• Anonym (A)

Yonimassage - terapi eller prostitution?

Flera influencers har gått ut med rekommendationer kring yonimassage, alltså massage där också könsdelarna ingår, det kan vara både invändig och utvändig beröring. Det kan beskrivas som vanlig massage eller terapi beroende på vem man pratar med.

Å andra sidan är beröring av könsorgan en sexuell handling, enligt bl.a. åklagare som menar att detta är klart fastställt, men att man hittills inte prövat i domstol om yonimassage är att likställa med sexköp.

Det finns de som likställer yonimassage med sexköp rakt av, utan tvekan. Det här är en tjänst som kvinnor köper, men om det hade varit en man som erbjudits "happy ending" på en massagesalong hade han genast gjort sig skyldig till sexköp, vilket också prövats i domstol många gånger utom allt tvivel.

Är det mer ok för att det handlar om kvinnor? Spelar det någon roll om syftet (kanske) inte är sexuell njutning? Ska det vara tillåtet eller är det ett omedvetet sexköp?

Vad tycker ni? Sund och behövlig terapi? Flummigt humbug? Sexköp?

Länk till en av de senaste artiklarna kring ämnet: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklageren-yonimassagen-kan-vara-ett-sexkop

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 12:51
    Tilläggsfråga: Vad säger det om de här influencer-personerna att de köper en sådan tjänst? Förändrar det er syn på dem, om ni var positivt inställda till dem förut? Exempel på influencers som verkar förespråka yonimassage är Maxinne Björn, Margaux Dietz och Bianca Ingrosso (den sistnämnda verkar inte ha personlig erfarenhet men har hört från en vän hur det är).

• Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?
  • Anonym (leif)
    Anonym (A) skrev 2021-09-01 12:52:43 följande:
    Alexander Bard är iaf inte imponerad... Han har ganska hårda ord att säga om saken: "Påhitt av influencer-horor". Han skräder inte orden minsann...

www.msn.com/sv-se/noje/kandisnyheter/alexande...
    Så är det ju.

Män svartmålas om de köper en happy ending på en thaislaong medan kvinnors sexköp glorifieras som "yoni-massage".

Bard har ju själv varit sexarbetare en gång i tiden så det är nog snarast dubbelmoralen han reagerar på.
  • Anonym (leif)
    Anonym (Nej) skrev 2021-09-01 16:49:02 följande:
    Inte om syftet inte är sexuellt. Dessutom tycker jag att det i Sverige är en övergiven syn på prostitution och vad som anses vara prostitution.
    Syftet med yoni-massage är sexuellt. Det ingår i systemet med Tantra-sex

www.mindbodygreen.com/0-25280/the-tantric-technique-designed-to-give-you-multiple-orgasms.html

Yoni massage is a sexual tantra practice that involves massaging the vagina, which is called yoni in Sanskrit and loosely translates to "a sacred space."
  • Anonym (A)
    Anonym (leif) skrev 2021-09-02 10:16:21 följande:
    Så är det ju.

Män svartmålas om de köper en happy ending på en thaislaong medan kvinnors sexköp glorifieras som "yoni-massage".

Bard har ju själv varit sexarbetare en gång i tiden så det är nog snarast dubbelmoralen han reagerar på.
    Jag kan inte säga emot! Det stämmer om Bard, han har varit väldigt öppen kring sin egen bakgrund, bl.a. i samband med det stora Idol-bråket han hade med Bianca. Jag tolkade däremot just hor-uttalandet som att han menar influencers där, att de säljer ut sig.
  • Anonym (leif)
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 10:27:01 följande:
    Jag kan inte säga emot! Det stämmer om Bard, han har varit väldigt öppen kring sin egen bakgrund, bl.a. i samband med det stora Idol-bråket han hade med Bianca. Jag tolkade däremot just hor-uttalandet som att han menar influencers där, att de säljer ut sig.
    Ja, han använder "hora" om alla som säljer sig och han menar det inte nedsättande ens. Han har sagt att han själv "horade ut sig" när han var ung och behövde pengar. "Hora" är bara ett faktum. Vad någon är eller gör.

Här är orginaltweeten. Ja, den handlade om dubbelmoralen.

twitter.com/Bardissimo/status/1414934574673637381

#Sweden is so wonderfully feminist-hypocritical. #Underlivsmassage (Swedish for #yonimassage) is the name for women purchasing sexual services from men. Where Swedish women do not attend brothels, they go to #tantraclinics recommended by influencer whores.
  • Anonym (A)
    Anonym (leif) skrev 2021-09-02 10:41:55 följande:
    Ja, han använder "hora" om alla som säljer sig och han menar det inte nedsättande ens. Han har sagt att han själv "horade ut sig" när han var ung och behövde pengar. "Hora" är bara ett faktum. Vad någon är eller gör.

