• Anonym (Orolig)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Hej alla mammor!

Jag har alltid varit förlossningsrädd och främst rädd för de skador som kan uppstå efter förlossningen och problematik längre fram i livet som tex framfall.

Trots denna rädsla som ständigt tär på mig valde jag att föda mitt första barn vaginalt år 2019 då det anses ?bäst? för mor och barn. Men ärligt talat, ÄR det verkligen bäst? I längden tänker jag framförallt.

Förlossningen avslutades med 2:a gradens skada efter klipp och jag som redan är orolig för allt kände direkt att nu är det kört. Mitt underliv är ärrat föralltid. Har läkt väldigt bra skulle jag säga och många skulle nog inte anse att det är något att haka upp sig på, men bara känslan av att inte vara helt som tidigare får mig att nästan ångra att jag inte valde kejsarsnitt och hade ett intakt underliv åtminstone?

Det som skiljer sig från tidigare är känslan mest. Känns som om jag inte har någon slidöppning längre utan det ända som gör att allt inte är ett enda stort gap är slidväggarna som ligger mot varandra. Sexet tycker jag inte känns lika mycket som förut men min man tycker inte att det är någon skillnad. Vet inte om det är psykiskt men jag får hela tiden för mig att jag inte är lika tight som innan. Gör knipövningar då och då och tycker att den har blivit i stort sett lika stark som innan men det hjälper ändå inte. Känner även att jag har mer ont i bäckenbotten vid mens på ett sätt jag aldrig känt innan förlossningen. Det märks alltså att det är något som hänger ihop med Förlossningen.

En annan sak som skrämmer mig är att jag fått höra från sjukvården att 50% av alla kvinnor får framfall någon gång i livet och att det väldigt sällan händer kvinnor som inte fött vaginalt. Detta gör att jag får sån ångest och känner mig nästan ?förstörd? som fött vaginalt och ångrar att jag inte valde kejsarsnitt. :( vill gärna ha många barn och tänker att ju fler som passerar kanalen ju mer ?ärrad? blir den? Borde jag föda mina resterande med kejsarsnitt om jag är orolig för detta?

Väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt om inte mer än innan. Tänker bara att jag gjort fel val. Dock det val som anses mest ?rätt? enligt samhället? hur gör jag för att få bort dessa tankar? Eller ska jag vara acceptera att jag är kvinna och får stå ut med detta och ständigt vara avundsjuk på alla som gjort kejsarsnitt och aldrig kommer att få framfall eller tyngdkänsla i underlivet..?

• Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?
  • Mrs Moneybags
    Det är självklart individuellt vad som är bäst för var och en. 

Jag gjorde ett akut kejsarsnitt och mådde bra efteråt, det går inte att jämföra med de övriga operationer jag har gått igenom efteråt (hjärtat/thorax och övre buken). Inte ens i närheten. Så jag blir lite ställd när folk beskriver ett kejsarsnitt som en "stor bukoperation". Nej, inte direkt. I de flesta fall är det ett kort litet snitt och en procedur som tar minuter att genomföra. Och det läker snabbt och fint för de allra flesta. Man är på benen och kan ta hand om sin bebis efter max en dag, om det inte har uppstått några komplikationer. 

Nu när jag är 50+ är jag ändå glad att det gick som det gick, inte bara för att jag fick ett friskt barn, utan även för att jag inte har några problem med "kisseriet" som så många av mina vänner i den här åldern. Jag ser förstås också likadan ut därnere som förut. Ärret syns knappt och magen ser helt okej ut för min ålder. 

Det finns fördelar med både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Jag önskar man kunde få välja det som passade en bäst lite enklare än idag. Men jag förstår att det handlar om ekonomi. 
  • cosinus
    sextiotalist skrev 2021-08-10 14:41:02 följande:
    Du bör tillägga en komplikationsfri förlossning är bäst för mamma och barn. För hade det alltid varit bäst, då hade vi inte haft kejsarsnitt, sugklockor eller annat.
    Med tanke på att 20% av förlossningarna sker med KS, och att av dessa är den allra största majoriteten pga medicinska orsaker så kan vi nog lugnt konstatera att minst 20% av oss kvinnor inte är skapade att föda barn (men för ett par hundra år sedan, så hade vi och/eller barnet inte överlevt)
    Jag blir lite trött på detta att vi är skapade att föda barn, för vi är faktiskt det däggdjuret som är sämst på att föda våra avkommor (tillsammans med hyenan), det beror bla på att barnets huvud är väldigt stort samt att vi är tvåbenta (dvs vi måste fram tills det är dags kunna hålla barnet tillbaka)
    Nu har ju detta även med att det saknas bra förlossningsvård, men det säger ju också en del. Vi behöver en bra förlossningsvård för att den sk naturliga förlossningen är en så stor risk, för mamman och barnet.
    Så är det. Våra stora hjärnor och upprätta gång är inte alls optimala ur förlossningssynpunkt och utan sjukvård så är siffrorna rätt dystra för mödrar och barn. Vi har helt enkelt som art betraktat onödigt små marginaler vid förlossningar.

