• Freddy1202

    Blir sur när pappan gör planer

    Jag och min sambo har en son på 8 månader. Vi är i det stora hela väldigt lyckliga, men jag blir så otroligt ledsen, avundsjuk och känner mig ensam när min sambo gör planer på helgen. Han jobbar och försöker balansera jobb, föräldraliv och socialt liv så gott han kan. Han pratar med mig om när jag vill ha egentid och försöker göra det ?jämt? mellan oss, men enda blir jag så otroligt sur när han ska iväg på fest en av kvällarna. Jag kan själv inte vara iväg längre tid då jag ammar och samsover med barnet (sambon sover på soffan när han dricker). Känner mig låst med mitt barn och vill typ att min sambo inte ska iväg då jag inte får göra det, men samtidigt tycker jag han förtjänar att få ha lite kul och slappna av. Hjälp mig få lite perspektiv och tips på hur jag kan ändra mitt tankesätt så jag slutar bli sur och tvär varje vecka när vi planerar inför helgen!

  • Svar på tråden Blir sur när pappan gör planer
  • Anonym (M)
    Anonym (Suck) skrev 2021-07-28 11:00:16 följande:

    Vakna upp, vi lever inte i ett u-land. Ersättning är precis lika bra, för ett barn i Sverige spelar det ingen som helst roll.


    Vakna upp själv och fatta att amning är så mycket mer än mat!
  • Anonym (M)
    Anonym (Silla) skrev 2021-07-28 11:25:39 följande:

    Nej men om amningen gör att mamman känner sig låst och att förhållandet till pappan blir sämre så kanske det är dags att gå över till annan föda vid 8 månader. Det är inte näringsriktigt att helamma en 8 månaders. Tror man det så bör man läsa på lite mer innan man skaffar barn


    Så ts helammar? Så bra att du vet det. Det är jävligt bra att delamma vid 8 månader. Spån.
  • Anonym (Q)
    Phalaenopsis skrev 2021-07-28 15:44:53 följande:

    Tyvärr så spelar det stor roll var man bor. WHO valde av politiska skäl att ge samma rekommendationer till hela världen, trots att förutsättningarna är väsensskilda. Bor man i ett u-land med smutsigt vatten är amning livräddande. Har man ett fullgånget barn, rent vatten och råd med ersättningen så spelar det ingen större roll. Trots Sveriges önskan om att vara WHO-bäst-i-klassen. Bröstmjölk är barnmat, inte magisk. Tvärtom riskerar barnet järnbrist ifall det inte får tillräckligt med ?vanlig mat? efter sex månader.

    lakartidningen.se/debatt-och-brev/2011/08/whos-amningsrekommendation-oetisk-i-utvecklade-lander/


    Fast nu skrev personen att ersättning är precis lika bra som modersmjölk och det är fel. Modersmjölk är bättre än ersättning (än så länge) när det kommer till exempelvis antikroppar och stärkande av immunförsvaret (oligosackarider). Det är nog det som personen står undrande över; hur man kan anse att ersättning är lika bra som modersmjölk när modersmjölk ger så mycket mer än ersättning?
  • Anonym (Silla)
    Anonym (M) skrev 2021-07-28 19:32:04 följande:

    Så ts helammar? Så bra att du vet det. Det är jävligt bra att delamma vid 8 månader. Spån.


    Varför är du så djävla otrevlig? Hellre dum än elak!
  • IQfiskpinne

    Att du är arg och besviken är inte konstigt, att du ska ha nya perspektiv förstår jag inte?


    Du kommer inte amma för evigt så när de sex månaderna är slut så är det väl din tid att ta igen? Förklara för killen att du också kommer vara borta varje helg när du slutat amma för att ta igen helgerna nu och se hur han reagerar.

  • Beaniee

    Jag förstår din känsla helt och hållet! 


    Mitt ex fick inte dricka alkohol, göra benböj på gymmet etc när jag var gravid, inte göra något jag inte fick göra för att göra honom medveten om att föräldraskapet. Jag valde bort amning för det finns INGA vetenskapliga bevis för att amming är nödvändig för barn välmående. Om du inte bor i Afrika. 


    Jag krävde att vi skulle ta varannan natt för jag ville inte bli bunden hemma som en primär-förälder. Det var jobbigt i bland att släppa taget, fylld med hormoner men samtdigit har det gett dotterns pappa självfortroendet och en given roll som föräldrer. 


    Du och pappan har precis lika stort ansvar för barnet. Ta inte på dig rollen som första förälder. Dela över 50% av ansvaret. Barn behöver inte en moder mer än en fader i det moderna samhället! Så ta inte på dig det! 


     


    Blanda flaskan, klä på dig din favoritklänning och ring dina vänninor  för en middag på stan och lämna barnet till en precis lika kompetent förälder som dig själv! 