Här är orginaltweeten. Ja, den handlade om dubbelmoralen.

twitter.com/Bardissimo/status/1414934574673637381

#Sweden is so wonderfully feminist-hypocritical. #Underlivsmassage (Swedish for #yonimassage) is the name for women purchasing sexual services from men. Where Swedish women do not attend brothels, they go to #tantraclinics recommended by influencer whores.
    Aha, nej det var inte det jag tänkte på med Bianca, men han har så klart säkert sagt hora om både det ena och det andra x)
  • Anonym (F)

Men det var väl ett jävla tjat om detta.

1. Det gäller INTE bara kvinnor, salonger som erbjuder denna yonimassage utför även den manliga motsvarigheten lingammassage, där det dessutom kan ingå prostatamassage . Det är en del av tantra och utövas på individer eller par. Tantrafestivalen som spred covid och figurerade i nyheterna handlade om just detta och där var det fullt av både män och kvinnor.

Exempel från en salong som erbjuder behandlingen:

?En helkropps tantra massage session kan inkludera yoni eller lingam massage och prostata massage. Alltså verkligen en fullständig helkroppsmassage. Vågar du börja njuta mera av ditt Liv??

https://sacredcircles.love/sv/tantramassage-stockholm/

2. Att kvinnliga influencers bara skriver om yoni är helt enkelt för att de är kvinnor och vänder sig till en kvinnlig publik. Det förändrar inte min syn på dem eftersom jag var helt ointresserad från början. Det jag tänker är att de sprider en pop-version av en gammal massageteknik som i västerländsk tappning (i vanlig ordning) bara handlar om sex och könsorgan.

3. I det format som dessa influencers beskriver yonimasage är det köp av sexuell handling och därmed prostitution. Att samlas på en festival där man instrueras i hur två vuxna personer kan utföra tantrisk massage på varandra är inte prostitution. Om salongsvarianten polisanmäls är jag övertygad om att åklagaren kommer att betrakta det det som prostitution. Att polisen inte direkt börjar googla tantrasalonger, där alltså BÅDE män och kvinnor behandlas, och planera razzior kan ju bero på att de har fullt upp med att utreda traffickinghärvor. De prioriterar inte heller eskorter som bedriver egen verksamhet när de kan rädda minderåriga tjejer från exempelvis Moldavien som lever i fångenskap.

4. Är det flummigt Ja, det kan man ju tycka men många par som har gått tantrakurser har kommit närmare varandra även känslomässigt. Tantra handlar inte bara om orgasmer och könsorgan utan om att kunna vara närvarande i sin beröring. I grunden är det alltså något bra. Det är när Gwyneth Paltrow tjänar multum på ytliga versioner av urgammal kunskap och svenska influencers apar efter som det blir banala sexköp och ska dömas därefter.

• Anonym (Mman)
    Anonym (A) skrev 2021-09-01 09:27:16 följande:

Flera influencers har gått ut med rekommendationer kring yonimassage, alltså massage där också könsdelarna ingår, det kan vara både invändig och utvändig beröring. Det kan beskrivas som vanlig massage eller terapi beroende på vem man pratar med.

Å andra sidan är beröring av könsorgan en sexuell handling, enligt bl.a. åklagare som menar att detta är klart fastställt, men att man hittills inte prövat i domstol om yonimassage är att likställa med sexköp.

Det finns de som likställer yonimassage med sexköp rakt av, utan tvekan. Det här är en tjänst som kvinnor köper, men om det hade varit en man som erbjudits "happy ending" på en massagesalong hade han genast gjort sig skyldig till sexköp, vilket också prövats i domstol många gånger utom allt tvivel.

Är det mer ok för att det handlar om kvinnor? Spelar det någon roll om syftet (kanske) inte är sexuell njutning? Ska det vara tillåtet eller är det ett omedvetet sexköp?

Vad tycker ni? Sund och behövlig terapi? Flummigt humbug? Sexköp?

Länk till en av de senaste artiklarna kring ämnet: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklageren-yonimassagen-kan-vara-ett-sexkop

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-01 12:51

Tilläggsfråga: Vad säger det om de här influencer-personerna att de köper en sådan tjänst? Förändrar det er syn på dem, om ni var positivt inställda till dem förut? Exempel på influencers som verkar förespråka yonimassage är Maxinne Björn, Margaux Dietz och Bianca Ingrosso (den sistnämnda verkar inte ha personlig erfarenhet men har hört från en vän hur det är).

