• Anonym (Frustrerad)

    Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?

    Hur fick ni tag i er hyresrätt? Jag har letat nytt boende i 1,5 år men hittar ingenting som blir aktuellt. Behöver stå i kö hos det kommunala bolaget i flera år till för att ens ha chans att bli en av de fem som blir erbjudna lägenhetsvisning. De privata bolagen går också efter kötid, så det är samma situation där. Det kommer sällan ut något via de privata bolagen ändå. Sen har vi något privat bolag som inte går efter ett kösystem utan lottar ut lägenheterna men de har så höga hyror på sina lägenheter att jag inte har råd med det. Det gäller alla privata bolag här egentligen. Nästan varenda lägenhet, av de få som ändå blir tillgängliga, är så dyra att jag inte har råd. Bor i en medelstor stad och har även kollat grannkommuner och småsamhällen utanför stan här men hittar inget! Har nästan 10 års kötid hos bolag i en närliggande liten stad men är väldigt långt ifrån att ens få komma på visning. Har ni alla fått era lägenheter via lång kötid (det var så jag fick min nuvarande bostad)? Eller betalar resten av er skyhöga hyror helt enkelt? Hur klarar ni som är ensamstående och inte höginkomsttagare det i så fall?

  • Svar på tråden Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?
  • Anonym (Martin)

    Hyresrätt 1: Stått i kö i 5 år. Fick en nyrenoverad liten trea på 70 kvm för 11000 i månaden. Västerås.

    Köpte sedan hus. Bodde några år. Avskydde att bo i hus.

    Hyresrätt 2: Ingen kötid. Sala. Ringde en mäklare och frågade om han kunde ordna fram en hyresrätt snabbt. Fick en 6a på 200 kvm, sekelskifte (jättecharmig!) för 11000 i månaden. Vi flyttade in på någon månad.

  • Anonym (Ems)
    Anonym (Humlan) skrev 2021-06-11 10:44:13 följande:

    Jag personligen har aldrig haft en hyreslägenhet så jag har inga egna upplevelser, däremot blir jag fundersam efter att ha läst tråden. Jag har en väninna som ständigt, och då menar jag ibland flera gånger om året, byter hyreslägenhet. Hur det går till har jag ingen aning om, det förundrar mig. Det är mellanstora städer. Normala hyror och fina lägenheter. Hon har ingen inkomst att tala om, ett barn och ensamstående. Hur lyckas hon om det är så här svårt???


    Hon byter antagligen med en annan person, man tar över varandras lägenheter helt enkelt. Många vill byta sina lägenheter och har man då en hyfsat attraktiv lögenhet har man ett större utbud än om man står utan kontrakt och ansöker om att få bli hyresgäst hos bostadbolaget. Bostadsbolagen får i regel inte neka en hyresgäst att byta sin lägenhet mot en annan om den nya hyresgästen uppfyller grundlagen. Eller så hyr hon i andrahand och är tvungen att flytta när förstahandshyresgästen vill ha tillbaka lägenheten.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2021-06-10 19:59:32 följande:

    Bor i Stockholm. Registrerade mig hos en hyresvärd, hade förstahandskontrakt på en trea på gröna linjen tre veckor senare.


    Hyra 7 800 kanske jag ska tillägga.
  • Anonym (Visby)
    Anonym (K) skrev 2021-06-11 08:32:19 följande:
    Jag förstår. Var längesen jag flyttade därifrån och det verkar vara ett fint område, så jag funderade bara på om det är något nybyggt. Gråbo och gamla delarna av Terra Nova är ju inte jättetjusigt direkt, inte runt Signalgatan heller. Men visst har de byggt en massa nytt vid Terra Nova och Wisborg? Och Galgberget, men det är väl verkligen svindyrt där?
    Delar av Terra Nova tycker jag ändå är rätt ok, Gråbo håller jag med om. Signalgatan har sin charm, jag bodde där i mitt första egna hem för länge sedan.

    Det har byggts på TN, dock inte hyresrätter såvidd jag vet. Wisborg byggs heller inte lägenheter, gamla affären "Signalen" är riven och där ska det byggas. Vet dock inte om det är bostadsrätter eller hyres.
    Hela A7-området är bebyggt med en del även hyres.
    L'genheterna på Galgberget ja... det är rejält dyra. Men vilken utsikt de har som bor mog havet! Skulle dock själv inte vilja bo på en gammal avrättningsplats.

