• TotteE
    Tue 20 Jul 2021 09:32
    4030 visningar
    86 svar
    86
    4030

    Borde rösträttsåldern höjas?

    Idag går ju de flesta artonåringar fortfarande i skolan.

    På mor och farföräldrarnas tid hade ju de flesta vid arton års ålder hunnit jobba i flera år redan. Då blev man myndig vid 21. Idag bor ungdomar hemma till efter 25 och tar sig ut på arbetsmarknaden långt senare än tidigare generationer. Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde rösträttsåldern höjas?
  • Thu 29 Jul 2021 09:17
    #74
    +1
    Embla twopointoh skrev 2021-07-29 00:57:18 följande:
    Det är inte så svart-vitt som du vill påskina.

    skolvarlden.se/artiklar/friskolor-ger-mer-generosa-betyg
    Läs denna artikel. 
    www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/engelska-skolan-och-kunskapsskolan-leder-gladjebetygsligan

    Så här fungerar den marknadsskola som M, KD och övriga borgerliga partier införde i början av 1990 talet. Ett system som idag stödjs av Sverigedemokraterna.

    Andra länder som tittat närmare på Sveroges system blir förskräckta och det finns därför inget annat land i världen som har följt efter Sveriges exempel. Det är inte svårt att förstå varför.. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thu 29 Jul 2021 09:27
    #75
    +1

    Den här artikeln är intressant:

    www.dn.se/kultur/darfor-blir-finlandare-forfarade-av-den-svenska-skolan/



    - - - - -


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • En blå väljar­e
    Thu 29 Jul 2021 10:00
    #76
    -1
    KillBill skrev 2021-07-29 00:36:27 följande:
    Om det vore så väl att resultaten verkligen var bättre men nu finns det bevis på att det i stor skala delas ut glädjebetyg i de fristående skolorna och många gymnasieskolor vittnar om att elever från friskolor inte har tillräckligt kunskapsnivå på gymnasiet (definitivt inte i linje med vad deras betyg säger).
    Du sjunker lägre och lägre.

    Utifrån egen erfarenhet kan jag meddela att elever från kommunala skolor som ligger i topp släpper ut massvis kunskapsbefriade elever med rena rama glädjebetygen. Antalet F borde ha haglat. Men icke.

    Och ja, resultaten i pisa visar att friskolorna presterar klart bättre.

    www.varldenidag.se/nyheter/fyra-av-tio-svt-och-sr-lutar-at-vanster/repubv!5ZyCe1SyMsCV9mmy1Yb9cQ/


  • En blå väljar­e
    Thu 29 Jul 2021 10:02
    #77
    KillBill skrev 2021-07-29 09:17:22 följande:
    Läs denna artikel. 
    www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/engelska-skolan-och-kunskapsskolan-leder-gladjebetygsligan

    Så här fungerar den marknadsskola som M, KD och övriga borgerliga partier införde i början av 1990 talet. Ett system som idag stödjs av Sverigedemokraterna.

    Andra länder som tittat närmare på Sveroges system blir förskräckta och det finns därför inget annat land i världen som har följt efter Sveriges exempel. Det är inte svårt att förstå varför.. 


    S har nu regerat i 7 år. De kan inte skylla ifrån sig på tidigare regering. Detta är S skola som du kritiserar.

    Personligen tycker jag det är bra att man som förälder kan välja något annat än den bedrövliga kommunala skolan.
  • Thu 29 Jul 2021 10:56
    #78
    +1
    En blå väljare skrev 2021-07-29 10:02:15 följande:
    S har nu regerat i 7 år. De kan inte skylla ifrån sig på tidigare regering. Detta är S skola som du kritiserar.

    Personligen tycker jag det är bra att man som förälder kan välja något annat än den bedrövliga kommunala skolan.

    Du har alltså inte förstått det parlamentariska läget? Partier som SD, M och KD tillsammans med C och L blockerar regeringens möjligheter att göra något åt grundproblemen med marknadsskolan. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thu 29 Jul 2021 11:02
    #79
    +1
    En blå väljare skrev 2021-07-29 10:00:17 följande:
    Du sjunker lägre och lägre.

    Utifrån egen erfarenhet kan jag meddela att elever från kommunala skolor som ligger i topp släpper ut massvis kunskapsbefriade elever med rena rama glädjebetygen. Antalet F borde ha haglat. Men icke.

    Och ja, resultaten i pisa visar att friskolorna presterar klart bättre.

    www.varldenidag.se/nyheter/fyra-av-tio-svt-och-sr-lutar-at-vanster/repubv!5ZyCe1SyMsCV9mmy1Yb9cQ/
    Du har fel. OECD som ligger bakom PISA kontaterar tvärtom att kommunala skolor presterar bättre än friskolorna. 

