Min man är en Horder
Jag skulle behöva lite råd.
Min man och jag har levt ihop sen 1996. Har tre barn, hus och fjällstuga. Allt är bra, utom hans jävla samlande!!!
Min man kan inte slänga saker. När jag ber honom rensa beter han sig som en missbrukare som ska sluta dricka. Han får ångest och slänger motvilligt trasiga gamla kläder. Han vill spara allt!
Vi har genom åren landat i den tysta överenskommelsen att han låter mig hålla ordning, rensa och slänga vårt gemensamma. Men han har ett eget arbetsrum i vårt hus som han inte städar och som nu är belamrat med gammalt bråte. Det ligger intill vårt stora sovrum, och vi har tjock heltäckningsmatta som hänger ihop i båda rummen. Delar av hans rum är inte dammsugat på tre år för man kommer inte fram.
Nu tvingar jag honom att städa idag. Han kan spara sina grejer om han kan sortera dem. Nuvarande bokhylla är inte ändamålsenlig, så vill han ha kvar allt behöver vi köpa lagerhyllor på IKEA för 480 kr så att man kan komma åt att städa golvet.
...men han är så arg! Någon annan i samma situation? För mig är det här varken sunt eller normalt, men jag vill inte leva i detta damm och riskera ohyra.
Några tips?