Vad gemene man eller kvinna tycker är orelevant då det i lagens mening är ett sexköp
  • Anonym (A)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-02 11:40:28 följande:
    Vad gemene man eller kvinna tycker är orelevant då det i lagens mening är ett sexköp
    Man kan ändå ha åsikter, och det är inte fastslaget enligt lag att det är sexköp, annars skulle de där massörerna inte få fortsätta så klart.
  • Anonym (Sa)
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 06:43:10 följande:

Ja just! Jag såg tyvärr inte den här kommentaren när jag svarade, jag läste en i taget. Men precis, vid vissa tillstånd ska man inte peta runt där nere, helt enkelt.

Jag tror tyvärr inte man kan ta nytta som avgörande för om det är prostitution eller inte, det blir lika luddigt som syfte. Torsken på stan som påstår att han köpte en kvinnas kropp för att han behöver läka ett trauma, ungefär. Om du förstår. En gynekolog t ex har som yrke att hålla på med underliv, det är starkt etablerat vad hen kan, ska och borde göra. En person som kallar sig massör och smeker underliv för pengar påstår att hen gör det för terapi, sedan kanske det inte alltid lyckas men ska verkligen slutresultatet vara avgörande för om det var sexköp eller inte..? Liksom, en kvinna får massage men om hon inte mår bättre mentalt var det ett sexköp. Å andra sidan, om hon får flertalet orgasmer i rad men mår bättre var det inte sexköp..?

Håller med .. jag är ingen expert på just vestibulit och har ingen egen erfarenhet av det (har haft ont av sex ibland av olika anledningar men inte pga vestibulit).. Läste också att gynekologer uttalar sig starkt emot yonimassage.. och att de som utför det har sagt att man ska utsätta sig för smärta när man lider av vestibulit men att det egentligen kan göra det värre enligt gynekologer .. så det låter ju inte alls bra.

Var precis på en gynundersökning nu faktiskt (gravid vecka 17, återbesök efter jag fick cerklage ) och jag har fortfarande ont.. undersökningen gjorde riktigt ont men jag vet ju att läkaren som utför den är utbildad och vet precis vad hon gör och att det inte är farligt.

Skulle absolut inte vilja att nån utan medicinsk utbildning ing skulle hålla på där nere, göra så att jag fick ont och kanske tillochmed orsaka skador..

Sen är det precis som du säger svårt att säga om det är prostitution eller inte men tror inte det är något bra, speciellt inte när de säger att det ska hjälpa mot allt möjligt som man egentligen behöver få hjälp av läkare med.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sa) skrev 2021-09-02 12:04:09 följande:
    Håller med .. jag är ingen expert på just vestibulit och har ingen egen erfarenhet av det (har haft ont av sex ibland av olika anledningar men inte pga vestibulit).. Läste också att gynekologer uttalar sig starkt emot yonimassage.. och att de som utför det har sagt att man ska utsätta sig för smärta när man lider av vestibulit men att det egentligen kan göra det värre enligt gynekologer .. så det låter ju inte alls bra.

Var precis på en gynundersökning nu faktiskt (gravid vecka 17, återbesök efter jag fick cerklage ) och jag har fortfarande ont.. undersökningen gjorde riktigt ont men jag vet ju att läkaren som utför den är utbildad och vet precis vad hon gör och att det inte är farligt.

Skulle absolut inte vilja att nån utan medicinsk utbildning ing skulle hålla på där nere, göra så att jag fick ont och kanske tillochmed orsaka skador..

Sen är det precis som du säger svårt att säga om det är prostitution eller inte men tror inte det är något bra, speciellt inte när de säger att det ska hjälpa mot allt möjligt som man egentligen behöver få hjälp av läkare med.
    Jag var tvungen att googla cerklage, hoppas du kommer må bättre med tiden och att graviditeten går bra :)

Precis, en gynekolog vet ju så otroligt mycket om både kroppen i stort, som alla läkare, men också just underlivet, det är verkligen imponerande. Och det kommer så klart en massör/massös aldrig i närheten av kunskapsmässigt, inte ens med många års erfarenhet av yoni eller liknande former.

Ja, det där sista du säger, känns lite som kvacksalveri när man påstår sig kunna bota något som man dels inte vet något om, dels kan göra värre i värsta fall.
Svar på tråden Yonimassage - terapi eller prostitution?