• Ledsenheten

    Hur mycket ska man hjälpa till hemma?

    Hej! Jag är en tjej som snart fyller 18 år. Min mamma klagar dag in och dag ut på att jag inte hjälper till hemma. Grejen är att jag tycker att jag hjälper till ganska lagomt. Jag städar mitt egna rum (dammsuger, dammtorkar och renbäddar osv) en gång i veckan. Jag tvättar alltid mina egna kläder och viker in dom själv i garderoben. Jag städar toaletten på övervåningen minst en gång i veckan (skurar toalettstol + handfat, putsar av spegeln, dammsuger, diskar ur tandborstmuggen och byter handdukar osv). Mamma ber mig nån gång då och då att plocka ur diskmaskinen och då gör jag det.

    Jag har två bröder varav en är 16 år och en är 8 år. Min 16 åriga lillebror gör absolut ingenting. Han tvättar inte själv, han städar inte sitt rum, han dammsuger inte, han renbäddar inte ens själv. Men han blir aldrig ombedd att göra någonting så som att plocka ut ur diskmaskinen eller städa sitt rum som alltid ser ut som det varit inbrott där inne, utan det gör mamma.

    Min andra lillebror på 8 år gör absolut ingenting själv heller. Han ställer inte ens in i diskmaskinen efter maten.

    Dom sysslorna som jag gör anser jag vara helt normala och jag har gjort dem sen jag var kanske 12 år så jag har inga problem med att göra dem. Men det jag inte förstår är vad mer mamma vill att jag ska göra. Hon säger att alla hennes kompisars barn minsann alltid hjälper till hemma osv men då jag frågar vad så får jag inget svar.

    Vi barn har ju faktiskt inte valt att bli födda, vi borde väll inte vara skyldig föräldrar att göra någonting alls då det är våra föräldrar som valt att skaffa barn.

    Jag ska ju skaffa ett eget hushåll en dag och då kommer ju jag få vara den som diskar och städar osv. Hade självklart uppskattat om mina barn hjälpte till och exempelvis städade deras egna rum och såklart tycker jag det är viktigt att dem lär sig vanliga hushållssysslor tills vuxenlivet.

    Ska även tillägga att mina föräldrar är skilda och hos pappa gör jag samma sak som hos mamma. Min lillebror gör ingenting där heller. Dock så har vi städerska där en gång i veckan så det är inte lika viktigt med allt städande men vi har även 2 hundar som löser mycket hår och jag har vitt golv så jag dammsuger och vaskar där ändå efter halva veckan typ så jag gör i princip lika mycket som hos mamma.

    Men nu undrar jag, vad hjälper era barn till med hemma? Om ni inte har barn, vad skulle ni viljat att era barn hjälpte till med? Vi säger i mina och mina syskons åldrar, 18, 16 och 8 år?

  • Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa till hemma?
  • Anonym (Mja men..)
    sextiotalist skrev 2021-08-25 20:32:26 följande:

    Tänk. Det kan min son också och jag kände mig som en städhjälp. Jag arbetade varje söndag, fixade med städning/tvätt på lördagarna. Tvätten var perfekt för då kunde jag få lite tid för mig själv.

    Jag hade längre arbetsdagar än mina föräldrar, eftersom jag hade läxor och prov.

    Sonen hade längre arbetsdagar än oss, han åkte tidigare och kom hem senare och på detta läxor, inlämningar och prov.

    Varför skulle han laga mat när både jag och hans pappa hade mer tid över.

    Nu har sonen bott själv i 4 år, lagar mat, städar, tvättar utan problem.

    Detta utan att vi har haft dedikerade uppgifter och nej, jag är rätt säker på att han inte sticker ut.

    Det krävs fotfarande inte 19 års utbildning för att lära sig detta


    Jag menar såklart inte att barnen ska va nån hushållsslav likalite som föräldrarna ska va det, utan att man ist hjälps åt, den ena lagar, den andra dukar, den tredje diskar osv. Jobbar nån sent så sköter resterande familjemedlemmar markservicen, svårare än så är det inte. Man måste inte ha ett rigit schema.

