Anonym (rätt ska va rätt) skrev 2024-05-30 18:10:13 följande:
Nja jag tror inte vi är programmerade för att sugas in, vi har ju både impulser och förmåga att kontrollera våra impulser, det är ju trotts allt det som skiljer oss från djuren, djur har bara impulser, människor har både och. Så att bara prata impulser men utesluta förmågan att kontrollera dem blir ju lite fel. Och bevisligen går det alldeles utmärkt att inte sugas in för alla gör ju inte det. Vissa drar i handbromsen tidigt, andra gasar på istället. Så det handlar nog mer om hur bra eller dålig man är på att kontrollera sina impulser.
Att använda evolutionära/historiska argument är tveeggat och misstaget många gör är att argumentera för "stenåldersbeteende" men i ett modernt kontext. Dvs man använder hur folk betedde sig i stenåldern för att rättfärdiga/förklara hur folk beter idag idag. Men folk levde ju inte som vi gör idag i stenåldern.
Livet i savannen var inte lika glassig som idag, den var en ständig kamp för överlevnad och val av partner handlade inte bara om känslor, att välja fel partner kunde innebära döden för både dig och din avkomma. Blev en stenålderskvinna kär i en värdelös jägare så hungrade nog både hon och deras avkomma ihjäl. En stenåldersman kunde nog heller inte knulla fram hur många ungar som helst för ungarna ska ju ha mat och beskydd för att överleva och skaffa mat var inte lätt. Kärlek på savannen/stenåldern hade nog ganska lite med kärlek att göra och väldigt mycket med överlevnad att göra.
"Ingen människa har ett stamträd där varje generation i alla tider bakåt avlats i den äkta sängen". Möjligen men till skillnad från idag så fanns ju inga lagar som skyddade människor som råkat avla ungar i fel säng så kvinnan som råkat avla ungar med någon annan än sin partner kunde bli ihjälslagen ganska omgående och likadant med hennes älskare och det oäkta barnet. Jag tror inte stenålderspar satt i familjeterapi om man säger så. Många ungar blev nog heller inte alstrade frivilligt och av den renaste kärleken heller. Världen har ju inte alltid varit lika fredlig som nu, våldtäkter var mer regel än undantag i konflikter mellan stammar/grupper.
Varför skulle stenåldersbeteende vad gäller sex vara mer ok än stenåldersbeteende vad gäller våld?
Nu gick du ända tillbaka till savannen! Jag tänkte mer på när bondmoran i en intressant ålder runt 40 började lägga märke till den unge drängens muskelspel, där han gick med lien i slåttern... Och sedan hände det saker på höstacken, som hennes make, som blivit trött och tung, aldrig fick veta... liksom att det sista barnet inte var hans.
Eller den unga folkskollärarfrun som blev förförd av den tjusige kyrkoherden med den välmodulerade rösten...
Inget av sådant är bra, men är man en människa så kan det hända. Och jag är inte helt säker på att man kommer att vara mest nöjd som gammal, om man sa nej till den där kanske enda möjligheten till en besvarad passion som man fick heller. Även om det var under olämpliga omständigheter. Kanske önskar man när man är 85 och änka och ensamstående sedan många år ändå, att man hade vågat leva lite mer.