• Anonym (ARG)

Jävla ADHD-barn!

"Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 

Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?

Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

• Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (C) skrev 2021-04-20 11:12:35 följande:

Knappast en särskillt hållbar lösning att bara köra ihop de stökiga eleverna i en klass och låta de slåss och bråka som de vill. Där kan man ju snacka om att förstöra deras chanser till en bra framtid. Det är ju en stor skillnad på vuxna människor på en arbetsplats och barn, som kanske inte lärt sig att kontrollera sig och som inte har makt över sitt liv och de omständigheter som kanske gör att de beter sig som de gör och därmed behöver hjälp och stöd med detta. Med det såklart inte sagt att det är okej att barn beter sig hur som helst, bara att det måste finnas någon annan väg att gå.

Som exempel vet jag när jag gick i skolan hade vi en äldre dam som ibland hjälpte till på skolan, och de som störde de andra fick gå ut ur klassrummet och sitta med henne, då slapp de andra bli störda, de som störde kom undan och klarade ofta av att då sätta sig ner och faktiskt göra uppgiften eller vad det nu var för då hade de inte en hel klass runt sig. Så de lektioner hon fanns tillgänglig funkade oftast bättre för alla.

Problemet är ju att det inte finns resurser för det. Men är det okej då att det ska drabba barnen, för att vuxna inte vill betala för det, inte har tid eller energi för det? Som det är nu drabbar det de ordentliga barnen, ditt förslag drabbar istället de barn som skulle behöva mer stöd. Sorgligt är vad det är oavsett.

Varför tror du att de har en bättre chans till utbildning i en vanlig klass där de bråkar precis lika mycket? Genom att ha dem där förstör de för alla och de som drabbas värst är de med NPF som inte bråkar, de med dyslexi mm

Varför i hela friden tror du att barn reagerar mindre på en misshandel än vuxna? Att bli attackerad varje dag sätter spår. Min kusins son blev nerbrottad och en kille tog strypgrepp på honom, hade inte lärarna sett det hade det kunnat sluta hur som helst. Sådant ska ingen utsättas för. Barn har känslor och de kan få men för livet.
  • Anonym (Skole)
    Anonym (M) skrev 2021-04-20 11:52:47 följande:

Men vem i hela helvete kom på idén att berätta detta för något av barnen och utsätta killen för den pressen?

Det var många år sedan så jag minns inte alla detaljer, men mamman var alltid inblandad i allt. Hon hade så mycket åsikter och tankar och allt i skolan skulle kretsa runt hennes son med Aspergers. Den stackars killen som bara satt tyst i en hörna typ. När hans mamma inte var där så mobbade andra elever honom för att han var udda och ?mamma-gris?. Min dotter berättade de mesta hemska saker han råkade ut för. Och mamman såg inte killen, bara diagnosen och vilka rättigheter de hade. Jag vet att han började bli utåtagerande i högstadiet (tror fan det med det frustrationen han måste byggt upp) sen vet jag inte vad som hände efter det, och hur han har det idag som vuxen.
  • Anonym (Skole)
    Anonym (Malin) skrev 2021-04-20 11:33:37 följande:

[quote=81077920][quote-nick]Anonym (Skole) skrev 2021-04-20 06:16:25 följande:[/quote-nick

En kille men asperger var extremt känslig för förändringar så när skolan planerade en rolig heldag med tema, så stoppade hand mamma hela altet. Nä minsann. Min som klarar inte förändringar, han måste ha rutiner, sa hon. Istället för ty låta den här pojken vara hemma den dagen så resten kunde ha trevlig och lärorik temadag så stoppades allt. Stackars pojke. Han blev så retad efteråt. Jag tycker ärligt talat att särskolor borde komma tillbaka. De barn med svårigheter blir bara frustrerade när de känner sig Norlings och blir tillsagda hur de ska bete sig. De får sällan höra att de är bra och duger som de är.

Hur i hela friden kunde skolan gå med på det?

