Inlägg från: Anonym (Fel på mig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel på mig?)

    Relationsproblem med familj

    Jag har problem med min 21-åriga dotter.

    Dottern bor hemma och jag upplever att hon är mer sur och otrevlig än glad. Hon kan bli sur för ingenting. Eller, det är mer ett stående problem. Var bortrest i 4 dagar när jag kom hem möttes jag av sura miner och en blick uppifrån och ner direkt. Jag frågade om det var skönt att vara ensam hemma och hon svarade surt ja, och sen var det bra med det.

    Hon, dottern, tycker jag ska be om ursäkt för saker jag anser jag inte gjort fel. Som att ta 3 skivor mozzarella från kylen. Hon hade fått mozzarella av min mamma men inget namn stod på plasten. Dessa hade vi två oöppnade förpackningar i kylen. Det tog hus i helvete och jag fick be om ursäkt för mitt misstag.

    Hon fick ett bryt för att hon inte hittade en pincett. Tydligen hade jag tagit den. Hade strax innan lovat henne 10.000kr.

    Frågade igår om vi skulle äta extra gott idag på sms. Hon hade hörlurar i och jag vågade inte störa. Hon påtalade att hon skulle på fest och att hon påtalat det men kunde inte hjälpa att jag aldrig kom ihåg något. Min toleransnivå är just nu väldigt låg då vi haft problem i måååååånga år. Hon är liksom alltid sut/otrevlig. Jag svarade otrevligt tillbaka. Jag sköt mig själv i foten. Jag var tvungen att be om ursäkt och inse att jag gjort fel igen. Eftersom jag inte gjorde det tänker hon inte gå med på spa och restaurang som jag bokat in för att försöka hitta oss.

    Hennes pappa har varit frånvarande stor del av hennes liv sedan födseln, men hon har dock fått lite pengar av honom de två sista åren.

    Efter värt senaste gräl igår känns det ännu värre. Hon säger att hon aldrig känt sig älskad av mig. Jag har gett henne all min kärlek men det är oerhört svårt att nå någon som alltid är sur och håller sig undan.

    Nu står jag här och känner att jag har fått nog. Orkar inte mer. Mitt sista försök till att ha det trevligt förstördes av en skitsak.

    Jag mår dåligt och hon mår dåligt.

  • Svar på tråden Relationsproblem med familj
  • Anonym (Fel på mig?)

    Hon fick ett ultimatum tidigare om att uppföra sig eller flytta. Hon blev ledsen, men ser inte sina problem. Jag vill inte be om ursäkt för att jag svarar otrevligt tillbaka. Hon säger att hon hellre skulle ta första bästa lägenhet i ghettot bara hon slapp bo med mig. Vilket hon tackade nej till när hon fick erbjudandet.

    Jag vet att hon mått dåligt och skurit sig i yngre dagar. Tagit henne till läkare och ungdomsmottagning. Dock har hon inte velat ta emot hjälp. Hon äter nu p-piller och de gör hennes humör värre.

    Går inte att prata med henne. Hon säger bara att jag är en dålig mamma, att jag aldrig gjort något för henne, att hon inte vill vara med mig för att jag är dum i huvudet. Hon äter inte maten jag lagar och äter på sitt rum av just den förklaringen. Har ett barn till som hon säger att jag favoriserar. Grejen är att hennes yngre syskon är inte i närheten så problematisk som henne.

    Ska jag böna och be, be om ursäkt flera gånger om för att vi ska få vår trevliga dag som planerat imorgon?

    Problemet är att min mamma ser henne som sitt barn och jag är väl i hennes ögon någon slags storasyster. Hon kommer hem med mat till dottern, bjuder hem henne på middagar, kollar lägenheter, påtalar alltid hur fin och söt hon är osv. Hon berättar för mig vilken fin relation hon har med min dotter, talar om vad dottern ska göra osv. I det här fallet tar min mamma alltid min dotters parti och tycker jag ska be om ursäkt.