    Men att barn ska ha noll ansvar, o bo som på hotell o endast behöva lyfta fötterna när morsan kommer m dammsugaren ser jag som vanvård av barn.
  • sextiotalist
    Anonym (Mja men..) skrev 2021-08-25 20:40:01 följande:

    Jag menar såklart inte att barnen ska va nån hushållsslav likalite som föräldrarna ska va det, utan att man ist hjälps åt, den ena lagar, den andra dukar, den tredje diskar osv. Jobbar nån sent så sköter resterande familjemedlemmar markservicen, svårare än så är det inte. Man måste inte ha ett rigit schema.

    Men att barn ska ha noll ansvar, o bo som på hotell o endast behöva lyfta fötterna när morsan kommer m dammsugaren ser jag som vanvård av barn.


    Det har jag aldrig påstått. Eftersom jag är rätt bekväm av mig så har jag inte sprungit och servat. Jag har varit och är rätt chill när det gäller hushållsarbete. Klagar någon så hänvisar jag till dammsugaren eller så.

    Självklart har sonen hjälpt till vid behov, fixat middag om man varit sen. Skämt bort oss om vi varit sjuka eller trötta.

    Så bortskämda vi blev när han var här sist då han lagade god mat.

    Det jag vänder mig emot är att man säger att det behövs 19 års lång utbildning för att lära sig sköta ett hushåll
  • Räkan77

    En ungdom som är på väg att flytta hemifrån och som är motiverad att lära sig om hemmets skötsel kan göra det på ett par veckor. Inte så att det blir fullärda, men tillräckligt för att de ska klara sig i en liten lägenhet. Människor i medelåldern tenderar att vilja ha det lite mer välordnat än vad många unga vuxna har det, med många undantag förstås.

    Med det sagt så tycker jag att barn och ungdomar ska hjälpa till hemma, men jag ser det främst som träning i att hjälpa andra, inte att de måste lära sig hemmets skötsel under många år. Det som tar mest tid i hemmet, förutom matlagning, är otroligt enkelt: diska, plocka in kläder i garderoben, dammsuga, handla och det eviga undanplockandet. Mina barn kan allt det, men de tycker precis som vi föräldrar att det är jäkligt tråkigt.

  • Anonym (Mja men..)
    sextiotalist skrev 2021-08-25 20:48:24 följande:

    Det har jag aldrig påstått. Eftersom jag är rätt bekväm av mig så har jag inte sprungit och servat. Jag har varit och är rätt chill när det gäller hushållsarbete. Klagar någon så hänvisar jag till dammsugaren eller så.

    Självklart har sonen hjälpt till vid behov, fixat middag om man varit sen. Skämt bort oss om vi varit sjuka eller trötta.

    Så bortskämda vi blev när han var här sist då han lagade god mat.

    Det jag vänder mig emot är att man säger att det behövs 19 års lång utbildning för att lära sig sköta ett hushåll


    Såklart det inte gör, men man lär sig att livet innebär att man måste göra tråkiga saker då å då när man eg inte har lust och att i gemenskap med andra får man dra sitt strå till stacken.
  • sextiotalist
    Anonym (Mja men..) skrev 2021-08-25 21:00:17 följande:

    Såklart det inte gör, men man lär sig att livet innebär att man måste göra tråkiga saker då å då när man eg inte har lust och att i gemenskap med andra får man dra sitt strå till tacken.


    Det är framförallt omtänksamhet vi har försökt lära sonen.

    Sedan skjuter vi också upp vissa tråkiga saker. Känner ingen av oss för att städa så kan vi strunta i det. Eller om ingen vill laga mat, kan vi fika i stället

    Vissa saker måste man göra, t.ex betala räkningar.

    Men mycket i vardagen är präglat av rätt onödiga måsten
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2021-08-25 19:54:31 följande:
    Curla för att man inte använder barnen som städhjälp?
    Fast bor man tillsammans i ett hushåll, så hjälper man ju till att söla ner och stöka ner också. Och då är det väl inte mer än rätt, att man hjälps åt att städa upp och göra rent också? Så länge som man bor tillsammans. Och nu har jag alltså inte sagt att fyraåringar ska sköta hela städningen... men de kanske kan lägga sina leksaker på plats innan de går och lägger sig? Hänga upp sin jacka på kroken och ställa sina stövlar på skostället när de kommer in? Sedan kan man långsamt utöka ansvaret.

