• Anonym (ARG)

Jävla ADHD-barn!

"Jävla ADHD-barn!", vill jag skrika, men gör det inte, eftersom jag inser att det egentligen kanske inte är barnens fel, utan de vuxnas. Jag känner mig i alla fall helt maktlös. Min son har sedan skolstarten i höstas blivit utsatt av andra elever i klassen, med möten tillsammans med lärare och rektor som följd. I några fall har jag tagit i kontakt direkt med föräldrarna. 

Det är inte bara mitt barn som blir utsatt, utan det är en handfull barn i klassen som stör i klassrummet och skadar andra barn. Mitt barn har fått kläder förstörda, får blåmärken och knuffar samt blivit tagen på könet av en annan pojke vid upprepade tillfällen. 

Frågan är vad man egentligen kan göra? Lärarna pratar, pratar och åter pratar med barnen. De försöker hålla koll, men vissa barn kan de liksom inte rå på. Minst ett av dessa barn har en ADHD-diagnos. Jag har varit i kontakt med föräldrarna som är fullt medvetna om problematiken. De har kontakt med BUP och försöker ställa allt till rätta, men det hjälper ju inte. Jag vill inte vända mig direkt till föräldrarna mer, eftersom jag märker att de är lika uppgivna som jag och faktiskt inte kan göra någonting när barnen är i skolan. Frågan är vem som kan göra så att mitt barn slipper bli utsatt HELA tiden?

Skolan är i övrigt jättebra. Jag är nöjd med undervisning och kontakt med skolan, men vissa barn går helt enkelt inte att kontrollera, vad det verkar. Nu gick musten ur mig när min son kom hem och berättade att en kille i 1:an ska gå om en årskurs, så att han kommer att gå ett par dagar i F-klassen nu under våren och sedan gå om 1:an i hans klass. Jag vet ingenting om den här pojken, men mina fördomar säger att det innebär ytterligare ett "problembarn" i klassen.

Jag vill inte att mitt barn ska bli utsatt mer. Hur gör man? Vad gör man? Vem ska göra någonting? Det här är en av de bästa skolorna i stan med en bra specialpedagog och bra elevhälsovårdsteam, bra betyg och i övrigt vettiga barn och när inte ens den här skolan kan hantera vissa barn, vad gör man då?

Idag hade mitt barn blivit slagen i rumpan upprepade tillfällen av ett annat barn. Förra veckan stal ett annat barn ett klädesplagg (som föräldrarna visserligen ersatte) och han blev slagen i huvudet förra veckan med en spade. VARJE jävla dag är det någonting. Om det inte är någon som ritar i hans mattebok så är det någon som slår honom eller förstör hans kläder.

• Svar på tråden Jävla ADHD-barn!
  • Anonym (Skole)
    Anonym (Vad?) skrev 2021-04-20 14:51:46 följande:

Vad, menar du det du skriver?

Att barnen drabbas av NPF pga föräldrarnas bristande intresse, frånvaro och karriärer?

Eller blev det fel i din text?

Nu var det inte menat till mig men jag har läst att, förutom arv, så har uppväxtmiljö en stor del till varför en del barn får tex adhd. Är föräldrarna dåligt inflytande för att de inte har tid (och kunskap), eller för att de själva har diagnos eller satsar mer på dig själva än sitt barn, så utvecklas barnets dåliga sidor.

Ett barn som har en bra uppväxt med rätt förutsättningar kommer troligast få det lättare i livet även med diagnos. Mycket pga att de har någon att anknyta till, tex närvarande föräldrar.
  • Citronsaft
    Anonym (C) skrev 2021-04-20 14:21:54 följande:

Jag skriver ju faktiskt att det inte är okej och inte funkar som det är nu heller, men att de barn som är stökiga ska skuffas bort och gömmas undan och tas bort alla chanser är knappast bättre heller, än att istället faktiskt ta tag i problemen och se till att även de får en chans. Eller ska bara de lugna barnen få en chans till ett bra liv? Ska man bara gömma undan det barn som bråkar utan att ens ta reda på varför det bråkar och se till att det finns resurser för att hjälpa dem att faktiskt klara av skolan utan att störa de andra? Sen om såna resurser inte funkar ska det såklart finnas alternativ, men då ska det vara vettiga alternativ inte att de skuffas undan i en klass där "de får slåss och bråka bäst de vill". Problemet är ju att idag finns inte resurser varken för det ena eller det andra, det finns liksom inga alternativ alls.

Fast indirekt blir det ju att dessa barn ska få förstöra för alla andra barn just för att det inte finns resurser och för att dom inte ska bli utanför. Nej det är inte dom stökiga barnens fel men det är faktisk inte dom lugna barnens fel heller men ändå är det alltid dom som ska stå tillbaka, vara tysta och tåla för att ingen får hamna utanför. Vilket kan låta jättebra men i det verkliga livet är det inte det. Man ska inte bli slagen få sina saker förstörda och dålig undervisning pga några få barn.

Så som läget ser ut idag måste vi ändå stå fast vid att det ÄR lättare att flytta problemet. Sen är det faktiskt så att med diagnos så är man annorlunda oavsett hur mycket föräldrarna förnekar det så jag ser inte problemet med att dessa barn ska särbehandlas och få gå själva. Det är väl snarare att bry sig om dom så dom får anpassad utbildning på deras nivå.
  • Poison82

Din rubrik på trådstarten triggar igång ilskan rejält hos mig! Tror du barnet valt att ha en funktionsnedsättning? Om det var ett barn i rullstol som utsatte ditt barn, hade du då skrivit "jävla handikappade ungjävel"?? Du är väl ändå vuxen? Var du upprörd på barnet med all rätt men tänk längre än näsan räcker och skriv inte så där.

Uppenbarligen misslyckas skolan hur himla bra skolan än må vara så misslyckas dom. Föräldrarna gör säkert allt dom förmår och bup gör väl sin del men ingen av dom kan vara med i skolan. Skolan behöver resurs till dessa barn och rent ut sagt skydda de andra barnen . Och framförallt även på rasten. Det är så jäkla typiskt, ser de överallt barn med svårigheter som får hjälp på lektionen. Men när rasten kommer så försvinner resursen iväg på kafferep. Då har man noll kunskap om diagnosen för det är mycket större risk att någon sker på en rast där det inte finns tydliga regler eller instruktioner så som på lektion.

Så på skolan, det är deras skyldighet att lösa detta

• Anonym (C)
    Citronsaft skrev 2021-04-20 17:23:11 följande:

Fast indirekt blir det ju att dessa barn ska få förstöra för alla andra barn just för att det inte finns resurser och för att dom inte ska bli utanför. Nej det är inte dom stökiga barnens fel men det är faktisk inte dom lugna barnens fel heller men ändå är det alltid dom som ska stå tillbaka, vara tysta och tåla för att ingen får hamna utanför. Vilket kan låta jättebra men i det verkliga livet är det inte det. Man ska inte bli slagen få sina saker förstörda och dålig undervisning pga några få barn.

Så som läget ser ut idag måste vi ändå stå fast vid att det ÄR lättare att flytta problemet. Sen är det faktiskt så att med diagnos så är man annorlunda oavsett hur mycket föräldrarna förnekar det så jag ser inte problemet med att dessa barn ska särbehandlas och få gå själva. Det är väl snarare att bry sig om dom så dom får anpassad utbildning på deras nivå.

Fast nu var det ju inte en anpassad utbildning som var förslaget från en tidigare kommentar som jag svarade på utan att det inte ens behöver kosta mer att bara slänga ihop de stökiga eleverna i samma klass och låta de slåss och bråka med varandra. Vilket jag tycker låter som en riktigt dålig idee som verkligen gör skillnad på barnen och visar vilka som är bättre och vilka som är sämre, vilken framtidstro skulle de barnen få och vilka följder skulle det få i längden?

