• Anonym (Läskig)

Barn som dödshotar

Vid middagen så ?skojade? min bonusson och sa att ha skulle mörda oss och att han samlar på knivar och har en slaughter practice kniv som han beställt på wish och väntar på. Han är elva åt och vi har haft det ansträngt med honom.

Han mår inte bra och har eventuellt en diagnos.

Han bor hos mamman och hatar bonusfamiljen och har svårt för sin far då han känner sig övergiven.

Ringa soc och göra orosanmälan? Polisanmälan!?

Min 14 åriga dotter blev helt chockad (så även vi).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-11 20:36
    Har framkommit att han samlar på knivar som är sk träningsknivar som inte är lika farliga som knivar. De ser ut som butterfly knivar med slöare egg. Han har dem för att öva på olika manövrar och för att han har motorisk oro. Däremot så lät det på honom när han pratade vid middagen som att kniven han väntade på som kom från ebay var en riktig kniv.
    Socialtjänsten är informerade utan åtgärd.

• Svar på tråden Barn som dödshotar
  • pyssel
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 19:45:58 följande:

Vet du ens vad LVU är?

Jag är själv socionom och min erfarenhet är inte att LVU görs lättvindigt.

Vi kommer att anstränga oss mer i det här.

Första steget är att inte vänta på BUP som har milslånga köer utan träffa privat vård. Min sambo vill inte orosanmäla men jag kommer göra det ändå, har inte något att förlora på det.

Vad är det för en fråga? Varför skulle jag inte veta vad ett omhändertagande enligt LVU är. Om mamman motsätter sig en placering när det spårar ur på riktigt i en överskådlig framtid är det inte alls ett osannolikt scenario, även om det inte görs lättvindigt, placering blir ju dessutom en dyr historia. Om du är socionom borde du också veta att familjebehandling kan vara alltifrån en tämligen torftig insats till ett helt öppenvårdspaket där man arbetar systemiskt med flera insatser och behandlare. Eller du har kanske aldrig arbetat med att utreda och sedan bevilja insatser på området vi talar om här? Det låter ju inte på dig som att det är det senare artilleriet man satt in utan att "mamma har en familjebehandlare". Tunt och det händer ingenting.

Ja, jag tycker också att du ska orosanmäla.
  • Anonym (Psycho)
    pyssel skrev 2021-07-06 19:07:45 följande:

Du menar att du tar den handen ömt när dina första spekulativa sågspån till bidrag är "psykopat" och "skicka på hem"? Jo, där är vi helt eniga i att det säkert känns skönt för TS som anser att akuta insatser från fadern är att "splittra familjen" och "överge" den minsta. Resten får vi sägas vara helt oeniga i. Även att du uttrycker dig som en "expert i en panel som blir lyssnad på".

TS, får inte speciellt mkt vasst i den här tråden, utom för sina dramatiska ordval och "lösningar". Med all rätta får dock båda VH kraftigast kritik för hur de försummar pojken på sina olika vis, men det landar ju inte väl hosTS att pappan får hård kritik.

(Ditt egenuppfunna bildspråk är förresten inte illustrativt och effektfullt, bara... "eget".)

Nu la du en drös med egna värderingar i ditt inlägg här. Om mig, om Ts, om alla andra i tråden.

Tänk om andra inte tänker som dig?! Det finns faktiskt de som inte gör det.
  • Anonym (Psycho)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-06 17:57:38 följande:

Det är ju det som är så befriande på FL. Att man kan tala om för folk att de är dumma i huvudet utan att behöva bli en social paria. Att man kan säga som det är utan att trippa på tå och linda in det som man måste göra om det är släkt, vänner och arbetskamrater. Ställer man en fråga här så får man nog räkna med det. Kan ju ge en hint om vad folk i ens närhet faktiskt tycker och tänker men inte kan säga rent ut. Går således ej att jämföra och förvänta sig samma respons på ett anonymt forum som man skulle få när människor svarar i egenskap av närstående eller professionella.

Vad menar du egentligen? Det är okej att få folk att må dåligt för att det är på nätet? Kan man inte använda forumet till något mer användbart, mer än till en del personers utagerande som de inte får göra i vanliga sociala sammanhang?

Personligen upplever jag detta inte som ett forum för rådgivning längre utan mer ett ställe att visa sin narcissism och bli hyllad för dåligt beteende. Det är vad jag upplever. Men jag tillhör väl kanske inte din kategori av personer antagligen
  • pyssel
    Anonym (Psycho) skrev 2021-07-06 20:12:10 följande:

Nu la du en drös med egna värderingar i ditt inlägg här. Om mig, om Ts, om alla andra i tråden.

Tänk om andra inte tänker som dig?! Det finns faktiskt de som inte gör det.

Vad du projicerar, och fortsätter med svepande ordalag. Det var ju du som tog i från tårna och kallade TS för slagpåse för att i första hand pappan får kritik.
  • Anonym (Läskig)
    pyssel skrev 2021-07-06 20:10:16 följande:

Vad är det för en fråga? Varför skulle jag inte veta vad ett omhändertagande enligt LVU är. Om mamman motsätter sig en placering när det spårar ur på riktigt i en överskådlig framtid är det inte alls ett osannolikt scenario, även om det inte görs lättvindigt, placering blir ju dessutom en dyr historia. Om du är socionom borde du också veta att familjebehandling kan vara alltifrån en tämligen torftig insats till ett helt öppenvårdspaket där man arbetar systemiskt med flera insatser och behandlare. Eller du har kanske aldrig arbetat med att utreda och sedan bevilja insatser på området vi talar om här? Det låter ju inte på dig som att det är det senare artilleriet man satt in utan att "mamma har en familjebehandlare". Tunt och det händer ingenting.

