Inlägg från: EliS86 |Visa alla inlägg
  • EliS86

    Ensamstående och gravid som vill följas åt?

    Anonym (Dee) skrev 2021-09-25 18:56:45 följande:

    Jag har börjat lite mer i beslutet att jag kan nog inte ta bort det. Sen vet man ju aldrig hur det blir, om det blir ett barn i slutändan , om han ångrar sig osv.

    Jag har stöd av familjen men de bor i annan stad. Jag har vänner men ingen i samma sits utan de med barn är gifta och sen några utan barn som är singlar. Det återstår att se vilka vänner som finns kvar antar jag.

    Jag skulle gärna delta i en mammagrupp eller ha kontakt på annat sätt :)


    Resonerade typ som du i början. Landade i att jag inte kunde/ville avsluta graviditeten men var också rätt lugn med riskerna som tidigt missfall, dåliga odds på KUB osv. Nu har det såklart växt till en stark känsla för lilla bebis men det har tagit tid att vilja och låta mig fästa mig vid tanken. Verkligen ingen svart-vit situation känslomässigt. Har du och pappan varit tillsammans länge? Han kanske behöver lite tid att smälta allt bara. Ofta också svårare om tjejen är osäker själv för då finns liksom inget tydligt beslut att ta ställning till ännu. Bara ett nervigt kaos av ovisshet som troligtvis lugnat ner sig när ett beslut är fattat och kommunicerat.

    Fattar verkligen situationen med vänner! Precis likadant här och har o kap familjen i en annan stad (dock relativt närliggande).

    Kanske ska undersöka om man ska starta en privat grupp på Facebook eller nåt? Aldrig gjort tidigare men om det finns intresse så kanske det är ett första steg :)
  • EliS86
    Anonym (:)) skrev 2021-09-28 10:15:33 följande:

    Jag är inte i samma situation, men var för ett halvår sen. På grund av ångest och pappans påtryckningar valde jag att göra abort i vecka 10, vilket jag ångrat sedan dess. Så ville bara säga att vad starka ni är som gör detta. Hellre ensam och lycklig med barnet, än att upprätthålla nån sorts forcerad "kärnfamilj" pga normerna.. Så heja er mammor. 


    Vad fint att ens ta dig tid att skriva <3 tack det värmer verkligen samtidigt som jag blir ledsen över att höra vad du behövt gå igenom.
  • EliS86
    Anonym (Dee) skrev 2021-09-29 16:52:18 följande:

    Hej .

    Jag fick igår huggande smärta som satt I några sekunder, senare på kvällen molande som mensvärk. Ingen blödning ännu. Tror ni det är missfall?

    Vill ni i gruppen att vi ska titta på att skapa en privat Facebook grupp?

    Annars finns ju Discord som är en app med hög sekretess.

    Eller vill ni skriva här initialt ?


    Det skulle kunna va ?växtvärk? då livmodern tar alltmer plats. Det är ganska vanligt och helt normalt i samband med graviditet. Särskilt utan blödning skulle jag tolka det som så.

    Har ingen aning om hur man gör facebook grupp men är gärna med i en sån då jag har konto där men inte i appen du nämnde.

    Men är öppen för vadsom! Tycker om tanken på att kunna ha högt i tak och dela lite mer om oss utan att vara tillgängligt för hela allmänheten?hur tänker ni? <3
  • EliS86
    Anonym (Dee) skrev 2021-10-01 21:42:31 följande:

    Ja jag tror det var det , inte märkt av något mer. Däremot väldigt illamående nu.

    Hur mår du i graviditeten ? Vilken vecka var du i ?


    Skönt om det lugnat sig!

    Jag är i vecka 22 och mår bra över lag! Inga större humörsvängningar och kroppen orkar med bra än så länge. Hoppas det fortsätter så! Mådde bra fysiskt med första barnet hela tiden typ men mycket sämre psykiskt, framförallt mot slutet så är beredd på att hormonerna kan börja spöka tids nog?

    Vilken vecka är du i? Har du varit illamående innan eller något som kommit nu precis?
  • EliS86

    Hur går det för er? <3

    Jag har kommit fram till att jag inte vill ha med exet på förlossningen. Har försökt få till en fin dialog och något mer än bara praktiskt utbyte av information rörande vår dotter de senaste månaderna men får liksom inget gehör?