Jag tror nog att de allra flesta skulle vara nöjda om det faktiskt fanns bra alternativ för dem som faktiskt inte funkar i en vanlig klass. Eller först av allt ordentligt stöd och hjälp när det uppstår problem, så att en elev med svårighet kanske faktiskt kan klara en vanlig skola utan att störa de andra. Och som vi ändå verkar vara överrens om så finns ju tyvärr inte resurser för det, så då började man istället prata om inkludering, för att slippa prata om att man inte vill/kan betala för något annat. För faktum är ju att dessa stökiga elever behöver mer resurser än de lugna så det skulle ju knappast bli billigare att se till att det finns resurser för dem.
  • Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-20 13:07:19 följande:

Varför tror du att de har en bättre chans till utbildning i en vanlig klass där de bråkar precis lika mycket? Genom att ha dem där förstör de för alla och de som drabbas värst är de med NPF som inte bråkar, de med dyslexi mm

Varför i hela friden tror du att barn reagerar mindre på en misshandel än vuxna? Att bli attackerad varje dag sätter spår. Min kusins son blev nerbrottad och en kille tog strypgrepp på honom, hade inte lärarna sett det hade det kunnat sluta hur som helst. Sådant ska ingen utsättas för. Barn har känslor och de kan få men för livet.

Jag skriver ingenstans att det är okej att barn blir misshandlade eller att barn skulle reagera mindre på det än vuxna. Det jag vände mig emot var förslaget att det inte behöver kosta något extra att bara sätta bråkiga barnen i samma klass och låta dem bråka bäst de vill. Så de barnen skulle ju med största sannolikhet bli misshandlade.

Knappast konstruktivt och som i längden inte skulle göra något bättre alls. Många verkar tycka att det är okej att offra de stökiga eleverna för det är så synd om de lugna och tycker att se till att stoppa dem stökiga eleverna i en egen klass. Men vart ska de resurserna komma ifrån? Det finns ju inte resurser för dem eleverna nu och kommer knappast finnas för att man skapar en egen klass för dem utan då blir det antingen riktigt dåligt för alla elever ändå för resurser tas från den vanliga klassen eller så blir det kanske något bättre för eleverna i den vanliga klassen och riktigt uselt för de andra.
  • Anonym (C)
    Anonym (Stina) skrev 2021-04-20 13:07:19 följande:

Varför tror du att de har en bättre chans till utbildning i en vanlig klass där de bråkar precis lika mycket? Genom att ha dem där förstör de för alla och de som drabbas värst är de med NPF som inte bråkar, de med dyslexi mm

Varför i hela friden tror du att barn reagerar mindre på en misshandel än vuxna? Att bli attackerad varje dag sätter spår. Min kusins son blev nerbrottad och en kille tog strypgrepp på honom, hade inte lärarna sett det hade det kunnat sluta hur som helst. Sådant ska ingen utsättas för. Barn har känslor och de kan få men för livet.

Jag skriver ingenstans att det är okej att barn blir misshandlade eller att barn skulle reagera mindre på det än vuxna. Det jag vände mig emot var förslaget att det inte behöver kosta något extra att bara sätta bråkiga barnen i samma klass och låta dem bråka bäst de vill. Så de barnen skulle ju med största sannolikhet bli misshandlade.

Knappast konstruktivt och som i längden inte skulle göra något bättre alls. Många verkar tycka att det är okej att offra de stökiga eleverna för det är så synd om de lugna och tycker att se till att stoppa dem stökiga eleverna i en egen klass. Men vart ska de resurserna komma ifrån? Det finns ju inte resurser för dem eleverna nu och kommer knappast finnas för att man skapar en egen klass för dem utan då blir det antingen riktigt dåligt för alla elever ändå för resurser tas från den vanliga klassen eller så blir det kanske något bättre för eleverna i den vanliga klassen och riktigt uselt för de andra.
  • Anonym (XZ)
    Anonym (Skole) skrev 2021-04-20 17:11:45 följande:
    Nu var det inte menat till mig men jag har läst att, förutom arv, så har uppväxtmiljö en stor del till varför en del barn får tex adhd. Är föräldrarna dåligt inflytande för att de inte har tid (och kunskap), eller för att de själva har diagnos eller satsar mer på dig själva än sitt barn, så utvecklas barnets dåliga sidor.

