• Anonym (Mamma)

    Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?

    Sonen 11 år hade en skitdag i skolan igår och det humöret fanns kvar när han kom hem.

    Plötsligt ropar han att han slagit sönder sin ipad.

    Sonen håller på att utredas för autism, han är konstaterad depremerad och har det jättetufft i skolan, så ipaden är hans enda andningshål som han kan slappna av med, så att den är trasig är jättejobbigt för honom.

    Han blev helt förstörd när han insåg vad han gjort och grät i timmar och skämdes, han har aldrig slagit sönder något tidigare.

    Jag, sonen och pappan är alla överrens om att sonen får ta från sina pengar till att betala skärmen, men pappan vill att han ska ha ett straff också.

    Där går jag emot, tycker sonen redan insett att han gjort fel och han blir ju automatiskt av med ipaden under lagningstiden.

    Pappan är själv sådan som slår sönder saker när han blir arg, och jag frågade honom: "VAD för straff hade hjälpt dig att INTE slå sönder något i framtiden?"

    Han svarade att det fanns inget som skulle kunna hjälpa mot det, ÄNDÅ vill han att vi straffar sonen, när han ändå vet att inget hjälper...

    Vad bör vi göra?

  • Svar på tråden Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?
  • Anonym (K)
    Anonym (hmm) skrev 2021-06-10 21:47:24 följande:

    Allt jag funderade över i denna ts är varför du är tillsammans med något som slår sönder saker. Du borde ta ditt barn och lämna och leva själv med pojken. Om du vill vara en god mor. Han har det nog tufft med sin sjukdomsbild och dessutom vara nära en vuxen såkallad förebild som slår sönder saker... Det minsta du skall oroa dig för är en Ipad.


    Håller med! Det beteendet hade jag aldrig accepterat!
  • EnAnonumius
    Anonym (Piska och morot) skrev 2021-06-10 14:45:07 följande:

    Jag tycker absolut att han kan få något straff. T.ex. en vecka utan iPad från det att den är reparerad.


    Att iPaden gick sönder är inte ett straff. Det är en konsekvens av att han var våldsam med den.


    Och att man drar av för reparationskostnaderna på pojkens fickpengar räknas inte?

    Eller skulle du straffa en din sambo med ipad förbud i en vecka, efter reparationen,  fast sambon betalade för reparationen, om sambon medvetet hade sönder iPaden?

    Pojken får ju ta ansvar för sina handling genom att föräldrarna dra pengar från han fickpengar under en period. Pojken lär sig att det finns konsekvenser av hans agerande och lär honom samtidigt att han få ta ansvar fr sitt agerande. Jag anser att det räcker..

    Vad skulle syftet vara med att straffa en vecka med iPad förbud efter regeneration enligt dig?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Falabella)
    Citronsaft skrev 2021-06-11 12:04:42 följande:

    Vad får pappan för straff när han tar sönder saker?


    Ja det är verkligen det intressantaste här- för vilket straff pappan än föreslår lär
    det ju drabba honom själv oftare då?
  • Egon den stora

    Vad är det för straff vi pratar om egentligen? Jag får ju antagligen vara utan ipad tiden det tar att laga den och han för också betala den. Vad skulle mer behövas? Du skrev ju att det var hans och då tar han ju också konsekvensen av det han gjorde.

    Kan tycka att det är lite skillnad om han hade gjort sönder något som inte var hans.

    Men i övrigt, vad är det för stolpskott till man? Mina barn gör som jag gör och jag antar att erat barn gör det också? Om han utreds för autism kommer ni förmodligen också kunna få föräldrastödjande samtal. Där kan det vara bra för pappan att lyfta sina problem med impulskontroll och få hjälp att hantera detta. Kanske han också har en outredd diagnos? Autism är ju ärftligt.

  • Anonym (Försäkringskunnig)

    Innan ni tar pengar från sonen så kolla om detta ingår i er hemförsäkring sk "drulleförsäkring". Det kan ju bli billigare. Om ni inte har det så kolla om det går att skaffa i fall att ngt mera slås sönder.
    Att slå sönder saker med eller utan diagnos är inte ok. Er son verkar förstå vad han gjort. Givetvis kan det svida ett par veckor eller så att han inte får ngn padda på 1-2 månader. Ge honom uppgifter att hjälpa till att städa sitt rum, klippa gräs, duka, laga mat ihop med er osv. Han måste jobba för att förtjäna något. Inget barn blir kränkt av att få hjälpa till. 

  • Anonym (Jenny)

    Jag håller helt med dig att de naturliga konsekvenserna i det här fallet (trasig iPad, kostnader för reparation, etc) är fullt nog som straff. Hade han haft sönder något som tillhörde någon annan eller om han inte haft fickpengar nog att laga den så hade det kanske varit en idé att lägga på någon extra konsekvens.

    Du skriver också att det här är något ovanligt för honom och att han ångrade sig och var ledsen, vilket gör att ni inte direkt verkar behöva lära honom någon läxa genom att straffa. Jag hade kanske tagit upp att om han inte kan vara rädd om sina saker så kommer du inte låta honom ha fri tillgång till dyrare saker. Kanske även fråga sonen om han skulle vilja ha hjälp att skydda och ta hand om ömtåligare ägodelar.

    Vad gäller pappan så tror jag att det handlar om att vi oftast har svårast för drag hos andra som vi inte gillar hos oss själva. Å andra sidan är han kanske i en unik position att faktiskt hjälpa sonen. För oss som inte har kämpat med impulsen att slå sönder saker när vi är arga kan det vara svårt att verkligen förstå vad som sker och vi har inte medvetet behövt ta fram strategier för att behärska det. Ge pappan i uppgift att tala med sonen om hur han själv hanterar sitt humör och vad som funkar och inte funkar för honom när han får impulsen att slå sönder saker.

  • Anonvm

    Jag ids inte läsa alla inlägg.

    Men att själv få betala reparationen och dessutom vara utan den trasiga prylen under tiden repareras låter i mina öron som ett mycket lämpligt och verklighetsförankrat "straff".... 

    Att "straffa" ytterligare vore i närheten av kränkning/mobbning, att lindra "straffet" vore curlande.... 

  • Anfield12

    Men om pojken förstår att han gjort fel och är ledsen över det och dessutom ska betala reparationen själv - då förstår inte jag vad mer pappan vill uppnå? Nu gillar inte jag ordet straff alls, men jag tänker att om man ska straffa så är det för att någon ska inse sitt misstag och ta konsekvenserna av det - men det gör han ju redan.

    Ett straff - oavsett vad - i det här läget skulle ju bara vara för att jävlas extra för att pojken hade en dålig dag och agerade ut? På samma sätt hans pappa gör, dessutom.

    Om någon borde bli straffad här är det pappan som inte gett sin son bättre verktyg för att hantera frustration och ilska. Tycker jag.

  • Anonym (A)
    Anonvm skrev 2021-06-11 19:16:09 följande:
    Jag ids inte läsa alla inlägg.

    Men att själv få betala reparationen och dessutom vara utan den trasiga prylen under tiden repareras låter i mina öron som ett mycket lämpligt och verklighetsförankrat "straff".... 

    Att "straffa" ytterligare vore i närheten av kränkning/mobbning, att lindra "straffet" vore curlande.... 
    Håller med
Svar på tråden Sonen slog sönder sin ipad, pappan vill straffa?