• Anonym (Gretsch)

Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen

Jag är sambo med en man som har barnen varannan vecka. Ändå pratar han med barnen varje dag på tel, träffar dem på mammans vecka, lämnar bullar och mat till dem hos mamman och det tar liksom aldrig slut. Han är den som ansvarar för mopedkörkortet, vanligt körkort, alla aktiviteter, körningar etc. Jag känner att detta går ut över vår tid varannan vecka, eftersom tom vår lediga helg avbryts med att han är med sitt ena barn varje söndag på aktiviteter. Är detta normalt och något jag bara borde acceptera? Eller ställa krav?

• Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen
  • Anonym (Q)
    Spucks skrev 2021-05-12 19:10:40 följande:

Varför skriver du "barn på halvtid" när jag skrev MER äv 50%. Jo, visst sa du det -- du tror, entligt dina inlägg, att föräldrar som har/ser sina barn mer än 50% inte ska ha någon relation.

Och ja, jag tycker man är en egoistisk skitstövel när man klagar på att ens partner umgås för mycket med sina minderåriga barn. Du behöver inte oroa dig för min dotter, som sagt uppfostras hon inte till en skitstövel, därför kommer hon aldrig vara som TS.

Resten av din kommentar är enbart elaka påståenden - att han bara vill att han själv och hans barn stå i centrum (jaha, därför väljer han en kvinna som inte ens tycker om hans barn?), att han bara bryr sig så mycket om barnen pga dålig samvete och att han inte skulle bryr sig särskilt mycket om eventuelle barn med TS. Du bara hittar på saker som passar dig och agerar som om de vore fakta. Skulla jag göra likadant som du, skulle jag säger att du är nog en frusterad barnlös kvinna som har (haft) en partner som var en aktiv pappa till sina barn och att du blev avundsjuk för du tycker att du ska vara hans center of the universe och allt ska kretsa kring dig, och då är barnen störande, speciellt om dem inte är dina egna. 

Härligt att kunna komma röra runt lite i den här grytan. Tyckte det blev för mycket skanderade att TS bara ska hålla käft och vara nöjd.

Att du är förälder 100 % av tiden är en sak men om ni har gemensam vårdnad och separerar så är väl den tuffa sanningen den att du förlorar hälften av tiden med dina barn. Eller har jag fel? Jag tycker absolut inte att det är fel att åka över med bullar eller att hjälpa exet att spika upp tavlan var o varannan dag om du nu vill göra det, fortsätt med det så länge som du är singel men väljer ni att ta in nya partners i ekvationen så kan man inte bara köra på i samma gamla banor om partnern mår dåligt av det.

Minderåriga barn? Nu vet jag inte hur gamla TS killes barn för det har ej angivits är men det här spelar också extremt stor roll kan jag tycka. Om pappan hälsar på sina blöjbarn utöver umgängesveckan är väl en sak men tonåringar kring 14-17 års åldern behöver inte den uppassningen på samma vis. Knappast så att Lisa 17 glömmer bort pappas ansikte om han inte är där under mammas vecka och visar upp sig.

Jag är inte barnlös bör tilläggas men jag skyr fega män som pesten.
  • Anonym (Q)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-12 19:16:13 följande:

Nu är jag inte frånskild, men aldrig i livet att jag skulle ge rådet till mitt barn att flytta ihop med en som redan är förälder. Mitt råd kommer alltid att vara att hitta en person utan barn.

Om jag själv skulle gifta om mig skulle jag inte under några omständigheter flytta ihop med en som har barn under 20.

Samma här. Kommer råda min son och dotter att hålla sig på behörigt avstånd från att skaffa partners som har barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-12 19:43:16 följande:
    Härligt att kunna komma röra runt lite i den här grytan. Tyckte det blev för mycket skanderade att TS bara ska hålla käft och vara nöjd.

Att du är förälder 100 % av tiden är en sak men om ni har gemensam vårdnad och separerar så är väl den tuffa sanningen den att du förlorar hälften av tiden med dina barn. Eller har jag fel? Jag tycker absolut inte att det är fel att åka över med bullar eller att hjälpa exet att spika upp tavlan var o varannan dag om du nu vill göra det, fortsätt med det så länge som du är singel men väljer ni att ta in nya partners i ekvationen så kan man inte bara köra på i samma gamla banor om partnern mår dåligt av det.

