• Bonusbonus89

    Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?

    Hej, jag behöver råd och tips över hur jag ska tänka och agera i en jobbig situation.

    Jag och sambon planerar att bli gravida och med tanke på att han redan har två barn sedan tidigare har vi redan nu börjat diskutera praktiska frågor. En sak som har dykt upp är föräldraledighet. För mig känns det givet att vilja vara hemma ensam med min förstfödda (iaf till en början), men att jag hämtar bonusbarnen (som vi har varannan vecka, 2 och 6 år) tidigare någon gång i veckan. Min sambo verkar tycka att det är konstigt/sorgligt att jag inte vill ha hans barn hemma mer. Det ger mig så dåligt samvete. Jag vill ju också kunna ge fullt fokus till min förstfödda på samma sätt som han och hans ex fick göra. Det gör mig ledsen, för jag älskar ju hans barn, men min dröm om att bli mamma och att hitta på saker med min bebis som föräldraledig är också stor. Känns som att det blir begränsat om jag automatiskt ska ha de andra på heltid också.

    Är jag egoistisk som tänker så här? Eller vad finns det för argument för min sak/hans sak?

    Snälla hjälp mig, antar att det finns många i samma sits!

    /Bonusmamma

  • Svar på tråden Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?
  • Anonym (Eva)

    Va


    Anonym (Freddy) skrev 2021-04-30 10:28:28 följande:

    Din åsikt är att en person som blir tillsammans med någon som har ett barn bör ta ett ansvar. Min åsikt är att du behåller den åsikten för dig själv. 

    Ja, tack och lov verkar hon ha en god relation med hans barn sen tidigare. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Att få andras åsikter på sig om vad hon "borde" göra är att sätta onödig press på henne. Onödig press riskerar att förstöra den goda relation som de har idag. Om hon vill hämta hans barn tidigare en dag i veckan, och det blir en positiv upplevelse för henne och för barnen, då tjänar de alla på det. Men om det blir en upplevd förväntan på henne som hon känner utifrån utryck som "jag tycker att det är märkligt när bonusbarn tillbringar hela dagarna på förskolan fastän bonusföräldern är hemma" då är det lätt till att det går över till ett upplevt tvång som kan göra att hon inte lyssnar på sina egna behov tillräckligt mycket. 

    En kvinna stannar ofta hemma den första tiden med bebisen. Män tar oftast den senare tiden med barnet. Den första tiden med bebisen kan upplevas som väldigt omvälvande, där man träder in i en ny roll, eller upplever känslor man inte haft förut, eller upplever hela situationen som något helt annat än man tänkt sig. Att samtidigt känna en press att ta hand om någon annans barn ovanpå det, det tjänar varken kvinnan eller hennes nyfödda bebis på. Knappast hans tidigare barn heller. 

    För en kvinna som blir mamma för första gången utan att det finns några barn på hans sida sen tidigare, kan den första tiden kännas nog så omvälvande men många tar sig nog igenom det utan att tänka så mycket på vilken omställning det var, mer än störd sömn eller ömma bröst, eller vad det må vara som man upplever. Lägg därpå ett eller två barn som din man har sedan tidigare. Endast kvinnor som fått sitt första barn tillsammans med en man som har barn sen tidigare VET vad det här innebär. Det bästa är att kvinnan själv får känna efter vad hon behöver och om hon utöver det som hon redan har att ställa om sig till även kan tänka sig att hämta hans barn. Vill hon inte det så ska ingen skugga falla på henne för det. Det ska inte finnas någon yttre press på att hon borde göra något mer än att ta hand om sig själv och sin bebis. Allt annat är enbart en bonus. Och här ska ordet "bonus" användas i sin rätta betydelse: något som ingen hade förväntat sig men som kom som ett välkommet inslag när det väl uppstod. 


    Varför i himmelens namn ska just jag hålla min åsikt för mig själv? För att jag inte hållet med majoriteten i tråden?

    Ja, jag tycker att barn i bonusfamiljer förtjänar att betraktas som fullvärdiga familjemedlemmar och inte behandlas annorlunda mot de barn som föds senare. Visst kan det vara en stor omställning med ett nytt barn. Jag har då föreslagit att föräldrarna delar den första tiden genom att använda dubbeldagar, ta föräldraledighet för det yngsta bonusbarnet eller dela föräldraledigheten om de har råd till det. Det viktigaste måste ändå vara att barnen könner sig som en självklar del av familjen.
  • sextiotalist
    Anonym (Eva) skrev 2021-04-30 11:07:09 följande:

    Va


    Varför i himmelens namn ska just jag hålla min åsikt för mig själv? För att jag inte hållet med majoriteten i tråden?

