• Anonym (Lisa)

    Pussa 12-åring son på munnen?

    Hej!

    Jag har varit ihop med min partner i snart 3 år och när vi träffades tyckte jag möjligen att det var lite udda att han pussar sin då 9-årige son på munnen. Nu när sonen år 12 år börjar det kännas så obehagligt. Vi bor inte ihop, så jag skulle inte kalla mig bonusmamma och det känns fel att försöka bestämma över dem.

    Hur ska jag göra? Jag vill helst inte pussa min partner alls när jag sett dem pussas. Ska jag helt enkelt glida undan när puss närmar sig eller ska jag helt enkelt förklara hur det känns för mig och se om det leder till att han slutar pussa sin son?

    Sonen är ju i den åldern när han ska börja pussa jämnåriga tänker jag.

    Jag pussar inte mina döttrar som är 5 och 8 år på munnen. Det betyder inte att vi inte är kramiga och nära förstås, men just pussarna tycker jag är reserverade för min partner.

    Kan också tilläggas att min partner inte vill kyssas, vilket också ställer till det i mitt huvud; jag och sonen har liksom samma nivå av intimitet med munnen.

  • Svar på tråden Pussa 12-åring son på munnen?
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 07:38:43 följande:

    Fast kariesbakterier överförs nästan alltid från en förälder, ofta för att man slickar på barnet sked eller napp. Jag är tandläkare så det är inget jag hittar på.


    Googlade och fick bekräftat. De bakterier som orsakar karies finns naturligt i munhålan hos vuxna
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (xccr) skrev 2021-07-16 07:20:28 följande:

    Jag trodde att karies uppstod pga kolhydrater och att det efter intag av främst spannmål och socker, skapade en bakterie som orsakar karies pga små kvarvarande fragment av matrester och dryck mellan tänderna.

    .

    Trodde verkligen inte att det var något som kunde smitta från person till annan. Det måste vara ny forskning från detta milleniet för har aldrig hört talas om smittande av karies någonsin. Och tyckte jag var helt okej påläst om munhälsa, fast kunskapen förvärvades innan -00.

    Så.. största tok på fl är ju jag då

    (Tycker fortfarande att det låter märkligt)


    För att man ska få karies krävs rätt bakterier, snabba kolhydrater i frekvent intag, för rengöring och för lite fluorid. Det är många faktorer som samverkar.
  • Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 07:41:29 följande:
    Vi ses knappt med barnen längre. Jag har satt ner foten och sagt att jag inte vill ta med barnen hem till honom eftersom det känns lite skadligt.
    Ja det var väldigt klokt! Men tänk på framtiden, ni kommer ju aldrig kunna ha en normal relation. Är det inte bara så att du slösar din tid med honom?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2021-07-16 08:00:05 följande:

    Ja det var väldigt klokt! Men tänk på framtiden, ni kommer ju aldrig kunna ha en normal relation. Är det inte bara så att du slösar din tid med honom?


    Vad är en normal relation? Måste man sammanfoga barnen?
  • Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 08:30:18 följande:
    Vad är en normal relation? Måste man sammanfoga barnen?
    I en normal relation trycker man inte ner de i sin omgivning, han gör det mot sina egna barn och det är illa nog. Sedan gör han det mot DINA barn också, och det är helt oförlåtligt! Om han inte redan försöker med samma metoder mot dig så är det bara en tidsfråga.

    Sammanfoga barnen, hur menar du då? Ska ni aldrig ha gemensamma familjemiddagar, fira jul tillsammans, fira födelsedagar...? Ska era barn aldrig känna att ni alla, vuxna och bådas barn, är en enhet? Det går så klart att vara särbos resten av livet och aldrig göra nåt gemensamt, annat än mellan er två vuxna, men en man som beter sig som honom går helt bort i vilket fall pga hans personlighet.
  • Anonym (Elsa)

    Det stora problemet verkar ju vara hur han behandlar sina och dina barn, inte pussarna (om det inte är så att pojken är motvillig till dessa).

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-07-16 09:04:35 följande:

    Det stora problemet verkar ju vara hur han behandlar sina och dina barn, inte pussarna (om det inte är så att pojken är motvillig till dessa).


