• Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (Jag 2)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 11:31:01 följande:
    Har alla normala magar här? Ingen delning?
    Känner mig så ensam i detta också.
    Vad är normal egentligen? Få som fött barn ser helt perfekta ut över magen. Jag har ett överhäng efter 2 k.s och ett magbråck som  inte opererades när det skedde så nu får jag leva med det. Avskyr min mage, men den har gett mig 2 barn vilket ju vida överväger utseendet! 
  • Anonym (Abort)
    AnnaSthlm skrev 2021-05-16 12:06:02 följande:
    Nu läste jag det.

Det finns inga garantier för att du inte blir ensam eller lämnad även om du har perfekt kropp. Din hjärna lurar dig.

Jobba med denna rädsla, sök terapi. Du behöver inte känna skuld eller skam, du är modig som tittar dit rädslan ligger nu. Och tro mig, under den finns det en massa resurser och energi!
    Fin du är. Tack för din empati.
    Jag inser att det bottnar i en rädsla över att bli övergiven, inte duga osv.
    Min sambo tycker att jag är onödigt nojig och berättar att han tycker jag är fin... men det är klart, han har ju inte sett hur jag kanske ser ut sen, och han har inte sett min mage i dagsljus på år och dar för mina komplex jag redan har med hängig hud..

Jag försöker andas.. och tänka att jag kanske överdriver påverkan av det, att det kanske inte blir värre än "vad det redan är"? Magen kanske går tillbaka till det den är idag (mammamage har jag redan).
    I mitt huvud föreställer jag mig en delning på 5-6 cm plötsligt och att jag aldrig får upp styrkan, att alla organ ska välla fram och att jag går runt helt sne för att jag har ont i ryggen, att jag är ful och att jag blir ensam.. med mitt självhat...
    :(

Samtidigt tänker jag att jag är helt dum i huvudet som överväger att ta bort ett barn pga mitt egna utseende och min rädsla för att inte duga och bli älskad av partnern..
  • Anonvm
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 14:43:21 följande:
    Samtidigt tänker jag att jag är helt dum i huvudet som överväger att ta bort ett barn pga mitt egna utseende och min rädsla för att inte duga och bli älskad av partnern..
    Här bör du lyssna mer på dig själv.
  • Anonym (Embla)

Jodå, jag med. Har ordentlig putmage. Och problem med ryggen. Skule dock aldrig få för mig att inte skaffa barn av den anledningen om jag nu ville ha fler.
  • Aamon

Jag har delade magmuskler efter första barnet. Tränade precis som man skulle men magmusklerna gick aldrig ihop. Vet att de flesta andra på mammamageträningen löste ut det hela ganska snabbt, men jag fick aldrig tillbaka samma styrka vilket sannolikt beror på delningen. Får in ca 2-3 fingrar främst ovan naveln. Tycker dock att jag efter tid lärt mig att kompensera för det hela så jag funktionsmässigt inte lider så mycket av det. Magen gick utseendemässigt tillbaka efter en tid, förutom när jag reser mig från liggande och glömmer att aktivera rätt muskler. Blir då som en pyramid på magen, vilket ju är tecken på att det inte är som det ska. Är nu gravid igen, bf i dagarna, och vi får väl se hur det blir efter denna gång. Utseendet är ju inte så viktigt utan fokus är ju god funktion.
  • Anonym (Abort)
    Aamon skrev 2021-05-16 15:50:39 följande:

Jag har delade magmuskler efter första barnet. Tränade precis som man skulle men magmusklerna gick aldrig ihop. Vet att de flesta andra på mammamageträningen löste ut det hela ganska snabbt, men jag fick aldrig tillbaka samma styrka vilket sannolikt beror på delningen. Får in ca 2-3 fingrar främst ovan naveln. Tycker dock att jag efter tid lärt mig att kompensera för det hela så jag funktionsmässigt inte lider så mycket av det. Magen gick utseendemässigt tillbaka efter en tid, förutom när jag reser mig från liggande och glömmer att aktivera rätt muskler. Blir då som en pyramid på magen, vilket ju är tecken på att det inte är som det ska. Är nu gravid igen, bf i dagarna, och vi får väl se hur det blir efter denna gång. Utseendet är ju inte så viktigt utan fokus är ju god funktion.

Gud jag gråter.

Tack för din kommentar. Känns skönt att höra andra berätta om sina erfarenheter, som har likadant. Och hur man tänker kring ny graviditet.

Jag ska fundera kommande dagarna hur jag ska göra.

Har letat fram nummer till abortmottagningen.
  • Anonym (Mn)

Vet inte om jag har delade magmuskler för har aldrig känt efter. Är gravid med 3:e barnet och magen är för stor för att kolla. Men har världens häng längst ner på magen precis ovanför mitt snitt. Tycker det är skitfult men min man tycker det är jättefint för det är efter våra barn. Tänker att mina barn är så värt det trots jag nu intr gillar min mage.

Du kanske ska prata med någon mer om dina rädslor så du inte tar ett beslut du kommer ångra sen.

• Anonym (Abort)
    Anonym (Mn) skrev 2021-05-16 18:11:55 följande:

Vet inte om jag har delade magmuskler för har aldrig känt efter. Är gravid med 3:e barnet och magen är för stor för att kolla. Men har världens häng längst ner på magen precis ovanför mitt snitt. Tycker det är skitfult men min man tycker det är jättefint för det är efter våra barn. Tänker att mina barn är så värt det trots jag nu intr gillar min mage.

Du kanske ska prata med någon mer om dina rädslor så du inte tar ett beslut du kommer ångra sen.

Hade du platt mage innan 3e graviditeten? Bortsett från ditt häng.

Jag har bokat in en undersökning av min mage med ultraljud. Om jag vågar gå dit.

Vill höra från experter hur det ser ut och hur jag ska tänka.
  • Anonym (Lillemor)

Jag hade delade efter första barnet som aldrig gick i hop men hade aldrig några problem med andra graviditeten. Efter andra och sista graviditeten så tog jag tag i träning, gjorde pilates flera gånger i veckan och det gick ihop efter 6 månaders träning.

Tror inte att det är någon idé att fixa det innan du är klar med alla graviditeter.

• Anonym (Abort)
    Anonym (Lillemor) skrev 2021-05-16 19:36:48 följande:

Jag hade delade efter första barnet som aldrig gick i hop men hade aldrig några problem med andra graviditeten. Efter andra och sista graviditeten så tog jag tag i träning, gjorde pilates flera gånger i veckan och det gick ihop efter 6 månaders träning.

Tror inte att det är någon idé att fixa det innan du är klar med alla graviditeter.

Wow !!

Hur stor delning hade du?
Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.