• Sun 9 May 2021 20:14
    3086 visningar
    30 svar
    30
    3086

    Vill inte ha fler barn - dåligt samvete

    Vi har en underbar, rolig och enkel 4-åring som jag älskar över allt annat men jag vill inte ha fler barn. Jag har varken ork eller lust, vill ha tid med mina intressen och hatar att leka, pyssla o spela simpla spel. Har ingen lust att vara gravid och fasar inför amning och vakna nätter. Vet att jag skulle bli en sämre förälder med fler barn. Min man vill ha en till men fattar inte varför eftersom han inte heller verkar tycka att det är särskilt kul att umgås med barn. Jag är ensam mkt med dottern pga makens jobb o tar det största ansvaret. Men jag har så dåligt samvete för att min dotter inte får något syskon. Visst, alla gillar inte sina syskon men hon kommer ju inte ens få chansen.

  • Svar på tråden Vill inte ha fler barn - dåligt samvete
  • Sun 9 May 2021 20:28
    #1
    +3

    Tycker jag inte att du ska ha.

    För det första så är andras åsikter helt ointressanta. För det andra finns det många familjer som hade mått bättre med ett barn men som skaffar sig fler p g a någon konstig anledning.

    Jag är endabarn. Min man också.

    Det har inte varit synd om någon av oss. Det hade naturligtvis kunnat vara så men inte alla vill ha syskon eller saknar dem.

    Man hamnar i den familjen man hamnar i och förhoppningsvis vettiga föräldrar.

    Det finns mängder med berättelser och hur bra eller dåligt det är med syskon beroende på vem man frågar.

    Därför ska man inte fråga så mycket utan göra det som känns rätt för en själv.

    Jag skulle hellre ha ett enda barn än fyra t ex. Massa barn är inte min grej. De skulle bara må dåligt och ha en olycklig moder. Och fader.

  • Sun 9 May 2021 20:34
    #2
    +3

    Du gör inget fel genom att stanna på ett barn, om det är det Du vill. Inget gör så ont under uppväxten som när mamma eller pappa favoriserar ditt syskon, och ändå är detta något som i princip alltid händer när det finns flera barn: (endabarnen blir de mest självsäkra individerna för Guds skull)

    www.aftonbladet.se/relationer/a/WLkLrg/de-flesta-foraldrar-favoriserar-ett-av-barnen

    De som växte upp utan syskon blir även ofta intelligenta och blir karriärister.

  • Sun 9 May 2021 20:36
    #3

    Samtidigt - vill du inte så vill du inte. Din dotter KANSKE kommer vara ledsen över att inte ha syskon - eller inte! Hon kanske kommer vara helnöjd med att vara endabarn. Litegrann är det ju hur ni löser det hela också (kanske erbjuder att ta med kompisar ibland på aktiviteter, resor), att ni ställer upp och leker vid tillfällen ett syskon kanske hade gjort det annars o.s.v. Hade själv flera vänner som var (är) endabarn - bara en har uttryckt en stor önskan om syskon, medan en var helnöjd som endabarn och ville inte ha syskon, och en tredje som var nöjd - men inte hade varit 'ledsen' om det blivit syskon. Så det där är ju svårt att sia om.

    Vad du däremot känner är ju att du inte skulle klara av att vara en bra förälder om du skaffade fler barn. Då känns det som en dålig idé att göra det! Så kanske detta innebär att din man vill splittra er familj och skaffa fler barn på annat håll. Men jag tänker att han kanske (troligen?) kommer välja att hålla ihop er familj, om han nu inte verkar vara särskilt barnkär egentligen.

    Så kan jag ju tycka att det är betydligt smidigare att ha 2+ barn om man inte är så intresserad av att leka med barnen - syskon kan ju leka med varann. Däremot skulle ni ju få ganska stor åldersskillnad om ni skaffade barn nu, så det skulle nog slå tvärtom på den biten.

  • Anonym (K)
    Sun 9 May 2021 20:38
    #4

    Klart du inte behöver skaffa fler barn. Men jävligt trist för er dotter att växa upp själv med föräldrar som inte gillar att umgås med barn som du skriver. Låter ju inte så kul.

  • Sun 9 May 2021 20:41
    #5
    Anonym (K) skrev 2021-05-09 20:38:22 följande:

    Klart du inte behöver skaffa fler barn. Men jävligt trist för er dotter att växa upp själv med föräldrar som inte gillar att umgås med barn som du skriver. Låter ju inte så kul.


    Trist att du drar sådana slutsatser av en mening. Kommenterar inte det vidare.
  • Sun 9 May 2021 20:44
    #6
    Anonym (K) skrev 2021-05-09 20:38:22 följande:

    Klart du inte behöver skaffa fler barn. Men jävligt trist för er dotter att växa upp själv med föräldrar som inte gillar att umgås med barn som du skriver. Låter ju inte så kul.