    Han undviker gärna att svara eller kommentera om det inte är en direkt fråga. Tycker det är jättejobbigt och får honom att kännas som en stel främling = ingen person jag ser kan stötta mig i den mest utsatta situation man kan tänka sig.

    Har därför kontaktat lite olika doulor som jag ska träffa och se om det klickar. Hoppas att de även kan bistå med praktiskt stöd som transport till förlossningen då jag inte ser mig själv köra dit mitt i värkarbetet. Det här är en stor sorg på ett sätt då jag hade hoppats att vi skulle kunna få till något fint även om vi inte är i en relation.. får ta en dag i taget och försöka tänka positivt men minst sagt lite mer kämpigt just nu? :(

  • EliS86
    Funderar81 skrev 2021-10-16 13:26:32 följande:

    Hejsan. Det finns en del sologrupper på fb. Är själv med i internationella och danska grupper. Smbc är den engelska förkortningen. Solo mum by choice.

    Jag är själv med en 2 åring och nygravid igen. Blir nåt värre trixande med tiden för barn och allt annat men tänker det är värst i början, sen blire bättre.

    Bor i Danmark och familjen i Sverige. Har hittat en liten grupp andra solomammor här, men även par från min mammagrupp som accepterar min lilla familj som den är.

    Dvs det finns massa möjligheter.

    Är gärna med i en fb grupp. =)


    Hej!

    Har också sett en del såna grupper men tänker att de kanske är exklusiva för personer som valt barn helt själva dvs insemination? Att det kanske blir fokus på lite andra frågor då? Annars hade jag gärna sökt mig till en sån grupp! Har jag fel?

    Jag gör så att jag försöker mig på att starta en hemlig fb-grupp iaf. Sen länkar jag här vad gruppen heter så får de som vill söka om att ansluta :)

    Återkommer!
  • EliS86
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 11:19:01 följande:

    Åh men kan du inte länka direkt när du gjort den? följa gärna åt!

    Jag har nu fått bebisen och kommit hem från sjukhuset. Tyvärr blev lillen sjuk men han har blivit frisk nu.


    Ååh stort grattis!!! <3 tufft att höra att han blev sjuk men skönt att han tillfrisknat :) hör gärna din förlossningsberättelse om du känner för att dela med dig!

    Jag ordnar och återkommer med länk till fb-grupp :)
  • EliS86

    Ok hörrni.

    Tror jag lyckats skapa en helt anonym/privat grupp som jag kan länka till. Skriv ett PM till mig eller skriv nedan var så skickar jag länken på pm.

    Gruppen är inte helt genomarbetad ännu- dvs regler bilder osv ska väl ordnas men finns iaf en sida så får vi lösa resten sen :)

  • EliS86

    [quote=81440053][quote-nick]Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:[/quote-nick]Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??[/quote

    Skönt med igångsättning på ett sätt då man har fler barn och kan planera för förlossningen! Är lite rädd att min ska komma oväntat och tidigt så jag inte har alla såna detaljer lösta. Funkade det bra med grannen? Fint att ha sån värdefull kontakt nära till hands!

    För mig går allt helt ok. Lite hormonell och sorgsen över att relationen med pappan inte kan vara sådär fin och avslappnad som jag hade hoppats men det kanske kommer?varit väldigt tydlig med att jag respekterar alla hans beslut i den här processen, dvs vill han va med på FL så får han det, vill han va delaktig dagarna efter så får han det osv men allt får vara på hans eget initiativ.

    Har skapat en FB grupp nu men vill inte skriva ut länken här där det är helt öppet. Kan du skriva om till mig här på FL så skickar jag länk till grupp om du vill ha?

  • EliS86
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:

    Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??


    Gjorde något konstigt när jag skulle citera dig. Se svar ovan!
    Anonym (Här) skrev 2021-10-18 12:43:39 följande:

    Tack <3 jag fick igångsättning. Var där ett dygn ungefär. Sedan fick jag o bebisen vara på BB och neonatal några dagar. Sedan åkte vi hem och nu är jag o treåringen och bebisen hemma. Treåringen hade barnvakt av en granne under hela tiden.

    Hur går det för dig med allting??