    Ja, jag tycker att barn i bonusfamiljer förtjänar att betraktas som fullvärdiga familjemedlemmar och inte behandlas annorlunda mot de barn som föds senare. Visst kan det vara en stor omställning med ett nytt barn. Jag har då föreslagit att föräldrarna delar den första tiden genom att använda dubbeldagar, ta föräldraledighet för det yngsta bonusbarnet eller dela föräldraledigheten om de har råd till det. Det viktigaste måste ändå vara att barnen könner sig som en självklar del av familjen.
    Vet du vad det bästa är, det är man får göra precis som det fungerar bäst i familjen och för den nyförlösta mamman.
    Och fortfarande är det så, att ställa krav och förväntningar som inte den nya mår bra av, skadar ofta relationen mer än vad den stärker den.
  • Anonym (Eva)
    sextiotalist skrev 2021-04-30 11:11:24 följande:

    Vet du vad det bästa är, det är man får göra precis som det fungerar bäst i familjen och för den nyförlösta mamman.

    Och fortfarande är det så, att ställa krav och förväntningar som inte den nya mår bra av, skadar ofta relationen mer än vad den stärker den.


    Jag tycker barnens bästa väger tyngre. Om det inte fungerar för mamman så är det väl en utmärkt idé att pappan också är hemma en del i början.

    Föräldrarna är ju uppenbart oense om vad som är bäst. I alla fall klokt av ts och hennes man att diskutera situationen innan de väljer att skaffa barnet.
  • sextiotalist
    Anonym (Eva) skrev 2021-04-30 11:17:25 följande:
    Jag tycker barnens bästa väger tyngre. Om det inte fungerar för mamman så är det väl en utmärkt idé att pappan också är hemma en del i början.

    Föräldrarna är ju uppenbart oense om vad som är bäst. I alla fall klokt av ts och hennes man att diskutera situationen innan de väljer att skaffa barnet.
    men barnens bästa är inte att vara med en person som inte är bekväm med att ha hand om ett nyfött barn och två rätt små barn som kanske inte ens vill vara hemma.
    Barnens bästa kan vara att under dagarna vara på förskola och skola /fritids.

    När jag var föräldraledig så var det inte alltid självklart att barnen fick vara på dagis. I den mammagruppen var det ett par mammor, med äldre barn, som fick, förutom sitt nyfödda barn, hantera äldre syskon som inte alls ville vara hemma och bounda med det nya syskonet utan ville vara på dagis med sina kompisar.
    Dvs det kan vara mycket väl vara barnens bästa att fortsätta med det brukar göra, istället för att bryta det.
  • Anonym (Eva)
    sextiotalist skrev 2021-04-30 11:23:13 följande:

    men barnens bästa är inte att vara med en person som inte är bekväm med att ha hand om ett nyfött barn och två rätt små barn som kanske inte ens vill vara hemma.

    Barnens bästa kan vara att under dagarna vara på förskola och skola /fritids.

    När jag var föräldraledig så var det inte alltid självklart att barnen fick vara på dagis. I den mammagruppen var det ett par mammor, med äldre barn, som fick, förutom sitt nyfödda barn, hantera äldre syskon som inte alls ville vara hemma och bounda med det nya syskonet utan ville vara på dagis med sina kompisar.

    Dvs det kan vara mycket väl vara barnens bästa att fortsätta med det brukar göra, istället för att bryta det.


    Det är möjligt att barnen eller i alla fall det äldsta mår bättre på förskola/fritids. Många barn gör inte det då grupperna har blivit väldigt stora. Men om det är så så är det nog inga problem för ts och pappan att enas om detta.

    Om barnen inte gör det så behöver ju ts och pappan komma fram till en lösning. Min åsikt är att det bästa är att kunna fungera som en familj innan man skaffar nya barn. Mitt råd till ts ät fortfarande att prata med pappan om att vara hemma båda i början.
  • sextiotalist
    Anonym (Eva) skrev 2021-04-30 11:29:03 följande:
    Det är möjligt att barnen eller i alla fall det äldsta mår bättre på förskola/fritids. Många barn gör inte det då grupperna har blivit väldigt stora. Men om det är så så är det nog inga problem för ts och pappan att enas om detta.

    Om barnen inte gör det så behöver ju ts och pappan komma fram till en lösning. Min åsikt är att det bästa är att kunna fungera som en familj innan man skaffar nya barn. Mitt råd till ts ät fortfarande att prata med pappan om att vara hemma båda i början.
    Det äldsta kommer gå i skolan, det yngsta kommer troligen vara minst tre år, kanske fyra år. 
    För mig var det viktigt att man fungerar ihop, inte nödvändigtvis som familj. 
  • Anonym (Eva)
    sextiotalist skrev 2021-04-30 11:32:45 följande:

    Det äldsta kommer gå i skolan, det yngsta kommer troligen vara minst tre år, kanske fyra år. 

    För mig var det viktigt att man fungerar ihop, inte nödvändigtvis som familj. 


    När barnen är så små tycker jag det är viktigt att fungera som en familj, särskilt när det ska komma nya barn. Är barnen tonåringar tänker jag att läget kan vara annorlunda beroende på hur tongångarna är och hur de upplever situationen.
  • Swarls
    korngryn skrev 2021-04-28 20:42:19 följande:

    Barnen är väl inte bara ?en annan kvinnas barn?, de är väl en mans barn också? Och inte någon helt random man, utan den som ts valt att dela sitt liv med.

    Eller tycket du att det bara är kvinnor som har barn?