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thu 29 Jul 2021 11:44
    #80
    KillBill skrev 2021-07-29 11:02:32 följande:
    Du har fel. OECD som ligger bakom PISA kontaterar tvärtom att kommunala skolor presterar bättre än friskolorna. 
    Där står det att efter att de "justerar för socioekonomiska faktorer" så är kommunala eleverna bättre. Hur gör man det på ett icke godtyckligt sätt? Om man inte justerar, presterar privata elever bättre än kommunala? Varför låter man inte resultaten vara som de är? Ger det verkligen det en rättvis bild att först justera för ditten och datten?
  • Thu 29 Jul 2021 11:50
    #81
    Embla twopointoh skrev 2021-07-29 11:44:02 följande:

    Där står det att efter att de "justerar för socioekonomiska faktorer" så är kommunala eleverna bättre. Hur gör man det på ett icke godtyckligt sätt? Om man inte justerar, presterar privata elever bättre än kommunala? Varför låter man inte resultaten vara som de är? Ger det verkligen det en rättvis bild att först justera för ditten och datten?


    Det är vedertaget inom skolforskning att ta hänsyn till socioekonomiska faktorer. ORCDs analys hade inte varit vetenskapligt om de bortsett från socioekonomiska faktorer.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thu 29 Jul 2021 12:00
    #82
    KillBill skrev 2021-07-29 00:36:27 följande:
    Om det vore så väl att resultaten verkligen var bättre men nu finns det bevis på att det i stor skala delas ut glädjebetyg i de fristående skolorna och många gymnasieskolor vittnar om att elever från friskolor inte har tillräckligt kunskapsnivå på gymnasiet (definitivt inte i linje med vad deras betyg säger).
    Jag vet flera ungdomar i kommunal skola som fått Godkänt i ämnen, främst matte, svenska och engelska, fast de egentligen inte borde ha fått det, som sedan hade stora problem på gymnasiet (jag har dessutom fyra gymnasielärare i närmsta bekantskapskretsen, tre i kommunal, en i friskola, som vittnar om detta). Jag inser att detta är anekdotisk bevisföring, men även kommunala skolor har press på sig att få bra resultat, ibland för att rektor har politiska ambitioner och/eller vill ha fina siffror på skolan under hans/hennes ledning (svågern, som är gymnasielärare fick några av sina satta IG ändrade till G av den ambitiöse rektorn), ibland för att skolorna saknar resurser för de svagare eleverna och släpper igenom dem för att "bli av med problemet".

    Läraren jag känner som jobbar i friskola, jobbande många år kommunalt i olika skolor. Hon uttrycker det som att skolledningen förväntade sig att lärarna skulle trolla fram studiero, hög närvaro och bra resultat, och när elever misslyckades lades all skuld på läraren. Hon säger att det bästa som hänt henne var att byta jobb till friskola, där hon som lärare respekteras av både elever och ledning, det råder studiero, och bytet räddade henne från att gå in i väggen.

    Kommunala skolor som är dåliga får fortsätta ändå. Friskolor som är dåliga läggs ned efter en tid. Och Skolinspektionen har högre krav på friskolorna, inofficiellt, naturligtvis, vittnar min vän om.
  • Thu 29 Jul 2021 12:01
    #83
    KillBill skrev 2021-07-29 11:50:51 följande:
    Det är vedertaget inom skolforskning att ta hänsyn till socioekonomiska faktorer. ORCDs analys hade inte varit vetenskapligt om de bortsett från socioekonomiska faktorer.
    Okej.
  • Thu 29 Jul 2021 12:23
    #84
    KillBill skrev 2021-07-29 09:17:22 följande:
    Läs denna artikel. 
    www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/engelska-skolan-och-kunskapsskolan-leder-gladjebetygsligan

    Så här fungerar den marknadsskola som M, KD och övriga borgerliga partier införde i början av 1990 talet. Ett system som idag stödjs av Sverigedemokraterna.

    Andra länder som tittat närmare på Sveroges system blir förskräckta och det finns därför inget annat land i världen som har följt efter Sveriges exempel. Det är inte svårt att förstå varför.. 


