• Anonym (Gretsch)

Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen

Jag är sambo med en man som har barnen varannan vecka. Ändå pratar han med barnen varje dag på tel, träffar dem på mammans vecka, lämnar bullar och mat till dem hos mamman och det tar liksom aldrig slut. Han är den som ansvarar för mopedkörkortet, vanligt körkort, alla aktiviteter, körningar etc. Jag känner att detta går ut över vår tid varannan vecka, eftersom tom vår lediga helg avbryts med att han är med sitt ena barn varje söndag på aktiviteter. Är detta normalt och något jag bara borde acceptera? Eller ställa krav?

• Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen
  • Anonym (tack för kaffet)
    Ester69 skrev 2021-05-12 23:12:14 följande:
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-12 19:35:16 följande:

Normalt.

Bli tillsammans med någon som inte har barn!

Om det vore mindre barn okej. Men med tanke på alla körkort han måste betala så måste det ju vara från 14-15 år och uppåt. Och då skena med bullar och mat när dom är hos mamman är väl lite väl löjligt. Mamman borde väl kunna fixa det eller ungarna själva. Mamman till barnen får också ta sitt ansvar och hjälpa sina barn.
    Okej, men nu vet vi inte hur pass fungerande den mamman är heller. Är hon normal och frisk så håller jag mer med dig, även om det väl kan vara kul att bjuda på bullar om man just har bakat?

Jag känner dock ett par kroniskt deprimerade mammor som i perioder knappt kan ta sig ur sängen eller mata sig själva. Vi talar inläggning på psyk och elchocksbehandlingar. Deras barn växer upp alldeles för tidigt och även som tonåringar är de extra sårbara. De har fått lära sig den hårda vägen att ta hand om sig själva men det är ingen bra känsla att alltid gå på tunn is, att det inte finns ett vuxenstöd. Om de ska känna att de får någon omsorg och omtanke så får den andra föräldern eller kompisar rycka in extra ibland. För det är inte säkert att deras mamma orkar med ens livets roligaste saker som att fira deras födelsedag eller köpa kläder till studenten.

Alla mammor kan definitivt inte köra moppe (inte jag heller), och alla har inte ens körkort för bil. Ännu mindre är de lämpliga som lärare om de är ringrostiga och kanske går på mediciner dessutom. Min ena kompis är ärligt talat en total katastrof bakom ratten och undviker därför att köra så mycket hon kan.
  • Ester69
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2021-05-13 11:42:28 följande:

Okej, men nu vet vi inte hur pass fungerande den mamman är heller. Är hon normal och frisk så håller jag mer med dig, även om det väl kan vara kul att bjuda på bullar om man just har bakat?

Jag känner dock ett par kroniskt deprimerade mammor som i perioder knappt kan ta sig ur sängen eller mata sig själva. Vi talar inläggning på psyk och elchocksbehandlingar. Deras barn växer upp alldeles för tidigt och även som tonåringar är de extra sårbara. De har fått lära sig den hårda vägen att ta hand om sig själva men det är ingen bra känsla att alltid gå på tunn is, att det inte finns ett vuxenstöd. Om de ska känna att de får någon omsorg och omtanke så får den andra föräldern eller kompisar rycka in extra ibland. För det är inte säkert att deras mamma orkar med ens livets roligaste saker som att fira deras födelsedag eller köpa kläder till studenten.

Alla mammor kan definitivt inte köra moppe (inte jag heller), och alla har inte ens körkort för bil. Ännu mindre är de lämpliga som lärare om de är ringrostiga och kanske går på mediciner dessutom. Min ena kompis är ärligt talat en total katastrof bakom ratten och undviker därför att köra så mycket hon kan.

Nu vet vi inte hur dan mamman är men jag tar för givet att hon är nåt och nåt fungerande eftersom hon ändå har barnen varann vecka. Dom personer du skriver om har nog hoppas jag är smarta nog att låta den andra föräldern (om denne nu finns tillgänglig) ha barnen när dom är inne i en dålig period.

Och nu skrev jag inte att dom skulle övningsköra utan jag skrev betala för körkort. Min ena son ville ha mckort jag har inte det så naturligtvis körde han med sin far. Dock kunde jag ju betala för lektioner/kläder och annat. Så man kan ställa upp på olika sätt.
  • Anonym (____)

Jag serr inget fel i det han gör förutom 1 sak, fjantandet med bullar och mat när barnen är hos mamman, där går gränsen för en bra pappa och en dörrmatta

• hfghgfhghghgh
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2021-05-13 11:42:28 följande:
    Hahahaha men va? kvinnor är mindre lämpliga att lära barn köra moppe för att de kan gå på mediciner?

Undrar vem som går på mediciner egentligen
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-12 23:46:46 följande:
    Men är det verkligen på liv och död att lämna bullar till snart myndiga barn som själva lätt skulle kunna handla med sig en från pressbyrån? Vad gjorde vi när vi var snart myndiga eller är det som så att dagens unga är smått efterblivna?