    En 12-åring bör kunna ta disken ibland och upptorkandet i köket efter maten, samt bädda rent i sin egen säng. Självklart lägga sina smutskläder i rätt tvättkorg. Gå och kompletteringshandla om det fattas något (men inte bära tunga kassar). 

    En 18-åring är vuxen och myndig, och borde ta lika mycket hushållsarbete som övriga vuxna i hushållet, det är inget konstigt alls. 
  • Anonym (Tre barn)
    Anonym (Vuxen kvinna) skrev 2021-08-25 18:48:41 följande:

    Förstår verkligen inte många av svaren här.

    Många verkar ju ha skaffat barn mest för att få hjälp hemma?

    Tex så tycker jag verkligen ingen annan än föräldrarna ska ansvara för maten. Visst, är man riktigt kräsen eller kommer hem senare än resten av familjen kan man kanske fixa till sig själv. Men inte till hela familjen?

    Fixa sina egna rum, och t o m tvätta sin egen tvätt fine, det gjorde jag också. Och man kan absolut hjälpa till, så att man lär sig. Men inte ansvara för hela områden som på ett schema själv.

    Som TS skriver, man har inte valt att bli född.


    Det kanske finns familjer där man faktiskt vill skicka med barnen från uppväxten att det är helt naturligt att man hjälps åt i ett hushåll? En häpnadsväckande tanke för dig kanske?
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-26 09:50:14 följande:
    Fast bor man tillsammans i ett hushåll, så hjälper man ju till att söla ner och stöka ner också. Och då är det väl inte mer än rätt, att man hjälps åt att städa upp och göra rent också? Så länge som man bor tillsammans. Och nu har jag alltså inte sagt att fyraåringar ska sköta hela städningen... men de kanske kan lägga sina leksaker på plats innan de går och lägger sig? Hänga upp sin jacka på kroken och ställa sina stövlar på skostället när de kommer in? Sedan kan man långsamt utöka ansvaret.

    En 12-åring bör kunna ta disken ibland och upptorkandet i köket efter maten, samt bädda rent i sin egen säng. Självklart lägga sina smutskläder i rätt tvättkorg. Gå och kompletteringshandla om det fattas något (men inte bära tunga kassar). 

    En 18-åring är vuxen och myndig, och borde ta lika mycket hushållsarbete som övriga vuxna i hushållet, det är inget konstigt alls. 
    Nu har vi diskmaskin och om andra plockar i den, så plockar jag ur den igen, så här hemma har disken placerats på diskbänken.
    Och när sonen var 18 år hade han längre arbetsdagar än vad vi vuxna hade, hans studier var mer högprioterat än "rättvis" fördelning av hemarbetet.
  • Mandel

    Tycker du ska fråga din mamma varför det är sådan skillnad i hushållsarbete mellan dig och dina bröder. Verkar mer bero på kön än ålder på det du skriver.

    Jag har 2 söner och det hushållsarbete som jag ber dem om ibland är ju även för framtiden när de ska leva i eget boende. Utbildnings. Samt att jag faktiskt tycker att man som familj hjälps åt efter bästa förmåga i ett hem. Varför ska jag jobba heltid, handla, städa, tvätta. laga mat osv medans barnen lägger timmar på att sitta framför en skärm och spela/se på film bara för att de är barn och inte har valt att bli födda?
    Är det sedan samma barn som när de själva sedan får barn sitter här på fl och ondgör sig över att mormor/farmor inte vill ställa upp som barnvakter? Det är ju inte mormor/farmor som valt att skaffa barnbarn...

    Med tanke på hur psykiskt dåligt många unga mår när livet och verkligheten kommer i fatt dem när de slutat plugga och måste ta hand om eget boende och egen försörjning så gör man sina barn en björntjänst om man inte visar och diskuterar dessa saker och ting med dem.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2021-08-26 11:51:33 följande:

    Tycker du ska fråga din mamma varför det är sådan skillnad i hushållsarbete mellan dig och dina bröder. Verkar mer bero på kön än ålder på det du skriver.