    Ja, det har du rätt i. Är det rimligt att tro att han kan förändras?
  • Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 09:30:04 följande:
    Ja, det har du rätt i. Är det rimligt att tro att han kan förändras?
    Helt orimligt. Han saknar självinsikt som är första steget till förändring. Utöver det tar det lång tid av egenarbete eller terapi, kan ta många år. Och de flesta vuxna förändrar personlighet otroligt lite och långsamt. Tyvärr förutspår jag att han aldrig kommer bli särskilt mycket bättre än han är nu. Och oavsett, en relation ska bygga på hur en person är här och nu, inte hur han kanske en dag i framtiden möjligen skulle kunna bli. Livet är för kort för att spela bort sina år på så oerhört svaga grunder.
  • Anonym (Laina)

    Har bara läst trådstarten. Till TS, jag tycker inte alls om det här med att pussa sina barn på munnen för det känns först och främst gränslöst och tänker folk inte på munherpes eller andra sjukdomar?

    Har ett bonusbarn på 20 som brukar pussa sin mamma på munnen, det här försöker bonus göra på mina barn också men jag säger ifrån. Pussa på kinden och krama när barnen själva vill är min filosofi.

  • Anonym (zzz)
    Anonym (xccr) skrev 2021-07-16 07:20:28 följande:
    Jag trodde att karies uppstod pga kolhydrater och att det efter intag av främst spannmål och socker, skapade en bakterie som orsakar karies pga små kvarvarande fragment av matrester och dryck mellan tänderna.
    .
    Trodde verkligen inte att det var något som kunde smitta från person till annan. Det måste vara ny forskning från detta milleniet för har aldrig hört talas om smittande av karies någonsin. Och tyckte jag var helt okej påläst om munhälsa, fast kunskapen förvärvades innan -00.

    Så.. största tok på fl är ju jag då

    (Tycker fortfarande att det låter märkligt)
    Så bara för att du inte hört om saken så är det märkligt? Tror du att du har hört talas om precis allt i hela världen? 

    Men bra att du insett nu, man lär så länge man lever Flört
  • Anonym (zzz)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 08:30:18 följande:
    Vad är en normal relation? Måste man sammanfoga barnen?
    Ska ni bo ihop tex så blir det väl konstigt när barnen ska komma på besök (alltså när de själva har flyttat hemifrån), om de vet att de i princip inte kunde komma nu pga denne märklige man? De kanske inte ens vill hälsa på dig för att du valt mannen. 
    Men ska ni enbart vara särbo så kan det funka så som ni gör, och även efter barnen flyttat hemifrån. 

    Rent spontant har jag svårt att se hur man kan vara intresserad, t.o.m älska någon, som beter sig så illa mot barn. Det skulle så att säga svärta ner min syn på personen. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (zzz) skrev 2021-07-16 12:12:05 följande:

    Ska ni bo ihop tex så blir det väl konstigt när barnen ska komma på besök (alltså när de själva har flyttat hemifrån), om de vet att de i princip inte kunde komma nu pga denne märklige man? De kanske inte ens vill hälsa på dig för att du valt mannen. 

    Men ska ni enbart vara särbo så kan det funka så som ni gör, och även efter barnen flyttat hemifrån. 

    Rent spontant har jag svårt att se hur man kan vara intresserad, t.o.m älska någon, som beter sig så illa mot barn. Det skulle så att säga svärta ner min syn på personen. 


    Du sätter ord på det jag känner. Någonting inom mig dog när han började uttrycka att min ena dotter är fel. Det gjorde mig ledsen och byggde en mur.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (xccr) skrev 2021-07-16 07:20:28 följande:
    Jag trodde att karies uppstod pga kolhydrater och att det efter intag av främst spannmål och socker, skapade en bakterie som orsakar karies pga små kvarvarande fragment av matrester och dryck mellan tänderna.
    .
    Trodde verkligen inte att det var något som kunde smitta från person till annan. Det måste vara ny forskning från detta milleniet för har aldrig hört talas om smittande av karies någonsin. Och tyckte jag var helt okej påläst om munhälsa, fast kunskapen förvärvades innan -00.

    Så.. största tok på fl är ju jag då

    (Tycker fortfarande att det låter märkligt)
    Men alltså, en bakterie kan inte plötsligt "bildas". Den måste få sitt DNA någonstans ifrån!