    Trist att du drar sådana slutsatser av en mening. Kommenterar inte det vidare.
  • Sun 9 May 2021 20:47
    #7
    fjanten skrev 2021-05-09 20:36:31 följande:

    Samtidigt - vill du inte så vill du inte. Din dotter KANSKE kommer vara ledsen över att inte ha syskon - eller inte! Hon kanske kommer vara helnöjd med att vara endabarn. Litegrann är det ju hur ni löser det hela också (kanske erbjuder att ta med kompisar ibland på aktiviteter, resor), att ni ställer upp och leker vid tillfällen ett syskon kanske hade gjort det annars o.s.v. Hade själv flera vänner som var (är) endabarn - bara en har uttryckt en stor önskan om syskon, medan en var helnöjd som endabarn och ville inte ha syskon, och en tredje som var nöjd - men inte hade varit 'ledsen' om det blivit syskon. Så det där är ju svårt att sia om.

    Vad du däremot känner är ju att du inte skulle klara av att vara en bra förälder om du skaffade fler barn. Då känns det som en dålig idé att göra det! Så kanske detta innebär att din man vill splittra er familj och skaffa fler barn på annat håll. Men jag tänker att han kanske (troligen?) kommer välja att hålla ihop er familj, om han nu inte verkar vara särskilt barnkär egentligen.

    Så kan jag ju tycka att det är betydligt smidigare att ha 2+ barn om man inte är så intresserad av att leka med barnen - syskon kan ju leka med varann. Däremot skulle ni ju få ganska stor åldersskillnad om ni skaffade barn nu, så det skulle nog slå tvärtom på den biten.


    Precis, vissa saker blir ju smidigare med två barn rätt tätt men jag har aldrig känt mig sugen på ett till, har hoppats att önskan skulle komma men det blir nog inte så.
  • Anonym (Vänd på det)
    Sun 9 May 2021 20:51
    #8

    Du kan vända på det och tänka att du ger din dotter en pigg och trevlig mamma istället för den trötta, slitna, dåliga mor du tror du skulle bli med fler barn. Det tror jag är mer värt än ett syskon (även om det för dottern kanske inte är lika uppenbart alltid).

    Jag har två barn som jag älskar över allt annat. Men det var en stor ändring i förhållandet till äldsta och är fortfarande. Det är fler sura miner från äldsta. Mer irritation. Mer kamp. Tidigare var det bara harmoni. Jag är trött för att jag inte fått sova en ostörd nattsömn sömn på 5 år. Det ger mig även kortare stubin och sämre tålamod.

    Det är dock lite av densamma relationen med minsta som jag och största hade tidigare. Nu har vi ganska bra relationer allihopa och barnen älskar varandra men det är slitsamt och det är slitningar mellan dem också. Relationen mellan mig och äldsta är inte densamma som tidigare för vi är aldrig ensamma längre utan det är oftast vi tre (pappan är borta i jobbet och vi har ett renoveringsobjekt vi försöker få ordning på). Jag har dåligt samvete för att relationen till min förstfödde inte är lika god som tidigare. Hen är väldigt självständig och det är i och för sig bra men ändå en sorg och saknad på något vis att det inte är samma som förut.

  • Anonym (K)
    Sun 9 May 2021 20:53
    #9
    Jag83 skrev 2021-05-09 20:41:57 följande:

    Trist att du drar sådana slutsatser av en mening. Kommenterar inte det vidare.


    Ja man drar ju rimligtvis slutsatser utifrån vad som står i ts.
  • Anonym (Liv)
    Sun 9 May 2021 21:05
    #10

    Min dotter kommer aldrig att få ett syskon, det är dock inte självvalt utan jag kan inte få fler barn. Jag har också känt oro eller dåligt samvete inför detta i perioder, särskilt då min dotter efterfrågar syskon då och då.
    Men jag tänker att syskon inte är någon garanti för en lycklig barndom eller livslång relation.
    Min syster är 3,5 år äldre än mig. Hon kom i puberteten redan vid 11 års ålder, medan jag var barn väldigt länge. När jag tänker på nin barndom så minns jag en syster som ständigt var i konflikt med våra föräldrar, alltid sur, tvär, ville aldrig göra något, aldrig följa med någonstans, aldrig tyckte nåt var kul. Så många gånger jag önskade att jag var enda barnet. Nu har vi en ok relation, men vi är knappast särskilt nära varandra.

    Sen tycker ju jag förstås om att pyssla, spela spel och hitta på en massa saker tillsammans med min dotter. Kanske inte leka så mycket dock.
    Men hitta något där ni kan mötas, och bygga starka band. Kanske ni båda gillar att baka? Böcker? Måla? Gå ut i skogen och bara prata, umgås?
    Man måste inte älska alla småbarnsaktiviteter för att vara en bra mamma, finns bara där för henne, älska henne, se och bekräfta henne och hon kommer att ha det hur bra som helst!

Svar på tråden Vill inte ha fler barn - dåligt samvete