vi med skötsamma barn oavsett diagnos eller ej kan få en normal skolgång.

• Anonym (Särskola)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-20 03:43:45 följande:

Eftersom man måste ha en utvecklingsstörning för att få gå på särskola kanske?

Okej, jag tänkte att ADHD borde klassas som det men har nog fel. Synd oavsett för dessa barn behöver ju extra resurser som kanske inte finns i vanlig skola.
  • Spucks
    Anonym (C) skrev 2021-04-20 11:12:35 följande:
    Knappast en särskillt hållbar lösning att bara köra ihop de stökiga eleverna i en klass och låta de slåss och bråka som de vill. Där kan man ju snacka om att förstöra deras chanser till en bra framtid. Det är ju en stor skillnad på vuxna människor på en arbetsplats och barn, som kanske inte lärt sig att kontrollera sig och som inte har makt över sitt liv och de omständigheter som kanske gör att de beter sig som de gör och därmed behöver hjälp och stöd med detta. Med det såklart inte sagt att det är okej att barn beter sig hur som helst, bara att det måste finnas någon annan väg att gå.

Som exempel vet jag när jag gick i skolan hade vi en äldre dam som ibland hjälpte till på skolan, och de som störde de andra fick gå ut ur klassrummet och sitta med henne, då slapp de andra bli störda, de som störde kom undan och klarade ofta av att då sätta sig ner och faktiskt göra uppgiften eller vad det nu var för då hade de inte en hel klass runt sig. Så de lektioner hon fanns tillgänglig funkade oftast bättre för alla.

Problemet är ju att det inte finns resurser för det. Men är det okej då att det ska drabba barnen, för att vuxna inte vill betala för det, inte har tid eller energi för det? Som det är nu drabbar det de ordentliga barnen, ditt förslag drabbar istället de barn som skulle behöva mer stöd. Sorgligt är vad det är oavsett.

Jag förstår din resonemang och jag håller med att det är nödvändig att fler resurser sättas in. Med jag blir ändå trött när jag läser sådana saker som det jag markerade i ditt inlägg. I alla sådana diskussioner (inte här, men i "offentliga" diskussioner) handlar det enbart om dem stökiga barnens framtid och rätter. Ingen fan bryr sig om dem andra barnen! Har dem ingen rätt att få ta del i undervisningen, att lära sig i lugn och ro, att ha bästa förutsättningar till en bra framtid?
    För vartenda stökig barn som man inte f
    år tar ut ur klassrummet, för hen har ju rättigheter, finns drygt 5-10 barn som har sina rättigheter sparkat på. Lugna barns rättigheter blir ignorerad, motiverade barns rättigheter blir ignorerad. De måste helt enkelt finna sig i att de inte får en ordentlig undervisning och en lugn skola, för att några få andra barns rättigheter är viktigare än deras.

• Anonym (M)
    Anonym (Skole) skrev 2021-04-20 06:16:25 följande:

De andra föräldrarna har väl samma tanke som dig TS, vi sätter mina barn i denna skolan för den har så bra rykte... suck.. jag är inte nog tacksam för att ha en dotter som nu är myndig. Minns så väl alla samtal och möten om dessa besvärliga barn som förstörde för de andra barnen.

En kille men asperger var extremt känslig för förändringar så när skolan planerade en rolig heldag med tema, så stoppade hand mamma hela altet. Nä minsann. Min som klarar inte förändringar, han måste ha rutiner, sa hon. Istället för ty låta den här pojken vara hemma den dagen så resten kunde ha trevlig och lärorik temadag så stoppades allt. Stackars pojke. Han blev så retad efteråt. Jag tycker ärligt talat att särskolor borde komma tillbaka. De barn med svårigheter blir bara frustrerade när de känner sig Norlings och blir tillsagda hur de ska bete sig. De får sällan höra att de är bra och duger som de är.

Men vem i hela helvete kom på idén att berätta detta för något av barnen och utsätta killen för den pressen?
  • Anonym (En annan uppgiven mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-20 08:44:18 följande:

Min erfarenhet är att föräldrarna skiter i det, det finns oftast en anledning till att barnen är på det sättet. 

