• Anonym (Utmattad städtant)

Min man är en Horder

Jag skulle behöva lite råd.

Min man och jag har levt ihop sen 1996. Har tre barn, hus och fjällstuga. Allt är bra, utom hans jävla samlande!!!

Min man kan inte slänga saker. När jag ber honom rensa beter han sig som en missbrukare som ska sluta dricka. Han får ångest och slänger motvilligt trasiga gamla kläder. Han vill spara allt!

Vi har genom åren landat i den tysta överenskommelsen att han låter mig hålla ordning, rensa och slänga vårt gemensamma. Men han har ett eget arbetsrum i vårt hus som han inte städar och som nu är belamrat med gammalt bråte. Det ligger intill vårt stora sovrum, och vi har tjock heltäckningsmatta som hänger ihop i båda rummen. Delar av hans rum är inte dammsugat på tre år för man kommer inte fram.

Nu tvingar jag honom att städa idag. Han kan spara sina grejer om han kan sortera dem. Nuvarande bokhylla är inte ändamålsenlig, så vill han ha kvar allt behöver vi köpa lagerhyllor på IKEA för 480 kr så att man kan komma åt att städa golvet.

...men han är så arg! Någon annan i samma situation? För mig är det här varken sunt eller normalt, men jag vill inte leva i detta damm och riskera ohyra.

Några tips?

• Svar på tråden Min man är en Horder
  • Anonym (Ylva)

Inse att det handlar om känslor och att det inte "bara" går att fixa ett problem som finns kring samlande genom att skälla på den som samlar.

Samlande är inte vara en fråga om att hitta smartare förvaring och att någon behöver städa bland grejerna. Det är heller inte så att alla samlare fungerar helt likadant och att man kan lösa 3 års samlande genom att köpa en ny hylla. Samlande behöver inte heller per automatik vara destruktivt och förstöra, eller bottna i ångest.

Jag tänker att du som hustru behöver förmedla att du inte vill bo granne med ett rum fyllt med prylar som inte kan städas och att ni tillsammans behöver lösa detta. Lösningen kan förstås vara såväl att rensa ut, förvara någon annanstans, eller att ni helt enkelt flyttar på sovrummet.

Sen tror jag också på att ta hjälp av någon som är duktig på att jobba med samlare. Antingen en städfirma, eller en psykolog, eller en organisations-konsult. För det är onödigt att inte ta hjälp med detta.

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2021-08-07 19:57:00 följande:
    Den enda "ohyran" som kommer om man inte städar är dammråttor.
    Silverfiskar trivs i damm
  • Anonym (X)
    KingsCrown skrev 2021-08-07 20:08:28 följande:

Helt fel. Du har husdjur du inte ser.

Experten: Så håller du ditt hem fritt från... | Leva & bo (expressen.se)

Bakterier? En amerikansk översatt artikel som helt saknar relevans för det som diskuteras och även vetenskaplig evidens.

Frågar du svenska forskare är den där bakterieskräcken inte rationell och att använda "antibakteriell tvål" och liknande skapar bara resistenta bakterier.
  • KingsCrown
    Anonym (X) skrev 2021-08-07 22:23:05 följande:
    Bakterier? En amerikansk översatt artikel som helt saknar relevans för det som diskuteras och även vetenskaplig evidens.

Frågar du svenska forskare är den där bakterieskräcken inte rationell och att använda "antibakteriell tvål" och liknande skapar bara resistenta bakterier.
    Svenska bakterier är inte mycket snällare än amerikanska, förutom om du stöter på dem i en A-fil. Vi har e-coli och andra bakterier som orsakar infektioner, diaréer och i värsta fall blodförgiftning och död. Mer Dettol åt folket! Glad
  • Anonym (Man50)

När min morsa dog fick vi ta reda på en massa saker dom var sparar , det var ett stort hus och det tog tid , oöppnade saker ?.i nya frp.

Fråga din man när ni båda är på bra humör och stämningen är god.

Vem som ska ta reda på allt efter honom när han dör?

Ta ex på nån pryl som han sparat länge

Vad är meningen med att spara ett par jeans i snart 12 år och inte använda dem om det inte är nåt värde och inte kommer bli nåt värde?

