• Anonym (sömnlös)

Propavan - Atarax. Någon som vet?

Jag har under en tid nu inte mått så bra på grund av att
    jag har det rörigt och stressigt omkring mig.
    Jag har imellanåt haft oro, hjärtklappningar och svårt att sova.
    Fick för en tid sen Atarax för min oro, men när jag tar dem så känns det nästan som oron bli större och hjärtklappningara känns kraftigare. Jag blir bara trött i kroppen, men inte lugn.

Jag har nu fått recept på Propavan som jag ska ta för att kunna sova, eftersom jag har problem att varva ner så jag kan somna.Ligger och vrider mig och vaknar flera gånger under natten. Är även uppe i varv när jag vaknar.
    Är trött, men kan inte sova bara.
    Läkaren tyckte att Propavan skulle vara jättebra eftersom den tydligen inte är beroendeframkallande.
    Det står inte så mycket om den i Fass, tycker jag.
    Den ges mest till äldre(?)med sömnrubbningar står det.
    Någon här som kan ge mig lite mer info?

• Svar på tråden Propavan - Atarax. Någon som vet?
  • Anonym

Jag har ätit propavan. Tog det typ 30 min innan jag la mig o det funkade kanon för mig. Jag blev trött o somnade, sov sen hela natten o vaknade pigg som en lärka (nästan)... Ibland kunde jag känna lite krypningar i benen innan jag somnade o det kunde vara jobbigt, men somna det gjorde jag iallafall...

• Fiaflopp

Det är en jättebra tablett,jag tar 2 st då jag har svårt att sova och inte beroendeframkallande så testa!!

• Anna och två

Har propavan vid behov, jag behöver ta mina i alla fall en timme innan jag går och lägger mig, lite "benkrypningar" har jag också märkt, annars tycker jag dom fungerar bra!

• Anonym (sömnlös)

Det står i Fass att stickningar, domningar och rastlöshet i benen är "sällsynta" biverkningar (1 på 1000)
    Jag vet inte hur allvarligt det ska vara för att det ska räknas som biverkning.
    I Fass står även dåsighet(!) som en vanlig biverkning..
    Trodde det var det som var effekten inte biverkning!
    Fast det kanske menas dåsighet då man inte ska sova?

• Anonym

Det där med dåsighet känner jag igen... Jag tog en tablett en gång men så började nåt superbra på tv... så jag fastnade givetvis där... sen när jag efter 1,5 timme skulle gå o lägga mig så var benen nästan som spaghetti... lite läskigt men ändå komiskt...

• Anna och två

Ja, alltså, jag skulle kunna hålla mig vaken när jag har tagit propavan och då skulle jag absolut betecknas som dåsig :) Sen är jag lite, lite "bakis" en stund på morgonen men, betydligt mindre än andra tabletter jag har provat.

(hm, nu lät jag som nån pillerknarkare och det är jag ju inte, men, sömnproblem har jag!)

• Pyris

Jag har ätit på både Atarax och Propavan.

Ataraxen hjälpte mig inte mot mina ångesattacker alls. Kände absolut ingenting

Propavan åt jag under min graviditet, för att kunna sova. Men fick biverkningar av dom. Kunde inte vara stilla med benen. Så istället för att sova gott, var jag uppe på natten o sprang omkring i huset. Jag blev galen till slut av springet i benen..bara stod o dunkade huvudet i väggen till slut. Det tog ett tag innan jag förstod att det var dom som gav mig springet i benen.

Jag vill ge ett tips mot hjärtklappningen.
    Propanolol. Dom sänker din hjärtfrekvens, så att du inte kan få hjärtklappning och dom sänker ditt stresshormon. Dom har hjälpt mig kanon. Och tagit många av mina ångestattacker.

• Anonym

Har själv erfarenhet av stress, ångest och hjärtklappning och jag tror ju inte att sömntabletter är hjälpen.
    Jag föreslår kongektivbehandling.

• Anonym

Självklart hjälper inte enbart propavan utan är ett hjälpmedel, för utan sömn går det inte att må bättre....

• Anonym (sömnlös)

Anonym ID: 8115575

Jag tror heller inte sömntabletter är lösningen på mina problem, men jag ser det som ett hjälpmedel för att orka med vardagen och alla omständigheter.
    Kognitiv terapi är jättebra, men orsaken till att jag får ångest och sömnsvårigheter ligger mer i omständigheterna.
    Att det är rörigt runt omkring mig. Och det är svårt att orka om man inte kan sova. Det är annars jättelånga köer till KBT, vad jag förstår.