Sådana barn ska inte gå i den vanliga skolan alls, de ska sättas i en särskild klass. Föreställ dig att du blev misshandlad av en kollega och kom hem med blåmärken och rivsår varje dag. Hade du då tyckt det var okej om kollegan var kvar men med särskilt stöd? 

obs klasserna borde tas tillbaka. Det behöver inte kosta mer pengar man tar helt enkelt en vanlig klass och stoppar alla stöka elever i så kan de slåss och bråka tillsammans bäst de vill. 

Det är fullt möjligt att det finns föräldrar som skiter i det men de föräldrar jag känner med barn med ex ADHD sliter dock halvt ihjäl sig. Men en funktionsnedsättning låter sig tyvärr inte uppfostras bort och den insats föräldrarna gör på fritiden för att anpassa och kompensera för funktionsnedsättningar (ex genom att ständigt hålla koll på barn utan impulskontroll och konsekvenstänk) följer ju inte med till skolan utan där förväntas barnen klara det mesta barn utan funktionsnedsättningar gör.

Jag vet varför du tror att jag tycker det skulle vara ok med det som TS barn, och många andra, utsätts för. Jag tycker absolut inte det är ok. Som jag skrev hade mitt barn gått under snabbt i en sådan miljö. Jag tycker det ska vara nolltolerans och varje tillfälle ska utredas och åtgärder ska sättas in direkt, precis som om det hade hänt på en vuxens arbetsplats. Sedan skiljer ju det här sig åt från en vuxen situation i och med att vi har skolplikt och det går inte att ?avskeda? en elev. I och med den skolplikten så är skolans ansvar tungt att skydda barn mot sådant här och se till att alla barn får en dräglig miljö och möjlighet till utbildning. Tyvärr får skolorna inte i närheten av tillräckligt med resurser för att lyckas med detta, trots att lärare ofta gör hjälteinsatser.

Jag tycker också att det vore jättebra med alternativa skolformer för de barn som det inte fungerar för i de vanliga klasserna. I de fall det finns (resursskolor eller SU grupper) är platserna alldeles för få.
  • Anonym (Renni)
    V69 skrev 2021-04-20 08:57:58 följande:

Gäsp, vad tröttsam med curling föräldrar.

Det kommer inte att bli lättare i arbetslivet vet du.

Det är nyttigt för barn att veta att det finns utmaningar oavsett vilken skola du väljer.

Tja, du kanske hanterar det själv om din arbetskollegor ska börja slå dig och så. De flesta vuxna vettiga hade tillkallat polis också mot en sådan. 

Vilket barn behöver i form av polis=föräldrar/vuxna som får det socialt efterblivna barnet att lära sig att bli civiliserad. 
  • Citronsaft
    Anonym (C) skrev 2021-04-20 11:12:35 följande:

Fast genom att låta dom stökiga barnen gå kvar drabbas alla.

Dom "normala" barnen är så många fler än dom med problem så det måste väl ändå vara smartare lättare och mer ekonomiskt att flytta det störande objektet.

Innerligt trött på att man hela tiden ska anpassa sig efter dessa barn som "behöver mer stöd". Under tiden så ska en hel klasa få sin undervisning förstörd och därmed också få stryk. Det är som att klappa dom barnen som stör på axeln och säga bra jobbat bara fortsätt och stör. Det gör du ju för att du behöver stöd. Allra helst när jag som förälder lag ner hela mitt liv på att göra mina barn till normala individer som inte stör.
  • AnnaSturesson
    Citronsaft skrev 2021-04-20 12:49:39 följande:

Fast genom att låta dom stökiga barnen gå kvar drabbas alla.

Dom "normala" barnen är så många fler än dom med problem så det måste väl ändå vara smartare lättare och mer ekonomiskt att flytta det störande objektet.

Innerligt trött på att man hela tiden ska anpassa sig efter dessa barn som "behöver mer stöd". Under tiden så ska en hel klasa få sin undervisning förstörd och därmed också få stryk. Det är som att klappa dom barnen som stör på axeln och säga bra jobbat bara fortsätt och stör. Det gör du ju för att du behöver stöd. Allra helst när jag som förälder lag ner hela mitt liv på att göra mina barn till normala individer som inte stör.

Ja hela klassen kommer efter när vissa elever stör på alla lektioner. Det skulle vara bättre om de va i ett eget klassrum med egna lärare som kunde hjälpa dem.
Svar på tråden Jävla ADHD-barn!