    Gjorde något konstigt när jag skulle citera dig. Se svar ovan :)
  • EliS86
    Funderar81 skrev 2021-10-18 15:13:41 följande:

    Hejsan. Jo, det finns både ock. Vissa grupper menar att man ska ha gjort det hela själv. De flesta bara att man ska ha valt att bli förälder på egen hand eller hamnat i situationen och tacklar det själv. Dvs många varianter. Många i sologrupperna har börjat som ni och sen valt att skaffa fler utan partner, bland annat på grund av komplikationer med kommunikation och föräldraroller. Oavsett så finns det nog folk att prata med. =)


    Ok! Du får gärna tipsa om grupp som är sökbar på Facebook där båda är ok! Har gjort en egen dold grupp nu och skickar länk till den som vill gå med men går gärna med i större grupper också :)
  • EliS86
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 07:21:17 följande:

    Hur ser man som ensam gravid på dejting?


    Jag har faktiskt varit på en dejt men tydligt flaggat för att mitt fulla fokus kommer ligga på en bebis inom kort. Ledde ingenvart men det var jag som backade, känner just nu mest för att ta hand om mig själv och mina barn..skulle jag få lust att dejta igen skulle jag däremot inte låta mig begränsas principiellt av att vara gravid. (Men kanske bra att va tydlig med att dejta så menar jag INTE att ligga runt, det har i och för sig aldrig varit något intresse för min del)
  • EliS86
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-27 08:42:23 följande:

    Jag dejtade nämligen en gravid tjej och vi hade en helt underbar tid tillsammans och jag var med vid förlossningen för att sedan bli dumpad. Kändes som att jag i slutänden blev utnyttjad som stöd under graviditeten. 


    Vad tråkigt att höra!

    Vet ju inte något om varken dig eller tjejen men om det var första barnet kan jag tänka mig att hon gick igenom en förändring i prioriteringar i samband med att bli mamma. Alltså det kanske inte var avsiktligt/planerat att göra som hon gjorde.

    För min egen del så ändrades hela min världsbild och alla beslut blev solklara att fatta utifrån vad som var bäst för mitt barn, resten fick ryka (inklusive pappan som var en bra pappa men dålig partner).

    Med det sagt så kan hon ju också bara varit egoistisk och ingen skön människa men hoppas på min förklaring :p även om hon kunde skött det snyggare oavsett med tanke på att du inte riktigt kunnat släppa det.
  • EliS86
    Emma1b skrev 2021-10-28 18:15:10 följande:

    Hej! Här är en nygravid ensamstående! Har du döttrar sen tidigare, men detta blir mitt första egna barn. Idag skrev jag in mig på mvc och när jag läste på deras hemsida blev jag kite irriterad. Det stod typ lika mycket om partnern som om den gravuda och på ett enda ställe stod det man kunde vara ensamstående. Grrr. Är det fortfarande så ovanligt?!

    Om ni hade skapat en fb grupp går jag gärna med. Vad heter den?


    Hej och grattis till graviditeten!

    Ja pendeln har liksom svängt helt åt andra hållet och nu ska partnern lyftas och göras delaktig på alla sätt. Fint och förståeligt med tanke på hur det har sett ut i traditionella förhållanden men som du säger finns ju så många fler konstellationer idag så då borde man ha lika mycket info utifrån andra perspektiv?

    Jag har skapat en fb-grupp men den är just nu helt hemlig, dvs osökbar och jag kan tydligen inte dela inbjudan via länk. Är det någon som vet hur man bör gå tillväga?

    Min rädsla är väl att det ska bli synligt för alla på min Facebook att jag är administratör för en grupp ensamstående när det är långt ifrån alla som jag har lust att dela min situation med. Kan skapa en sökbar grupp utan info kanske?
  • EliS86
    DFgirl skrev 2021-10-28 22:02:39 följande:

    Kanske en sökbar men sluten grupp som heter något helt annat? :P

    Man kan ju ha frågor för att bli medlem och då kan ju vi härifrån uppge detta som skäl så att andra inte släpps in.

    Men jag har aldrig gjort någon egen grupp och vet inte hur det funkar riktigt.


    Nu har jag snabbt gjort om gruppen så att den är sökbar helt utan beskrivning och med tillhörande fråga :) ska jag dela gruppnamnet öppet här eller skicka pm?
Svar på tråden Ensamstående och gravid som vill följas åt?