Man kan väl säga att kängururna gick vinnande ur förlossningslotteriet. Tänk att föda en liten plutt som klättrar upp och växer klart utanpå magen :)
  • Anonym (Susanne)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-10 14:58:38 följande:

Det är självklart individuellt vad som är bäst för var och en. Jag gjorde ett akut kejsarsnitt och mådde bra efteråt, det går inte att jämföra med de övriga operationer jag har gått igenom efteråt (hjärtat/thorax och övre buken). Inte ens i närheten. Så jag blir lite ställd när folk beskriver ett kejsarsnitt som en "stor bukoperation". Nej, inte direkt. I de flesta fall är det ett kort litet snitt och en procedur som tar minuter att genomföra. Och det läker snabbt och fint för de allra flesta. Man är på benen och kan ta hand om sin bebis efter max en dag, om det inte har uppstått några komplikationer. Nu när jag är 50+ är jag ändå glad att det gick som det gick, inte bara för att jag fick ett friskt barn, utan även för att jag inte har några problem med "kisseriet" som så många av mina vänner i den här åldern. Jag ser förstås också likadan ut därnere som förut. Ärret syns knappt och magen ser helt okej ut för min ålder. Det finns fördelar med både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Jag önskar man kunde få välja det som passade en bäst lite enklare än idag. Men jag förstår att det handlar om ekonomi. 

Så var det för DIG ja, själv kunde jag inte gå på 10 dagar och skrek av smärta varje gång jag behövde förflytta mig efter mitt kejsarsnitt och ändå var det ett lyckat snitt som gick bra.
  • sextiotalist
    cosinus skrev 2021-08-10 15:01:24 följande:
    Så är det. Våra stora hjärnor och upprätta gång är inte alls optimala ur förlossningssynpunkt och utan sjukvård så är siffrorna rätt dystra för mödrar och barn. Vi har helt enkelt som art betraktat onödigt små marginaler vid förlossningar.

Man kan väl säga att kängururna gick vinnande ur förlossningslotteriet. Tänk att föda en liten plutt som klättrar upp och växer klart utanpå magen :)
    Vi får tacka för att vi har den sjukvård och mördravård som vi har i Sverige och även att vi har möjlighet till KS när våra kroppar inte klarar av detta. Egentligen är det under att människorna ändå har lyckats överleva, men det beror nog på att vi är anpassningsbara som djurart, är ett flockdjur och vår hjärna
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Susanne) skrev 2021-08-10 15:08:49 följande:
    Så var det för DIG ja, själv kunde jag inte gå på 10 dagar och skrek av smärta varje gång jag behövde förflytta mig efter mitt kejsarsnitt och ändå var det ett lyckat snitt som gick bra.
    Ja, men då tillhörde ditt kejsarsnitt inte majoriteten. Jag är ledsen att du mådde dåligt, men det vanliga är att man mår ganska bra efteråt. Normal vårdtid är 2 dygn. 
  • nernu

Du kan inte få hur många barn som helst med kejsarsnitt. Så vill du ha många barn är det inte att rekommendera.

Det känns mer som att du har en fix idé kring det här. Du har ångest över att du fått bristning men du har inga besvär?

Du har ångest över att något förändras vid vaginal förlossning men du kan tänka dig att skära upp buken flera gånger och få ärr?

• Anonym (Loe)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-10 15:12:25 följande:
    Ja, men då tillhörde ditt kejsarsnitt inte majoriteten. Jag är ledsen att du mådde dåligt, men det vanliga är att man mår ganska bra efteråt. Normal vårdtid är 2 dygn. 

Fast "normal vårdtid" säger ju ingenting. 

Jag vårdades på sjukhus 2 dygn. Men åkte rullstol därifrån, och kunde som sagt inte gå utan hjälp på en månad. Enligt alla vad det ett helt normalt snitt utan komplikationer. 

Jag jämför det helt klart med mina andra operationer. Har tagit bort magsäck och tarmar och dessutom tagit bort ett av brösten, båda dom operationerna var lättare att återhämta sig efter än kejsarsnittet. 

• Anonym (Lisa)
    nernu skrev 2021-08-10 18:21:15 följande:

Du kan inte få hur många barn som helst med kejsarsnitt. Så vill du ha många barn är det inte att rekommendera.

Det känns mer som att du har en fix idé kring det här. Du har ångest över att du fått bristning men du har inga besvär?

Du har ångest över att något förändras vid vaginal förlossning men du kan tänka dig att skära upp buken flera gånger och få ärr?

Känner en som fick fyra snitt beviljat.Allt gick bra.
  • Anonym (Inte bara…)

Jag har fött ett barn vaginalt och ett med snitt. Jag frågade läkaren om det här med framfall och han sa att själva förlossningssättet i princip inte har med det att göra utan att det är själva graviditeten som skapar ett tryck på bäckenbotten och muskulaturen där. Och det är det som bidrar till ev framfall senare i livet. Han sa att även de som bara gör snitt löper lika stor risk för att få det så den tanken kan du nog släppa :)

• Anonym (Rubiner)
    Anonym (Inte bara?) skrev 2021-08-10 22:02:00 följande:

Jag har fött ett barn vaginalt och ett med snitt. Jag frågade läkaren om det här med framfall och han sa att själva förlossningssättet i princip inte har med det att göra utan att det är själva graviditeten som skapar ett tryck på bäckenbotten och muskulaturen där. Och det är det som bidrar till ev framfall senare i livet. Han sa att även de som bara gör snitt löper lika stor risk för att få det så den tanken kan du nog släppa :)

Fast då hade läkaren fel, för statistiken säger annat. 

Sida 21 längst ner, och grafen högst upp på sida 22.
    https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-5-20.pdf

"Tydligt att kvinnor som genomgått vaginal förlossning löper betydligt högre risk att drabbas av framfall än kvinnor som genomgått enbart kejsarsnittsförlossningar."

Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?