• Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 18:31:50 följande:

Hade du platt mage innan 3e graviditeten? Bortsett från ditt häng.

Jag har bokat in en undersökning av min mage med ultraljud. Om jag vågar gå dit.

Vill höra från experter hur det ser ut och hur jag ska tänka.

Nej men det har jag aldrig haft. Utan alltid haft rundning runt naveln. Har aldrig lyckats få platt mage innan graviditeterna trots massa träning.

Försök att våga gå då dit för att få svar. Tror mycket är att du är sin största kritiker just nu fast det faktikst inte är så illa som man får för sig.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Mn) skrev 2021-05-16 20:15:00 följande:

Nej men det har jag aldrig haft. Utan alltid haft rundning runt naveln. Har aldrig lyckats få platt mage innan graviditeterna trots massa träning.

Försök att våga gå då dit för att få svar. Tror mycket är att du är sin största kritiker just nu fast det faktikst inte är så illa som man får för sig.

Jag ska gå dit. Och höra med dem. Då får jag läget svart på vitt och kan ställa frågor om delningen och graviditeten.

Usch, jag hatar detta. Hatar magen och att jag inte vet hur den skulle se ut efteråt. Vågar jag.. tveksamt.

Känns som en lockande flykt med abort.
  • Anonym (Abort)

Vilken ångest ...

• molly50
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 14:43:21 följande:
    Fin du är. Tack för din empati.
    Jag inser att det bottnar i en rädsla över att bli övergiven, inte duga osv.
    Min sambo tycker att jag är onödigt nojig och berättar att han tycker jag är fin... men det är klart, han har ju inte sett hur jag kanske ser ut sen, och han har inte sett min mage i dagsljus på år och dar för mina komplex jag redan har med hängig hud..

Jag försöker andas.. och tänka att jag kanske överdriver påverkan av det, att det kanske inte blir värre än "vad det redan är"? Magen kanske går tillbaka till det den är idag (mammamage har jag redan).
    I mitt huvud föreställer jag mig en delning på 5-6 cm plötsligt och att jag aldrig får upp styrkan, att alla organ ska välla fram och att jag går runt helt sne för att jag har ont i ryggen, att jag är ful och att jag blir ensam.. med mitt självhat...
    :(

Samtidigt tänker jag att jag är helt dum i huvudet som överväger att ta bort ett barn pga mitt egna utseende och min rädsla för att inte duga och bli älskad av partnern..
    Lyssna på din sambo. Och lyssna på dig själv i det du skrev i det sista stycket här.
    Och tänk så här. Om din sambo skulle lämna dig pga ditt utseende så är han väl ändå inte värd dig?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 20:57:27 följande:
    Jag ska gå dit. Och höra med dem. Då får jag läget svart på vitt och kan ställa frågor om delningen och graviditeten.

Usch, jag hatar detta. Hatar magen och att jag inte vet hur den skulle se ut efteråt. Vågar jag.. tveksamt.

Känns som en lockande flykt med abort.
    Om du vil ha barn och hatar din mage så skulle jag råda dig att absolut inte göra abort utan föda det här barnet och sedan efter det ta tag i att få ordning på kroppen. 

Om man gör ingrepp på magen så kan det förstöra dina möjligheter att få barn efteråt (eller kanske att få hjälp igen om du ändå väljer att skaffa barn). 

Så jag skulle säga att om du är desperat att få din mage fixad och faktiskt vill ha fler barn så ska du skynda dig att få ett barn till så fort som möjligt så att du sedan kan känna dig klar med det och ta tag i det fysiska utan att behöva göra valet att bara ha ett barn. 
  • Anonym (Abort)
    molly50 skrev 2021-05-17 08:41:45 följande:
    Lyssna på din sambo. Och lyssna på dig själv i det du skrev i det sista stycket här.
    Och tänk så här. Om din sambo skulle lämna dig pga ditt utseende så är han väl ändå inte värd dig?
    Det har du rätt i. Man ska vara med någon som älskar en och vill vara med en oavsett hur man ser ut eller oavsett om det sker något i livet som förändrar kroppen. Vi alla blir ju gamla så småningom, och man kan inte gå runt och vara rädd för att bli utbytt mot en yngre. Och har man en sån partner så är det inget av värde.. det hade jag sagt till en tjejkompis om hon var i min sits.
    Men ändå har jag svårt att skaka av mig rädslan och känslan. Vill inte bli ensam, vill inte bli lämnad, vill att han ska vara med mig. Jag är så rädd för ensamhet.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-17 08:45:37 följande:
    Om du vil ha barn och hatar din mage så skulle jag råda dig att absolut inte göra abort utan föda det här barnet och sedan efter det ta tag i att få ordning på kroppen. 

