• Anonym (Osäker på vad jag känner)

    Älskar jag min sambo tillräckligt mycket?

    Jag älskar min sambo och känner mig väldigt trygg och lycklig med honom. Han är romantisk, snygg, smart och genomsnäll. Han älskar verkligen mig och är helt underbar.  MEN...

    När jag jämför honom med min ex. så är det som natt och dag. Min ex behandlade mig som skit men jag älskade honom ändå. 

    Om jag då jämför min sambo med min ex. och tänker mig att min sambo hade gjort som min ex. hade jag fortfarande älskat honom då? Jag tror inte det. Nu skulle han aldrig bete sig så, det är jag tusen procent säker på men OM. Hade jag då tolererat, förlåtit osv? Nej.

    Om han hade vänstrat hade jag då förlåtit gång på gång? Nej.
    Om han hade vänstrat mitt framför mig, hade jag bara gråtit men inte sagt ifrån? Nej.
    Om han kallade mig fula saker om min vikt, kallade mig äcklig osv. Det hade jag inte tolererat.
    Om han gjorde saker sexuellt med mig som jag inte ville, förnedrande saker och kallade mig fula saker...då hade jag nog lämnat honom. Vi gör ju ganska avancerade saker jag och min sambo, och har sex väldigt ofta, men det är för att jag vill, känner mig trygg...men hade jag inte velat och han gjorde det ändå som min ex hade jag fortsatt älska min sambo då? Nej det hade jag inte.

    Allt det här och mer tolererade jag från min ex. och älskade honom ändå. Älskade min ex. något enormt. Men jag hade inte kunnat älska min sambo om han gjorde sånt. Det är jag helt säker på. Men jag älskar honom ju...men älskar jag honom tillräckligt?? Om jag vet att jag inte hade tagit detta från honom men tog det från min ex. älskar jag honom tillräckligt då? 

  • Svar på tråden Älskar jag min sambo tillräckligt mycket?
  • Anonym (Osäker på vad jag känner)
    Anonym (Ohh) skrev 2021-06-23 21:28:57 följande:

    Vet fu varför du känner så?

    Det för att du förtjänar inte din sambo han förtjänar en bättre kvinna än ett ex luder.


    Nej jag förtjänar inte min sambo, men han älskar mig och jag älskar honom så jag försöker vara en så bra tjej jag kan för honom ändå. Men han verkar anse att jag är underbar som jag är trots allt och verkar väldigt lycklig med mig.

    Vilket faktiskt är mer än jag förtjänar, mycket mer. Så jag håller med. 
  • Anonym (rebound)

    Ditt nuvarande förhållande verkar vara en lång rebound. Nej jag tror inte att du älskar din nuvarande tillräckligt mycket. Dock, du älskade inte den förra heller. Du var snarare beroende och väldigt, väldigt osäker.

  • Anonym (Osäker på vad jag känner)
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-23 21:47:44 följande:
    Ja, du behöver få bukt med varför du fortfarande "älskar" och saknar en person som behandlat dig illa. För någon ömsesidig kärlek verkar det inte ha varit.
    Du skriver att du blev sedd av honom, jag tycker det låter som han utnyttjade dig och inte respekterade dig över huvud taget. Han kanske valde dig för att du ställde upp och inte ställde några krav, och det är inte särskilt kärleksfullt.

    Jag tror det handlar om din dåliga självkänsla, du vekar fokusera mycket på utseende och att det är viktigt att vara snygg och bli vald av en snygg kille. 

    Din nuvarande sambo verkar gilla dig som person, och det är väl värt 1000 ggr mer än hur du ser ut???
    Min sambo säger att han tycker jag är jättevacker. Han ljuger så bra att jag nästan tror honom om det. Bara vid ett tillfälle när jag bad honom vara ärlig har han sagt att han hade gillat om jag gick ner i vikt och att han kan hjälpa mig med det om jag vill ha den hjälpen. Men han nämner det inte annars. Min sambo vill gärna ha sex flera gånger om dagen, det vill jag också så han får mig att känna mig sexig. Med min ex kunde det dröja veckor innan han ville ha mig igen, eller så kunde han vilja ha mig flera gånger på en dag...helt slumpartat. Så jag kände mig sexig fast äcklig varvat med bara äcklig med honom.