    Jag har 2 söner och det hushållsarbete som jag ber dem om ibland är ju även för framtiden när de ska leva i eget boende. Utbildnings. Samt att jag faktiskt tycker att man som familj hjälps åt efter bästa förmåga i ett hem. Varför ska jag jobba heltid, handla, städa, tvätta. laga mat osv medans barnen lägger timmar på att sitta framför en skärm och spela/se på film bara för att de är barn och inte har valt att bli födda?
    Är det sedan samma barn som när de själva sedan får barn sitter här på fl och ondgör sig över att mormor/farmor inte vill ställa upp som barnvakter? Det är ju inte mormor/farmor som valt att skaffa barnbarn...

    Med tanke på hur psykiskt dåligt många unga mår när livet och verkligheten kommer i fatt dem när de slutat plugga och måste ta hand om eget boende och egen försörjning så gör man sina barn en björntjänst om man inte visar och diskuterar dessa saker och ting med dem.


    Nu finns det många ungdomar som har massor av studier, som kräver mycket tid från dom. De jag känner som gått på gymnasiet har ofta haft ett par timmars hemarbete nästan varje kväll (prov, inlämningar, läxor)
    Så den erfarenhet som jag har är att många gymnasieungdomar har längre arbetsdagar än sina föräldrar.
    Vi har i varje fall inte behövt dedikerade uppgifter för att sonen kunnat sköta ett hem som vuxen. De flesta av mina jämnåriga behövde inte göra så mycket hemma (rätt vanligt att mammorna var hemmafruar) och ändå kunnat sköta ett hem som vuxna.
  • Anonym (mercury)

    Javisst, din mamma har skaffat sönerna som inte hjälper till då får hon också städa efter dem det ska inte du behöva göra!

  • Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2021-08-25 20:32:26 följande:
    Tänk. Det kan min son också och jag kände mig som en städhjälp. Jag arbetade varje söndag, fixade med städning/tvätt på lördagarna. Tvätten var perfekt för då kunde jag få lite tid för mig själv.

    Jag hade längre arbetsdagar än mina föräldrar, eftersom jag hade läxor och prov.

    Sonen hade längre arbetsdagar än oss, han åkte tidigare och kom hem senare och på detta läxor, inlämningar och prov.

    Varför skulle han laga mat när både jag och hans pappa hade mer tid över.

    Nu har sonen bott själv i 4 år, lagar mat, städar, tvättar utan problem.

    Detta utan att vi har haft dedikerade uppgifter och nej, jag är rätt säker på att han inte sticker ut.

    Det krävs fotfarande inte 19 års utbildning för att lära sig detta
    Håller med dig! Så klokt!
    Man lär sig för att man måste. När man bor själv kan man laga mat på den nivå man själv vill,och städa på den nivå man själv vill. Inga problem att lära sig det. Sedan är det ju så att barn och ungdomar som går i skolan har ofta mycket skoljobb både i skolan och så läxor på det. Att då komma hem och förväntas städa och laga mat osv, i tonåren när man faktiskt är tröttare än vuxna människor är rent biologiskt, det är inte hälsosamt!

    Fortfarande, föräldrarna äger hemmet, de har ansvar för hemmet. Det ENDA en ungdom/ett barn har ansvar för är skolan och att ta hand om sin egen hälsa. Att lära sig att ta hand om sitt eget hem kommer med åldern och erfarenhet, och för att man VILL när man är vuxen.
  • Anonym (Oj)

    Det du gör är fantastiskt bra, dina bröder däremot kommer att bli riktiga mansbebisar tyvärr. Ni äldsta kan hjälpa till att handla och laga mat t ex.

    Vår 5 åring bäddar sängen, städar rummet, plockar undan sin disk.

    Vår 11 åring gör allt ovan samt torkar bordet, viker tvätt, dammsuger hela lägenheten, plockar ur diskmaskin, handlar och hjälper sitt syskon med vardagsbestyr.

    Hur kan man begära mindre av fullt funktionella barn?

Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa till hemma?