Har just en sådan son själv, klarar inte alla typer av förändringar, särskilt sådana temadagar med nya grupper osv som det kan vara.

Men är ett väldigt snällt och skötsam barn i övrigt, stör inte en själ.

Men han har varit den som stannat hemma också vid sådana tillfällen. Ibland har han velat vara med och det har varit till glädje för honom och stärkt honom.

Men håller med, inför Obs klasser el vad det nu heter, så vi med skötsamma barn oavsett diagnos eller ej kan få en normal skolgång.[/quote]

Skolan var mer än måttligt trött på den här mamman. Hon ställde till med scener om det inte passade hennes preferenser. Jag tror helt enkelt att skolan inte orkade dividera. Hon var väldigt noggran med att poängtera att Sverige hade skolplikt och hon inte var utbildad pedagog och kunde ha hemundervisning yada yada..
  • Anonym (Stina)
    Anonym (En annan uppgiven mamma) skrev 2021-04-20 12:07:33 följande:

Det är fullt möjligt att det finns föräldrar som skiter i det men de föräldrar jag känner med barn med ex ADHD sliter dock halvt ihjäl sig. Men en funktionsnedsättning låter sig tyvärr inte uppfostras bort och den insats föräldrarna gör på fritiden för att anpassa och kompensera för funktionsnedsättningar (ex genom att ständigt hålla koll på barn utan impulskontroll och konsekvenstänk) följer ju inte med till skolan utan där förväntas barnen klara det mesta barn utan funktionsnedsättningar gör.

Jag vet varför du tror att jag tycker det skulle vara ok med det som TS barn, och många andra, utsätts för. Jag tycker absolut inte det är ok. Som jag skrev hade mitt barn gått under snabbt i en sådan miljö. Jag tycker det ska vara nolltolerans och varje tillfälle ska utredas och åtgärder ska sättas in direkt, precis som om det hade hänt på en vuxens arbetsplats. Sedan skiljer ju det här sig åt från en vuxen situation i och med att vi har skolplikt och det går inte att ?avskeda? en elev. I och med den skolplikten så är skolans ansvar tungt att skydda barn mot sådant här och se till att alla barn får en dräglig miljö och möjlighet till utbildning. Tyvärr får skolorna inte i närheten av tillräckligt med resurser för att lyckas med detta, trots att lärare ofta gör hjälteinsatser.

Jag tycker också att det vore jättebra med alternativa skolformer för de barn som det inte fungerar för i de vanliga klasserna. I de fall det finns (resursskolor eller SU grupper) är platserna alldeles för få.

Det är också fel, skolan måste kunna flytta på en elev utan föräldrarnas tillåtelse.

Vad händer med alla andra barn som går under för att en elev misshandlar dem och stör på lektionerna? Det är ingen som bryr sig om dem och deras utbildning. De som drabbas värst är de med NPF som inte stör, de med dyslexi mm

Jag vägrar att tro att barn med ADHD inte går att uppfostra och är helt obildbara. I så fall skulle det inte finnas någon mening med att de går i skola alls, de kommer ändå hamna i fängelse som vuxna (så fort misshandel mm är straffbart) Att resonera så är att kasta in handduken och ge upp helt.
  • Arlene

Det är klart att din son inte ska bli slagen och störd i skolan osv.
    Om det är ett helt gäng som du skriver som stör så har ju inte skolan lyckats med mobbning osv.

En kille har ADHD som du vet, alla i gruppen har ju osannolikt ADHD, de andra är nog utan diagnos, vore konstigt i fall en grupp i klassen hade ADHD.
    Men är heller inte automatiskt störig bara för att man har ADHD.

Tycker att man ibland kastar skit på diagnoser och skyller allt på dom.
    De flesta med ADHD är ju inte bråkiga utan det är en liten del av dom barnen.
    Föräldrarna till den pojken verkar ju faktiskt göra så gott dom kan skriver du och den erfarenheten har jag också efter att ha arbetat inom skolan.
    Visst finns det föräldrar som inte klarar det men dom flesta sliter hårt med sina barn som har diagnos, ofta även mot fördomar, ofta har dom ju syskon som inte har diagnos.