Ja, jag tycker också att du ska orosanmäla.

Eftersom du klippt och klistrat upp ihop allmänna fakta eller ?i det bästa av världar ?som inte är förankrat i verkligheten.

Jag sa att de hade familjebehandling som insats och gick inte in på detaljer.

Om det här fortsätter kan det bli LVU men i Stockholm ska det mycket till för att det ska bli aktuellt. Jag har länge försökt få till att min sambo ska göra en stämning i tingsrätten kring boendet och umgänge och att han ska påtala för socialtjänsten om hur det utvecklar sig. Han har konstant blivit motarbetad av socialtjänsten när han gjort det av familjebehandlare (båda två behandlare).

De menar att han inte kommer vinna i tingsrätten det samt att han måste vara tålmodig med sitt ex och stötta henne och inte göra henne arg eftersom hon inte klarar det. Han kommer inte vinna eftersom barnet motsätter sig att vara med pappa Det är alltså inte bara på grund av bonusfamiljen som han vägrar pappa. Barnet tycker att pappa har för mycket regler och är sträng.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-06 12:17:19 följande:

Du tycker inte att din dotter och ert gemensamma barn har rätt att bo i ett hem där de inte riskerar att få halsen avskuren när som helst?

TS, en soc-anmälan är på sin plats här, gentemot båda familjerna. Ingen av er vuxna klarar av ert föräldraansvar.

Jag tror att du drar på stora trumman här.

Gå och kolla på en skräckfilm istället
  • pyssel
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 20:49:07 följande:

Eftersom du klippt och klistrat upp ihop allmänna fakta eller ?i det bästa av världar ?som inte är förankrat i verkligheten.

Jag sa att de hade familjebehandling som insats och gick inte in på detaljer.

Om det här fortsätter kan det bli LVU men i Stockholm ska det mycket till för att det ska bli aktuellt. Jag har länge försökt få till att min sambo ska göra en stämning i tingsrätten kring boendet och umgänge och att han ska påtala för socialtjänsten om hur det utvecklar sig. Han har konstant blivit motarbetad av socialtjänsten när han gjort det av familjebehandlare (båda två behandlare).

De menar att han inte kommer vinna i tingsrätten det samt att han måste vara tålmodig med sitt ex och stötta henne och inte göra henne arg eftersom hon inte klarar det. Han kommer inte vinna eftersom barnet motsätter sig att vara med pappa Det är alltså inte bara på grund av bonusfamiljen som han vägrar pappa. Barnet tycker att pappa har för mycket regler och är sträng.

Det låter som en mindre kompetent insats. Varför arbetar inte familjebehandlarna hos båda VH? Antingen med att hjälpa pappa att modifiera kraven, om de är för höga. (säger inte att det är så, men det är ett vanligt motsatsförhållande, kanske inte i ert fal dock), alternativt att stötta genom att fler vuxna (behandlarna) normaliserar det pappa säger. Dvs att det inte alls är orimligt det pappa tänker och förväntar och behandlarna stöttar och följer upp genomförandet. Nu låter det mest som att de passiviserar vårdnadshavarna genom att vara undfallande mot mamman för att hon "gör det hon förmår", och överför den förväntan på pappan att han ska förhålla sig så också.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 20:55:57 följande:
    Jag tror att du drar på stora trumman här.

Gå och kolla på en skräckfilm istället
    Verkligen inte. Det är du som inte förstår allvaret. Klaga inte om du vaknar med ett barn färre nästa gång han sover över. Om du ens vaknar.
  • Anonym (Läskig)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-06 21:13:04 följande:

Verkligen inte. Det är du som inte förstår allvaret. Klaga inte om du vaknar med ett barn färre nästa gång han sover över. Om du ens vaknar.

Barnet skämtade. Han riktade sig främst mot sin pappa och mig.

Men ja det är inte normalt alls och något som inte kan gå obemärkt förbi. Skämtet kan vara ettt resultat av dålig koll på sociala koder eller ett sätt att få uppmärksamhet. Det kan även vara för att få igång en reaktion och tänkt som ett latent hot.

Han kan vara psykopat men det kan även bero på tex autismspektrumstörning eller trotssyndrom. Det skulle även kunna vara på grund av stark ilska.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Läskig) skrev 2021-07-06 21:18:15 följande:
    Barnet skämtade. Han riktade sig främst mot sin pappa och mig.

Men ja det är inte normalt alls och något som inte kan gå obemärkt förbi. Skämtet kan vara ettt resultat av dålig koll på sociala koder eller ett sätt att få uppmärksamhet. Det kan även vara för att få igång en reaktion och tänkt som ett latent hot.

Han kan vara psykopat men det kan även bero på tex autismspektrumstörning eller trotssyndrom. Det skulle även kunna vara på grund av stark ilska.
    Dåligt skämt isf. Särskilt som ni vet att han samlar på knivar. BUP har en del att ta itu med hos den pojken, det är tydligt, vad det än är som är fel.
Svar på tråden Barn som dödshotar