• Anonym (Fel på mig?)

    Relationsproblem med familj

    Jag har problem med min 21-åriga dotter.

    Dottern bor hemma och jag upplever att hon är mer sur och otrevlig än glad. Hon kan bli sur för ingenting. Eller, det är mer ett stående problem. Var bortrest i 4 dagar när jag kom hem möttes jag av sura miner och en blick uppifrån och ner direkt. Jag frågade om det var skönt att vara ensam hemma och hon svarade surt ja, och sen var det bra med det.

    Hon, dottern, tycker jag ska be om ursäkt för saker jag anser jag inte gjort fel. Som att ta 3 skivor mozzarella från kylen. Hon hade fått mozzarella av min mamma men inget namn stod på plasten. Dessa hade vi två oöppnade förpackningar i kylen. Det tog hus i helvete och jag fick be om ursäkt för mitt misstag.

    Hon fick ett bryt för att hon inte hittade en pincett. Tydligen hade jag tagit den. Hade strax innan lovat henne 10.000kr.

    Frågade igår om vi skulle äta extra gott idag på sms. Hon hade hörlurar i och jag vågade inte störa. Hon påtalade att hon skulle på fest och att hon påtalat det men kunde inte hjälpa att jag aldrig kom ihåg något. Min toleransnivå är just nu väldigt låg då vi haft problem i måååååånga år. Hon är liksom alltid sut/otrevlig. Jag svarade otrevligt tillbaka. Jag sköt mig själv i foten. Jag var tvungen att be om ursäkt och inse att jag gjort fel igen. Eftersom jag inte gjorde det tänker hon inte gå med på spa och restaurang som jag bokat in för att försöka hitta oss.

    Hennes pappa har varit frånvarande stor del av hennes liv sedan födseln, men hon har dock fått lite pengar av honom de två sista åren.

    Efter värt senaste gräl igår känns det ännu värre. Hon säger att hon aldrig känt sig älskad av mig. Jag har gett henne all min kärlek men det är oerhört svårt att nå någon som alltid är sur och håller sig undan.

    Nu står jag här och känner att jag har fått nog. Orkar inte mer. Mitt sista försök till att ha det trevligt förstördes av en skitsak.

    Jag mår dåligt och hon mår dåligt.

  • Svar på tråden Relationsproblem med familj
  • Anonym (Fel på mig?)

    Jag känner mig ständigt som en otillräcklig mamma. Hon har ju en bristfällig kontakt med sin far.

    Dessutom tänker jag på att dottern haft psykisk ohälsa och skar sig under tonåren. Hittade då hon var mycket yngre ett slags avskedsbrev. Hon hävdar dock att det inte var ett sådant. Tagit henne till ungdomsmottagningen och läkare. Hon ville inte och fick inte hjälp.

    Idag tror jag inte hon har problem med det längre. Det har hon sagt och hon agerar inte som om hon hade det längre. Hon jobbar, umgås med vänner, festar, dejtar och lever livets glada dagar. Ändå är jag rädd att hon mår dåligt och vill ta livet av sig.

    Nu kom hon till mitt rum och verkade jätteglad. Ställde en fråga om temat på festen hon skulle på.

    Har tidigare sagt att jag vill att vi går på samtal ihop. Jag vill ha en fin relation med bägge mina barn. Hon vill inte. Det enda jag vet är att hon sagt att hon vet inte varför hon är elak mot mig och kan inte hjälpa det.

    Jag inser att jag behöver stöd i min föräldraroll. Har ju några år kvar med mitt andra barn. Tänk om jag får ännu ett monster?

  • jrockyracoon
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-30 17:26:31 följande:

    Jag känner mig ständigt som en otillräcklig mamma. Hon har ju en bristfällig kontakt med sin far.

    Dessutom tänker jag på att dottern haft psykisk ohälsa och skar sig under tonåren. Hittade då hon var mycket yngre ett slags avskedsbrev. Hon hävdar dock att det inte var ett sådant. Tagit henne till ungdomsmottagningen och läkare. Hon ville inte och fick inte hjälp.

    Idag tror jag inte hon har problem med det längre. Det har hon sagt och hon agerar inte som om hon hade det längre. Hon jobbar, umgås med vänner, festar, dejtar och lever livets glada dagar. Ändå är jag rädd att hon mår dåligt och vill ta livet av sig.

    Nu kom hon till mitt rum och verkade jätteglad. Ställde en fråga om temat på festen hon skulle på.

    Har tidigare sagt att jag vill att vi går på samtal ihop. Jag vill ha en fin relation med bägge mina barn. Hon vill inte. Det enda jag vet är att hon sagt att hon vet inte varför hon är elak mot mig och kan inte hjälpa det.

    Jag inser att jag behöver stöd i min föräldraroll. Har ju några år kvar med mitt andra barn. Tänk om jag får ännu ett monster?


    Det låter ju tvärtom som om du är den trygga punkten i hennes tillvaro och har gett henne tillräckligt mycket kärlek och omsorg för att växa upp och sluta ha självmordstankar och skära sig.


    Jag tror att ni två kommer att ha en fantastisk relation med varandra, men just nu är hon i en fas där hon tar lite mer avstånd från dig och bryter sig loss. Du måste släppa taget om henne samtidigt som du finns där på hennes villkor när hon vill och behöver. Du behöver också lita på att du är en bra person som vill henne väl så att du inte blir så sårad när hon dramatiserar och säger att hon inte känner sig älskad av dig.

    Du har ju inte något ansvar för att hennes pappa inte har haft någon kontakt med henne. Det är inte heller du som är ansvarig för att hon skurit sig i armarna. Ge dig själv lite pepp och var den bra föräldern som vågar lita på att ert kärleksband kommer att hålla för dessa påfrestningar och ännu mer om det skulle behövas.

  • Anonym (A)
    Anonym (truls) skrev 2021-07-30 14:38:26 följande:
    Sen, vilken vuxen människa häller coca cola på sitt småsyskon? Okej om båda syskonen är under 14, jag och min syster kunde bråka på de mest korkade sätt när vi var 11-15 men sen la det sig för vi mognade. 
    Har hon svårt med sin empatiska förmåga?
    Reagerade på det också.
  • Anonym (Fel på mig?)

    Dottern skickade ett sms på mobilen och frågade om vi skulle gå eller inte. Jag svarade att jag avbokade som hon sa. Sen var det tyst. Har så dåligt samvete. Känner mig hemsk.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-31 12:10:06 följande:
    Dottern skickade ett sms på mobilen och frågade om vi skulle gå eller inte. Jag svarade att jag avbokade som hon sa. Sen var det tyst. Har så dåligt samvete. Känner mig hemsk.

    Vad är det du har gjort som är hemskt?
  • Anonym (Fel på mig?)

    Egentligen ingenting. Hon sa att hon inte ville gå. Jag avbokade hennes del.

    Hade kanske känts lättare om jag stannade hemma. Nu går jag med en väninna. Sen går hon och jag ut med våra tonåringar och äter där jag och dottern skulle gå och äta.

  • Anonym (truls)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-31 12:10:06 följande:

    Dottern skickade ett sms på mobilen och frågade om vi skulle gå eller inte. Jag svarade att jag avbokade som hon sa. Sen var det tyst. Har så dåligt samvete. Känner mig hemsk.


    Se det som en konsekvens av hennes agerande, inte ditt. Känn ingen skuld. Och låt för guds skull inte det här även påverka besöket du har med din väninna, hennes dotter och din yngre dotter. Det kommer din yngre dotter och din relation till henne förlora på i längden. "Nu är vi här och ska ha en mysig stund men jag kommer vara ledsen och lägga en blöt filt på alltihopa för jag vill egentligen vara här med min äldsta dotter". Tänk på vad det sänder ut för signaler till ditt andra barn. 
  • Anonym (Förvuxen tonåring)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-31 12:17:30 följande:

    Egentligen ingenting. Hon sa att hon inte ville gå. Jag avbokade hennes del.

    Hade kanske känts lättare om jag stannade hemma. Nu går jag med en väninna. Sen går hon och jag ut med våra tonåringar och äter där jag och dottern skulle gå och äta.


    Bra jobbat. Ha en trevlig dag nu.

    Detta är ett tillfälle hon missat. En konsekvens av hennes egna agerande. Hon kommer säkert att försöka få dig ur balans och be om ursäkt, men vad ska du be om ursäkt för? Du har ju bara gjort som hon önskat.. bättre då att hon börjar agera efter hur hon tänker. Ge dig inte in i diskussion med henne. Tystnaden du fick tillbaka betyder inte att hon hatar dig och att du är en dålig mamma. Nej, detta är ett psykologiskt maktspel som hon lärt sig funkar. Lite som omvänd psykologi du vet. När utbudet är litet blir efterfrågan stor... alltså så länge du inte alltid är tillgänglig så kommer hon automatiskt att dras till dig.

    Det har inget att göra med att du drar tillbaka din kärlek till henne, nej det visar bara att du har en gräns för att själv kunna stålsätta dig.

    Och i detta fallet var det hennes talan att hon absolut inte tänkte följa med. Din kärlek är inte mindre gentemot henne för att hon tackar nej till något du erbjudit.
  • Anonym (Förvuxen tonåring)

    Jag garanterar att nästa gång du bokar spa kommer hon säga ja och följa med. Så länge du står fast vid att det var hennes egna önskan att få avboka denne gång.

  • isterband
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-30 10:03:57 följande:

    Hon fick ett ultimatum tidigare om att uppföra sig eller flytta. Hon blev ledsen, men ser inte sina problem. Jag vill inte be om ursäkt för att jag svarar otrevligt tillbaka. Hon säger att hon hellre skulle ta första bästa lägenhet i ghettot bara hon slapp bo med mig. Vilket hon tackade nej till när hon fick erbjudandet.

    Jag vet att hon mått dåligt och skurit sig i yngre dagar. Tagit henne till läkare och ungdomsmottagning. Dock har hon inte velat ta emot hjälp. Hon äter nu p-piller och de gör hennes humör värre.

    Går inte att prata med henne. Hon säger bara att jag är en dålig mamma, att jag aldrig gjort något för henne, att hon inte vill vara med mig för att jag är dum i huvudet. Hon äter inte maten jag lagar och äter på sitt rum av just den förklaringen. Har ett barn till som hon säger att jag favoriserar. Grejen är att hennes yngre syskon är inte i närheten så problematisk som henne.

    Ska jag böna och be, be om ursäkt flera gånger om för att vi ska få vår trevliga dag som planerat imorgon?

    Problemet är att min mamma ser henne som sitt barn och jag är väl i hennes ögon någon slags storasyster. Hon kommer hem med mat till dottern, bjuder hem henne på middagar, kollar lägenheter, påtalar alltid hur fin och söt hon är osv. Hon berättar för mig vilken fin relation hon har med min dotter, talar om vad dottern ska göra osv. I det här fallet tar min mamma alltid min dotters parti och tycker jag ska be om ursäkt.


    Herregud vilket helvete du har. Stackars dig. Jag känner verkligen med dig. Jag har en dotter som påminner jättemkt om din men hon är 15 år dock. Finns det någon diagnos hos henne? Min dotter har adhd och autism..
  • isterband
    Anonym (Förvuxen tonåring) skrev 2021-07-30 09:54:52 följande:

    Det låter som ditt dotter är en förvuxen tonåring. Varför hon inte mognat ännu kan bero på så många olika saker, och det behöver inte bero på dig alls.

    Jag betedde mig väldigt orimligt under min tonår. Jag var orättvis och rebell. Min mamma hade ett helvete. Jag hamnade snett och började med droger och träffade en psykiskt sjuk man.

    Det dröjde många år innan jag kom till insikt och började få en relation till min mamma. Jag har bett henne om ursäkt hundratals gånger, men trots det tar hon på sig skulden och ältar vad hon borde gjort och inte gjort.

    Jag önskar att jag kunde spola tillbaka tiden och låtit bli att krascha min mammas hjärta. Inget av det var hennes fel. Hon gjorde vad hon kunde. Hon fanns alltid där för mig, oavsett tid på dygnet, dag på året eller vad det handlade om.

    En psykolog sa till mig att ord kan såra fruktansvärt mycket, men så länge kärleken finns där och man visar den så räcker det.

    Att du finns där för henne kan vara precis vad du faktiskt kan göra just nu. Hon är vuxen. Hon bör ordna sig ett eget självständigt liv nu. Det är dags. Vill du att hon ska flytta?

    Kan ni göra upp en plan? Vad vill hon? Har hon en plan?


    Så fint att du kom till insikt och hittade tillbaka till din mamma! <3
  • Anonym (Fel på mig?)
    isterband skrev 2021-07-31 15:01:59 följande:

    Herregud vilket helvete du har. Stackars dig. Jag känner verkligen med dig. Jag har en dotter som påminner jättemkt om din men hon är 15 år dock. Finns det någon diagnos hos henne? Min dotter har adhd och autism..


    Med adhd och autism förstår jag att det är tufft. Min dotter har inga diagnoser utan jag har nog bara accepterat ett dåligt beteende som eskalerat.
  • Anonym (Fel på mig?)

    Hemma efter en fantastisk dag. Mötte stora dottern i dörren och hon var på väg ut på stan.

    Har länkat lägenhet till henne, men det messet har hon inte svarat på. Hon fattar väl oavsett poängen då jag tidigare sagt åt henne att uppföra sig eller flytta.

    Tack ni som gett mig svar!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-31 20:51:30 följande:

    Hemma efter en fantastisk dag. Mötte stora dottern i dörren och hon var på väg ut på stan.

    Har länkat lägenhet till henne, men det messet har hon inte svarat på. Hon fattar väl oavsett poängen då jag tidigare sagt åt henne att uppföra sig eller flytta.

    Tack ni som gett mig svar!


    Så härligt att ni fick en fin dag. Fortsätt stå på dig! Du har verkligen inte gjort nåt fel. Du är ingen dålig mamma. Det är ohållbart att låta henne bo kvar, att du ska må så dåligt i ditt eget hem.
  • Anonym (Förvuxen tonåring)
    isterband skrev 2021-07-31 15:02:57 följande:

    Så fint att du kom till insikt och hittade tillbaka till din mamma! <3


    Tack :)

    Hon blev min bästa vän tom.

    Tyvärr har vi glidit lite isär eftersom hon blev lite för mycket. Som om hon ville ta igen all tid vi missat. Jag vill ha en mamma-dotter relation med henne, inte kompis. Hon har inget att göra med min ekonomi, min relation och privata sfär att göra. Men jag älskar henne och anser att hon är en av de som är värd mest i mitt liv. Hon förtjänar all lycka.
  • Anonym (2dotter)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2021-07-31 12:17:30 följande:

    Egentligen ingenting. Hon sa att hon inte ville gå. Jag avbokade hennes del.

    Hade kanske känts lättare om jag stannade hemma. Nu går jag med en väninna. Sen går hon och jag ut med våra tonåringar och äter där jag och dottern skulle gå och äta.


    Bra gjort av dig. Har två döttrar. 27 och 28. De behandlar mig som skit ofta. Det du har är lugnt än så länge. Ingen kontakt med min äldsta. Hon får inga pengar längre. Jag borgade inte för lght så nu ignoreras jag. Jag lider men finns här för henne och det hoppas jag hon förstår.
  • isterband
    Anonym (Förvuxen tonåring) skrev 2021-08-01 14:09:10 följande:

    Tack :)

    Hon blev min bästa vän tom.

    Tyvärr har vi glidit lite isär eftersom hon blev lite för mycket. Som om hon ville ta igen all tid vi missat. Jag vill ha en mamma-dotter relation med henne, inte kompis. Hon har inget att göra med min ekonomi, min relation och privata sfär att göra. Men jag älskar henne och anser att hon är en av de som är värd mest i mitt liv. Hon förtjänar all lycka.


    Jag förstår?relationer mellan sina kära är inte lätt. Så länge fundamental kärlek finns där så är inte hoppet ute. Kram!
  • Anonym (Fel på mig?)

    Åren gick och hon flyttade hemifrån. Vi hittade då tillbaka till varandra och träffades regelbundet och hade en god kontakt tycker jag. tycker hon själv inte det då hon det sista året dragit sig undan och varje gång vi ses är hennes pojkvän med. Nu ska vi i veckan ses för att diskutera det förflutna. Jag frågade henne om hon ville det då hon slängde ut några pikar om hennes tuffa uppväxt med mig bland annat. 


    Läser igenom inlägg härifrån och känner inte alls igen mig i det hon säger. Vet att jag inte varit en perfekt förälder men jag har heller inte varit så elak som hon säger. Jag har bliv jättearg men jag har aldrig varit elak. Jag vill inte att vi ska vara osam eller ledsn på varandra. Jag vill bara att vi ska ha det bra.

Svar på tråden Relationsproblem med familj