Minderåriga barn? Nu vet jag inte hur gamla TS killes barn för det har ej angivits är men det här spelar också extremt stor roll kan jag tycka. Om pappan hälsar på sina blöjbarn utöver umgängesveckan är väl en sak men tonåringar kring 14-17 års åldern behöver inte den uppassningen på samma vis. Knappast så att Lisa 17 glömmer bort pappas ansikte om han inte är där under mammas vecka och visar upp sig.

Jag är inte barnlös bör tilläggas men jag skyr fega män som pesten.
    TS skriver att han har ansvaret för körkort för moped och bil, så det är nog inte minderåriga barn det handlar om, i alla fall inte två av dom.
  • Anonym (Er)

Det svårt här på familjeliv att yttra sig om bonusfamiljsliv, utan att få attacker om att man ställer för mycket krav på sin partner som också råkar vara en förälder.

Klart som korvspad att han ska ställa upp på sina barn och dom går före, men det betyder inte att han inte ska ge till dig också! Du är hans partner, vars tid och engagemang han får och det ska vara på lika villkor. Blir du försummad, ja då är det dags att snacka, se om han kan möta dig i mitten eller lämna helt enkelt.

Finns det inga aktiviteter du kan vara med på med barnen som skulle ge dig glädje också? Hur är din relation till hans barn?

• Anonym (Q)
    Anonym (A) skrev 2021-05-12 20:29:32 följande:

TS skriver att han har ansvaret för körkort för moped och bil, så det är nog inte minderåriga barn det handlar om, i alla fall inte två av dom.

Då är det trams rakt av!
  • Anonym (tack för kaffet)

Man tar ju vanligen inte körkort i åratal, så jag föreslår att du låter denne man vara en engagerad och hygglig pappa tills de flyger ur boet.

Det är relativt få pappor som är det när de har ett nytt hål att spela på.

• Anonym (Q)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2021-05-12 21:01:49 följande:

Man tar ju vanligen inte körkort i åratal, så jag föreslår att du låter denne man vara en engagerad och hygglig pappa tills de flyger ur boet.

Det är relativt få pappor som är det när de har ett nytt hål att spela på.

Ingen som har frågat ifall morsan har körkort eller bil. Har hon det så kan väl hon övningsköra med sina barn också?

Vad menade du med sista kommentaren? Vilket hål (fattar nada) ska han spela på?
  • Anonym (Sara)

Vad du accepterar är ju upp till dig.

Men utifrån ett föräldraperspektiv är det ju inte fel eller konstigt att ansvara för och umgås med sina barn. Så länge upplägget är bra för barnen och den andra föräldern är ok med det så är det ju inget konstigt upplägg i sig.

Oavsett om man har barn på heltid eller halvtid eller inte alls så bör man ju dock se till att få tid för varandra i en relation.

• Anonym (Plura)
    Jonnynilsson skrev 2021-05-12 13:51:06 följande:

Jaha, då var det fel när en pappa verkligen går upp i föräldrarollen och tar hand om sina barn. Annars brukar vi bara läsa om hur usla vi män är som föräldrar.

Det är inte lätt att vara man. Är man dessutom en medelålders vit man är man inte värd något mer än att vara skattebetalare.

Du borde förstå att det är många som skriver på det här forumet och alltså många motstridiga åsikter som framförs. Inget konstigt alla kvinnor tycker inte exakt samma, vi är människor precis som män och inte en enda mystisk organism.
  • Anonym (Rut)

Jag kan förstå om folk vill lägga all energi och tid på sina barn. Det är aldrig nåt jag skulle ifrågasätta. Man får göra som man vill. Jag förstår även dem som inte lever genom sina barn och har egna intressen och hobbys. Som även gör saker för sin egen skull lite då och då. Helt ok det också.

Men. Det jag inte förstår är de som följer det första alternativet. Lägger all tid, prio och energi på banken SAMTIDIGT som man väljer att gå in i en relation med någon. Väljer men att ha en relation men någon så kan inte barnen alltid alltid komma först. Man måste kunna visa att man ibland kan prioritera och göra saker för sin partner också.

Man kan finnas där mycket för barnen ändå. Självklart ställa upp o köra till träning nån gång när det är den andras vecka. Man kan prata i telefon varje dag. Men att tex aldrig kunna hitta på tillsammans på helgen för att man alltid måste vara på träningen. Nä snälla skaffa inte nån partner då.

Jag förstår att man väljer barnen först om det är liv o död. Båda håller på att drunkna du kan bara rädda en. Självklart rädda barnet. Men om du inte nån gång i vardagen kan prioritera din partner framför barnen. Nä så ska du inte ha någon kärleksrelation.

Svar på tråden Hur mycket ska sambon fokusera på barnen?barnen