Jag måste säga att jag blir lite orolig av Fass uppgifter att endast 1 på 1000 har biverkningar som stickningar och oro i benen, när det verkar rätt så vanligt (enligt er som svarat i tråden)

• Anonym (sömnlös)

Nu har jag hämtat ut mina tabletter, och tänkte börja med en halv tablett som jag har tagit nu, bara för att se hur de fungerar innan jag tar en hel. Man kan ta upp till två stod det på förpackningen, men jag testar lite försiktigt först.

Pyris
    Tack för tipset om Propanolol.
    Jag ska fundera på om det kan vara något för mig.

• Angelica80

Jag tar propavan. De är sådär. tar dom ENBART för att de är väl de enda man kan ta om man är gravid o jag planerar att bli det. Jag tar dom MINST en timme innan jag ska sova. O när de väl funkar så känner man sig trött som en "normal" person skulle göra vid läggdags =) Men jag vaknar flera ggr varje natt på dom. Så så bra är dom ju inte. Åt tidigare Stilnoct 10 mg vid behov. och dom är BRA! Tar 10 min sen sover man. o man sover 5-7 timmar utan att vakna o sen när man vaknar är man pigg som 17 *s*

• Angelica80

Pyris: TACK TACK TACK! Är det DÄRFÖR jag får panikkänsla för att de känns som mitt vänstra knä inte kan ligga still. Får krypningar i knäet o de känns som jag måste flytta benet hela tiden o kan inte ligga still. har börjat undra vad 17 de kommer ifrån. Så det är alltså av propavanen! haha. Komiskt.. Va bra att du skrev detta! Vet du om man bör sluta med dom pga detta? Kram

• Pyris

Nää, det tror jag inte du behöver.
    Jag slutade med dom, efter det att jag blev så tokig så jag bara ställde mig o dunkade huvudet i väggen. Jag blev verkligen helt galen av den känslan av att inte kunna sitta/ligga still med benen. Allt jag ville ju var ju att sova...
    Jag förklarade för läkaren att jag fick den här biverkningen av den, men han frågade mig ändå om han skulle skriva ut fler, så det är nog ingen fara. Om du kan stå ut med det

• Angelica80

Pyris: okej. Då kan jag nog fortsätta äta dom då. Jo jag står väl ut med det. Delvis *s* Hehe. Men är ju inte så varje gång. Varannan kanske. Men din läkare sa inte varför det blev så eller? Fan va jobbigt o behöva stå o dunka huvudet i väggen! hehe. Har du tagit andra efter ist? Tack för ditt svar! Kram

• Pyris

Nää. Jag hade problem med benen under graviditeten. En obehagskänsla som gjorde att jag inte kunde sova pga det. Så jag fick dom här propavanen. Men dom hjälpte ju inte. MEn så fick jag citodon istället, och då kunde jag sova sen.

Kom på det där du sa med Stilnoct.
    Dom fick jag också en gång, när jag hade problem med att somna.
    Tyvärr fick jag biverkning på dom också. Biverkningen jag fick var att jag fick hallucinationer. Det var INTE trevligt. Min man blev livrädd, för att jag låg o pratade om ormar som kröp på honom, som jag försökte slå bort...dörrarna som öppnades o stängde..jag till och med kunde höra ljudet av det. Riktigt läskigt var det. MEn när jag väl somna sen, så sov jag som en stock, och mådde inte direkt dåligt dagen efter heller...

• Angelica80

JAHA!!!! haha. Så det var inte biverkningar av propavanen då? *s* Då har jag missuppfattat allt *sorry*
    Hehe. ja hallucinationer har jag fått många ggr av stilnoct. Men bara de ggr jag inte lagt mig omedelbart när jag tagit dem för att sova. En gång när jag tog dem glömde jag att jag tagit dem o satt uppe vid datorn. Sen började jag yra massa o min sambo tog mig med till sängen. Väl i sängen började jag prata om stenankor som stod o stirrade på mig o alla otäcka fiskar under täcket *s* Men jag får aldrig sånt om jag tar dem o sen raka vägen march i säng!

• Paincake

Jag tar atarax lite då och då mot insomningssvårigheter, men att det ska hjälpa mot ångest och annat jobbigt, tycker jag inte... Men jag sover gott
    Atarax är i a f en sorts allergimedicin också (så vitt jag har förstått) som inte är beroendeframkallande. Det kan ju också vara bra att veta.

• Anonym (provat)

Har testat både propavan mot sömnlöshet och atarax mot ångest.
    Propavanen gjorde mig helt seg följande dag, mådde inte alls bra av den.
    Ataraxen kände jag inte av överhuvudtaget. Så ingen av dom var någon höjdare för mig, men det är ju så individuellt.

• Pyris

Angelica80:
    Jo, det var biverkningar av propavanen...det var därför det så lång tid för mig att fatta att det var tabletterna som gjorde så att jag fick spring i benen.

Svar på tråden Propavan - Atarax. Någon som vet?