    Jo jag blev utnyttjad. Han fick mig att göra ganska förnedrande saker som att äta grädde från honom (för att jag är tjock och han tyckte det var roligt att håna mig), eller att jag sa nej till analsex, nej jag vill inte, och då hotade han att gå om jag inte tiggde om analsex istället. Så var väldig förnedring.  

    Vissa små saker tolkade jag ändå som att han älskade mig eller ville tolka det som det åtminstone. Minsta lilla grej o vad skönt du suger= han älskar mig.

    Nu får jag höra att jag är älskad varje dag och känner det verkligen. Min sambo älskar mig. Min sambo vill ha mig 2-3 ggr om dagen...varenda dag. Jag behöver inte tigga, inte förnedra mig...inte göra saker som jag inte vill. Men ändå tänker jag ibland på min ex. 
  • AndreaBD
    Anonym (Osäker på vad jag känner) skrev 2021-06-23 19:44:13 följande:
    Jag är väldigt lycklig, känner mig trygg och älskad och litar på min sambo till 110%. Känner att det är så det skall vara, att det är allt jag nånsin velat ha...men att jag kanske inte vill ha det jag trodde jag ville ha? Något saknas. Den där dimensionen av kärlek där jag känner att jag kan stå ut med precis vad som helst för hans skull. Den kanske saknas?
    Tvärtom! Det är relationen med din destruktive ex som inte var riktig kärlek. Det som du beskriver nu, med din sambo, det låter precis rätt. Harmoniskt, du kan lita på honom. Varför skulle man acceptera att bli kallad för fula ord eller acceptera att partnern är otrogen? Det gör man bara om man är manipulerad och förtryckt. Du har kommit ur det och har inte en sån destruktiv relation nu. Det har inte med för lite kärlek att göra, utan det är så det ska vara. 

    Gör inte misstaget att lämna din sambo som verkar vara en ideal partner och gå tillbaka till ett destruktivt "kärleksliv". 
  • AndreaBD
    Anonym (Osäker på vad jag känner) skrev 2021-06-23 21:46:10 följande:
    Nej jag förtjänar inte min sambo, men han älskar mig och jag älskar honom så jag försöker vara en så bra tjej jag kan för honom ändå. Men han verkar anse att jag är underbar som jag är trots allt och verkar väldigt lycklig med mig.

    Vilket faktiskt är mer än jag förtjänar, mycket mer. Så jag håller med. 
    Jag tycker du bör gå till en terapeut, det kan behövas terapi där. Du måste hålla dig bort från män som ditt ex. Du har en jättebra partner och det är så det ska vara. Du måste veta att det ÄR SÅ med destruktiva relationer att det känns mer intensivt. Ett ständigt upp och ner med känslor och aldrig kunna vara säker - det sätter igång intensiva känslor. Destruktiva känslor visserligen, men ändå känslor. Därför känns det som att du älskade exet mer. Men det är bara att det känns som att det "händer" mer, det är inte kärlek och det är inte bra. Och man mår definitivt inte bra av det.

    Det är som ett slags beroende, som en drog - destruktiva relationer alltså. Därför är det viktigt att du håller dig borta från såna män och såna relationer. Jag har varit med om det också. Det som hjälpte mig var Robin Norwoods bok "kvinnor som älskar för mycket". Jag kan bara rekommenderad den, trots att den är äldre. Den kan räcka som stöd för att gå rätt väg där. Annars - det finns några terapeuter för kärleksberoende. En förra kollega av mig är en av dem (i Stockholm). 

    Och du ska inte tro att du inte förtjänar din sambo. Han är säkert lycklig med dig och det bästa du kan göra är att fortsätta utveckla den relationen. 
  • Anonym (Osäker på vad jag känner)
    AndreaBD skrev 2021-06-24 00:01:07 följande:
    Tvärtom! Det är relationen med din destruktive ex som inte var riktig kärlek. Det som du beskriver nu, med din sambo, det låter precis rätt. Harmoniskt, du kan lita på honom. Varför skulle man acceptera att bli kallad för fula ord eller acceptera att partnern är otrogen? Det gör man bara om man är manipulerad och förtryckt. Du har kommit ur det och har inte en sån destruktiv relation nu. Det har inte med för lite kärlek att göra, utan det är så det ska vara. 

