• Anonym (ARG)

Jävla ADHD-barn!

"Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 

Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?

Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

• Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Anonym (Skole)

De andra föräldrarna har väl samma tanke som dig TS, vi sätter mina barn i denna skolan för den har så bra rykte... suck.. jag är inte nog tacksam för att ha en dotter som nu är myndig. Minns så väl alla samtal och möten om dessa besvärliga barn som förstörde för de andra barnen.

En kille men asperger var extremt känslig för förändringar så när skolan planerade en rolig heldag med tema, så stoppade hand mamma hela altet. Nä minsann. Min som klarar inte förändringar, han måste ha rutiner, sa hon. Istället för ty låta den här pojken vara hemma den dagen så resten kunde ha trevlig och lärorik temadag så stoppades allt. Stackars pojke. Han blev så retad efteråt. Jag tycker ärligt talat att särskolor borde komma tillbaka. De barn med svårigheter blir bara frustrerade när de känner sig Norlings och blir tillsagda hur de ska bete sig. De får sällan höra att de är bra och duger som de är.

• Anonym (förälder till barn i särskola)
    Anonym (Särskola) skrev 2021-04-19 21:43:58 följande:

Det här kanske låter fel men varför låter man inte barn med så stor problematik gå i särskola? Är ju otroligt synd att det drabbar andra barn sådär.

Särskola är till för barn med utvecklingsstörning och många barn där har har t ex även autism, downs syndrom eller kan vara funktionshindrade på olika sätt.
    Stökiga barn gå inte i särskola. Man får gå i särskola efter utredning då man inte klarar av den vanliga skolplanen.
    Särskola har små klasser och dom barnen behöver ofta lugn och ro, en del pratar andra inte.
    Barn som klarar vanliga studieplanen får du givetvis inte gå i Särskola.
    Varför skulle man utsätta barn med utvecklingsstörning och funktionshinder för stökiga och bråkiga barn? 
    Dom ska väl inte mer än andra barn bli utsatta.
  • Anonym (En annan uppgiven mamma)

Lider med både dig TS och de stökiga barnens föräldrar. Jag har vänner med barn med ADHD och de kämpar sig utmattade för att försöka få anpassningar så att både deras barn och de andra i klassen ska få en dräglig tillvaro. Själv har jag ett försiktigt och känsligt barn med autism som skulle bli hemmasittare på en vecka med en sådan miljö som ditt stackars barn måste gå till varje dag.

Det låter som det som behövs är fler vuxna i klassen och kanske mindre undervisningsgruppen för de barn som inte klarar av den vanliga undervisningen utan att spåra ur. Men till det krävs ju resurser... Hade jag varit du hade jag legat på rektor som en igel och krävt att kränkningsanmälan göra för varje incident. Till slut kanske kostnaden för att hantera ?jobbiga föräldrar? blir så stor att de ändå sätter in någon resurs.

Jag tror inte folk i allmänhet fattar hur avskalad skolan är nu för tiden. Det finns inga pengar alls till att hjälpa de barn som har extra behov och alla blir förlorare. I min kommun finns inga resursskolor, man har inga smågrupper med undervisning för de som inte klarar stor klass (så kallade SU-grupper) och tilläggsbelopp för elever med särskilda behov beviljas bara för barn med riktigt stora fysiska behov, typ saknar armar och ben som någon skrev ovan. Alla barn med alla slags behov ska alltså klara att gå i vanlig klass utan extra resurser till lärare. Elevhälsan är mer eller mindre icke-existerande och i det närmaste nedmonterad.

För egen del har jag ingen aning om hur jag ska lyckas dra mitt barn genom skolan. Chansen är stor att han blir en av alla hemmasittare med autism och/eller att han kommer sakna slutbetyg i nian och inte kommer kunna läsa gymnasiet (trots att han har en IQ > 130)

• Spucks
    Anonym (ARG) skrev 2021-04-19 21:36:16 följande:

Skolan är i övrigt jättebra. 

Är du säkert på det? Hur kan en skola vara bra, om den inte ser till att barnen känner sig bra och trygg och inte bli ofredad eller trakasserad? Om det finns barn med så stora problem, måste skolan sätta in extra resurser, som elevassistenter som är med "problembarnet" hela tiden. Med det gör de uppenbarligen inte. Vad är det alltså som gör skolan till en jättebra skola?
    Citronsaft skrev 2021-04-19 21:44:53 följande:

Ditt barn kanske helt enkelt behöver byta skola. Även om detta klassas som en av dom bättre. Sen skulle jag lära barnet slå tillbaka. Vissa människor fattar helt enkelt inte förens dom får smaka på sin egen medicin. Förmodligen inte pedagogiska eller alls rätt som förälder men fullt tillåtet enligt mig. Bättre det än att varje dag gå och vara ett offer.

Nu kommer säkert någon med nått dravel om att våld löser inte våld och att skola ska ta tag i det men du märker ju själv att sånt ibland inte funkar i verkligheten..

Så skulle mitt barn få en spade i huvudet upprepade gånger skulle jag lära dom att man får drämma till tillbaka.