  • Anonym (Fel på mig?)
    Anonym (Förvuxen tonåring) skrev 2021-07-30 09:54:52 följande:

    Det låter som ditt dotter är en förvuxen tonåring. Varför hon inte mognat ännu kan bero på så många olika saker, och det behöver inte bero på dig alls.

    Jag betedde mig väldigt orimligt under min tonår. Jag var orättvis och rebell. Min mamma hade ett helvete. Jag hamnade snett och började med droger och träffade en psykiskt sjuk man.

    Det dröjde många år innan jag kom till insikt och började få en relation till min mamma. Jag har bett henne om ursäkt hundratals gånger, men trots det tar hon på sig skulden och ältar vad hon borde gjort och inte gjort.

    Jag önskar att jag kunde spola tillbaka tiden och låtit bli att krascha min mammas hjärta. Inget av det var hennes fel. Hon gjorde vad hon kunde. Hon fanns alltid där för mig, oavsett tid på dygnet, dag på året eller vad det handlade om.

    En psykolog sa till mig att ord kan såra fruktansvärt mycket, men så länge kärleken finns där och man visar den så räcker det.

    Att du finns där för henne kan vara precis vad du faktiskt kan göra just nu. Hon är vuxen. Hon bör ordna sig ett eget självständigt liv nu. Det är dags. Vill du att hon ska flytta?

    Kan ni göra upp en plan? Vad vill hon? Har hon en plan?


    Jag känner mig så oerhört ledsen och förtvivlad över att det är så här. Jag vet ingenting om henne. Hon kanske, precis som du, hamnar snett.

    Min högsta önskan är att hon flyttar. Helst idag. Jag mår oerhört dåligt med henne hemma. Kan inte vara i köket samtidigt som henne, då blir det en oerhört dålig stämning. Skulle jag råka laga mat när hon precis kommit hem från jobbet och tänkt laga mat blir det ett jäkla lov för det.

    Hon har varit barnvakt några gånger jag jobbat helg eller natt. Vid ett tillfälle hällde hon Coca-Cola över sitt småsyskon när en av syskonets kompis var hemma hos oss. Snacket i området gick sen.

    Hon har fast jobb nu och vet vad för lägenhet hon vill ha. Men har vissa orimliga krav som gör att hon inte i närheten har råd. Hon har inte ens 15% till kontantinsats då lägenheter i storstan är dyra.
  • Anonym (Fel på mig?)

    Jag är uppväxt i en dysfunktionell familj så det var väl grädde på moset att när jag skapar en egen blir det ännu en ny dysfunktionell familj.

    Jag vågar ärligt inte ta strid med min mamma heller. Vet att det kommer ta hus I helvete och ovänskap. Under min uppväxt var jag ofta nervös och orolig. Min mamma var ofta arg. Hon hånade mig, hotade med barnhem och i puberteten när jag försökte säga ifrån hade jag enligt henne sådana problem med mensen att hon skulle ta mig till läkare. Senare skaffade hon en karl som flyttade in hos oss. Han var väl inte så snäll heller. Min bror valde att flytta endast 16 år gammal pga mannen. De skaffade hund. Mannen ville ha hund. Jag var allergisk och hamnade på sjukhus pga astmatika besvär.

    Min mamma ifrågasätter det mesta i min föräldraroll. Trots att jag innerst inne vet att jag inte är en dålig förälder. Hon har fått för mycket del av mitt liv helt enkelt.

    Min mamma har pratat illa om mig inför mina barn, vilket inte är ok.

    Känns som att problemet mellan mig, min dotter och min mamma är alldeles för stort att reda ut.

    Min mamma fixade ett andrahandskontrakt för ca två år sedan till dottern. Det var ett tillfälligt sen hittade hon inget annat. Hon har letat, jagat och svarat på annonser. Fixade lånelöfte på en bostad en bra bit utanför stan. Hon vill gå med dottern till banken nu för att kolla upp lån. Hon var den som köpte balklänning och skor när dottern tog studenten. Hon skulle ha festen hos sig. Hon fixade och grejade. Hon tog över helt. Så jävla sjukt. Hon har ytterligare fyra barnbarn.

