• Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (K)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 10:07:09 följande:

Tack för att ni tar er tid att kommentera. Jag förstår att det kan tyckas vara banalt att göra abort för detta men i mitt psyke är det jättestort problem. Jag är orolig att jag sitter med barn sedan som lett till att jag har problem och ser konstig ut, blir lämnad och ensam och att jag hade kunnat förhindra det genom att bara nöja mig med ett barn..

Jag funderar på att boka in en ultraljudsundersökning av magmusklerna för att se hur stor delning det är..

Ok, för att vara lite tuff mot dig men om du har en man som lämnar dig för att du får fysiska problem så är det bara välkommet att upptäcka det så du kan leva antingen ensam eller med någon som finns där för dig när du har det som svårast. Jag tror de flesta män faktiskt stannar kvar hos den de älskar i det läget.

Spelar det verkligen någon roll hur stor delningen är? Om delningen är X cm så gör du abort men om den är mindre så behåller du....? Eller hur tänkte du då? Du har redan vissa problem, det finns inget som säger att det blir sämre om du skaffar ett barn till, men om det nu är så måste du ändå fundera på om du verkligen vill ha ett barn eller inte. Du har redan barn så du vet ju hur det känns. Skulle du ha avstått det barnet om du vetat om innan att du skulle få de här besvären...? Är det värt att skaffa ett barn till, även om du riskerar att det delar sig mer? Du måste ta ställning till det, oavsett hur stor delningen är.
  • Drottningen1970

Tack för att ni tar er tid att kommentera. Jag förstår att det kan tyckas vara banalt att göra abort för detta men i mitt psyke är det jättestort problem. Jag är orolig att jag sitter med barn sedan som lett till att jag har problem och ser konstig ut, blir lämnad och ensam och att jag hade kunnat förhindra det genom att bara nöja mig med ett barn..

Jag funderar på att boka in en ultraljudsundersökning av magmusklerna för att se hur stor delning det är..

Men allvarligt. Om du tror att pappan till ert barn skulle lämna dig för att du har en putmage så är det ju eran högst instabila relation och brist på tillit som är problemet. Ingen bra ide att skaffa barn i en så skör relation oavsett delade magmuskler eller ej.
  • Anonym (Nej)

Förlåt men du lär ju ta tag i ditt psykiska mående istället för att oroa dig för dina delade magmuskler... detta låter inte sunt
  • Anonym (Jag)

Vad är viktigast egentligen? Barnets liv eller ditt ego?

• Anonym (Korsett)

Men du det ska vara lättare att få ihop magmusklerna med korsett de första veckorna efter förlossningen. Det var något med hormonen som gör kroppen allmänt mer formbar. Köp en postgravidkorsett och sätt på dig på BB. Sen kan man träna kärnmuskelaturen också (ligg på mage på en yogamatta och dra in naveln så långt det går och släpp. Repetera så många gånger du kan och så ofta du orkar efter födseln).

Det finns även möjlighet att operera om det inte fungerar.

• Anonym (Abort)

Jag ska kolla upp det med korsett, tack för tips.

Jag vet inte hur jag ska göra. Går runt och har panik. Har inte berättat för maken än att jag är gravid.. vågar inte ta orden i min mun.
    Vill bara att det inte ska vara så. 
    Ligger ner och klämmer på magen hela tiden och känner delningen så tydligt, usch, kallsvettas och mår dåligt..
    Läser om putmagar och organ som inte lyckas hållas på plats..
    Att livmodern inte heller kan hållas på plats när den växer..

Jag har haft lite ont i ryggen men tänkt det beror på dålig hållning generellt, men är säkert pga detta.

• Anonym (Abort)

Har alla normala magar här? Ingen delning?
    Känner mig så ensam i detta också.

• Anonym (Korsett)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 11:29:21 följande:

Jag ska kolla upp det med korsett, tack för tips.

Jag vet inte hur jag ska göra. Går runt och har panik. Har inte berättat för maken än att jag är gravid.. vågar inte ta orden i min mun.

Vill bara att det inte ska vara så. 

Ligger ner och klämmer på magen hela tiden och känner delningen så tydligt, usch, kallsvettas och mår dåligt..

Läser om putmagar och organ som inte lyckas hållas på plats..

Att livmodern inte heller kan hållas på plats när den växer..

Jag har haft lite ont i ryggen men tänkt det beror på dålig hållning generellt, men är säkert pga detta.

Googla på korsett/gördel och leta dig fram till de som är utformade speciellt för att användas efter förlossningen. Det finns även stödband/korsett för gravidmagar. Kanske det avlastar magen och ryggen? Har inte använt det själv.
  • AnnaSthlm

Om du har diastas är det inte säkert att det går att träna bort överhuvudtaget. Du kan operera bort det sedan.

Hadlar det om detta, egentligen? Vad handlar din rädsla om om du fantiserar att just magmuskler kommer att klara det galant?

• AnnaSthlm

Jag är orolig att jag sitter med barn sedan som lett till att jag har problem och ser konstig ut, blir lämnad och ensam och att jag hade kunnat förhindra det genom att bara nöja mig med ett barn..

Nu läste jag det.

Det finns inga garantier för att du inte blir ensam eller lämnad även om du har perfekt kropp. Din hjärna lurar dig.

Jobba med denna rädsla, sök terapi. Du behöver inte känna skuld eller skam, du är modig som tittar dit rädslan ligger nu. Och tro mig, under den finns det en massa resurser och energi!
Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.