• Anonym (Whom?)

Vem uppfostrar msnsbebisar?

Då det verkar vara ett överflöd på just mansbebisar så undrar jag vem som uppfostrar dem.

Är det båda föräldrarna eller en som curlar sonen till ett liv utan att vara självständig och som inte kan tänka själv?

Hur eller vem uppfostrar ett barn till totalt passivitet, inte ha förmågan att tänka själv eller att tänka logiskt?

Beteendet måste ju komma från npgonstans

Eller är många föräldrar så fast inne i spädbarnsfasen att de inte kan eller tilllåter att barnet blir äldre?

Hur tänker du?

Är föräldrar mer flata på att ställa krav i dag då barnet kan känna sig kränkt? Eller kände sig föräldern kränkt när den behövde hjälpa till hemma och låter sitt barn inte hjälpa till?

• Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?
  • Anonym (Beep)

Sen får man inte heller glömma att man inte kan skylla sitt dåliga beteende på sin uppväxt hur länge som helst. Har man inte kvicknat till vid 25-årsåldern, senast 30, så får man fasen acceptera att man kallas för mansbebis och blir lämnad. Det är inte så himla svårt att räkna ut var tvättmaskinen står, hur diskmaskinen fungerar, att man behöver vårda sina relationer för att inte bli ensam och att barn kräver en justering av livsstil.

• Anonym (pessimisten)
    Anonym (Oftast mamman) skrev 2021-08-27 17:53:10 följande:
    Anonym (ili) skrev 2021-08-27 17:41:28 följande:
    Den värsta mardrömmen för mammor med svag självkänsla är att bli övergivna och icke nödvändiga. De lever på att vara andra till lags.
     Som (ili) skrev, rädslan för att bli övergiven. Den eventuella maken lever sannolikt kortare än henne om de är ungefär jämnåriga och kan dessutom gå ifrån henne en vacker dag innan det, oavsett hur hunsad han än är. Så han duger inte riktigt. Sonen blir säkrare, risken att han överger är mycket mindre och han kommer sannolikt inte att dö ifrån henne heller pga att han är yngre.

Inte alls säkert. Finns hur mycket forskning som helst på att döttrar tar mer hand om sina gamla föräldrar och att män beter sig som omyndigförklarade även i den änden.

Jag vet flera exempel där sonen bor på samma ort som päronen men det ändå är dottern som flyttat flera mil bort som måste åka dit och hjälpa dem med ditt och datt.

Jag har bara en son och jag räknar inte med att han tar hand om mig som en dotter skulle ha gjort, även om jag skulle bli glad om det visar sig att jag har fel.
  • Anonym (Oftast mamman)
    Anonym (pessimisten) skrev 2021-08-27 18:19:46 följande:
    Inte alls säkert. Finns hur mycket forskning som helst på att döttrar tar mer hand om sina gamla föräldrar och att män beter sig som omyndigförklarade även i den änden.

Jag vet flera exempel där sonen bor på samma ort som päronen men det ändå är dottern som flyttat flera mil bort som måste åka dit och hjälpa dem med ditt och datt.

Jag har bara en son och jag räknar inte med att han tar hand om mig som en dotter skulle ha gjort, även om jag skulle bli glad om det visar sig att jag har fel.
    Eftersom sonen är omhändertagen av mamman, blir det ju om hon finns givetvis en dotter (eller annan son) som får ta hand om mamman/pappan när de blir sjuka. Eftersom sonen inte är kapabel till det. Hans deal är ju att han slipper växa upp om han inte överger mamma. Det betyder inte att han skall hjälpa henne, utan att hon skall hjälpa honom. Han behöver bara låta sig bli hjälpt, det är allt. Då har han inte övergivit henne.

Jag har en lite annorlunda sits men utåt kan det nog se ut som en mansbebis. Mansbebis light. Fast mamma är mer dricka vin och röka på balkongen- typen än särskilt hjälpsam. Hon klarar inte att bo själv, struntar i räkningar, hyran, spelar högljudd musik osv. så därför bor hon hos mig.  
  • Anonym (pessimisten)
    Anonym (Oftast mamman) skrev 2021-08-27 18:36:14 följande:
    Eftersom sonen är omhändertagen av mamman, blir det ju om hon finns givetvis en dotter (eller annan son) som får ta hand om mamman/pappan när de blir sjuka. Eftersom sonen inte är kapabel till det. Hans deal är ju att han slipper växa upp om han inte överger mamma. Det betyder inte att han skall hjälpa henne, utan att hon skall hjälpa honom. Han behöver bara låta sig bli hjälpt, det är allt. Då har han inte övergivit henne.

Jag har en lite annorlunda sits men utåt kan det nog se ut som en mansbebis. Mansbebis light. Fast mamma är mer dricka vin och röka på balkongen- typen än särskilt hjälpsam. Hon klarar inte att bo själv, struntar i räkningar, hyran, spelar högljudd musik osv. så därför bor hon hos mig.  
    Det är dock knappast en normal förälder du beskriver där. Beklagar, vad trist att få en person utan ansvarskänsla till förälder.
  • Anonym (Oftast mamman)
    Anonym (pessimisten) skrev 2021-08-27 18:50:37 följande:
    Det är dock knappast en normal förälder du beskriver där. Beklagar, vad trist att få en person utan ansvarskänsla till förälder.
    Jag vet. Men hon är go på sitt sätt. Dessutom har hon bättrat sig avsevärt och blivit lättare att leva med mot vad det har vart.

• Anonym (Beep)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-27 20:35:58 följande:

Kvinnor. Samhället.

Uppfostrar inte män barn?
  • Anonym (Oftast mamman)
    Anonym (Beep) skrev 2021-08-28 08:57:45 följande:
    Givetvis, men mansbebis (med det menar jag inte gnälliga män, utan väldigt osjävständiga män) är oftast kopplat till mamman, och mansbebisens relation med sin mamma.

Du kan se, inte riktigt motsatsen, men något liknande hos flickor som haft en väldigt överbeskyddande och curlande far som dessutom har en väldigt god ekonomi att skämma bort flickan med. Med otur blir resultatet av det flickor som vägrar växa upp och ta eget ansvar, och vars enda "chans" i livet blir att hitta en man som är som hennes far som tar ansvar för henne, för hon vägrar göra det själv (eller rentav är inkapabel att ta det ansvaret).

• Drottningen1970
    Anonym (Beep) skrev 2021-08-28 08:57:45 följande:

Oftast inte. Största delen om omvårdnaden av barn sker av kvinnor.

Däremot finns det ganska många män/mansbebisar som fungerar som dåliga förebilder naturligtvis.
  • Anonym (Beep)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-28 09:36:11 följande:

Oftast inte. Största delen om omvårdnaden av barn sker av kvinnor.

Däremot finns det ganska många män/mansbebisar som fungerar som dåliga förebilder naturligtvis.

Intressant. Konsekvensen är alltså att kvinnor bär ansvaret för mäns dåliga beteende gentemot kvinnor. Män saknar inflytande över sitt beteende och allt kan lastas på kvinnor.

Vad skönt att vara man, helt ansvarsbefriat!
Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?