Många flickor med ADHD har det jobbigt i skolan just för att andra barn ofta killar utan diagnos är stökiga när dessa flickor behöver jobba i lugn och ro då dom har svårt med koncentrationen.

Självklart är det inte acceptabelt att din son utsätts men skolan ska agera, är det en hel grupp är det konstigt att ingen har gjort mer.
    Dom är skyldiga att se till att mobbning eller att barn blir utsatt inte sker, dom kan inte göra allt men det verkar har gått väldigt långt på din sons skola.

Ofta är det dom lite finare skolorna som inte klarar av det då dom inte vill låtsas om att det finns, vanliga kommunala skolor får ofta ta över när barn byter skola och där får dom ta hand om problemet.

Den gruppen av barn som stör på din sons skola består ju troligtvis inte av en grupp barn med diagnoser utan kanske en eller två.
    Känns som den pojken med diagnos får ta stor skuld eftersom han har ADHD, men kanske han hänger på andra killar för att få vara med några och hänga och leka? Är han den drivande?

Det är lätt att bli arg och säga just j-vla ADHD barn men faktiskt tycker jag att dom barnen som inte har diagnoser beter sig värre.
    Jag har ändå viss förståelse att ett barn med ADHD kan vara utåtagerande och inte kunna behärska sig just för att han har en diagnos med problem med impulskontroll men vad har de andra barnen och deras föräldrar för ursäkt att bete sig illa?

Vad säger dom föräldrarna till dom barn som inte har diagnos och uppför sig illa och vad säger dom barnen? 
    Alla föräldrar till barn både med och utan diagnos måste ju reagera och skolan ska agera, dom ska inte kunna skylla på resurser eller pengar, om dom inte kan få det är det kommunen som brister.

Alla barn ska kunna gå till skolan utan att bli utsatta, föräldrar till barn som stökar ska skolan samarbeta med men skolan har ansvaret under skoltid, föräldrarna har jobb att sköta.

Du ska kunna kräva av skolan att dom åtgärdar problemet med en hel grupp som stökar, enstaka gånger kan vara svårt men om det sker ofta av en hel grupp måste skolan agera och ta hjälp om dom inte klarar det själva.

Din son ska självklart kunna känna sig trygg i skolan.

• AnnaSturesson
    Citronsaft skrev 2021-04-20 12:49:39 följande:

Fast genom att låta dom stökiga barnen gå kvar drabbas alla.

Dom "normala" barnen är så många fler än dom med problem så det måste väl ändå vara smartare lättare och mer ekonomiskt att flytta det störande objektet.

Innerligt trött på att man hela tiden ska anpassa sig efter dessa barn som "behöver mer stöd". Under tiden så ska en hel klasa få sin undervisning förstörd och därmed också få stryk. Det är som att klappa dom barnen som stör på axeln och säga bra jobbat bara fortsätt och stör. Det gör du ju för att du behöver stöd. Allra helst när jag som förälder lag ner hela mitt liv på att göra mina barn till normala individer som inte stör.

Ja hela klassen kommer efter när vissa elever stör på alla lektioner. Det skulle vara bättre om de va i ett eget klassrum med egna lärare som kunde hjälpa dem.
  • Anonym (förälder till barn i särskola)

Dom "normala" barnen är så många fler än dom med problem så det måste väl ändå vara smartare lättare och mer ekonomiskt att flytta det störande objektet.