Ett barn som har en bra uppväxt med rätt förutsättningar kommer troligast få det lättare i livet även med diagnos. Mycket pga att de har någon att anknyta till, tex närvarande föräldrar.
    Nej, det stämmer inte. Antingen får man ADHD genetiskt eller via skador vid eller innan födseln (t.ex. genom att mamman röker under graviditeten). Enda sättet där permanenta ADHD-liknande symtom uppträder efter födseln är vid fysiska skador på hjärnan.

Att man får ADHD av dålig uppfostran är helt fel. Dock kan ADHD i många fall ge andra problem/diagnoser som trotssyndrom som kan triggas eller försvåras av problem hemma (men det blir med tiden ett inlärt socialt beteende som lever vidare oberoende av ADHD).

Anknytning kompenserar inte för att ADHD kan vara ett allvarligt tillstånd med stor negativ inverkan.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (C) skrev 2021-04-20 18:57:08 följande:

De slår ju varandra lika mycket. Det är skillnad på ett slagsmål och att bli oprovocerat påhoppad av ingen anledning alls. 

Det är ingen som bryr som om de lugna eleverna, de flesta tänker bara på det bråkiga barnet. Genom att gå i en vanlig klass sabbar den eleven allas utbildning (plus sin egen) genom att gå i en stökig klass sabbar eleven bara sin egen utbildning (något han hade gjort i alla fall så där blir det ingen skillnad alls) 

Bråkklassen behöver inte ha mer resurser. Den fungerar i så fall som vilken klass som helst. Det bästa vore givetvis om det fanns obegränsat mer resurser till alla men så ser inte verkligheten ut. Redan idag satsas oerhört mycket pengar på de som inte sköter sig, de som är begåvade satsas det ingenting på det är inte heller rättvist. 

• Anonym (Lärare)

Det kan vara dags att ta tillbaka obs-klasserna!! Så här ska det inte behöva gå till. TS, du borde vända dig till Skolinspektionen. Skolan gör uppenbarligen inte tillräckligt för att stoppa denna regelrätta mobbning som pågår.

• Anonym (Skole)
    Anonym (XZ) skrev 2021-04-20 19:04:56 följande:

Nej, det stämmer inte. Antingen får man ADHD genetiskt eller via skador vid eller innan födseln (t.ex. genom att mamman röker under graviditeten). Enda sättet där permanenta ADHD-liknande symtom uppträder efter födseln är vid fysiska skador på hjärnan.

Att man får ADHD av dålig uppfostran är helt fel. Dock kan ADHD i många fall ge andra problem/diagnoser som trotssyndrom som kan triggas eller försvåras av problem hemma (men det blir med tiden ett inlärt socialt beteende som lever vidare oberoende av ADHD).

Anknytning kompenserar inte för att ADHD kan vara ett allvarligt tillstånd med stor negativ inverkan.

Jag är ganska så säker på att föräldrarna är de som har största ansvaret. En stressad gravid kvinna kan lättare få missfall tex. Du pratar om rökning vid graviditet. Varför skulle icke närvarande föräldrar (troligtvis för att de själva har diagnos) kunna vara orsaken till att ett barn utvecklar adhd?

Ett barn kan utveckla nästan vad som helst. De är oslipade diamanter. Långvarig press och stress både fysiskt och psykisk kan leda till många somatiska sjukdomar. Gäller alla, inte bara npf.

Se på ett djur i bur för att dra det extremt. Ser du naturligt beteende eller ser du ett stört beteende? Har den fötts så?
Svar på tråden Jävla ADHD-barn!