Kom till en slutsats så småningom med honom att det är på gränsen till sjukligt beteende som han håller på med och att han kanske behöver söka hjälp?

Hur arg han än må vara eller blir.

Han måste komma till insikt själv på något vis.

• Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Utmattad städtant) skrev 2021-08-07 20:14:37 följande:

Nu har han städat, under stora protester. Det är fortfarande inte avtorkat men det kan jag göra i smyg.

Det är knepigt, vi tänker verkligen inte lika. Det som bet denna gång var hotet om plsänglar och kvalster. Han är noga med hygien för övrigt, det är städningen vi inte möts om. Har aldrig gjort. Nu har han åkt för att storhandla mat och dämpa ångesten med överfullt i skafferiet

Pust.

(Han är en toppen-livskamrat på alla andra sätt, vi kommer nog alltid leva ihop. Men om jag var skild och träffade en man med så usel känsla för att sköta ett hem så hade jag backat. Får skylla på att vi var 21 och bodde i varsin studentkorridor när vi möttes).

Slängde ni något?
  • Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Graukie) skrev 2021-08-07 20:30:45 följande:

Jag är värre än din man, så jag förstår att han har det tufft. Jag kan inte slänga någonting. Gamla kvitton som är tjugo år gamla och helt blekta, tomma förpackningar, rent av skräp, varenda plagg både jag och barnen haft genom åren - allt blir kvar för att jag inte kan slänga. Min man vill att jag söker hjälp, men bara tanken på att någon ska tvinga mig att göra mig av med mina saker får mig typ att bryta ihop.

Men bra att du pushar honom att ta tag i kaosrummet. Är man hoarder så behöver man hjälp.

Detta är nog mer hoarding än TS man.
    Va jobbigt du måste ha det, var gör ni av alla grejer det måste ju vara grejer överallt?
  • Anonym (A)
    neverpreggo skrev 2021-08-07 17:01:23 följande:
    Skulle nog helt sonika fara och köpa hyllor (även jula har bra, men inte plasthyllan) och djupa lådor. Då kan ni slänga ner allt men också att han behöver hjälp med grunden till ångesten.
    Samma här
  • babbe69
    Anonym (Utmattad städtant) skrev 2021-08-07 13:10:48 följande:

Jag skulle behöva lite råd.

Min man och jag har levt ihop sen 1996. Har tre barn, hus och fjällstuga. Allt är bra, utom hans jävla samlande!!!

Min man kan inte slänga saker. När jag ber honom rensa beter han sig som en missbrukare som ska sluta dricka. Han får ångest och slänger motvilligt trasiga gamla kläder. Han vill spara allt!

Vi har genom åren landat i den tysta överenskommelsen att han låter mig hålla ordning, rensa och slänga vårt gemensamma. Men han har ett eget arbetsrum i vårt hus som han inte städar och som nu är belamrat med gammalt bråte. Det ligger intill vårt stora sovrum, och vi har tjock heltäckningsmatta som hänger ihop i båda rummen. Delar av hans rum är inte dammsugat på tre år för man kommer inte fram.

Nu tvingar jag honom att städa idag. Han kan spara sina grejer om han kan sortera dem. Nuvarande bokhylla är inte ändamålsenlig, så vill han ha kvar allt behöver vi köpa lagerhyllor på IKEA för 480 kr så att man kan komma åt att städa golvet.

...men han är så arg! Någon annan i samma situation? För mig är det här varken sunt eller normalt, men jag vill inte leva i detta damm och riskera ohyra.

Några tips?

Det är onormalt och sjukt. Han behöver terapi. Kontakta vårdcentralen.
  • Anonym (Anno Nym.)
    Anonym (Graukie) skrev 2021-08-09 16:51:45 följande:

Det är extremt jobbigt. Jag har ett förråd som jag logiskt sett kan förstå är fyllt med främst skräp, men som jag omöjligt kan slänga. Det är så mycket gammal reklam och tomma förpackningar där att jag får panik bara jag tänker på det.

Oj det är inte bra, hur blir reaktionen om man slänger reklamen eller tomma förpackningar?

Varför sparas dom?
Svar på tråden Min man är en Horder