Innerligt trött på att man hela tiden ska anpassa sig efter dessa barn som "behöver mer stöd". Under tiden så ska en hel klasa få sin undervisning förstörd och därmed också få stryk. Det är som att klappa dom barnen som stör på axeln och säga bra jobbat bara fortsätt och stör. Det gör du ju för att du behöver stöd. Allra helst när jag som förälder lag ner hela mitt liv på att göra mina barn till normala individer som inte stör.
    Ja det är ett problem när många i en klass störs men det är oftast inte barn med särskilda behov som stör, en del har naturligtvis en diagnos men ofta behöver barn med särskilda behov som autism, dyslexi, ADD och ADHD lugn och ro och dom störs extra mycket av störiga barn.
    Jag har ofta upplevt att speciellt flickor med diagnoser far mest illa i skolan, dom blir störda när andra stökar men håller sig ofta i skymundan och tas för blyga och vågar inte be om hjälp eller blir ledsna.

Det är faktiskt mycket vanligare att dom barnen som stör inte har diagnos eller särskilda behov utan "normala" barn som i grupp stör eller har andra problem i t ex hemmet eller annat.

Dom barnen som har diagnos har ofta stöd i bup eller hab och deras föräldrar är oftast dom mest engagerade, inte alla förstås men dom är ju ofta redan införstådda i problemet, det är oftare föräldrar till "normala" barn som inte inser att deras barn är stökiga.

När en grupp barn är stökiga är det oftast bara något barn som har särskilda behov och ofta då för att få ha kompisar överhuvudtaget.

Som sagt jag har mer förståelse när ett barn med särskilda behov är stökig även om det inte är ok, barn som inte har det och som dom flesta inte har är ett större problem och deras föräldrar vill inte lika ofta se problemet vilket föräldrar till barn med särskilda behov oftast gör och tar på allvar.

• Anonym (C)

Jag skriver ju faktiskt att det inte är okej och inte funkar som det är nu heller, men att de barn som är stökiga ska skuffas bort och gömmas undan och tas bort alla chanser är knappast bättre heller, än att istället faktiskt ta tag i problemen och se till att även de får en chans. Eller ska bara de lugna barnen få en chans till ett bra liv? Ska man bara gömma undan det barn som bråkar utan att ens ta reda på varför det bråkar och se till att det finns resurser för att hjälpa dem att faktiskt klara av skolan utan att störa de andra? Sen om såna resurser inte funkar ska det såklart finnas alternativ, men då ska det vara vettiga alternativ inte att de skuffas undan i en klass där "de får slåss och bråka bäst de vill". Problemet är ju att idag finns inte resurser varken för det ena eller det andra, det finns liksom inga alternativ alls.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Byt) skrev 2021-04-20 02:58:55 följande:

Byt skola!

Jag hade också mitt barn på en finare friskola med bra rykte om sig. Små klasser, god ekonomi, osv. Men allt hänger ju på vilka andra barn som går där för tillfället.

Barnen i den skolan kommer från välställda familjer. Dock är väl det många gånger problemet; sådana barn har en tendens att dels vara dryga översittare, men också många ggr drabbade av npf-diagnoser pga föräldrarnas bristande intresse, frånvaro, sikte på karriärer, ålder när de skaffade barn, osv.

Jag bytte till en helt vanlig skola. Tog den som ligger närmast och oj, oj, OJ vilka fantastiska barn det är i den klassen! De har en bråkig, men till och med han har lugnat ner sig.

Och undervisningen är densamma kan jag lova, då alla skolor följer samma läroplan.

Så våga byta skola, är mitt råd.

Vad, menar du det du skriver?

Att barnen drabbas av NPF pga föräldrarnas bristande intresse, frånvaro och karriärer?

Eller blev det fel i din text?

• Anonym (Skolan)

Nej, det är inte en jättebra skola om såpass små barn upprepade gånger utsätts och utsätter och ingen vuxen finns där för att förhindra att det sker. Man får punktmarkera, vara bredvid, avleda. Att prata efter hjälper ju inte stort.

Vad gör rastvakterna? Vem är med barnen vid utgång ur klassrummet, i omklädningsrummet osv?

Det behövs mindre samtal och mer vuxen närvaro.

Svar på tråden Jävla ADHD-barn!