    Fast det där med betygssättning ÄR svårt. Det är en stötesten även i kommunala skolor om hur man får så objektiva betyg som möjligt. Att elever i en skola får lika höga betyg i musik och bild ser jag som inte det minsta konstigt, då dessa ämnen i hög grad bygger på subjektiv bedömning. Dessutom, ska alla skolor, kommunala som fria, förväntas anpassa sig efter vad specialskolor ger för betyg? Hur ska man på ett genomförbart sätt kunna bedöma kvaliteten på musikundervisningen i en "vanlig" skola och ge betyg i relation till en som är inriktad på musik? Nej, de där bilderna/artiklarna som förfäras över resultatet i musik och bild ser jag bara som ett sätt att gripa varje halmstrå för att föra fram sin egen syn på friskolor kontra kommunala.

    Man kommer såklart inte ifrån att betygssättning är subjektiv, men vissa ämnen är mer subjektiva än andra till sin natur. Matte och fysik är mycket lättare att ha en allmängiltig bedömning för än till exempel samhällskunskap och musik. Betygskriterierna är luddiga i de flesta ämnen, det går inte att komma ifrån.
  • theoth­erone
    Thu 29 Jul 2021 14:46
    #85

    Ahem, den här tråden handlar om huruvida rösträttsåldern ska höjas eller inte. Den handlar inte om den svenska skolpolitiken.

    Jag tycker inte man ska höja (eller sänka) åldern för röstberättigande. Inte heller att man ska sänka 4%-spärren för att komma in i riksdagen. De som anser det gör det oftast enbart av egoistiska antidemokratiska skäl, dvs att "Det där partiet som jag inte gillar och som just nu ligger på drygt 4% skulle åka ur om vi sänkte spärren, och det tycker jag är bra", och inser inte att om några år är det kanske partiet man själv gillar som ligger på 4%, och då vill man absolut inte att spärren ska sänkas! Denna kortsiktighet och extrema partiskhet ska vi naturligtvis inte ha i politiken.

    Däremot tycker jag nog att rösträtt borde vara förenat med såväl förpliktelser som med rättigheter. Jag har personligen lite svårt för att personer helt utan koll och verklighetsförankring har samma inflytande över politiken som någon som är djupt insatt i de svåra samhällsfrågorna. Men det är ju precis det vår representativa demokrati är uppbyggd kring, dvs att vi ovetande pöbel (undertecknad inräknad) röstar fram personer som har bättre koll än vad vi har. Riksdagens sammansättning är sedan konstruerad så att partier måste kunna samarbeta kring de svåra frågorna, för som vi alla vet är ett gruppbeslut där kompromisser är involverat nästan alltid bättre än den enskilda personens.

  • Thu 29 Jul 2021 15:22
    #86
    theotherone skrev 2021-07-29 14:46:10 följande:

    Ahem, den här tråden handlar om huruvida rösträttsåldern ska höjas eller inte. Den handlar inte om den svenska skolpolitiken.

    Jag tycker inte man ska höja (eller sänka) åldern för röstberättigande. Inte heller att man ska sänka 4%-spärren för att komma in i riksdagen. De som anser det gör det oftast enbart av egoistiska antidemokratiska skäl, dvs att "Det där partiet som jag inte gillar och som just nu ligger på drygt 4% skulle åka ur om vi sänkte spärren, och det tycker jag är bra", och inser inte att om några år är det kanske partiet man själv gillar som ligger på 4%, och då vill man absolut inte att spärren ska sänkas! Denna kortsiktighet och extrema partiskhet ska vi naturligtvis inte ha i politiken.

    Däremot tycker jag nog att rösträtt borde vara förenat med såväl förpliktelser som med rättigheter. Jag har personligen lite svårt för att personer helt utan koll och verklighetsförankring har samma inflytande över politiken som någon som är djupt insatt i de svåra samhällsfrågorna. Men det är ju precis det vår representativa demokrati är uppbyggd kring, dvs att vi ovetande pöbel (undertecknad inräknad) röstar fram personer som har bättre koll än vad vi har. Riksdagens sammansättning är sedan konstruerad så att partier måste kunna samarbeta kring de svåra frågorna, för som vi alla vet är ett gruppbeslut där kompromisser är involverat nästan alltid bättre än den enskilda personens.


    Jaså, vet "vi alla" det? Vi fick lära oss redan på Samhällskunskapen i gymnasiet att nackdelen med gruppbeslut och att ha massa kompromisser är att det troligen ger en svag regering med allt vad det innebär; dels kan allt ta onödigt lång tid, att ingen blir riktigt nöjd, och att kompromisser ibland ger en lösning som inte är bra för någon och att småpartier får oproportionellt stort inflytande.

    Det finns för- och nackdelar med olika system, helt enkelt, och jag tycker inte att man kan slå fast att just systemet med många partier och massa kompromisser skulle vara bättre än något annat.
Svar på tråden Borde rösträttsåldern höjas?