• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Idoh
    Soff skrev 2021-09-23 14:26:28 följande:

Wow! Det är sånt här som inger hopp. Grattis!! 

Åh, hopp vill jag gärna förmedla! Tack och heja du!
  • Idoh
    Ericky skrev 2021-09-23 20:31:38 följande:

Åh WOW! Massa grattis till er! Mycket kan gå fel, men mest kan det gå rätt faktiskt <3 hurra hurra från en annan som lyckades tillslut utan IVF. Nu gravid i v14 <3

Ja, jag vill så otroligt gärna att det ska gå vägen men du känner nog igen alla andra tankar som kommer i vägen, särskilt eftersom man försökt och oroat sig så länge :/ :). Men mest är jag bara glad och lugn idag. Vad fint att du blev gravid precis innan IVF, och hoppas att allt går fortsatt bra! Hur har du mått hittills?
  • Janni91
    Msofie skrev 2021-09-22 19:49:03 följande:
    Usch det låter tungt, på väldigt många sett och viss. Hoppas att operationen går bra och att ni hittar ett sätt att återhämta er. Hälsan är det viktigaste vi har!
    Tack, visst är det så!
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-23 10:54:05 följande:
    Janni91 skrev 2021-09-22 14:51:26 följande:

Nu tar vi paus efter besked om att infektionen mykoplasma fortfarande är kvar och måste behandlas på nytt och cellförändringar som kräver operation (konisering). Började äntligen se ljuset i tunneln men den lyckan var ju kort. Ska försöka återhämta mig efter denna berg- och dalbana </3

Ja det är en utmanande ålder de är i, men jag tror att det är en fas för både din hund och min och att det kommer att bli bättre med tiden och lite övning. Det är liksom värt det trots att de är skitjobbiga ibland :D 

Ååh men kära Janni, vilka otroligt tråkiga besked efter att du äntligen fått lite goda nyheter om kliniken </3 Jag förstår att det måste kännas jättetungt och att uiversum motarbetar en, att du redan haft nog med motgångar och så kom det här :( Hoppas att du får tillfälle att återhämta dig nu eller i alla fall i helgen. Skickar en stor kram <3 

Haha, ja det hoppas jag :D

Tack snälla du, ska försöka tänka positivt <3 
  • Janni91
    Idoh skrev 2021-09-23 11:21:47 följande:

Hej alla!

Jag skriver sällan men läser nästan varje dag. Blir så tydligt vilken otroligt tålamodsprövande process som alla går igenom. Och oviss, vilket nästan är det svåraste av allt! Känns speciellt att skriva det jag tänkt skriva, eftersom det senaste året varit väldigt tufft med alla försök och besöken på klinik. Det här var ju sista försöket innan remiss skulle skrivas till ivf. Har varit SÅ inställd på ivf och tackat nej till jobb osv. Så imorse testade jag som vanligt tidigt, BIM -3. Nåt dök upp, precis när jag tänkte slänga bort det. Känns sjukt, och jag tänker mest på hur mycket som kan gå fel. Men samtidigt, det är väl så här det börjar?

Stort grattis, vilken härlig nyhet!!! :) <3 
  • evelinagra1

Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:

• Mizzi26
    evelinagra1 skrev 2021-09-23 22:21:32 följande:

Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:

Hej och välkommen!

Jag gjorde mitt första besök ganska nyligen och fick då börja med att berätta hur länge vi försökt, vad jag hade för problem med cyklerna och sen fick jag en gyn undersökning & mannen och jag fick ta olika blodprov.

Hon frågade också lite allmänna saker om vår relation, om vi var gifta, om vi bodde ihop osv.

Sen bokade vi in sperma-prov till mannen och en ny tid för uppföljning av proverna & spolning till mig. Väldigt snabba puckar för vår del :)

Hoppas du fick svaren du behövde.
  • Idoh
    Janni91 skrev 2021-09-23 22:13:41 följande:

Stort grattis, vilken härlig nyhet!!! :) <3 

Tack! <3
  • Vickan31
    Idoh skrev 2021-09-23 11:21:47 följande:

Hej alla!

Jag skriver sällan men läser nästan varje dag. Blir så tydligt vilken otroligt tålamodsprövande process som alla går igenom. Och oviss, vilket nästan är det svåraste av allt! Känns speciellt att skriva det jag tänkt skriva, eftersom det senaste året varit väldigt tufft med alla försök och besöken på klinik. Det här var ju sista försöket innan remiss skulle skrivas till ivf. Har varit SÅ inställd på ivf och tackat nej till jobb osv. Så imorse testade jag som vanligt tidigt, BIM -3. Nåt dök upp, precis när jag tänkte slänga bort det. Känns sjukt, och jag tänker mest på hur mycket som kan gå fel. Men samtidigt, det är väl så här det börjar?

Åååh men vilka fantastiska nyheter!! STORT grattis, vilken lycka! <3 Hoppas att allt går bra och jag är så glad för din skull!
  • Vickan31
    Mizzi26 skrev 2021-09-23 12:59:15 följande:

Måste bara säga att jädrans vad vi alla går igenom saker här! Vi får tacklas med så mycket och även om det inte är riktigt samma sak för alla så har vi ändå samma mål & samma grundproblem. Vilka kämpar ni/vi är allihopa! Kram till er alla!

Min uppdatering lyder såhär, jag skulle gjort spolning igår men har klagat om en annorlunda smärta i livmodern/äggstockarna sedan mitt senaste besök där så hon skulle kolla om allt stod rätt till innan spolningen och utbrast bara i ett oj? jag fick ingen spolning och vet inte när jag kommer få göra ett nytt försök för jag har tydligen en cysta på 5 cm. Fick ett besök om två veckor för att se om den försvunnit. Vilket betyder att vi inte kunde starta med provera nu och inte heller letrozol. Allt blir förskjutet. Ligger hemma med smärtor från cystan och hoppas att jag aldrig mer ska nysa för jag skrek rakt ut av smärtan jag fick då haha.

Har däremot fått tillbaka mina provsvar & jag har diagnostiserats med pco/pcos.

Vet att ni är väldigt mycket duktigare än mig på provsvar o vad som betyder vad så tänkte att ni kanske ville se över om allt ser okej ut trots min pco?

T4 - 15,0

TSH - 1,7

FSH - 5,0

LH - 18

S-prolaktin - 180

S-testosteron - 1,3

Östradiol - 310

AMH - 46,6

Vad fint skrivet, vi är verkligen kämpar och jag är så glad att jag har er alla vid min sida i det här <3 

Vad bra att du sa till om din smärta så att de hittade cystan. Det låter ju ändå som att det finns hopp om att den kanske försvinner av sig själv ganska snabbt så det håller vi tummarna för, men förstår att det känns jobbigt att allt skjuts fram och att det ska göra så ont! Känns så orättvist att du ska behöva ha det så här. Stor kram från mig <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet