• Anonym (A)

Yonimassage - terapi eller prostitution?

Flera influencers har gått ut med rekommendationer kring yonimassage, alltså massage där också könsdelarna ingår, det kan vara både invändig och utvändig beröring. Det kan beskrivas som vanlig massage eller terapi beroende på vem man pratar med.

Å andra sidan är beröring av könsorgan en sexuell handling, enligt bl.a. åklagare som menar att detta är klart fastställt, men att man hittills inte prövat i domstol om yonimassage är att likställa med sexköp.

Det finns de som likställer yonimassage med sexköp rakt av, utan tvekan. Det här är en tjänst som kvinnor köper, men om det hade varit en man som erbjudits "happy ending" på en massagesalong hade han genast gjort sig skyldig till sexköp, vilket också prövats i domstol många gånger utom allt tvivel.

Är det mer ok för att det handlar om kvinnor? Spelar det någon roll om syftet (kanske) inte är sexuell njutning? Ska det vara tillåtet eller är det ett omedvetet sexköp?

Vad tycker ni? Sund och behövlig terapi? Flummigt humbug? Sexköp?

Länk till en av de senaste artiklarna kring ämnet: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklageren-yonimassagen-kan-vara-ett-sexkop

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 12:51
    Tilläggsfråga: Vad säger det om de här influencer-personerna att de köper en sådan tjänst? Förändrar det er syn på dem, om ni var positivt inställda till dem förut? Exempel på influencers som verkar förespråka yonimassage är Maxinne Björn, Margaux Dietz och Bianca Ingrosso (den sistnämnda verkar inte ha personlig erfarenhet men har hört från en vän hur det är).

• Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?
  • Anonym (Terapiprostitutition?)

Det kan ju vara bägge delarna. Terapeutiskt och prostitution. Kan mycket väl tänka mig hälsofördelar man kan få av orgasm. Men det är ju ändå solklart sexköp.

Dessutom händer nog mer grejer än att massören masserar med fingrarna i anus och vagina under en del yonisessioner. Lite som thaimassage ibland är mer sexuellt än bara avrunkning på slutet av en vanlig massage. 

• Anonym (A)
    Anonym (Terapiprostitutition?) skrev 2021-09-02 17:54:50 följande:

Det kan ju vara bägge delarna. Terapeutiskt och prostitution. Kan mycket väl tänka mig hälsofördelar man kan få av orgasm. Men det är ju ändå solklart sexköp.

Dessutom händer nog mer grejer än att massören masserar med fingrarna i anus och vagina under en del yonisessioner. Lite som thaimassage ibland är mer sexuellt än bara avrunkning på slutet av en vanlig massage. 

Ditt nick beskriver rätt väl hur man skulle kunna se det. Inte uteslutet att personerna mår bättre men renhårigt är det knappast.
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 18:08:25 följande:
    Ditt nick beskriver rätt väl hur man skulle kunna se det. Inte uteslutet att personerna mår bättre men renhårigt är det knappast.
    Har hört (men vet inte om det är sant) att någon berättade att efter massagen (och orgasmen/orgasmerna) att kunden får om hon vill göra så att massören också kommer. Som inbakat i priset om kunden önskar det.

Låter som en trevlig dejt och säkert terapeutiskt på nåt vis, men att det inte är sexköp tycker jag är konstigt när man faktiskt köper just sex. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Terapiprostitutition?) skrev 2021-09-02 18:48:23 följande:
    Har hört (men vet inte om det är sant) att någon berättade att efter massagen (och orgasmen/orgasmerna) att kunden får om hon vill göra så att massören också kommer. Som inbakat i priset om kunden önskar det.

Låter som en trevlig dejt och säkert terapeutiskt på nåt vis, men att det inte är sexköp tycker jag är konstigt när man faktiskt köper just sex. 
    Åh herregud det här blir ju bara värre och värre :s Fruktansvärt oprofessionellt om det är sant.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (pjuh) skrev 2021-09-02 08:59:44 följande:
    Alltså, med det resonemanget så är ju prostitution helt ok. Du köper en massage, eller ett samtal, men samlaget är frivilligt från den du köper massagen eller samtalet från. Förklara det för polisen eller rättsväsendet.

Yonnimassage är inget annat än prostitution, finns inga nyanser. Du betalar för en massage där det ingår att någon pullar din g-punkt. Vad är det om inte köp av sexuell tjänst? 
    Ett solklart fall av sexköp då intensiv beröring av könsorganen ingår som en väsentlig del i yonimassage. Att sen kalla det för friskvård eller terapi är typisk skönmålning. Rent logiskt skulle all prostitution kunna använda det argumentet då sex är bevisat bra både för kropp och själ.
    Men nu är det i första hand kvinnor som behandlar och blir behandlade, då gäller andra regler. Kvinnlig sexualitet är något fint, manlig är äcklig och utnyttjande. På vissa områden är det fortfarande väldig skillnad på män och kvinnor.
  • Anonym (A)
    Anonym (Malin) skrev 2021-09-02 19:18:25 följande:
    Ett solklart fall av sexköp då intensiv beröring av könsorganen ingår som en väsentlig del i yonimassage. Att sen kalla det för friskvård eller terapi är typisk skönmålning. Rent logiskt skulle all prostitution kunna använda det argumentet då sex är bevisat bra både för kropp och själ.
    Men nu är det i första hand kvinnor som behandlar och blir behandlade, då gäller andra regler. Kvinnlig sexualitet är något fint, manlig är äcklig och utnyttjande. På vissa områden är det fortfarande väldig skillnad på män och kvinnor.
    Du har rätt, det finns en dubbelmoral här!
  • Anonym (Sa)
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 12:26:32 följande:

Jag var tvungen att googla cerklage, hoppas du kommer må bättre med tiden och att graviditeten går bra :)

Precis, en gynekolog vet ju så otroligt mycket om både kroppen i stort, som alla läkare, men också just underlivet, det är verkligen imponerande. Och det kommer så klart en massör/massös aldrig i närheten av kunskapsmässigt, inte ens med många års erfarenhet av yoni eller liknande former.

Ja, det där sista du säger, känns lite som kvacksalveri när man påstår sig kunna bota något som man dels inte vet något om, dels kan göra värre i värsta fall.

Tack :) Ja nu känns det bättre , har inte ont längre iallafall .. men kommer nog fortsätta få ont av gynundersökningar (fast kanske inte lika mycket när jag inte är nyopererad) resten av graviditeten och livmoderhalsen måste kollas med några veckors mellanrum så får väl stå ut haha :)

Ja , en släkting till mig är faktiskt gynekolog också, hon bor långt bort men brukar fråga henne om det är något jag undrar om graviditeten eller nått som min läkare eller barnmorska har sagt och oftast kan hon svara .. har verkligen respekt för läkare (även om de också kan göra fel såklart och säkert är olika duktiga).. Och en massageterapeut kan såklart inte komma i närheten..

Och kan verkligen inte fatta hur sån massage skulle kunna bota t.ex svampinfektion? Eller förlossningsskador? Låter jättekonstigt ..
    Anonym (Malin) skrev 2021-09-02 19:18:25 följande:
    Inte bara intensiv beröring av könsorganen, utan även anus. Kan ju vara värt att tänka på om man känner sig sugen på Yoni. Att den där snubben (eller snubban) inte bara kommer talla dig behagligt mellan benen utan även i anus. Fast sånt verkar ju poppis idag. Kan ju då hoppas att massören har smäckra pianofingrar och inte stora dasslockshänder med korvfingrar.

Intressant ändå att det inte ses som sexköp av lagen, utan än så länge är i stadiet "kan ses som".

Något som borde räknas som solklart sexköp är det inte. Undrar varför? Terapiskönmålningen? Att det är riktat till kvinnor? Att det är relativt nytt? Att det inte är en extrakostnad/extragrej i behandlingen utan är själva behandlingen?

Hade jag köpt det hade jag velat att det var en snygg man som masserade, en snygg man med exceptionellt små händer. När jag läste att det även var upp i anus så nej tack till stora grabbnävar. Inte i mitt anus.

Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?