    Bodde du i Visby? Är du utflytta gotlänning?
  • fluu
    fluu skrev 2021-06-11 09:32:16 följande:

    Den första fick vi på ren tur hos en privat hyresvärd. Vi satte ut en annons just när han letade nya hyresgäster. Sedan bytte vi upp oss till en större lägenhet i hans fastighet. Vår nuvarande hyresrätt(kommunala bostadsbolaget) fick vi genom att vi tog en ganska nyproducerad och dyrare(Men ändå förvånansvärt billig med tanke på vad man får, ibland undrar jag om de glömt att höja hyran just här) lägenhet och då räckte våra få år i bostadskön. Min mamma har köat i 17 år för att lyckas få en av de billiga och ännu orenoverade lägenheterna som inte ligger i ghettot. Det händer inte. Då talar vi ändå inte Stockholms innerstad...

    I min stad byggs det mycket, men det byggs fel. Det som byggs är flashigaoch dyra(16 000 för en fyra i ett av de nyaste områderna) hyresrätter. Människor som har råd att betala så mycket i månaden köper nästan alltid hellre och så står lägenheterna outhyrda i månader(på bostadsbolagets hemsida las den "äldsta" lägenheten ut i februari 2020...) tills kommunen/migrationsverket placerar ett fall där som bor i cirka ett halvår(medans de får hjälp med hyran, vad jag har förstått) och sedan får de placeras i ett billigare boende. Och sedan börjar det om. Detta har pågått i flera år och man kan tycka att byggherrarna och arkitekterna borde fattat vid det här laget.


    Glömde skriva att vi har en grundhyra på 11 100, men eftersom bara hushållsel ingår så slutar boendekostnaderna på närmare 13000 i vilket fall. Vi har en ganska ny fyra.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • moGGsor

    Vet att du frågar om hyresrätter men här är min fot in på marknaden.


    Köpte min första bostadsrätt (lägenhet) när jag var 17 år (är 33 år idag) och fortfarande bodde hemma och gick på gymnasiet , det var ett prospekt på nybygge i högdalen (förort i södra stockholm) och priset var på 500.000 kr med en kontantisatts som på den tiden var 10% vilket motsvarade 50.000 kr.


    På dom 2 åren det tog för huset att byggas färdigt lyckades jag jobba ihop 50.000 kr på diverse sommarjobb och kvällar och helger, delade b.la. ut reklam i brevlådor etc. 


    Jag valde att köpa bostadsrätt efter att ha växt upp med mina föräldrars eviga flyttande p.g.a av andra, tredje och ibland fjärde hands hyres kontrakt i sunkiga hyreslägenheter med ockerhyror, det var inget som jag såg fram emot.


    Efter den första lägenheten så har marknaden för bostadsrätter gått uppot som en raket i stockholm och jag har känat bra pengar på mitt boende och samtidigt haft någonstans att bo. Hyran har alltid varit låg då räntorna varit låga under en längre tid nu.


     

  • Anonym (Humlan)
    Anonym (Ems) skrev 2021-06-11 10:56:36 följande:

    Hon byter antagligen med en annan person, man tar över varandras lägenheter helt enkelt. Många vill byta sina lägenheter och har man då en hyfsat attraktiv lögenhet har man ett större utbud än om man står utan kontrakt och ansöker om att få bli hyresgäst hos bostadbolaget. Bostadsbolagen får i regel inte neka en hyresgäst att byta sin lägenhet mot en annan om den nya hyresgästen uppfyller grundlagen. Eller så hyr hon i andrahand och är tvungen att flytta när förstahandshyresgästen vill ha tillbaka lägenheten.


    Kanske är det som du säger. Visste inte ens att det fungerade så.

    Jag är dock lite tveksam ändå till byten för det är alltid när hon bryter upp med en kille som hon byter bostad, eller för miljöombyte. Hon är rastlös och troligtvis nån typ av borderline eller diagnos.

    Det är olika bolag och hyresvärdar. Detta är i södra Skåne. Man tycker ju att det borde vara svårt här.. men man. Tack för att du svarade!
  • Anonym (flyttaren)

    Hade bott i bostadsrätt/egen villa i 25 år när behovet av övernattningslägenhet pga jobb på annan ort uppstod. Hade bara 5 års kötid i bostadskön och det räckte inte på långa vägar. Eftersom jag tidigare hade bott i villa i grannkommunen (med pendlingsavstånd till jobborten) stod jag  i kommunala bostadskön även på den orten (har alltid stått i bostadsköer utifallatt) och fick en tvåa med låg hyra (hade då 8 års kötid, men hade nog fått den med bara 3 års kötid).

    När vi (hela familjen) efter något år tröttnade på hela veckopendlingshistorian och ville flytta närmare jobbet valde vi en annan grannkommun som jag fick ett hyresradhus i efter bara några månader.

    För övrigt har flera av mina vuxna barn fått nyproducerade lägenheter hos privata hyresvärdar utan att stå i kö. Det var först till kvarn med intresseanmälning som gällde när de släppte lägenheterna. 

