• Anonym (Ts)

Hålla barn vaket i bilen

Vårat barn, snart 2,5, slutade för några månader sedan sova på dagen.

Sover hon på dagen (räcker med att somna i fem minuter) så tar nattningen två timmar och hon somnar tre timmar senare än vanligt, men vaknar samma tid på morgonen ändå.

Att undvika att hon somnar på dagen är inte svårt så länge vi inte låter henne åka bil/vagn/cykel efter klockan 10.

Detta blir väldigt begränsande och framförallt bil är vi beroende av då vi bor på landet. Och det är hopplöst att lyckas hålla henne vaken i bilen.

Jag har testat musik, tyst i bilen, prata med henne om saker vi passerar, titta på film, låta henne själv bläddra i en mjuk bok.

Min fantasi är slut. Ingenting fungerar och vi blir låsta till hemmet om vi inte vill ha ett vrak till barn pga sömnbristen som uppstår när hon somnar på dagen.

Har ni några knep?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-14 03:55
    Ja titta. Tillägg fungerar tydligen inte i mobilversionen men nu hittade jag och kan tillägga.

Jag undanber mig ALLA tips gällande sömnen. Vi har redan testat allt och barnet kan verkligen inte sova middag. Det går helt enkelt inte.

• Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen
  • Anonym (Mamma)

Kan någon av er sitta med henne bak i bilen? När hon börjar se trött ut kan ni stanna en stund och fika eller titta på naturen eller nåt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-06-12 22:32:49 följande:

Kan någon av er sitta med henne bak i bilen? När hon börjar se trött ut kan ni stanna en stund och fika eller titta på naturen eller nåt.

Tack för tips!

Tyvärr åker jag ofta själv och det räcker med fem minuter för att hon skall släcka ner.

Med film kan hon klara kanske 10 minuter. Men vi har i regel 30-40 minuter hem.

Läsningen kanske är att stanna var 5e minut. Men inte så smidigt direkt
  • cosinus

Vi satt och matade vår ena son med russin för att hålla honom vaken i den åldern men 30-40 min hade han aldrig klarat ändå.

Han var precis likadan med sömnen. Skittjorvig och det hängde med långt upp i åldern. Var han vaken sent på kvällarna vaknade han ändå samma tid och fick för lite sömn. Vi brukade skämta och säga att dag 3 på alla lov var han alltid en tyrann för då hade han velat vara vaken med syskonen men inte sovit ikapp. Den efter det började han långsamt vrida fram mornarna.

Nu är han 13 och det är typ nu han börjar vara enkel med sömnen :)

Vi undvek bil så gott det gick i den åldern just för att nätterna blev så påverkade men det är ju svårt om man är beroende av bilen. Men tuggar barnet håller det sig vaken lite längre iaf :)

• Anonym (Ts)
    cosinus skrev 2021-06-12 22:42:39 följande:

Vi satt och matade vår ena son med russin för att hålla honom vaken i den åldern men 30-40 min hade han aldrig klarat ändå.

Han var precis likadan med sömnen. Skittjorvig och det hängde med långt upp i åldern. Var han vaken sent på kvällarna vaknade han ändå samma tid och fick för lite sömn. Vi brukade skämta och säga att dag 3 på alla lov var han alltid en tyrann för då hade han velat vara vaken med syskonen men inte sovit ikapp. Den efter det började han långsamt vrida fram mornarna.

Vi undvek bil så gott det gick i den åldern just för att nätterna blev så påverkade men det är ju svårt om man är beroende av bilen. Men tuggar barnet håller det sig vaken lite längre iaf :)

cosinus skrev 2021-06-12 22:42:39 följande:

Tack för tipset! Och tack för resterande svar som ju tyvärr inte jag så mycket hopp (skrattande smiley).

Vågar tyvärr inte låta barnet äta i bilen pga risk att sätta u halsen (och svårt att snabbt hjälpa barnet då man både ska hinna stanna och få ut ur bilen).

Är inte nervös över att sätta u halsen annars. Men just i bilen vågar jag inte
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-12 22:52:26 följande:

Ge ungen majskrokar att knapra på. Noll kvävningsrisk.

Även en majskrok måste ju kunna täppa till luftvägarna?

Alltså om barnet sätter en stor bit i halsen? Iaf rent teoretiskt.

Risken att barnet skall sätta i halsen oavsett föda är troligtvis minimal. Det handlar helt enkelt för mig bara om att jag inte är beredd att ta den lilla risken
  • Anonym (Mamma)

Noll skulle jag inte säga. Om en sådan fastnar i halsen så smälter de inte ihop på bara några sekunder så att barnet kan andas igen, och i vilket fall blir det en traumatisk upplevelse för barnet. Väldigt onödigt att chansa.
  • Anonym (Ts)

Vill tydliggöra att jag inte uteslutit ditt förlag med majskrokar och tackar ödmjukt för tipset
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-12 23:00:05 följande:

Även en majskrok måste ju kunna täppa till luftvägarna?

Alltså om barnet sätter en stor bit i halsen? Iaf rent teoretiskt.

Risken att barnet skall sätta i halsen oavsett föda är troligtvis minimal. Det handlar helt enkelt för mig bara om att jag inte är beredd att ta den lilla risken

De smälter till ingenting på nolltid. Jag är supernojig, men här tycker jag nog att din ängslan är rejält överdriven. Väldigt liten risk att det skulle hända nåt traumatiskt.
  • Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-12 23:03:24 följande:
    De smälter till ingenting på nolltid. Jag är supernojig, men här tycker jag nog att din ängslan är rejält överdriven. Väldigt liten risk att det skulle hända nåt traumatiskt.
    Vilket märke är det isf? Ingen av de sorter vi testar smälter "på nolltid" och det som är kvar är en geggig massa, iofs inte heller bra att andas in det förstås.
Svar på tråden Hålla barn vaket i bilen