• Anonym (A)

Yonimassage - terapi eller prostitution?

Flera influencers har gått ut med rekommendationer kring yonimassage, alltså massage där också könsdelarna ingår, det kan vara både invändig och utvändig beröring. Det kan beskrivas som vanlig massage eller terapi beroende på vem man pratar med.

Å andra sidan är beröring av könsorgan en sexuell handling, enligt bl.a. åklagare som menar att detta är klart fastställt, men att man hittills inte prövat i domstol om yonimassage är att likställa med sexköp.

Det finns de som likställer yonimassage med sexköp rakt av, utan tvekan. Det här är en tjänst som kvinnor köper, men om det hade varit en man som erbjudits "happy ending" på en massagesalong hade han genast gjort sig skyldig till sexköp, vilket också prövats i domstol många gånger utom allt tvivel.

Är det mer ok för att det handlar om kvinnor? Spelar det någon roll om syftet (kanske) inte är sexuell njutning? Ska det vara tillåtet eller är det ett omedvetet sexköp?

Vad tycker ni? Sund och behövlig terapi? Flummigt humbug? Sexköp?

Länk till en av de senaste artiklarna kring ämnet: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklageren-yonimassagen-kan-vara-ett-sexkop

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 12:51
    Tilläggsfråga: Vad säger det om de här influencer-personerna att de köper en sådan tjänst? Förändrar det er syn på dem, om ni var positivt inställda till dem förut? Exempel på influencers som verkar förespråka yonimassage är Maxinne Björn, Margaux Dietz och Bianca Ingrosso (den sistnämnda verkar inte ha personlig erfarenhet men har hört från en vän hur det är).

• Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?
  • Anonym (...)
    Anonym (A) skrev 2021-09-01 09:27:16 följande:

Flera influencers har gått ut med rekommendationer kring yonimassage, alltså massage där också könsdelarna ingår, det kan vara både invändig och utvändig beröring. Det kan beskrivas som vanlig massage eller terapi beroende på vem man pratar med.

Å andra sidan är beröring av könsorgan en sexuell handling, enligt bl.a. åklagare som menar att detta är klart fastställt, men att man hittills inte prövat i domstol om yonimassage är att likställa med sexköp.

Det finns de som likställer yonimassage med sexköp rakt av, utan tvekan. Det här är en tjänst som kvinnor köper, men om det hade varit en man som erbjudits "happy ending" på en massagesalong hade han genast gjort sig skyldig till sexköp, vilket också prövats i domstol många gånger utom allt tvivel.

Är det mer ok för att det handlar om kvinnor? Spelar det någon roll om syftet (kanske) inte är sexuell njutning? Ska det vara tillåtet eller är det ett omedvetet sexköp?

Vad tycker ni? Sund och behövlig terapi? Flummigt humbug? Sexköp?

Länk till en av de senaste artiklarna kring ämnet: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklageren-yonimassagen-kan-vara-ett-sexkop

Sexköp helt utan tvekan! Man betalar för att få sitt kön masserat.. Vilket nog i många fall leder till orgasm..

Finns inget att diskutera egentligen, ska vi ha ett jämställt land så ska detta vara lika straffbart som "happy ending" för män..

Skulle jag få reda på att en kvinna i min bekantskapskrets hade köpt denna tjänst hade jag först polisanmält detta och sedan sagt upp ALL kontakt med personen då jag ej umgås med brottslingar
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2021-09-01 09:43:55 följande:
    Sexköp helt utan tvekan! Man betalar för att få sitt kön masserat.. Vilket nog i många fall leder till orgasm..

Finns inget att diskutera egentligen, ska vi ha ett jämställt land så ska detta vara lika straffbart som "happy ending" för män..

Skulle jag få reda på att en kvinna i min bekantskapskrets hade köpt denna tjänst hade jag först polisanmält detta och sedan sagt upp ALL kontakt med personen då jag ej umgås med brottslingar
    Jag läste en annan artikel också där man intervjuat en yonimassör och även om hon bara ser det här som något helt oskyldigt säger hon samtidigt att klienten är "fri att njuta". Känns lite som en gråzon där...

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-tycker-massageterapeuten-om-debatten-ingen-sexuell-stamning
  • Anonym (Löjrom)

Det är absolut INTE ok, det är sexuella tjänster, ej förhandlingsbart.

• Anonym (Löjrom)
    Anonym (A) skrev 2021-09-01 09:49:59 följande:
    Jag läste en annan artikel också där man intervjuat en yonimassör och även om hon bara ser det här som något helt oskyldigt säger hon samtidigt att klienten är "fri att njuta". Känns lite som en gråzon där...
    Det är ingen gråzon, det är en strategi att sprida myten kring frivillighet precis som den "lyckliga horan" som säljer sin kropp för att hon så hemskt gärna "vill".
  • Anonym (A)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-01 09:54:25 följande:
    Det är ingen gråzon, det är en strategi att sprida myten kring frivillighet precis som den "lyckliga horan" som säljer sin kropp för att hon så hemskt gärna "vill".
    Ja massören tyckte det vore "väldigt tråkigt" om det visade sig att hon är prostituerad... Det känns som ett lite väl naivt uttalande väl?? Hon måste väl ändå inse själv hur det kan uppfattas.
  • Anonym (Nja)

Måste man välja? Jag tycker det är terapi och prostitution.

Nu ser inte jag varken prostitution eller sexköp som något negativt utan tycker att det skulle avstigmatiseras och avkriminaliseras.

• Anonym (Löjrom)
    Anonym (Nja) skrev 2021-09-01 10:01:58 följande:

Måste man välja? Jag tycker det är terapi och prostitution.

Nu ser inte jag varken prostitution eller sexköp som något negativt utan tycker att det skulle avstigmatiseras och avkriminaliseras.

Du har uppenbarligen redan valt, du är för trafficking och våldtäkt mot betalning, bra person.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-01 10:06:11 följande:

Du har uppenbarligen redan valt, du är för trafficking och våldtäkt mot betalning, bra person.

Nej, jag är inte för trafficking. Jag besöker lagliga, kontrollerade bordeller i Danmark där det bara jobbar danska kvinnor. De är dyrare än frilansare och gatuprostituerade, men det är det värt. Jag skulle dock vilja ha certifierade, typ fair-trade och KRAV-märkta bordeller i Sverige.
  • Mascaraklumpar

Jag är osäker på vad det bör klassas som, men jag tycker inte att den definitionen av prostitution håller. Om beröring av könsorganen är prostitution så är också barnmorskor och gynekologer prostituerade. Det borde väl vara syftet med beröringen som är det avgörande och inte beröringen i sig?

Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?