Om man gör ingrepp på magen så kan det förstöra dina möjligheter att få barn efteråt (eller kanske att få hjälp igen om du ändå väljer att skaffa barn). 

Så jag skulle säga att om du är desperat att få din mage fixad och faktiskt vill ha fler barn så ska du skynda dig att få ett barn till så fort som möjligt så att du sedan kan känna dig klar med det och ta tag i det fysiska utan att behöva göra valet att bara ha ett barn. 
    Jag är inte nöjd med min mage idag heller, så jag vet att jag skulle avstå ett efterlängtat barn för att sitta med en mage jag ändå inte är nöjd med. Så det alternativet i sig gör mig inte lycklig, men jag undviker risken för att få flera cm i muskeldelning efter ny graviditet. Jag är så rädd att hamna i depression då, över hur jag ser ut och hur svag jag blivit.
    Hur ska jag kunna visa mig för min man? Jag skäms redan som jag är idag och då "ser jag ändå bra ut", dvs, jag är inte perfekt, jag har lös hud, men jag ser ändå OK ut... men om jag förstör magen ytterligare kommer jag aldrig våga visa mig. Och jag är rädd att vi tappar intimiteten då.

Sen har jag blivit rädd för framfall... tänk om man får det?! Herregud, det är så mycket som skrämmer mig :(
    Jag vill inte bli förstörd...
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 14:43:21 följande:
    Fin du är. Tack för din empati.
    Jag inser att det bottnar i en rädsla över att bli övergiven, inte duga osv.
    Min sambo tycker att jag är onödigt nojig och berättar att han tycker jag är fin... men det är klart, han har ju inte sett hur jag kanske ser ut sen, och han har inte sett min mage i dagsljus på år och dar för mina komplex jag redan har med hängig hud..

Jag försöker andas.. och tänka att jag kanske överdriver påverkan av det, att det kanske inte blir värre än "vad det redan är"? Magen kanske går tillbaka till det den är idag (mammamage har jag redan).
    I mitt huvud föreställer jag mig en delning på 5-6 cm plötsligt och att jag aldrig får upp styrkan, att alla organ ska välla fram och att jag går runt helt sne för att jag har ont i ryggen, att jag är ful och att jag blir ensam.. med mitt självhat...
    :(

Samtidigt tänker jag att jag är helt dum i huvudet som överväger att ta bort ett barn pga mitt egna utseende och min rädsla för att inte duga och bli älskad av partnern..
    Och OM nu din sambo skulle lämna dig enbart på grund av hur din mage ser ut efter att du har fött hans barn, är det verkligen en partner du vill ha i ditt liv? 
  • Anonym (Jag 2)

Om du skulle föda detta barn och få en "hemsk" mage och bli lämnad pga det är din sambo inget att ha. Så i det fallet skulle ensam vara bättre. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-17 14:03:59 följande:
    Jag är inte nöjd med min mage idag heller, så jag vet att jag skulle avstå ett efterlängtat barn för att sitta med en mage jag ändå inte är nöjd med. Så det alternativet i sig gör mig inte lycklig, men jag undviker risken för att få flera cm i muskeldelning efter ny graviditet. Jag är så rädd att hamna i depression då, över hur jag ser ut och hur svag jag blivit.
    Hur ska jag kunna visa mig för min man? Jag skäms redan som jag är idag och då "ser jag ändå bra ut", dvs, jag är inte perfekt, jag har lös hud, men jag ser ändå OK ut... men om jag förstör magen ytterligare kommer jag aldrig våga visa mig. Och jag är rädd att vi tappar intimiteten då.

Sen har jag blivit rädd för framfall... tänk om man får det?! Herregud, det är så mycket som skrämmer mig :(
    Jag vill inte bli förstörd...
    Om du ändå avskyr din mage så som den ser ut nu så är det väl verkligen en lose-lose att välja att göra abort. Då har du varken barn eller en kropp du gillar. 

Jag brukar inte vara den som förespråkar att behålla barn man inte vill ha eller som av olika anledningar inte funkar just nu. Men här verkar det ju faktiskt som att du verkligen vill ha det här barnet och dina anledningar att inte skaffa det finns där alldeles oavsett om du behåller eller inte. 

Visst, dina besvär kanske blir ännu större av en till graviditet. Men det kanske också ökar dina möjligheter att då riktigt ordentlig hjälp och inte bara hänvisas till träning eller att det är något man får leva med. 

Som t.ex. mina barn. Det ena barnet är jätteallergiskt och får en massa uppnärksamhet från läkaren och alla mediciner man kan få utskrivna plus sensibiliseringsmedicin som på sikt helt kommer ta bort en del allergier. Mitt andra barn har också allergier men betydligt mildare (men fortfarande korta perioder med ordentliga problem). Hon får en hänvisning till att köpa receptfritt på apoteket. 
Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.