     

  • Beaniee
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-07-28 09:36:05 följande:
    Så man ska prioritera alkohol före att ge sitt barn näringsriktig föda...? Med den inställningen ska man inte ens skaffa barn.
    Men kära vän,, kanske dags att kliva in i 2020 talet. Menar du att flaskan inte är näringsrik? eller vill du bara komma med förlegade pekpinnar?
  • Beaniee
    Anonym (Q) skrev 2021-07-28 19:48:34 följande:
    Fast nu skrev personen att ersättning är precis lika bra som modersmjölk och det är fel. Modersmjölk är bättre än ersättning (än så länge) när det kommer till exempelvis antikroppar och stärkande av immunförsvaret (oligosackarider). Det är nog det som personen står undrande över; hur man kan anse att ersättning är lika bra som modersmjölk när modersmjölk ger så mycket mer än ersättning?

    Det finns absolut 0 vetenskapliga bevis för att ammning skulle ge anitkroppar el stärka immunförsvaret med amming. Sluta sprid antifeminsitisk propagandra och ge kvinnor som inte kan amma skuld. 


    Ammning är ingen förutsättning för friska barn! 


    Att slippa ammning är en förutsättning för friska mammor!!

  • Anonym (Sara)

    Men chilla lite, sonen är 8 månader. Det går jättefort, han blir 1 år, 1,5, 2 år. Amningen är snart ett minne blott och pappan kan var FL och steppa upp på helgerna. Just nu är du låst av amningen, men din tid kommer.

  • Anonym (N)
    Freddy1202 skrev 2021-07-28 09:23:07 följande:

    Jag och min sambo har en son på 8 månader. Vi är i det stora hela väldigt lyckliga, men jag blir så otroligt ledsen, avundsjuk och känner mig ensam när min sambo gör planer på helgen. Han jobbar och försöker balansera jobb, föräldraliv och socialt liv så gott han kan. Han pratar med mig om när jag vill ha egentid och försöker göra det ?jämt? mellan oss, men enda blir jag så otroligt sur när han ska iväg på fest en av kvällarna. Jag kan själv inte vara iväg längre tid då jag ammar och samsover med barnet (sambon sover på soffan när han dricker). Känner mig låst med mitt barn och vill typ att min sambo inte ska iväg då jag inte får göra det, men samtidigt tycker jag han förtjänar att få ha lite kul och slappna av. Hjälp mig få lite perspektiv och tips på hur jag kan ändra mitt tankesätt så jag slutar bli sur och tvär varje vecka när vi planerar inför helgen!


    Du och fin partner måste komma överens om hur ofta det är rimligt att hitta på saker själv och vilka tider. Här med 3:e barnet påväg får faktiskt min partner välja ut det han helst vill göra om det tar längre tid än några timmar (främst för barnen saknar han speciellt vid nattning). Både jag och min partner är medvetna att det sociala livet inte alltid kan innebära öl med polarna utan kanske en fika hemma hos varandra och då främst hos den med barn. Och sen så behöver man inte planera varje helg heller. Men prata med din partner och kom överens så kommer det kännas bättre.
  • Räkan77

    Umgås ni med varandra på vardagskvällarna? Vet vissa nyblivna föräldrar som delade upp tiden med bebisen så mycket att de typ aldrig umgicks med varandra på kvällarna. Det blir ju inte heller så bra.

    Ni behöver hitta sociala sammanhang där ni kan umgås som familj och som tillfredsställer båda föräldrarnas sociala behov. Tex familjemiddagar med vänner där ni vuxna fortsätter umgås när barnen somnar. För många små barn funkar det att somna i vagn eller i någons sovrum och så kan man umgås ett par timmar till. Man får ju vara beredd på att nåt barn vaknar och att det ibland inte funkar så man får åka hem. Men det är ju sånt som händer.

  • Anonym (S)
    Beaniee skrev 2021-07-29 21:54:43 följande:

    Det finns absolut 0 vetenskapliga bevis för att ammning skulle ge anitkroppar el stärka immunförsvaret med amming. Sluta sprid antifeminsitisk propagandra och ge kvinnor som inte kan amma skuld. 

    Ammning är ingen förutsättning för friska barn! 

    Att slippa ammning är en förutsättning för friska mammor!!


    Tycker nog att du ska sluta så tvivel hos folk. Bröstmjölken anpassar sig efter barnet, exempelvis så att om barnet blir sjukt så får de fler vita blodkroppar och antikroppar via den. Den är även olika för varje barn, även för syskon. Ersättning är idag fantastiskt bra, kanske även fetare och mer mättande, men den är inte unikt skapad för just ditt barn och innehåller inte lika många sorters proteiner som bröstmjölk gör. Men det finns ingen anledning att känna skuld om man inte kan amma när alternativet är såpass bra.

    Dock kanske man ska tänka till om man väljer bort amningen bara för att lämna ungen eller dricka sprit ofta, det låter som en varningsklocka(syftar inte på TS utan mer allmänt).
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2021-07-30 00:54:16 följande:
    Tycker nog att du ska sluta så tvivel hos folk. Bröstmjölken anpassar sig efter barnet, exempelvis så att om barnet blir sjukt så får de fler vita blodkroppar och antikroppar via den. Den är även olika för varje barn, även för syskon. Ersättning är idag fantastiskt bra, kanske även fetare och mer mättande, men den är inte unikt skapad för just ditt barn och innehåller inte lika många sorters proteiner som bröstmjölk gör. Men det finns ingen anledning att känna skuld om man inte kan amma när alternativet är såpass bra.