  • Anonym (Fel på mig?)

    Lägenheten Hon fixade var inget jag visste om. Hon ordnade med flytt och allt. En släkting hjälpte till. Jag fick bara vara behjälplig när lägenheten skulle flyttstädas.

  • Anonym (Fel på mig?)
    Anonym (Förvuxen tonåring) skrev 2021-07-30 12:18:47 följande:

    Har du en bild av hur en sk normal familje relation ser ut?

    Har du något att sträva efter eller jämföra med. Inte för att det är det jag menar att du ska göra, jag frågar bara för att se om du har en uppfattning om vad normalt är?!

    Det är inte konstigt att du mår dåligt och känner dig som en usel person. Du har haft motgångar hela ditt liv.

    Men du är inte en dålig mamma. Du gör vad du kan, men det är inte säkert att du vet vad som är rätt eller fel för ingen har någonsin hjälpt dig att förstå skillnaden.

    Du har lärt dig att kuvas inför den som har starkare psyke än dig. Det är troligen så du har hanterat livet för att få det att fungera. Ett sorts försvar...

    Prio ett här är att be om hjälp! Familjeliv kan inte praktiskt göra något, och frågan är hur pass bra detta är för dig psykiskt..? Folk är inte snälla, de struntar i dina känslor.

    Någon utomstående kan hjälpa dig. Jag föreslår att du tar kontakt med kommunen. De har individ och familjeomsorg som kan ge dig råd och praktisk hjälp.

    Det är nog inte fel heller att så småningom hitta något som kan stärka din självkänsla. Men som sagt prio ett är att få bukt med familjeproblematiken.


    Jag har en bild av hur en normal familj ser ut. Även om min bror också är inblandad i allt detta dysfunktionella genom att frysa ut ibland mig, ibland min mamma, ibland båda två. Har jag varit ovän med honom har jag ofrivilligt blivit ovän med hans fru. När jag försöker att vi ska göra något som åka bort, träffas, bjuda in dem på kalas kan dem aldrig. Men i övrigt är dem en familj som är omtyckt av andra. De ogillar iof få. Men familjen är tight. Min bror och hans fru har varit gifta i åtminstone 20 år, varit ihop i 24. De har tre fina barn. Hela familjen äter ihop, gjorde mycket tillsammans allihop när barnen var mindre. Inga bråk eller konstellationer i familjen. Min bror och hans fru har ett gott äktenskap. Utöver sina tre fina barn har de gott om pengar, ett stort hus med väldigt stor mark. De är lyckliga med varandra och med det De har.

    Jag har dagar då jag känner att det jag har omkring mig är jobbigt, men hanterbart. Men idag har jag grinat sen jag vaknade. Är så otroligt ledsen.

    Pratade med en kompis om dottern. Hon tycker att dottern är oerhört otacksam som ställer in. Det var en del av hennes födelsedagspresent. Tänk om hon frågar imorgon vilken tid vi ska åka?

    Tänker skaffa mig någon professionell att prata med. Tack för svar och pepp
  • Anonym (Fel på mig?)
    Anonym (Jag) skrev 2021-07-30 13:12:48 följande:

    Vadå "tänk om hon frågar vilken tid"? Då svarar du bara lugnt att du såklart har avbokat då du upplevde att hon inte skulle uppskatta det.

    Du går inte in i någon diskussion. Det är ditt svar och det räcker.


    Bokade spa med en väninna och restaurang med våra 13-åringar istället. Får grymt dåligt samvete. Dottern sa igår att då jag inte kunde be om ursäkt (vilket jag faktiskt gjorde) så kunde jag och 13-åringen gå istället.

    Dottern påtalade ju även sent igår att hon känner sig oälskad av mig och hade gärna gått på vår spadag om jag bara kunde inse att jag hade fel och kunde be om ursäkt. Det är just där skon klämmer. Det går inte att prata med henne utan att hon är arg och oftast är hon isolerad på sitt rum. Vilket, enligt henne, beror på att hon inte vill umgås med mig. Hon har vid något tillfälle sagt att hon inte älskar mig, att hon bara älskar mormor. Tror hon är svartsjuk på 13-åringen. Att vi glr/gjort massa saker. Vi har rest men dottern vill inte åka långresor och hon vill heller inte resa om min väninna är med. Kruxet är att 13-åringen (snart 14) är så mycket mer jämn i humöret. Min 13-åring har heller ingen egen inkomst så självklart betalar jag allt. Dottern har ju en stabil inkomst.
  • Anonym (Fel på mig?)

    Jag känner mig ständigt som en otillräcklig mamma. Hon har ju en bristfällig kontakt med sin far.

    Dessutom tänker jag på att dottern haft psykisk ohälsa och skar sig under tonåren. Hittade då hon var mycket yngre ett slags avskedsbrev. Hon hävdar dock att det inte var ett sådant. Tagit henne till ungdomsmottagningen och läkare. Hon ville inte och fick inte hjälp.

    Idag tror jag inte hon har problem med det längre. Det har hon sagt och hon agerar inte som om hon hade det längre. Hon jobbar, umgås med vänner, festar, dejtar och lever livets glada dagar. Ändå är jag rädd att hon mår dåligt och vill ta livet av sig.

    Nu kom hon till mitt rum och verkade jätteglad. Ställde en fråga om temat på festen hon skulle på.

    Har tidigare sagt att jag vill att vi går på samtal ihop. Jag vill ha en fin relation med bägge mina barn. Hon vill inte. Det enda jag vet är att hon sagt att hon vet inte varför hon är elak mot mig och kan inte hjälpa det.

    Jag inser att jag behöver stöd i min föräldraroll. Har ju några år kvar med mitt andra barn. Tänk om jag får ännu ett monster?

  • Anonym (Fel på mig?)

    Dottern skickade ett sms på mobilen och frågade om vi skulle gå eller inte. Jag svarade att jag avbokade som hon sa. Sen var det tyst. Har så dåligt samvete. Känner mig hemsk.

  • Anonym (Fel på mig?)

    Egentligen ingenting. Hon sa att hon inte ville gå. Jag avbokade hennes del.

    Hade kanske känts lättare om jag stannade hemma. Nu går jag med en väninna. Sen går hon och jag ut med våra tonåringar och äter där jag och dottern skulle gå och äta.

  • Anonym (Fel på mig?)
    isterband skrev 2021-07-31 15:01:59 följande:

    Herregud vilket helvete du har. Stackars dig. Jag känner verkligen med dig. Jag har en dotter som påminner jättemkt om din men hon är 15 år dock. Finns det någon diagnos hos henne? Min dotter har adhd och autism..


    Med adhd och autism förstår jag att det är tufft. Min dotter har inga diagnoser utan jag har nog bara accepterat ett dåligt beteende som eskalerat.
  • Anonym (Fel på mig?)

    Hemma efter en fantastisk dag. Mötte stora dottern i dörren och hon var på väg ut på stan.

    Har länkat lägenhet till henne, men det messet har hon inte svarat på. Hon fattar väl oavsett poängen då jag tidigare sagt åt henne att uppföra sig eller flytta.

    Tack ni som gett mig svar!

  • Anonym (Fel på mig?)

    Åren gick och hon flyttade hemifrån. Vi hittade då tillbaka till varandra och träffades regelbundet och hade en god kontakt tycker jag. tycker hon själv inte det då hon det sista året dragit sig undan och varje gång vi ses är hennes pojkvän med. Nu ska vi i veckan ses för att diskutera det förflutna. Jag frågade henne om hon ville det då hon slängde ut några pikar om hennes tuffa uppväxt med mig bland annat. 


    Läser igenom inlägg härifrån och känner inte alls igen mig i det hon säger. Vet att jag inte varit en perfekt förälder men jag har heller inte varit så elak som hon säger. Jag har bliv jättearg men jag har aldrig varit elak. Jag vill inte att vi ska vara osam eller ledsn på varandra. Jag vill bara att vi ska ha det bra.

Svar på tråden Relationsproblem med familj