• Anonym (Läskig)

Barn som dödshotar

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-11 20:36
    Har framkommit att han samlar på knivar som är sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.
    Socialtjänsten är informerade utan åtgärd.

• Svar på tråden Barn som dödshotar
  • Anonym (Moi)

Barn behöver få känna att de är viktigast i världen för någon ibland. Den här pojken är inte viktigast för mamman för hon orkar inte och inte viktigast för pappan för han har andra som står före på prioriteringslistan. Du säger det som att det är självklart att han inte vill flytta från ert gemensamma barn. Som att hon självklart står före pojken. Den här pojken behöver sin pappa så det skriker. Han kanske kommer misslyckas och det kanske går käpprätt iallafall i slutänden, men ska han inte åtminstone försöka?

Ja knivhoten är fruktansvärda, men vad finns det bakom som han försöker säga och har försökt säga i flera år kanske? Är det vem älskar mig?

Håller med om att pappa har ett vägval här. Ge pojken svaret på den ordlösa fråga han ställer på alltmer desperata destruktiva sjuka sätt genom att visa att han älskar honom villkorslöst och prioriterar honom eller vänd honom ryggen.

En förälder går genom eld för sina barn när det krävs. Det brinner inte runt ditt barn, men runt pojken. Ska pappan inte ens göra ett försök att hjälpa honom fast det kostar på?

• Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 22:38:37 följande:

Ja det måste vara jobbigt att ha ett jobbigt bagage och lägga dina egna trauman i knät på andra.

Jag har professionell erfarenhet, inga trauman.
  • Drottningen1970
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 22:46:31 följande:

Mormor brukar även ta ut pojken i skogen för att tälja och elda (vid eldningsplats hoppas jag).har hon gjort sedan han var sju.

Hon är en ofärdig 75 åring som knappt kan gå

Så olämpligt

Va? Låter ju jättemysigt.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Moi) skrev 2021-07-07 10:36:51 följande:

Barn behöver få känna att de är viktigast i världen för någon ibland. Den här pojken är inte viktigast för mamman för hon orkar inte och inte viktigast för pappan för han har andra som står före på prioriteringslistan. Du säger det som att det är självklart att han inte vill flytta från ert gemensamma barn. Som att hon självklart står före pojken. Den här pojken behöver sin pappa så det skriker. Han kanske kommer misslyckas och det kanske går käpprätt iallafall i slutänden, men ska han inte åtminstone försöka?

Ja knivhoten är fruktansvärda, men vad finns det bakom som han försöker säga och har försökt säga i flera år kanske? Är det vem älskar mig?

Håller med om att pappa har ett vägval här. Ge pojken svaret på den ordlösa fråga han ställer på alltmer desperata destruktiva sjuka sätt genom att visa att han älskar honom villkorslöst och prioriterar honom eller vänd honom ryggen.

En förälder går genom eld för sina barn när det krävs. Det brinner inte runt ditt barn, men runt pojken. Ska pappan inte ens göra ett försök att hjälpa honom fast det kostar på?

Han hjälper honom så mycket han kan.

Du har väl ingen aning om hur mycket mamman anstränger sig heller? Du har heller ingen aning om varken mig eller vårt gemensamma barn eller hur? Du vet inte hur vår familjekonstellation ser ut. Vad vi jobbar med? Var och hur vi bor? Om det ens är praktiskt möjligt att göra drastiska lösningar som att ha dubbel boende,vara särbor osv osv

Du vet inget helt enkelt. Du vet att han drog ett olämpligt skämt som skrämde upp hans pappa mfl.

Du och andra vettlösa individer drar växlar så det sjunger.

En del säger att han ska skickas på hem

Andra säger att vi måste separera

Andra pratar om LVU och domstolar
  • Anonym (Läskig)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-07 10:40:00 följande:

Jag har professionell erfarenhet, inga trauman.

I det här fallet så har du inte alla fakta på bordet. Precis som många andra här så har saker helt dragits ut sin kontext och för stora växlar dragits.

Jag har oxå professionell erfarenhet och har arbetat inom socialtjänsten i många år. Jag utger mig inte för att ha alla svar och kränker folk hejdlöst genom idiotförklara dem och kalla föräldrar för kassa om jag har 2 procent av situationen att utgå ifrån. Är det så du arbetar professionellt oxå? Har fördomar mot folk och dömmer? Vilket proffs!
  • Anonym (Psycho)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 07:46:22 följande:

Jag har kännt barnet sedan fyra år tillbaka och han har varit udda. Otrevlig och våldsam och fixerad vid våldsamma tv spel. Så ja det har märkts. Barnet vill bla inte bo hos oss för att pappa är sträng och vill att barnet ska gå i skolan och borsta tänderna.

Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 09:23:33 följande:

Ärligt talat så känner jag mig rädd

Ja socialtjänsten är inkopplad och mamman har insats i form sv familjebehandlare. Åtgärdsprogram i skolan osv. Utredning i höst på gång

Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 07:36:14 följande:

Han har inte gått i skolan på ett och ett halvt år.

Inget fungerar, det är katastrof.

Han bor hos sin mamma som har utmattningssyndrom och är helt slutkörd.

Och oss vill han inte bo hos och skyller allt på pappan för att han skilde sig från mamman för sex år sen. Hans anklagelser stämmer inte överhuvudtaget.

Detta var en sida jag citerade bara. Du har på flera ställen skrivit att ni är rädda, att det är katastrof mer eller mindre och att han inte kan bo varken hos mamman eller pappan.

Så varför är då våra svar och funderingar så käpp rätt åt skogen?

Då var tråden meningslös för oss att lägga tid på iallafall?! Tack för det. Jag tog din tråd på allvar, men det var visst inte så farligt ändå. Lycka till. Jag hoppas pojken får hjälp överhuvudtaget
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 09:26:40 följande:

Ja jag håller med. Hon har inte den orken att vara förälder på heltid. När nu pappa faller bort (efter hotet). Så blir det extra utsatt för pojken.

Jag kan inte ha honom i mitt hem tyvärr som det ser ut.

Han kan inte se att han gjort fel alls.dessutom vägrar han vara här. Han fick ett psykbryt efter att pappan konfronterade honom (lugnt och saklig konfrontation). Oförmåga att se sina egna fel.

Du skriver ju i tråden att du är rädd, att dina barn går före, att det är katastrof. Att mamman inte orkar. Det är ju helt omöjligt att ge råd till någon som talar mot sig själv hela tiden. Vad vill du egentligen få ut av tråden?
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Psycho) skrev 2021-07-07 11:06:27 följande:

Detta var en sida jag citerade bara. Du har på flera ställen skrivit att ni är rädda, att det är katastrof mer eller mindre och att han inte kan bo varken hos mamman eller pappan.

Så varför är då våra svar och funderingar så käpp rätt åt skogen?

Då var tråden meningslös för oss att lägga tid på iallafall?! Tack för det. Jag tog din tråd på allvar, men det var visst inte så farligt ändå. Lycka till. Jag hoppas pojken får hjälp överhuvudtaget

Har inte skrivit att han inte kan bo hos någon?

Tack för input !
  • Xenia
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 20:49:07 följande:
    Eftersom du klippt och klistrat upp ihop allmänna fakta eller ?i det bästa av världar ?som inte är förankrat i verkligheten.

Jag sa att de hade familjebehandling som insats och gick inte in på detaljer.

Om det här fortsätter kan det bli LVU men i Stockholm ska det mycket till för att det ska bli aktuellt. Jag har länge försökt få till att min sambo ska göra en stämning i tingsrätten kring boendet och umgänge och att han ska påtala för socialtjänsten om hur det utvecklar sig. Han har konstant blivit motarbetad av socialtjänsten när han gjort det av familjebehandlare (båda två behandlare).

De menar att han inte kommer vinna i tingsrätten det samt att han måste vara tålmodig med sitt ex och stötta henne och inte göra henne arg eftersom hon inte klarar det. Han kommer inte vinna eftersom barnet motsätter sig att vara med pappa Det är alltså inte bara på grund av bonusfamiljen som han vägrar pappa. Barnet tycker att pappa har för mycket regler och är sträng.
    Sen när bestämmer barn vem de bor hos? Har pojken bestämt i 6 år, alltså sen han var 5 år? Är inte det vanliga att frånskilda föräldar har gemensam vårdnad och kommer överens om hur barnet ska bo (kan men behöver inte vara varannan vecka)?

Tycker att soc låter rätt värdelösa av din beskrivning att döma. Hur kan de veta att pappan kommer att förlora  i tingsrätten? Verkar som de identifierar sig helt med mamman som inte klarar av föräldraskapet. 

Om mamman inte har några regler alls utan bara lyder pojken, klart att pappan har "för många regler" i pojkens ögon då. Beställer knivar åt pojken, låter inte klokt!

Hoppas det är vettigare människor på soc som behandlar orosanmälan.
  • Anonym
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 22:46:31 följande:
    Mormor brukar även ta ut pojken i skogen för att tälja och elda (vid eldningsplats hoppas jag).har hon gjort sedan han var sju.

Hon är en ofärdig 75 åring som knappt kan gå
    Fast det låter ju som en bra aktivitet, så länge de verkligen håller sig till en eldningsplats.

Hur menar du med "ofärdig"?
Svar på tråden Barn som dödshotar