Anonym (ili) skrev 2021-08-27 16:49:00 följande:
Ensamstående mammor eller familjer med frånvarande pappa.
Otroligt tröttsam slutsats, tjatar folk fortfarande om det här?
Min tonårsson har driv och ambitioner, han vet vad han vill arbeta med och har en färdig plan för att nå dit. Det gör han helt på eget initiativ. Han är mycket självständig och skrattar mest åt incels och jämnåriga killar som blir curlade av mamma.
Han fixar saker själv och är han intresserad av en tjej tar han initiativet. Han skulle aldrig sitta och gnälla och vältra sig i självömkan som en del vuxna karlar gör, inte minst här på familjeliv. Vill han ha något kämpar han för att få det, han pluggar och tränar lika hårt.
Det är för att jag har uppfostrat honom så och jag har varit ensamstående på heltid från början. Det är just eftersom jag är ensam och inte vet hur länge jag är kvar som jag har lärt honom att bli självständig. Det är dessutom svårt att curla ett barn som ensamstående eftersom man rent praktiskt inte kan serva barnet konstant.
Den här seglivade myten om att söner till ensamma mammor blir losers och kriminella håller inte statistiskt om man tar hänsyn till socioekonomiska variabler. Dessutom är det den frånvarande pappan som är problemet och inte mamman som finns kvar och tar det ansvar som pappan inte fixade. Om min sons far hade funnits med i bilden så hade sonen inte varit en ambitiös kille med självförtroende utan ett traumatiserat nervvrak så bland det bästa jag har gjort för sonen är att slänga ut idioten.