• Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Laura) skrev 2021-05-17 14:05:05 följande:
    Och OM nu din sambo skulle lämna dig enbart på grund av hur din mage ser ut efter att du har fött hans barn, är det verkligen en partner du vill ha i ditt liv? 
    Anonym (Jag 2) skrev 2021-05-17 14:05:31 följande:

Om du skulle föda detta barn och få en "hemsk" mage och bli lämnad pga det är din sambo inget att ha. Så i det fallet skulle ensam vara bättre. 

Anonym (ABC) skrev 2021-05-17 14:20:11 följande:
    Om du ändå avskyr din mage så som den ser ut nu så är det väl verkligen en lose-lose att välja att göra abort. Då har du varken barn eller en kropp du gillar. 

Jag brukar inte vara den som förespråkar att behålla barn man inte vill ha eller som av olika anledningar inte funkar just nu. Men här verkar det ju faktiskt som att du verkligen vill ha det här barnet och dina anledningar att inte skaffa det finns där alldeles oavsett om du behåller eller inte. 

Visst, dina besvär kanske blir ännu större av en till graviditet. Men det kanske också ökar dina möjligheter att då riktigt ordentlig hjälp och inte bara hänvisas till träning eller att det är något man får leva med. 

Som t.ex. mina barn. Det ena barnet är jätteallergiskt och får en massa uppnärksamhet från läkaren och alla mediciner man kan få utskrivna plus sensibiliseringsmedicin som på sikt helt kommer ta bort en del allergier. Mitt andra barn har också allergier men betydligt mildare (men fortfarande korta perioder med ordentliga problem). Hon får en hänvisning till att köpa receptfritt på apoteket. 

Ni är så vänliga och peppande, utan att ens känna mig. Det är så fint. Tack.

Jag försöker tänka att magen mer sannolikt blir som den är idag. Inget jag är nöjd med, men att det inte blir värre än vad det är. Men sen tänker jag att det visst kan bli värre, jag har ju sett hur graviditeter påverkar kvinnor och hur det blir värre med fler och mer högre ålder. 

Men jag vill ju ha barnet, om jag blundar och tänker mig 10 år framåt så vill jag se två barn som har varandra, och som jag har när jag är gammal och grå då magen ändå inte behöver vara fin. När jag är 60 år gammal så kommer jag ändå inte ha den kropp jag önskar, och då vill jag inte ha missat chansen att åtminstone få de barn jag önskar..

Jag försöker verkligen komma över tröskeln.. och våga..
    Men emellanåt får jag panikattack och gråtattack och vill bara dra mig ur och vara som jag är idag.
  • Anonym (Jag 2)

Det enda som är säkert här i livet är att man aldrig har några garantier. Inte åt nåt håll. Rent krasst finns det inga garantier för att du ens kan bli gravid igen om du gör abort nu. Det enda man kan göra är att fatta beslut man mest troligt inte kommer ångra längre fram. För som du säger- din mages utseende kommer kvitta fullständigt när du är gammal. Men kommer det kvitta om du gjorde abort nu? Det är den enda frågan du behöver ställa dig själv.

• Anonym (Abort)

Jag har kommit i kontakt med en helt fantastisk kvinna på en kvinnoklinik som ska hjälpa mig se på magen och ge mig information om hur det ser ut och hur jag kan träna på bästa sätt, både utan graviditet och som gravid. Där hoppas jag få mer kunskap om läget och vad jag kan försöka göra.

• Anonym (Katastrofsyster)

Det här är inte riktigt samma sak, men det tangerar ändå vad gäller katastroftankar som gravid.

När jag var gravid låg jag vaken på nätterna, fullkomligt övertygad om att min man skulle festa som tusan när vi fått barn. Eftersom jag skulle vara tvungen att vara hemma med barnet, skulle han antingen vara otrogen, eller lämna mig för att jag var så tråkig som inte kunde vara ute och festa med honom.

Min man, en bit över 40 när första barnet kom, gick på den tiden (och lika "mycket" efter barn) ut en, eller max två gånger per år, för att äta middag eller ta något glas. Jag var aldrig med om att han kom hem efter midnatt. Han dricker helst inte för mycket eftersom han sover så dåligt då och det är en dag imorgon också. 

Nu kan jag skratta åt mina knasiga tankar, men då var det en fullkomlig verklighet i mitt huvud. Det var så det skulle bli, det var ju självklart! Det är klokt att du få svar på hur det är ställt med magen, både för att kunna göra något OM det är ett problem, men också för att få veta att det sannolikt inte är lika illa som du tror. Du kommer säkert hitta något annat att oroa dig över (jag började oroa mig för att min man skulle skaffa ett toppjobb, där han var tvungen att resa världen över mest hela tiden), men det kan vara skönt att veta att katastroftankar inte är detsamma som sanningen!

• StudierKemi

Har Du kanske propotioner som jag TS, smala armar, smala ben, platt byst, och därför blir midjan större? Aja, spelar ingen roll om det handlar om likadana proportioner som mig eller försvagade magmuskler. Var mannen något att ha stannar han i vilket fall som helst, men Du kan klä Dig (för din egen skull) efter din kroppstyp så mår Du bättre. Har Du en midja som inte är att skryta med kan Du visa benen. Andra människor har kanske tvärtom, de vill ha magen bar men döljer benen med kläder som långa klänningar, så gott de kan. Man måste kunna konsten att kunna klä sig efter sin kroppstyp för att inte må dåligt. Show the legs!