    P.S. fluglarver "bildas" inte heller i ruttet kött! (Det kommer flugor och lägger ägg, de attraheras av lukten.) Jag hade faktiskt en arbetskamrat som trodde detta dock, och hon verkade i övrigt normalbegåvad. 
  • Anonym (Erki)
    SweeneyToad skrev 2021-07-16 17:07:12 följande:

    Två vuxna män eller två vuxna kvinnor, är det okej också? Eller är du en sådan äcklig homofob?


    Är du en sån där äcklig pedofil?
  • SweeneyToad
    Anonym (Erki) skrev 2021-07-16 19:05:51 följande:
    Är du en sån där äcklig pedofil?
    Hur kom du fram till den där konstiga slutsatsen?  
  • Anonym (xccr)
    Anonym (zzz) skrev 2021-07-16 12:08:46 följande:

    Så bara för att du inte hört om saken så är det märkligt? Tror du att du har hört talas om precis allt i hela världen? 

    Men bra att du insett nu, man lär så länge man lever 


    Nej jag har aldrig trott att jag är allvetande. Men klart saker som låter verkligt konstigt och kommer från ett forum blir märkligt för just mig om jag inte hört om det förr. Tror nog du också ifrågasätter eller vill ha länkar för vissa påståenden ibland? Sunt internetbeteende att inte svälja allt. Men på dig låter det som att det är fel.

    Dessutom skrev ju både sextiotalist och tandläkaren att kariesbakterier även förekommer naturligt i munhålan, det jag lärt mig en gång. Fler samverkande faktorer alltså.
  • Anonym (xccr)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-16 14:12:17 följande:

    Men alltså, en bakterie kan inte plötsligt "bildas". Den måste få sitt DNA någonstans ifrån!

    P.S. fluglarver "bildas" inte heller i ruttet kött! (Det kommer flugor och lägger ägg, de attraheras av lukten.) Jag hade faktiskt en arbetskamrat som trodde detta dock, och hon verkade i övrigt normalbegåvad. 


    Ha ha nej det där med fluglarver visste jag förstås.

    Men mina föräldrar har aldrig pussat mig eller brorsan på munnen och jag hade massor av hål som ung. Brorsan inga. Trots föräldrar som var noga med tandborstning. En av våra föräldrar har ofta hål och den andra har haft ett el två hål i vuxen ålder. Så det förekomsten av karies måste vara ärftligt också. Och karies förekommer nog naturligt i munhålan även hos barn.

    Fortfarande så är ju smittande av karies inte enda orsaken till hål.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-07-16 09:04:35 följande:
    Det stora problemet verkar ju vara hur han behandlar sina och dina barn, inte pussarna (om det inte är så att pojken är motvillig till dessa).
    Det har du rätt i.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (xccr) skrev 2021-07-19 16:54:29 följande:
    Ha ha nej det där med fluglarver visste jag förstås.

    Men mina föräldrar har aldrig pussat mig eller brorsan på munnen och jag hade massor av hål som ung. Brorsan inga. Trots föräldrar som var noga med tandborstning. En av våra föräldrar har ofta hål och den andra har haft ett el två hål i vuxen ålder. Så det förekomsten av karies måste vara ärftligt också. Och karies förekommer nog naturligt i munhålan även hos barn.

    Fortfarande så är ju smittande av karies inte enda orsaken till hål.
    Det förekommer "naturligt" på grund av att någon har smittat barnet. Om man skulle göra ett hemskt experiment, där ett barn uppfostrades hundra procent hygieniskt - alla som kommer i närheten måste ha munskydd och spritade händer, ingen får stoppa något i barnets mun som har varit i konfakt med någon annan människas saliv (bestick, napp, godiklubba, glass, ett finger) o.s.v. - så skulle det barnet säkert få psykiska skador. Men karies skulle det inte få. För kariesbakterierna kan inte komma till barnets mun inne i livmodern, det finns ingen möjlighet. De måste ha kommit dit senare, från en annan människa. 

    Utan kariesbakterier kan det inte bli några hål i tänderna. Om inte någon sjuk tandläkare BORRAR upp hål i barnets mun!

    Ja, man kan ha olika motståndskraftig emalj, och detta kan vara både genetiskt betingat och ett resultat av hur mycket flour man tillför. Borstar man varje tand längre tid med flourtandkräm, så hinner mer flour tas upp. Vissa tar också munsköljmedel med flour efter tandborstningen. 
Svar på tråden Pussa 12-åring son på munnen?