Jag håller med om att slå tillbaka. Mina barn får inte slå någon, men att slå tillbaka är inte samma sak, det ser jag som självförsvar och det får dem jättegärna göra. Fast om ingenting har ändrat sig i Sverige dem sista 7 åren, så kommer barn som slå tillbaka få problem. Med mitt barn var det tom så att när hon slog tillbaka och det andra barnet (alltså barnet som slog först) klagade till läraren och läraren sedan kom till min dotetr och frågade om hon har slagit X, sa hon bara "Ja!", istället för att säga som det är, att hon slog tillbaka. När hon blev frågad om varför hon gjorde så, sa hon bara någonting som "För jag ville.".
    Anledning till detta: om ett barn sl
    år ett annat, verka uppfattningen vara lite som "Stackars barn, hen vet ju inte bättre, hen kunde inte uttrycka sig på ett annat sätt!" - även om det handlar om skolbarn, som såklart vet bättre, och inte om små barn. Då fick det barnet bara en kort och vänlig tillsägelse om att såhär får man inte göra.
    Om det däremot var ett barn som slog tillbaka, s
    å blev det en utskällning, för då var det inte ett stackars barn som inte visste bättre, men då var det med avsikt.

Helt sjukt. Min dotter slog tillbaka ändå, som tur är, för hon "löste" det som sagt genom att ljuga för lärarna, samtidigt som hon visste att jag stötter henne. Inte konstigt att hon snart blev enda barnet som nästan aldrig blivit slagen av "problembarnen" i skolan.

• Anonym (Elefanten)

Tänk om det bara fanns pengar att lägga på vettig skolgång för våra barn. Så synd att det inte gör det. Inte ett öre. Det måste gå till annat....

• Anonym (Stina)

Det är riktigt synd att de tog bort obs klasserna. När jag var liten fanns det möjlighet att flytta sådana barn. De ska inte gå med vanliga elever. 

Jag hade testat att polisanmäla och anmäla till socialen. Dessa familjer behöver uppenbarligen hjälp och ditt barn ska inte bli utsatt. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (En annan uppgiven mamma) skrev 2021-04-20 06:45:28 följande:

Lider med både dig TS och de stökiga barnens föräldrar. Jag har vänner med barn med ADHD och de kämpar sig utmattade för att försöka få anpassningar så att både deras barn och de andra i klassen ska få en dräglig tillvaro. Själv har jag ett försiktigt och känsligt barn med autism som skulle bli hemmasittare på en vecka med en sådan miljö som ditt stackars barn måste gå till varje dag.

Det låter som det som behövs är fler vuxna i klassen och kanske mindre undervisningsgruppen för de barn som inte klarar av den vanliga undervisningen utan att spåra ur. Men till det krävs ju resurser... Hade jag varit du hade jag legat på rektor som en igel och krävt att kränkningsanmälan göra för varje incident. Till slut kanske kostnaden för att hantera ?jobbiga föräldrar? blir så stor att de ändå sätter in någon resurs.

Jag tror inte folk i allmänhet fattar hur avskalad skolan är nu för tiden. Det finns inga pengar alls till att hjälpa de barn som har extra behov och alla blir förlorare. I min kommun finns inga resursskolor, man har inga smågrupper med undervisning för de som inte klarar stor klass (så kallade SU-grupper) och tilläggsbelopp för elever med särskilda behov beviljas bara för barn med riktigt stora fysiska behov, typ saknar armar och ben som någon skrev ovan. Alla barn med alla slags behov ska alltså klara att gå i vanlig klass utan extra resurser till lärare. Elevhälsan är mer eller mindre icke-existerande och i det närmaste nedmonterad.

För egen del har jag ingen aning om hur jag ska lyckas dra mitt barn genom skolan. Chansen är stor att han blir en av alla hemmasittare med autism och/eller att han kommer sakna slutbetyg i nian och inte kommer kunna läsa gymnasiet (trots att han har en IQ > 130)

Min erfarenhet är att föräldrarna skiter i det, det finns oftast en anledning till att barnen är på det sättet. 

Sådana barn ska inte gå i den vanliga skolan alls, de ska sättas i en särskild klass. Föreställ dig att du blev misshandlad av en kollega och kom hem med blåmärken och rivsår varje dag. Hade du då tyckt det var okej om kollegan var kvar men med särskilt stöd? 

obs klasserna borde tas tillbaka. Det behöver inte kosta mer pengar man tar helt enkelt en vanlig klass och stoppar alla stöka elever i så kan de slåss och bråka tillsammans bäst de vill. 

• Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Adhd mamman) skrev 2021-04-20 00:23:51 följande:

Jag har en pojke med adhd och det har varit en del bråk kring mitt barn. Dock bara med andra barn som också är av det stökigare slaget. Jag och mamman till den pojken det var mest konflikter med bestämde oss för att jobba på killarnas relation. Vi pratade ihop oss om vad våra respektive killar gillar att titta på och göra, jag introducerade ett tv program för min kille och hon ett spel för sin så de skulle ha gemensamma saker de gillade och sen hängde vi tillsammmans. Våra killar protesterade först men vi sa att vi mammor gillar varandra och ville umgås och eftersom de är för små för att vara själva fick de hänga med. Redan efter en träff så var det bättre och mindre bråk dem emellan. Nu är killarna vänner även om de inte nog aldrig kommer bli bästa vänner.

Kanske kan det vara en idé att testa om några andra föräldrar är med på tåget. Jag tror det är väldigt bra om barnen får höra att alla föräldrar delar grundläggande värderingar som att man inte får vara elak eller slåss samt att de inser att föräldrar pratar med varandra och får veta om det hänt något dumt.

Jättebra lösning tycker jag! :)
  • V69

Gäsp, vad tröttsam med curling föräldrar.

Det kommer inte att bli lättare i arbetslivet vet du.

Det är nyttigt för barn att veta att det finns utmaningar oavsett vilken skola du väljer.

Svar på tråden Jävla ADHD-barn!