• Anonym (Karen­)
    Wed 30 Jun 2021 22:41
    2483 visningar
    64 svar
    -3 +1
    64
    2483

    Arv till barn

    En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

    Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

    Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

    Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

    Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

  • Svar på tråden Arv till barn
  • Anonym (Mamma till 5)
    Wed 30 Jun 2021 22:45
    #1

    Han kanske kan välja en sak som han vill ha lite extra mycket?

  • Anonym (rr)
    Wed 30 Jun 2021 22:48
    #2

    En bättre speldator låter helt ok.


    TV, är hans jättedålig?


    Flera spelkonsoler direkt känns onödigt. Han lär väl ha fullt upp med datorn ett tag. Kanske mer som "julklappar" och "födelsedagspresenter".


     


    Egentligen skulle jag nog kunnat ge med mig. Men hade varit synd om sonen upptäckte att allt detta samtidigt var rejält överdrivet.

  • Wed 30 Jun 2021 22:53
    #3

    Ett barn får väl inte ens ta emot ett sådant arv på en konto som inte har en överförmyndarspärr? Givetvis kan man unna sig lite extra, men lite gräns måste det ju finnas.

    www.uppsala.se/stod-och-omsorg/god-man-och-forvaltare/som-foralder-ar-du-formyndare/

    Om barnet får pengar genom arv, testamente eller försäkring och beloppet är högre än ett prisbasbelopp ska utbetalaren sätta in pengarna på ett spärrat konto på banken. Detsamma gäller för ersättning från Brottsoffermyndigheten och skadestånd från staten. Om föräldrarna vill ta ut eller omplacera pengarna ska de ansöka om det hos överförmyndarförvaltningen. Kontospärren gäller tills barnet fyllt 18 år och kan inte hävas av överförmyndarnämnden.

  • Wed 30 Jun 2021 22:56
    #4
    Egon den stora skrev 2021-06-30 22:53:56 följande:

    Ett barn får väl inte ens ta emot ett sådant arv på en konto som inte har en överförmyndarspärr? Givetvis kan man unna sig lite extra, men lite gräns måste det ju finnas.

    www.uppsala.se/stod-och-omsorg/god-man-och-forvaltare/som-foralder-ar-du-formyndare/

    Om barnet får pengar genom arv, testamente eller försäkring och beloppet är högre än ett prisbasbelopp ska utbetalaren sätta in pengarna på ett spärrat konto på banken. Detsamma gäller för ersättning från Brottsoffermyndigheten och skadestånd från staten. Om föräldrarna vill ta ut eller omplacera pengarna ska de ansöka om det hos överförmyndarförvaltningen. Kontospärren gäller tills barnet fyllt 18 år och kan inte hävas av överförmyndarnämnden.


    Du har helt rätt. Det är överförmyndaren som tar beslut vad sonens pengar får användas till. 
  • Anonym (Byråk­ratirö­ra)
    Wed 30 Jun 2021 23:00
    #5

    Hur gammal är sonen?

    Som sagt ovan så kommer en omyndig att få överförmyndarspärr och pengarna låsta på konto tills ni kan övertyga överförmyndaren om att ni vill göra nåt vettigt av pengarna för er son.

    Vi fick skaffa brevutlåtande från banken på att vår valda investering hade medelrisk och att det inte var sannolikt att vår son skulle behöva pengarna för sin försörjning fram tills han blir myndig, innan vi fick flytta dem från nollräntekontot bara.

    Så det blir väl er uppgift att övertyga överförmyndaren om att er son behöver ballare dator och ny TV mer än han behöver de pengarna om ett par år, i så fall.

  • Wed 30 Jun 2021 23:12
    #6
    +1

    Kan tillägga att det är ibland en förälders uppgift att vara elaka häxor typ.

    Att man lär dig ett beteende som innebär att man inte köper på sig en massa så fort man får pengar är väldigt bra för framtiden.

  • Wed 30 Jun 2021 23:20
    #7
    -2

    Du vill köpa tre saker (ny bil, sommarstuga och hela huslånet), dessutom mycket mycket dyrare än vad pojken vill köpa. Klart han ska kunna köpa sig sina saker för sina pengar!

    Kanske din man borde spara sina pengar istället för att slösa dem på bil, sommarstuga och hela huslånet; ifall ni skiljer er en dag. De kan ju vara bra för honom att ha på ett eget konto.

  • Anonym (a)
    Thu 1 Jul 2021 00:12
    #8

    Om ni nu har fått flera miljoner kanske ni kan ge sonen dessa saker och låta honom spara sina pengar tills han blir vuxen? Till er själva har ni ju köpt bil och sommarstuga. Kanske sonen då kan få sina önskade prylar?

  • Anonym (F)
    Thu 1 Jul 2021 01:50
    #9

    Köpte ni sommarstuga, bil och löste bolånen med sonens arv? Hur då?

  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Thu 1 Jul 2021 02:39
    #10
    Anonym (F) skrev 2021-07-01 01:50:06 följande:

    Köpte ni sommarstuga, bil och löste bolånen med sonens arv? Hur då?


    Mannen i familjen fick ju flera miljoner, sonen fick 400 000:-


    Det var naturligtvis mannens arv som användes till det du nämner.

Svar på tråden Arv till barn