    Gör inte misstaget att lämna din sambo som verkar vara en ideal partner och gå tillbaka till ett destruktivt "kärleksliv". 
    Min sambo är en idealpartner. Nog allt jag någonsin önskat hos en man. Genomsnäll, älskar mig, smart, rolig, trygg, nykter, trogen, kåt, får mig att känna mig sexig, ställer upp på kinky saker jag vill göra, romantisk. Snygg, stark både fysiskt och psykiskt. Lite korkad kanske ibland men inte så det stör.
      
  • AndreaBD
    Anonym (Osäker på vad jag känner) skrev 2021-06-24 00:21:11 följande:
    Min sambo är en idealpartner. Nog allt jag någonsin önskat hos en man. Genomsnäll, älskar mig, smart, rolig, trygg, nykter, trogen, kåt, får mig att känna mig sexig, ställer upp på kinky saker jag vill göra, romantisk. Snygg, stark både fysiskt och psykiskt. Lite korkad kanske ibland men inte så det stör.
      
    Som sagt, du bör läsa på om kärleksberoende för att förstå varför du känner som du gör. Det är inte ett dugg konstigt. Destruktiva relationer ger alltid en kick, harmoniska relationer gör inte det. Men den kicken är inte kärlek, det är bara just ganska exakt som att åka berg-och-dalbana. Vilket ju också är spännande i några minuter - sen mår man illa. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (H) skrev 2021-06-23 19:22:12 följande:

    Helt omöjligt att läsa ens när du skriver min ex. Det heter mitt ex.


    Förstår att det är svårt för dig. Men du kan säkert gå en kurs i läsförståelse under sommaren så ska du se att även du kommer att kunna klara av Familjeliv till hösten.
  • Anonym (Z)

    Har du bearbetat relationen med exet? Du kan behöva hjälp med detta. Det du beskriver med exet är inte kärlek utan snarare besatthet. Det är inte sunt att gå med på det du beskriver, det låter som att du behöver jobba med dig själv och ditt jag. Det du beskriver med din sambo låter som en helt normal relation. Inklusive att du skulle sluta älska honom om han flippade ur, klart att känslorna dör då.

  • Anonym (XXX)

    Kärlek i betydelsen förälskelse, passion, är en känsla som inte går att styra. Vi blir inte passionerat förälskade i människor för att de är snälla mot oss, för att de är vettiga, för att de är bra. Å andra sidan tror jag inte att man blir förälskad i någon FÖR ATT han behandlar en illa, är konstig, är en dålig människa etc. heller, trots allt psykobabbel. Utan förälskelsekärleken beror på något annat, något djupare, som måste finnas hos den andre för att dra igång "passionsprogrammet" i våra hjärnor. Det kan mycket väl vara något genetiskt, kanske något vi luktar oss till.

    Har man en fantastisk tur, så blir man passionerat förälskad i någon som är en bra och vettig person, och som känner likadant tillbaka. Lyckas inte det, så kan man få lov att nöja sig med någon som är bra och trevlig och vettig, och som man kan leva ett bra liv tillsammans med, kanske bilda familj o.s.v.. Det är gott nog, eller i alla fall får många nöja sig med det. 

    ...hur eller hur, så är lösningen för dig UNDER INGA VILLKOR att gå tillbaka till den förra mannen! Däremot kan det vara så, att du kanske borde lämna den du lever med nu, om du inte tycker att du kan nöja dig med det ni har, och göra dig öppen för nya möten. Men detta kan endast du själv avgöra 

  • Anonym (Ylva)
    AndreaBD skrev 2021-06-24 01:19:21 följande:

    Som sagt, du bör läsa på om kärleksberoende för att förstå varför du känner som du gör. Det är inte ett dugg konstigt. Destruktiva relationer ger alltid en kick, harmoniska relationer gör inte det. Men den kicken är inte kärlek, det är bara just ganska exakt som att åka berg-och-dalbana. Vilket ju också är spännande i några minuter - sen mår man illa. 