  • Anonym (G)

    18 år i kö + skyhög hyra :( Men vi är två vuxna med hyfsade inkomster i familjen så då funkar det ju. 

  • Anonym (Vås)
    sextiotalist skrev 2021-06-11 06:25:39 följande:
    Inte där jag bor. Här är det till 90% svenskar som bor (eller andra från västeuropa). Vill inte skriva här. Men du kan skicka pm.

    Som jag skrev så ratade vi ett 10-tal lägenheter innan vi sa ja.
    Det är alltså inte etniciteten som jag ser som problem, utan många bidragsberoende grannar. Det finns för mycket krångelmänniskor i den gruppen.

    Området där jag växte upp var rätt nedgånget och hade en hel del problem. Så politikerna beslutade om upprustning. Detta medförde rejäla hyreshöjningar. De som kunde flyttade, de med jobb lite lätt generaliserat. Nu bor det fler bidragsberoende i området och problemen är värre än någonsin.
  • sextiotalist
    Anonym (Vås) skrev 2021-06-11 17:16:15 följande:

    Det är alltså inte etniciteten som jag ser som problem, utan många bidragsberoende grannar. Det finns för mycket krångelmänniskor i den gruppen.

    Området där jag växte upp var rätt nedgånget och hade en hel del problem. Så politikerna beslutade om upprustning. Detta medförde rejäla hyreshöjningar. De som kunde flyttade, de med jobb lite lätt generaliserat. Nu bor det fler bidragsberoende i området och problemen är värre än någonsin.


    Det är det inte i det område jag bor i. Skulle tippa på att medelinkomsten i det här området är långt över snittet i Sverige. Superbra skött, man hinner knappt ringa förrän felet är åtgärdat
  • Marymarymary

    Fick den lägenheten jag bor i nu med 13års kötid. Dyr hyra, en trea för 13tusen. Men ett bra område och nära till allt.

  • Anonym (Humlan)
    sextiotalist skrev 2021-06-11 17:44:54 följande:

    Det är det inte i det område jag bor i. Skulle tippa på att medelinkomsten i det här området är långt över snittet i Sverige. Superbra skött, man hinner knappt ringa förrän felet är åtgärdat


    Du bor oxå i Skåne om jag minns rätt. Åtminstone kör du på E22 mellan Lund och Malmö:))
  • sextiotalist
    Anonym (Humlan) skrev 2021-06-11 18:10:25 följande:

    Du bor oxå i Skåne om jag minns rätt. Åtminstone kör du på E22 mellan Lund och Malmö:))


    Nja E6 om jag kör bil, annars är det cykel som gäller. Sambon körde E22 däremot
  • Hyllemor

    Ja, man kan få stå flera år i kötid hos de kommunala och privata bolagen. Vad som alltid har hjälpt mig är att jag har skrivit ett fysiskt brev (ibland e-post, men oftast med komplement med ett brev som antingen är handskrivet eller datorskrivet.) om varför just jag ska bo hos just den privata hyresvärden.


    Jag rekommenderade folk att göra det här under många år. På senare år har jag insett att det inte fungerar eftersom folk förvisso kan skriva, men inte kan skriva tillräckligt rätt. De som tar hjälp utifrån får oftast en lägenhet från en privat hyresvärd direkt; även folk som kan kommunciera kring varför de ska bo just där; inte för långt och inte för kort, utan man skriver vad som behövs skrivas helt enkelt (vilket är jättesvårt om man inte kan.)

  • mari123
    Hyllemor skrev 2021-06-12 02:06:13 följande:

    Ja, man kan få stå flera år i kötid hos de kommunala och privata bolagen. Vad som alltid har hjälpt mig är att jag har skrivit ett fysiskt brev (ibland e-post, men oftast med komplement med ett brev som antingen är handskrivet eller datorskrivet.) om varför just jag ska bo hos just den privata hyresvärden.


    Jag rekommenderade folk att göra det här under många år. På senare år har jag insett att det inte fungerar eftersom folk förvisso kan skriva, men inte kan skriva tillräckligt rätt. De som tar hjälp utifrån får oftast en lägenhet från en privat hyresvärd direkt; även folk som kan kommunciera kring varför de ska bo just där; inte för långt och inte för kort, utan man skriver vad som behövs skrivas helt enkelt (vilket är jättesvårt om man inte kan.)


    FAST jag tänker att många privata hyresvärdar aldrig ens behöver annonsera och tala om att ngt är ledigt för det finns alltid folk som känner ngn som känner ngn osv. Om jag var hyresvärd så skulle jag känna mig extra trygg om det var en person som jag litade på som rekommenderar ngn som vill hyra av mig! Kan ju bli riktigt jobbigt om man släpper in fel folk.
Svar på tråden Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?