    Självklart inte. Min sambo (kvinna) har barn med sin före detta kille. Skulle aldrig falla mig in att ta papparoll åt en annan mans barn o det vet hon om.

    Varför försöker du vrida det till en fråga om feminism? :O
  • Anonym (Spring!)
    sextiotalist skrev 2021-04-29 07:59:59 följande:

    Nu är vi flera som lever med en man som har barn sedan tidigare. Och jag måste protestera, visst separation är vanligare i styvfamiljer, men det är många som ändå fixar detta och det fungerar.

    Visst har det varit tufft ibland, med en tredje person inblandad, men när man läser allt här, så har det inte ens varit i närheten av de som lever i kärnfamiljer med män (eller kvinnor) som inte kan fungera.

    Sambon var mån att jag skulle få uppleva att vara förstagångsmamma.

    Jag är inte nummer två, han och jag (vilket det bör vara oavsett om det är en kärnfamilj eller styvfamiljen) har och är basen i vår relation. Det är vår relation som är det som sätter ribban i relationen och dynamiken i familjen. Vi graderar inte relationer hos oss.

    Ja, sonen har två halvsyskon, men för dom och för sonen är det ingen skillnad vem som är mamma. Sambons ex har tagit till sin vår son med hela sitt hjärta. 

    Nu kom jag in när sambons barn gick i lågstadiet och mellanstadiet, de bodde heltid hos sin mamma (det var det vanligaste då) och varannan helt, en del lov och 4 veckor varje sommar hos oss.

    Men vi är flera här som kan vittna om att det inte alltid är pest och pina. 

    Att det kommer problem och att det kan vara tufft, är inte att förneka. Men har de vuxna en trygg och stabil kärleksrelation, där man visar ömsesidig respekt, då spiller det av på barnen.

    Det värmer alltid lika mycket när sambons barn ringer och frågar om våra planer under sommaren (och vi frågar givetvis om deras).


    Men i ärlighetens namn så hade din sambo sina barn väldigt lite. Du kan ju inte ens börja jämför det med pappor som delar ansvar med sitt ex. Ni hade ju exempelvis kunnat flytta och hade noll vardag med jobb, förskolehämtningar mm. Hans barn besökte bara er ibland.

    Utifrån tidigare trådar så tyckte du det var rätt jobbigt trots att barnen var där rätt sällan. Med tanke på hur tungt det ändå var för dig med den lilla tiden så är det osäkert om er relation hade orkat med om barnen levde med er under vardagen
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Freddy) skrev 2021-04-30 10:28:28 följande:

    Din åsikt är att en person som blir tillsammans med någon som har ett barn bör ta ett ansvar. Min åsikt är att du behåller den åsikten för dig själv. 


    Ja, tack och lov verkar hon ha en god relation med hans barn sen tidigare. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Att få andras åsikter på sig om vad hon "borde" göra är att sätta onödig press på henne. Onödig press riskerar att förstöra den goda relation som de har idag. Om hon vill hämta hans barn tidigare en dag i veckan, och det blir en positiv upplevelse för henne och för barnen, då tjänar de alla på det. Men om det blir en upplevd förväntan på henne som hon känner utifrån utryck som "jag tycker att det är märkligt när bonusbarn tillbringar hela dagarna på förskolan fastän bonusföräldern är hemma" då är det lätt till att det går över till ett upplevt tvång som kan göra att hon inte lyssnar på sina egna behov tillräckligt mycket. 


    En kvinna stannar ofta hemma den första tiden med bebisen. Män tar oftast den senare tiden med barnet. Den första tiden med bebisen kan upplevas som väldigt omvälvande, där man träder in i en ny roll, eller upplever känslor man inte haft förut, eller upplever hela situationen som något helt annat än man tänkt sig. Att samtidigt känna en press att ta hand om någon annans barn ovanpå det, det tjänar varken kvinnan eller hennes nyfödda bebis på. Knappast hans tidigare barn heller. 


    För en kvinna som blir mamma för första gången utan att det finns några barn på hans sida sen tidigare, kan den första tiden kännas nog så omvälvande men många tar sig nog igenom det utan att tänka så mycket på vilken omställning det var, mer än störd sömn eller ömma bröst, eller vad det må vara som man upplever. Lägg därpå ett eller två barn som din man har sedan tidigare. Endast kvinnor som fått sitt första barn tillsammans med en man som har barn sen tidigare VET vad det här innebär. Det bästa är att kvinnan själv får känna efter vad hon behöver och om hon utöver det som hon redan har att ställa om sig till även kan tänka sig att hämta hans barn. Vill hon inte det så ska ingen skugga falla på henne för det. Det ska inte finnas någon yttre press på att hon borde göra något mer än att ta hand om sig själv och sin bebis. Allt annat är enbart en bonus. Och här ska ordet "bonus" användas i sin rätta betydelse: något som ingen hade förväntat sig men som kom som ett välkommet inslag när det väl uppstod. 


    Lite lustigt att ett av de insiktsfullaste inläggen i tråden ska komma från en man! :) (Att döma av ditt nick.)
Svar på tråden Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?