    Dock kanske man ska tänka till om man väljer bort amningen bara för att lämna ungen eller dricka sprit ofta, det låter som en varningsklocka(syftar inte på TS utan mer allmänt).
    Hur fungerar det?
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2021-07-30 01:01:19 följande:

    Hur fungerar det?


    Hur det fungerar är inte helt klarlagt, men man tror att det handlar om att bakterier/virus i salivet från barnet vid amningen tar sig in via bröstvårtan, och då anpassar sig mjölken för eventuella sjukdomar. Man har studerat hur bröstmjölken förändras hos ammande kvinnor när barnet är friskt vs sjukt. Man har sedan undersökt bröstmjölken hos kvinnor som enbart pumpar och ger på flaska, och då har bröstmjölken inte ändrat sig tillfälligt när barnet varit sjukt. Så det är alltså något som sker under själva amningen har man i alla fall kommit fram till, även om processen i mammans kropp inte är helt känd.

    ...så ändrar ju bröstmjölken karaktär över amningsperioden också.
  • fjanten
    Beaniee skrev 2021-07-29 21:54:43 följande:

    Det finns absolut 0 vetenskapliga bevis för att ammning skulle ge anitkroppar el stärka immunförsvaret med amming. Sluta sprid antifeminsitisk propagandra och ge kvinnor som inte kan amma skuld. 

    Ammning är ingen förutsättning för friska barn! 

    Att slippa ammning är en förutsättning för friska mammor!!


    Nu har jag själv valt bort amning helt vid ett av barnen, för min egen skull (avskyr amning), men det betyder ju inte att jag måste låtsas att ersättningen är lika bra som amning. Jag ser den som ett fullt dugligt alternativ här i Sverige, men kan ändå se att bröstmjölken har fördelar (och nackdelar) som ersättningen saknar.
  • Anonym (Farbror Barbro)

    Man förstår ju att det är ditt ex numera efter ditt resonemang?


    Beaniee skrev 2021-07-29 21:43:40 följande:

    Jag förstår din känsla helt och hållet! 


    Mitt ex fick inte dricka alkohol, göra benböj på gymmet etc när jag var gravid, inte göra något jag inte fick göra för att göra honom medveten om att föräldraskapet. Jag valde bort amning för det finns INGA vetenskapliga bevis för att amming är nödvändig för barn välmående. Om du inte bor i Afrika. 


    Jag krävde att vi skulle ta varannan natt för jag ville inte bli bunden hemma som en primär-förälder. Det var jobbigt i bland att släppa taget, fylld med hormoner men samtdigit har det gett dotterns pappa självfortroendet och en given roll som föräldrer. 


    Du och pappan har precis lika stort ansvar för barnet. Ta inte på dig rollen som första förälder. Dela över 50% av ansvaret. Barn behöver inte en moder mer än en fader i det moderna samhället! Så ta inte på dig det! 


     


    Blanda flaskan, klä på dig din favoritklänning och ring dina vänninor  för en middag på stan och lämna barnet till en precis lika kompetent förälder som dig själv! 


     


  • Anonym (Q)
    Beaniee skrev 2021-07-29 21:54:43 följande:

    Det finns absolut 0 vetenskapliga bevis för att ammning skulle ge anitkroppar el stärka immunförsvaret med amming. Sluta sprid antifeminsitisk propagandra och ge kvinnor som inte kan amma skuld. 

    Ammning är ingen förutsättning för friska barn! 

    Att slippa ammning är en förutsättning för friska mammor!!


    Jisses. Här trampa man på en öm tå. Vilken aggressiv framtoning du har. Som jag skrev tidigare så är ersättning superbra och jag tycker det är helt fantastiskt att barn kan få näring från en annan källa än från amning, då det finns kvinnor som inte kan eller helt enkelt inte vill amma. Att du väljer att ta det som antifeministiskt och att jag skambelägger för att jag anser att det är en skillnad mellan ersättning och bröstmjölk, ja det får stå för dig.

    Vad jag har läst så innehåller bröstmjölk antikroppar och visserligen stärker det inte immunförsvaret utan det gör helt enkelt att bakterier och virus har svårare att få grepp (det lägger sig som en skyddande barriär i tarmarna). Det leder inte per se till ett starkare immunförsvar utan det ger helt enkelt ett tillfälligt skydd, vilket är superbra. Detta är dock något som "fylls" på vid kontinuerlig amning. T.ex. så har jag läst om hur ammande mammor i USA som tagit covid-19 vaccin ger sina bebisar tillfälligt skydd mot covid-19, just genom bröstmjölken.

    Att säga att ersättning inte är "precis lika bra" som bröstmjölk betyder inte att ersättning är dåligt eller ett sämre val. Men att påstå att ersättning är precis lika bra som bröstmjölk anser jag vara felaktigt. Det betyder inte att jag är anti-ersättning och pro-amning.
Svar på tråden Blir sur när pappan gör planer