• Anonym (Nadja)

Du funderar alltså på abort på grund av "hur magen kommer se ut efteråt" som du själv skriver. Det är det sjukaste jag läst. Varför blev du gravid i första taget då med tanke på att du var väl medveten om dina delade magmuskler? Stackars lilla barnet i magen. Du borde skämmas!

• Phalaenopsis
    Anonym (Nadja) skrev 2021-05-17 19:53:48 följande:

Du funderar alltså på abort på grund av "hur magen kommer se ut efteråt" som du själv skriver. Det är det sjukaste jag läst. Varför blev du gravid i första taget då med tanke på att du var väl medveten om dina delade magmuskler? Stackars lilla barnet i magen. Du borde skämmas!

Ta det lugnt med henne! Man kan få alla möjliga katastroftankar när man är gravid. Och oavsett är det ingen anledning att vara oförskämd.
  • Anonym (Hyckleri)

Vi har fri abort i Sverige och det oavsett anledning. Men oj, helt plötsligt har alla blivit så himla moraliska och präktiga här i tråden, medans de i andra trådar kan hävda och förespråka att det är kvinnans kropp och att det bara är att ta bort barnet om man har minsta tveksamhet oavsett orsak.

Är man för abort så är man, är man emot så är man, går inte att vara något mitt emellan, bestäm er.  

• Anonym (Abort)

Kan uppdatera med att jag inte varit på besöket än. Men snart så.

Lutar mer och mer åt en abort... jag måste kunna gilla mig själv, att se på mig själv, att kunna vara fysisk med min sambo utan dålig självkänsla.. kan inte förstöra mig och möjligheterna för oss, för ett till barn.

• Phalaenopsis

På sätt och vis sitter du i en win-win. Om magen inte blir sämre - jag då är det ju väl. Och blir den sämre - då är det betydligt lättare att få en operation än om du bara har lite besvär.

Men gå till den där trevliga kvinnan och få information och kanske lite perspektiv. Och prata med din partner också - hur ser han på dig och din mage och allmänna sexighet?

• Anonym (H)

Ts jag vill bara säga att som det är nu finns ingen chans att sjukvården kommer operera. Du kommer få stå för operatyon själv. Så att du är medveten om det

• Anonym (ABC)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-20 10:22:15 följande:

Kan uppdatera med att jag inte varit på besöket än. Men snart så.

Lutar mer och mer åt en abort... jag måste kunna gilla mig själv, att se på mig själv, att kunna vara fysisk med min sambo utan dålig självkänsla.. kan inte förstöra mig och möjligheterna för oss, för ett till barn.

Du behöver träffa en psykolog för det där är helt ologiskt. Du VILL ha barnet. Du ogillar redan din kropp.

Abort = inget barn (någonsin antagligen) och en kropp du inte gillar. Plus ingen chans till operation för att dina besvär inte är stora nog

Ingen abort = ett barn och ett av följande två alternativ

1- samma kropp som nu som du kan börja träna med precis samma förutsättningar som nu

2- större skador vilket ökar möjligheten att få en operation

Jag är som sagt definitivt ingen abortmotståndare. Att jag här uppmuntrar dig att behålla barnet är för att du ju vill ha det och vill göra abort pga hjärnspöken. Prata i alla fall med din man om dina nojjor också.
  • Anonym (Abort)

Jag har träffat en kunnig nu och hon sa att på en skala 1 till 4 så har jag "knappt en 2a". Och hon sa att även om jag har en viss delning så har jag god kontroll på magen så funktionen finns där och jag kan fortsätta träna upp musklerna så jag blir starkare i magen.

Vet ännu inte vad jag ska göra dock.

Har blivit orolig för allt nu.. magens muskler, slapp lös skrynklig hud, bristningar.. att jag ska bli förstörd mellan benen, framfall..

Jag orkar inte med det här.

• Karlington
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 08:43:39 följande:

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

Fråga en läkare om riskerna för att det skulle bli sämre. Sitt inte hemma eller på familjeliv.se och försök gissa dig till vad som kan hända helt utan grund, det skulle göra vem som helst orolig. :)
  • Aamon
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-22 00:26:44 följande:

Jag har träffat en kunnig nu och hon sa att på en skala 1 till 4 så har jag "knappt en 2a". Och hon sa att även om jag har en viss delning så har jag god kontroll på magen så funktionen finns där och jag kan fortsätta träna upp musklerna så jag blir starkare i magen.

Vet ännu inte vad jag ska göra dock.

Har blivit orolig för allt nu.. magens muskler, slapp lös skrynklig hud, bristningar.. att jag ska bli förstörd mellan benen, framfall..

Jag orkar inte med det här.

Måste bara få återkomma såhär 3 veckor efter min andra förlossning. Delningen jag hade efter första förlossningen är konstigt nog mindre nu! Ryggen känns mycket bättre och jag känner redan nu att jag funktionsmässigt är ungefär som tidigare.

Har redan gått ner 10 av 16 kilo jag gick upp, huden är fortfarande lös men magen har närmast blivit plattare än innan? Bristningar fick jag 2 på höfterna, men de är ljust röda och inte djupa. Fick samma förra graviditeten och de blektes snabbt.
  • Anonym (Kram)

Hur har det gått för dig ts? Hoppas du har landat och mår bättre vad du än valde att göra <3

Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.