    Tyvärr är det verkligen sant att destruktiva relationer ger något annat än lugna relationer och det kan vara bra att veta.

    Förväxla det inte med kärlek, stark passion är smärta och lätt att romantisera, men inte samma sak som kärlek.

    Precis som AndreaBD skriver, fast med andra ord.
  • Anonym (A)
    Räkan77 skrev 2021-06-23 20:59:00 följande:
    Jag rekommenderar att du pratar med en kurator eller liknande så att du får hjälp att ta dig förbi din destruktiva upplevelse innan du pajar den här relationen.
    Håller med
  • Drottningen1970

    Det du kallar kärlek till ditt ex skulle jag kalla självskadebeteende. Men visst var en idiot och gör slut med en bra kille för att han inte väcker samma sjuka känslor som ditt ex gjorde.

  • Drottningen1970
    Anonym (Osäker på vad jag känner) skrev 2021-06-23 21:23:12 följande:

    Mig och mitt beteende? Tror det är mycket min övervikt som är problemet. Att då bli sedd av en sådan kille, som kan få nästan vilken tjej som helst, det är speciellt.

    Min sambo ser också bra ut, kanske bättre tom. Men han är inte samma typ, lite blyg, inte lika ytlig. Nog minst lika kåt av sig som min ex. men riktat bara på mig istället för på flera. Så kåt på ett annat sätt. Min ex. hade bara jättesnygga tjejer vad jag vet och så mig då.

    Det fick mig att känna mig utvald. Min sambo älskar mig och på det sättet är jag väl utvald men min ex. hade flera tjejer, jättesnygga tjejer och jag var en av dem fast jag inte är snygg...svårt att förklara det.

    Tror det mycket är min övervikt det beror på. Min sambo vet att jag är överviktig, vi har pratat om det han kan hjälpa mig att bli av med den om jag vill säger han men att han älskar mig ändå varje kilo av den. Annars kommenterar han den inte. Min ex. trackade mig alltid för den och fick mig att må dåligt över den. Kunde spruta spraygrädde på sig som jag skulle äta upp. Såna saker.


    Ja du blev utvald att förnedras.

    Att älska någon trots att denne skadar en är väl för fan inget att sträva efter? Det är sjukt att älska nån så mycket. Jag använder ordet älska i din bemärkelse nu alltså. Jag kallar det alltså hellre självskadebeteende. Man SKA inte ?älska? en man så mycket. Det är inte friskt, så sluta genast att eftersträva dessa känslor.

    De enda man ska älska ovillkorligt är sina barn. Kärlek i en relation är och SKA vara villkorad, med att man behandlar varandra kärleksfullt. Annars upphör kärleken.
  • Anonym (Osäker på vad jag känner)

    Kort svar nu (midsommarafton och firande). Jag vill absolut inte lämna min sambo. Som någon skrev i en rätt elak post att han är för bra för mig. Det stämmer. Han är för bra så det skulle vara världens dummaste grej. Det räcker att se oss ihop mig och min sambo. En vältränad muskulös gymkille...och en tjock tjej. Han väger 90 kg musler och jag 100kg fett. Men han skäms inte för mig...kysser mig offentligt, håller mig i handen här är min flickvän! presenterar mig för kollegor, vänner, familj som det inte ens var nåt han tänkte på att vi är omaka och nivåskillnaden...med min ex. fick jag inte säga till någon annat än att vi var bara vänner. Min sambo har aldrig sagt nivåskillnad eller att vi är omaka...det känns som att han är stolt för mig, älskar mig och inte skäms alls (Det är stort för mig att inte vara någon att skämmas över att vara med) Jag är lycklig med honom (men...) och fattar liksom att jag har en drömkille som jag vore totalt korkad om jag bröt med.

    Nån frågade hur gamla vi är. Sambon ca25 jag ca30 och min ex ca35

Svar på tråden Älskar jag min sambo tillräckligt mycket?