Men klart TS ska göra slut, det där är bara olycka för henne rakt igenom. Synd bara att man inte kan sätta på en stor obligatorisk varningsskylt på honom.
    Anonym (Rut) skrev 2021-05-13 00:27:25 följande:
    Nej det ska hon ju absolut inte förbjuda. Men däremot skulle jag personligen görs slut eftersom det var bland det osexigaste jag hört. En man som åker över till exet för att lämna bullar till barn i övre tonåren. Kan inte mamman eller de själva fixar bullar under mammaveckan?
    Anonym (____) skrev 2021-05-13 12:17:27 följande:

Jag serr inget fel i det han gör förutom 1 sak, fjantandet med bullar och mat när barnen är hos mamman, där går gränsen för en bra pappa och en dörrmatta

Tycker att det är lustigt att folk inte fattar att det kanske inte är själva bullarna som är poängen med att han åker till dem, utan troligtvis åker han dit för att han tycker om sina barn och vill passa på att se dem nån gång även på veckorna de inte bor hos honom... 
  • Törstiga tuppen

Jag är verkligen nyfiken på hur ofta han lämnar bullar till barnen. Är bullbak hans hobby? Är han konditor och tar hem överblivet bröd? Eller hände det en gång?

• Anonym (____)
    Anonym (Elena) skrev 2021-05-13 12:29:54 följande:
    Anonym (Rut) skrev 2021-05-13 00:27:25 följande:
    Nej det ska hon ju absolut inte förbjuda. Men däremot skulle jag personligen görs slut eftersom det var bland det osexigaste jag hört. En man som åker över till exet för att lämna bullar till barn i övre tonåren. Kan inte mamman eller de själva fixar bullar under mammaveckan?
    Tycker att det är lustigt att folk inte fattar att det kanske inte är själva bullarna som är poängen med att han åker till dem, utan troligtvis åker han dit för att han tycker om sina barn och vill passa på att se dem nån gång även på veckorna de inte bor hos honom... 
    Inte ens bioföräldrar håller på och fjantar så mycket, antingen har han dåligt samvete för att han bröt upp familjen eller så har han svårt att lämna sitt ex.

• hfghgfhghghgh

Varför lämnar hanmat? är det för att barnen inte får mat hos mamma? I så fall orosanmäl
    Är det för att barnen är kräsna och inte vill ha mammans mat - säg åt han att lägga av, han skapar bortskämda monster och såna blir aldrig populära hos andra utan daltande föräldrar

• Anonym (Z)
    Ess skrev 2021-05-13 09:52:54 följande:

Jag håller inte med om detta, vi har betydligt mer tid att göra saker bara jag och maken nu när alla våra barn är tonåringar. 

De är självgående nu och tar bussen om de ska iväg mm. Äldsta har börjat kolla upp hur hon kan försörja sig när hon gått ut gymnasiet och vill studera på annan ort. 

Så det där att man måste springa och passa upp dem, betala för dem, sköta deras renoveringar  och passa deras ungar resten av livet, det beror snarare på att man misslyckats att uppfostra sina ungar till självgående vuxna människor som klarar av att ta ansvar för sig själv och sina livsval.

Men när det gäller särkullar så är det tyvärr inget ovanligt att de daltas och att det sopas rent till max framför dem så att de aldrig blir vuxna på riktigt, bara för att tävla med den andra föräldern vem som är bästa föräldern.

Förmodligen är det väldigt individuellt, men just det sista du skriver tycker jag mig se en del av runt barn /tonåringar i vår närhet, att de skilda föräldrarna curlar till Max av rädsla för att barnen istället ska välja den andra föräldern. Kanske även för att försöka kompensera att de inte varit så bra föräldrar tidigare, vad vet jag.

TS snubbe verkar ju i alla fall ha allt fokus på barnen. Har en del skilda bekanta på jobbet bland annat och tycker mig se att det där sitter i trots att barnen blivit vuxna. Kanske en personlighetsgrej, eller kanske ett sätt att känna sig behövd, vad vet jag. Hela deras tillvaro bygger på barn /barnbarn och då ska man kanske vara singel. Det är lite get-a-life varning. Samtidigt deras val och är de lyckliga med det så är ju det bra.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Va?) skrev 2021-05-13 11:26:30 följande:

Tips - inled inte förhållande med män som har barn. Du och dina väninnor låter som små egon som kräver att bli sedda och bekräftade ständigt. Människor som har barn sätter givetvis barnen i första rummet om de är bra föräldrar. Deal with it. Du kommer aldrig att få 100% fokus om du lever med en man som har barn.

Hur kan telefonsamtal och en aktivitet på söndagar göra att ni inte har tid ihop varannan vecka? Du låter extremt osjälvständig och klängig.

Tips. Inled inte ett nytt förhållande med någon ifall du har barn och inte kan ge energi till både barn o nytt förhållande. Väljer du att inleda en relation med någon kan du självklart inte alltid sätta barnen i första rummet. Ibland måste ju även den nya relationen prioriteras. Det betyder inte att man inte kan göra massvis för sina barn ändå.
Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen