Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

    Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig

    Har en kollega som du. Är borta mer än hen jobbar. Det är ett rent helvete då vi är beroende av vikarier när någon är borta.

    Visst ska man inte sitta på möten och snacka skit, men om en kollega ALDRIG är på jobbet och sätter sina kollegor i skiten rent ut sagt, så måste det ju såklart diskuteras med chefen.

  • Anonym (Ida)
    Anna 428 skrev 2021-08-04 17:25:24 följande:

    Men är det verkligen ok att prata om sådant utan att jag kan bemöta det? För det var inte meningen med det mötet där jag inte var inbjuden.


    Vad är det du ska bemöta? Du är sjuk och vabbar jämt, och vilka får ta skiten av att du inte är där, tror du?

    Hade du varit på jobbet som du ska hade de sluppit ha ett möte om problemet att du aldrig är där.

    Är det olika saker du är sjuk för jämt? Så brukar det vara med kollegor som håller på som du.

    De som har EN grej brukar vara sjukskrivna till en viss procent, som är en helt annan sak.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-04 19:02:03 följande:

    Det är chefen som sätter er i skiten genom att inte täcka upp med vikarie/ytterligare en anställd.

    Det är åsikter som dina som driver folk till stressrelaterad långtidssjukskrivning.

    Dålig arbetsledning är inte den anställdas fel.


    Det funkar inte riktigt så. Vi har ont om vikarier och de som finns är oftast redan bokade. Många gånger får vi en vikarie vi aldrig haft tidigare, då ska vi alltså både gå kort och lära upp en ny person, som kanske aldrig ens kommer tillbaka.

    Ibland blir vi inbeordrade, eller måste byta pass, eller så får vi gå kort.

    Det är inte den anställdas fel att det inte finns vikarier, men min erfarenhet av såna personer är att det finns tusen olika anledningar varför de inte kan jobba. Jag säger ingenting om någon är sjukskriven. Men tänk dig själv en person som ska jobba 100% och som är på arbetet 30%. Oavsett om de lyckas hitta vikarie eller ej är det alltså 70% arbetstid som man får göra extra jobb! För även vikarier som kan jobbet kan inte göra allt, och som sagt - många är nya, eller kan inte språket, eller vill knappt vara där. Kan inte uppgifterna, rutinerna etc. Och sedan ska det sparas, sparas, sparas hela tiden, så vissa turer blir det ingen vikarie alls, eller en kortare tur så någon annan får jobba över eller jobba ensam.

    Är man anställd ska man väl ändå kunna räkna med att personen kommer till jobbet åtminstone de flesta av sina arbetstider?
  • Anonym (Ida)
    Postman skrev 2021-08-05 13:21:33 följande:

    Ja så är det mycket är och kommer vara i gränslandet och kanske till och med privata saker men det är fortfarande arbetsgivarens ansvar att arbeta med arbetsmiljön. Finns inga ursäkter i världen till att inte jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete. Gör du det aktivt då lär du också förstå hur du ska leda och organisera din arbetsplats för att alla medarbetare ska må bra och vara friska och på plats.


    Hur gör man med en anställd som är sjuk eller vabbar varje vecka och som inte är direkt jobbrelaterat utan olika varje gång? Tex magsjuk, feber, förkyld, ont i huvudet, sovit dåligt, försovit sig, ont i ryggen, ont i magen osv?

    Om ingen annan på arbetsplatsen har problem med arbetsmiljön, mer än att denna person är borta precis hela tiden?

    Arbetsmiljön kan ju faktiskt även vara de anställda själva som orsakar att den blir dålig, tex att vara hemma jämt för allt och inget. Eftersom du tycker det är arbetsgivarens ansvar att fixa bra arbetsmiljö så måste det ju även innebära att få bort anställda som försämrar den rejält.
  • Anonym (Ida)
    Anna 428 skrev 2021-08-05 14:33:08 följande:

    Menar du att arbetsmiljön bli mycket bättre om alla får prata skit om någon bakom dennes persons rygg? Tror du inte att alla kan tänka att "det kan bli min tur nästa gång"?

    Det är aldrig en persons fel för att det blir dålig arbetsmiljö.


    Var skrev jag att skitprat är ok?

    Men att du varit borta massor är ju sant. Kan du förstå att dina kollegor blir trötta på det?

    Det kan visst bero på enbart en person. Oftast finns det nog fler orsaker. Men att en är borta mer än den är på plats är ju knappast bra för arbetsmiljön på något sätt alls.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (De) skrev 2021-08-05 14:35:55 följande:

    Då ser man till att ha en arbetsmiljö som inte är så sårbar att den inte klarar av att en person är sjuk och vabbar (dessutom tydligen under ett år varav detta är coronaåret och man uppmanats vara hemma vid minsta symptom)


    Hur lätt är det med tusen besparingar som politiker bestämmer över, knappt några vikarier osv? Ja och eftersom det varit corona-år är det extra jobbigt med de där personerna som är hemma för allt och inget, det gör ju inte situationen bättre precis.

    Hade du själv velat ha ett år med massa övertid för att en kollega stannar hemma 2-7 dagar precis varje vecka? De flesta vill ju mer än bara jobba, har också familj de vill gå hem till.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (De) skrev 2021-08-05 15:04:14 följande:

    absolut. Men vad skall personen som är sjuk göra åt att hen är sjuk? Och att hen har barn som är sjuka?

    Det är inte den anställdes fel oavsett hur jobbigt det blir för övriga


    Ingen är sjuk hela tiden. Antingen får man sjukskriva sig, byta jobb eller skärpa till sig.

    Har man barn som är sjuka är det en annan sak.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (W) skrev 2021-08-06 09:05:15 följande:

    TS skriver att hon haft lunginflammation och covid-19, samt vabbat mycket för sin ettåring. Är något av detta TS fel? Vad skulle hon ha gjort annorlunda, tycker du?


    Det kom fram först senare att det var 2 längre tillfällen.

    Men folk refererar ju även till hennes andra tråd där ts tydligen skrivit om ännu mer frånvaro.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (W) skrev 2021-08-06 09:14:08 följande:

    Du tycker alltså att TS borde ha vetat i förväg att hon skulle få lunginflammation, samt att det skulle komma en pandemi som dels gjorde att hon själv blev sjuk och dels att hon blev tvungen att vabba mycket för sin ettåring?

    Det är helt obegripligt hur du och Ida kan skuldbelägga sjuka människor så som ni gör. Ni verkar utgå från att alla med hög frånvaro är lata människor som tar minsta chans att smita från jobbet. Flera i tråden försöker förklara för er att ni ska lägga skulden där den hör hemma, men ni envisas med att det är den sjuka som gör fel.


    Den som är sjuk gör inte fel.

    Den som är hemma för minsta lilla med olika saker varje gång och är mer hemma än på jobbet gör fel. Det går inte att ha en kollega som jobbar i genomsnitt 1-2 dagar i veckan. Då får man sjukskriva sig helt eller deltid, säga upp sig eller be om omplacering.

    Är det en rättighet att ha ett jobb om man inte sköter det?
  • Anonym (Ida)

    Ber dig om ursäkt ts.

    Är tyvärr färgad av min sk kollega som är borta mycket av tusen olika orsaker och sätter oss i skiten.

    Inte alltid lätt att erkänna att man varit dum och gjort fel, men jag har varit och gjort båda i den här tråden.

    Givetvis kan man inte hjälpa olika omständigheter. Ibland har man tuffa år.

    Men med det sagt vill jag säga att de jag pratat om är sådana som myglar och låtsas vara sjuka och som aldrig har skött ett jobb och som vi andra blir väldigt påverkade av hur denna person håller på både fysiskt och psykiskt.

    Denna person är ju dock inte ts. Men de finns tyvärr, och de skiter i alla andra.

    Man ska inte skriva i trådar i affekt och ibland måste man nog försöka se bort från sina egna erfarenheter så att de inte bara blir fördomar kvar.

    Förlåt igen ts. Dina kollegor och chef har såklart gjort fel. Jag hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Chefen har ordnat ett möte där alla skulle berätta om allt dåligt de visste om mig